Ignitech

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Ignitech

Indlæg af kreidlerhansen »

http://ignitech.cz/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette tændingsmodul fortjener sit eget emne, efter jeg har rodet lidt med det på en FS1-motor med dette tændingsmodul. 0° i softwaren viste sig i dette tilfælde at være meget nær 14° og der var lagt lovligt meget fortænding til dette, hvilket medførte i omegnen af 2,0mm fortænding mellem 8-9.000rpm, svarende til ~23° før top. Mellem 2.200-4.000rpm fandt jeg i alt 32° fortænding, svarende til 3,93mm fortænding.
Et typisk udgangspunkt siger ~15° ved max ydelse, svarende til 0,9mm før top, og der er et stykke vej dertil.
Årsagen til denne beskedne max-avance er, at motoren er udstyret med et squishband-topstykke med et temmeligt højt kompressionsforhold i omegnen af 14:1 samt en forholdsvis lavtliggende udstødningskanal (~181° eller knap 24mm fra top).
Meget fortænding begrænser omdrejninger i en sådan situation og kan forårsage motorhavari i form af et stempel, der sætter sig eller det, der er værre.

Idéen med Ignitech, at man kan rykke på tændingstidspunktet uden at pille ved svinghjul og ankerplade. Desuden kan man forskyde tændingstidspunktet ift. givne omdrejningstal, hvilket kort fortalt kan medføre højere ydelse over hele linien, inkl. et bredere trækområde og flere omdrejninger på toppen via overdrejning.
Systemet kører desuden over et batteri, så man bør få en mere stabil gnist, og i det hele taget er det meget snedigt indrettet.


Fordelene er mange, men der er et par ulemper:

Det senest opnåelige tændingstidspunkt bestemmes af pickup'ens placering relativt til stemplets position. Dvs. hvis pickup'en fanger triggerpunktet 0,5mm før top, så er dét det seneste tændingstidspunkt. SLUT!
Softwaren kan ikke gå forbi dette 'nul-punkt', som så i virkeligheden ikke er nul.
Man skal medregne 'nul-punktet', når man piller ved tændingskurven.
Tændingstidspunktet måles i grader før top og ikke mm før top.
Manual og software bruger termet "base advance" om to forskellige ting! (Manual om "Base Advance": Triggerpunktet før top på svinghjulet. Software om "Base Advance": Tændingsavancen som lægges til den fortænding, som triggerpunktet på svinghjulet nu engang har!)

Det er ikke alle, som lige på en studs kan regne om fra mm før top til grader før top, så her er lige en liste på basis af hhv. 39,7mm og 42mm slaglængde, som er de mest relevante, herinde:

39,7mm slaglængde, 84mm plejlstangslængde:


0,5mm før top: 11,60°
1,0mm før top: 16,44°
1,5mm før top: 20,19°
2,0mm før top: 23,38°
2,5mm før top: 26,21°
3,0mm før top: 28,79°
3,5mm før top: 31,19°
4,0mm før top: 33,43°

5,1° = 0,1mm før top


42mm slaglængde, 84mm plejlstangslængde:


0,5mm før top: 11,21°
1,0mm før top: 15,89°
1,5mm før top: 19,52°
2,0mm før top: 22,59°
2,5mm før top: 25,33°
3,0mm før top: 27,82°
3,5mm før top: 30,12°
4,0mm før top: 32,29°

5,0° = 0,1mm før top



Bemærk at der er forskel på avancen målt i grader, når slaglængden ændres! Og lad mig i den forbindelse tilføje, at plejlstangslængden også har indflydelse på dette, omend i langt mindre grad. Ovenstående liste dækker således KUN Yamaha FS1 og kan dermed ikke direkte overføres til Kreidler, som har en 85mm lang plejlstang.

Jeg har angivet hhv. 5,1° og 5,0° før top for 39,7 og 42mm slaglængde, som så ender på 0,1mm fortænding. Dette kan trimmes med et alm. tædningsmicrometer uden større drama:

Markering på svinghjul og krumtaphus er nødvendigt og kan klare med lidt slettelak eller tilsvarende. Vil man ned og rode med 0,2°, skal man forsøge at ridse reference-streger, som så duppes med slettelak. Det overskydende tørres af efter nogle sekunder. Mål gerne tre gange, hvis det skal være 100% nøjagtigt.

I med micrometeret.
Find det omtrentlige toppunkt.
Find 0,5mm fra dette punkt.
Drej svinghjulet frem og sæt et mærke ved 0,5mm.
Drej svinghjulet baglæns og sæt et mærke ved 0,5mm.
Mellem disse to punkter er det eksakte toppunkt ved 0,0mm!
Dette punkt kan herefter bruges som reference, når man skal trimme sit tændingsmicrometer.
Find 0,0mm og begynd at strege ud til de angivne intervaller.
Start motoren op få gang i en tændingspistol - den er 100% uundværlig!!!!!!!!!!


Jeg bruger herefter 42mm slaglængde og en motor med max ydelse ved 8.500rpm som udgangspunkt. Max antal omdrejninger sætter jeg til 10.000rpm, for nu at blive ved runde tal og noget, der er tæt på opnåeligt i virkeligheden.

I softwaren betegnes triggerpunktet som 0°, men det er reelt mere end dét. I dette tilfælde 5°! Altså, 0° = 5° :P

"Base Advance" i softwaren sættes til 10° og hertil skal så lægges de 5°, som triggerpunktet er ved. Herefter er fortændingen altså 15° fra tomgang og op til den første ændring i kurven! Dette interval kan man frit trimme, og jeg vil påstå, at man roligt kan lade de første 2.300rpm forblive uændret.
Dvs. at alt mellem 0-2.990rpm nu har 15° avance!
Ved 2.300rpm tilføjes 22° og ender altså med 27° avance/2,83mm fortænding og så fremdeles:

3.500rpm 25° