Ignitech
: fre 29. aug 2014 12:33
http://ignitech.cz/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette tændingsmodul fortjener sit eget emne, efter jeg har rodet lidt med det på en FS1-motor med dette tændingsmodul. 0° i softwaren viste sig i dette tilfælde at være meget nær 14° og der var lagt lovligt meget fortænding til dette, hvilket medførte i omegnen af 2,0mm fortænding mellem 8-9.000rpm, svarende til ~23° før top. Mellem 2.200-4.000rpm fandt jeg i alt 32° fortænding, svarende til 3,93mm fortænding.
Et typisk udgangspunkt siger ~15° ved max ydelse, svarende til 0,9mm før top, og der er et stykke vej dertil.
Årsagen til denne beskedne max-avance er, at motoren er udstyret med et squishband-topstykke med et temmeligt højt kompressionsforhold i omegnen af 14:1 samt en forholdsvis lavtliggende udstødningskanal (~181° eller knap 24mm fra top).
Meget fortænding begrænser omdrejninger i en sådan situation og kan forårsage motorhavari i form af et stempel, der sætter sig eller det, der er værre.
Idéen med Ignitech, at man kan rykke på tændingstidspunktet uden at pille ved svinghjul og ankerplade. Desuden kan man forskyde tændingstidspunktet ift. givne omdrejningstal, hvilket kort fortalt kan medføre højere ydelse over hele linien, inkl. et bredere trækområde og flere omdrejninger på toppen via overdrejning.
Systemet kører desuden over et batteri, så man bør få en mere stabil gnist, og i det hele taget er det meget snedigt indrettet.
Fordelene er mange, men der er et par ulemper:
Det senest opnåelige tændingstidspunkt bestemmes af pickup'ens placering relativt til stemplets position. Dvs. hvis pickup'en fanger triggerpunktet 0,5mm før top, så er dét det seneste tændingstidspunkt. SLUT!
Softwaren kan ikke gå forbi dette 'nul-punkt', som så i virkeligheden ikke er nul.
Man skal medregne 'nul-punktet', når man piller ved tændingskurven.
Tændingstidspunktet måles i grader før top og ikke mm før top.
Manual og software bruger termet "base advance" om to forskellige ting! (Manual om "Base Advance": Triggerpunktet før top på svinghjulet. Software om "Base Advance": Tændingsavancen som lægges til den fortænding, som triggerpunktet på svinghjulet nu engang har!)
Det er ikke alle, som lige på en studs kan regne om fra mm før top til grader før top, så her er lige en liste på basis af hhv. 39,7mm og 42mm slaglængde, som er de mest relevante, herinde:
39,7mm slaglængde, 84mm plejlstangslængde:
0,5mm før top: 11,60°
1,0mm før top: 16,44°
1,5mm før top: 20,19°
2,0mm før top: 23,38°
2,5mm før top: 26,21°
3,0mm før top: 28,79°
3,5mm før top: 31,19°
4,0mm før top: 33,43°
5,1° = 0,1mm før top
42mm slaglængde, 84mm plejlstangslængde:
0,5mm før top: 11,21°
1,0mm før top: 15,89°
1,5mm før top: 19,52°
2,0mm før top: 22,59°
2,5mm før top: 25,33°
3,0mm før top: 27,82°
3,5mm før top: 30,12°
4,0mm før top: 32,29°
5,0° = 0,1mm før top
Bemærk at der er forskel på avancen målt i grader, når slaglængden ændres! Og lad mig i den forbindelse tilføje, at plejlstangslængden også har indflydelse på dette, omend i langt mindre grad. Ovenstående liste dækker således KUN Yamaha FS1 og kan dermed ikke direkte overføres til Kreidler, som har en 85mm lang plejlstang.
Jeg har angivet hhv. 5,1° og 5,0° før top for 39,7 og 42mm slaglængde, som så ender på 0,1mm fortænding. Dette kan trimmes med et alm. tædningsmicrometer uden større drama:
Markering på svinghjul og krumtaphus er nødvendigt og kan klare med lidt slettelak eller tilsvarende. Vil man ned og rode med 0,2°, skal man forsøge at ridse reference-streger, som så duppes med slettelak. Det overskydende tørres af efter nogle sekunder. Mål gerne tre gange, hvis det skal være 100% nøjagtigt.
I med micrometeret.
Find det omtrentlige toppunkt.
Find 0,5mm fra dette punkt.
Drej svinghjulet frem og sæt et mærke ved 0,5mm.
Drej svinghjulet baglæns og sæt et mærke ved 0,5mm.
Mellem disse to punkter er det eksakte toppunkt ved 0,0mm!
Dette punkt kan herefter bruges som reference, når man skal trimme sit tændingsmicrometer.
Find 0,0mm og begynd at strege ud til de angivne intervaller.
Start motoren op få gang i en tændingspistol - den er 100% uundværlig!!!!!!!!!!
Jeg bruger herefter 42mm slaglængde og en motor med max ydelse ved 8.500rpm som udgangspunkt. Max antal omdrejninger sætter jeg til 10.000rpm, for nu at blive ved runde tal og noget, der er tæt på opnåeligt i virkeligheden.
I softwaren betegnes triggerpunktet som 0°, men det er reelt mere end dét. I dette tilfælde 5°! Altså, 0° = 5°
"Base Advance" i softwaren sættes til 10° og hertil skal så lægges de 5°, som triggerpunktet er ved. Herefter er fortændingen altså 15° fra tomgang og op til den første ændring i kurven! Dette interval kan man frit trimme, og jeg vil påstå, at man roligt kan lade de første 2.300rpm forblive uændret.
Dvs. at alt mellem 0-2.990rpm nu har 15° avance!
Ved 2.300rpm tilføjes 22° og ender altså med 27° avance/2,83mm fortænding og så fremdeles:
3.500rpm 25° + 5° = 30° / 3,47mm
4.000rpm 20° + 5° = 25° / 2,44mm
6.000rpm 17° + 5° = 22° / 1,90mm
7.000rpm 15° + 5° = 20° / 1,57mm
8.000rpm 12° + 5° = 17° / 1,14mm
9.000rpm 8° + 5° = 13° / 0,67mm
10.000rpm 5° + 5° = 10° / 0,40mm
11.000rpm 4° + 5° = 9° / 0,32mm
Ignitech er liniært indrettet. Som nævnt tidligere, sigtes der efter 15° fortænding ved max ydelse - i dette tilfælde er dette punkt ved 8.500rpm. 8.000rpm har 17° fortænding, 9.000rpm har 13° fortænding. 8.500rpm ligger midt i mellem og får dermed (17° + 13°) / 2 = 15° fortænding!
RPM limit er (pudsigt nok) omdrejnignsbegrænseren. 11.000rpm er med på kurven, fordi "boys will be boys!" og selv om motoren i dette tilfælde er sat til et max på 10.000rpm, så ender man jo med at forsøge at presse den lidt ned ad bakke! Derfor er limit sat til 11.100rpm, så man stadig kan få lov at lege 16-årig, uden man slår motoren ihjel ved bare at lade den dreje uendeligt forbi max... hvis man er til den slags... altså, omdrejningsbegrænsere!
Det var lige dagens melding.
Tilføjelse 31/8-14:
Lad mig lige påpege, at dette indlæg også bliver en proces udi, hvordan maskineriet ter sig i takt med div. ændringer mod noget 'mere rigtigt' (i mangel af bedre udtryk) end udgangspunktet.
Det er under jagten på at få motoren til at gå bedre, jeg håber på, dette emne kan udvikle sig til noget godt og brugbart for alle.
Nævnte motor har altid haft et sprødt sejtræk, ligesom den har været eksplosiv i sin karakter, og trods forholdsvis skrappe porttider har den bare aldrig villet overdreje. Derfor endte jeg med at anbefale tiltagende skrappere porttider, men det gjorde bare aldrig anden forskel, end bundtrækket blev væsentligt forringet og max omdrejninger forblev stort set uændret.
Hvis der er tvivl om et eller andet, eller jeg skulle have glemt noget, så sig til. Jeg får det flettet ind i første indlæg!
Dette tændingsmodul fortjener sit eget emne, efter jeg har rodet lidt med det på en FS1-motor med dette tændingsmodul. 0° i softwaren viste sig i dette tilfælde at være meget nær 14° og der var lagt lovligt meget fortænding til dette, hvilket medførte i omegnen af 2,0mm fortænding mellem 8-9.000rpm, svarende til ~23° før top. Mellem 2.200-4.000rpm fandt jeg i alt 32° fortænding, svarende til 3,93mm fortænding.
Et typisk udgangspunkt siger ~15° ved max ydelse, svarende til 0,9mm før top, og der er et stykke vej dertil.
Årsagen til denne beskedne max-avance er, at motoren er udstyret med et squishband-topstykke med et temmeligt højt kompressionsforhold i omegnen af 14:1 samt en forholdsvis lavtliggende udstødningskanal (~181° eller knap 24mm fra top).
Meget fortænding begrænser omdrejninger i en sådan situation og kan forårsage motorhavari i form af et stempel, der sætter sig eller det, der er værre.
Idéen med Ignitech, at man kan rykke på tændingstidspunktet uden at pille ved svinghjul og ankerplade. Desuden kan man forskyde tændingstidspunktet ift. givne omdrejningstal, hvilket kort fortalt kan medføre højere ydelse over hele linien, inkl. et bredere trækområde og flere omdrejninger på toppen via overdrejning.
Systemet kører desuden over et batteri, så man bør få en mere stabil gnist, og i det hele taget er det meget snedigt indrettet.
Fordelene er mange, men der er et par ulemper:
Det senest opnåelige tændingstidspunkt bestemmes af pickup'ens placering relativt til stemplets position. Dvs. hvis pickup'en fanger triggerpunktet 0,5mm før top, så er dét det seneste tændingstidspunkt. SLUT!
Softwaren kan ikke gå forbi dette 'nul-punkt', som så i virkeligheden ikke er nul.
Man skal medregne 'nul-punktet', når man piller ved tændingskurven.
Tændingstidspunktet måles i grader før top og ikke mm før top.
Manual og software bruger termet "base advance" om to forskellige ting! (Manual om "Base Advance": Triggerpunktet før top på svinghjulet. Software om "Base Advance": Tændingsavancen som lægges til den fortænding, som triggerpunktet på svinghjulet nu engang har!)
Det er ikke alle, som lige på en studs kan regne om fra mm før top til grader før top, så her er lige en liste på basis af hhv. 39,7mm og 42mm slaglængde, som er de mest relevante, herinde:
39,7mm slaglængde, 84mm plejlstangslængde:
0,5mm før top: 11,60°
1,0mm før top: 16,44°
1,5mm før top: 20,19°
2,0mm før top: 23,38°
2,5mm før top: 26,21°
3,0mm før top: 28,79°
3,5mm før top: 31,19°
4,0mm før top: 33,43°
5,1° = 0,1mm før top
42mm slaglængde, 84mm plejlstangslængde:
0,5mm før top: 11,21°
1,0mm før top: 15,89°
1,5mm før top: 19,52°
2,0mm før top: 22,59°
2,5mm før top: 25,33°
3,0mm før top: 27,82°
3,5mm før top: 30,12°
4,0mm før top: 32,29°
5,0° = 0,1mm før top
Bemærk at der er forskel på avancen målt i grader, når slaglængden ændres! Og lad mig i den forbindelse tilføje, at plejlstangslængden også har indflydelse på dette, omend i langt mindre grad. Ovenstående liste dækker således KUN Yamaha FS1 og kan dermed ikke direkte overføres til Kreidler, som har en 85mm lang plejlstang.
Jeg har angivet hhv. 5,1° og 5,0° før top for 39,7 og 42mm slaglængde, som så ender på 0,1mm fortænding. Dette kan trimmes med et alm. tædningsmicrometer uden større drama:
Markering på svinghjul og krumtaphus er nødvendigt og kan klare med lidt slettelak eller tilsvarende. Vil man ned og rode med 0,2°, skal man forsøge at ridse reference-streger, som så duppes med slettelak. Det overskydende tørres af efter nogle sekunder. Mål gerne tre gange, hvis det skal være 100% nøjagtigt.
I med micrometeret.
Find det omtrentlige toppunkt.
Find 0,5mm fra dette punkt.
Drej svinghjulet frem og sæt et mærke ved 0,5mm.
Drej svinghjulet baglæns og sæt et mærke ved 0,5mm.
Mellem disse to punkter er det eksakte toppunkt ved 0,0mm!
Dette punkt kan herefter bruges som reference, når man skal trimme sit tændingsmicrometer.
Find 0,0mm og begynd at strege ud til de angivne intervaller.
Start motoren op få gang i en tændingspistol - den er 100% uundværlig!!!!!!!!!!
Jeg bruger herefter 42mm slaglængde og en motor med max ydelse ved 8.500rpm som udgangspunkt. Max antal omdrejninger sætter jeg til 10.000rpm, for nu at blive ved runde tal og noget, der er tæt på opnåeligt i virkeligheden.
I softwaren betegnes triggerpunktet som 0°, men det er reelt mere end dét. I dette tilfælde 5°! Altså, 0° = 5°
"Base Advance" i softwaren sættes til 10° og hertil skal så lægges de 5°, som triggerpunktet er ved. Herefter er fortændingen altså 15° fra tomgang og op til den første ændring i kurven! Dette interval kan man frit trimme, og jeg vil påstå, at man roligt kan lade de første 2.300rpm forblive uændret.
Dvs. at alt mellem 0-2.990rpm nu har 15° avance!
Ved 2.300rpm tilføjes 22° og ender altså med 27° avance/2,83mm fortænding og så fremdeles:
3.500rpm 25° + 5° = 30° / 3,47mm
4.000rpm 20° + 5° = 25° / 2,44mm
6.000rpm 17° + 5° = 22° / 1,90mm
7.000rpm 15° + 5° = 20° / 1,57mm
8.000rpm 12° + 5° = 17° / 1,14mm
9.000rpm 8° + 5° = 13° / 0,67mm
10.000rpm 5° + 5° = 10° / 0,40mm
11.000rpm 4° + 5° = 9° / 0,32mm
Ignitech er liniært indrettet. Som nævnt tidligere, sigtes der efter 15° fortænding ved max ydelse - i dette tilfælde er dette punkt ved 8.500rpm. 8.000rpm har 17° fortænding, 9.000rpm har 13° fortænding. 8.500rpm ligger midt i mellem og får dermed (17° + 13°) / 2 = 15° fortænding!
RPM limit er (pudsigt nok) omdrejnignsbegrænseren. 11.000rpm er med på kurven, fordi "boys will be boys!" og selv om motoren i dette tilfælde er sat til et max på 10.000rpm, så ender man jo med at forsøge at presse den lidt ned ad bakke! Derfor er limit sat til 11.100rpm, så man stadig kan få lov at lege 16-årig, uden man slår motoren ihjel ved bare at lade den dreje uendeligt forbi max... hvis man er til den slags... altså, omdrejningsbegrænsere!
Det var lige dagens melding.
Tilføjelse 31/8-14:
Lad mig lige påpege, at dette indlæg også bliver en proces udi, hvordan maskineriet ter sig i takt med div. ændringer mod noget 'mere rigtigt' (i mangel af bedre udtryk) end udgangspunktet.
Det er under jagten på at få motoren til at gå bedre, jeg håber på, dette emne kan udvikle sig til noget godt og brugbart for alle.
Nævnte motor har altid haft et sprødt sejtræk, ligesom den har været eksplosiv i sin karakter, og trods forholdsvis skrappe porttider har den bare aldrig villet overdreje. Derfor endte jeg med at anbefale tiltagende skrappere porttider, men det gjorde bare aldrig anden forskel, end bundtrækket blev væsentligt forringet og max omdrejninger forblev stort set uændret.
Hvis der er tvivl om et eller andet, eller jeg skulle have glemt noget, så sig til. Jeg får det flettet ind i første indlæg!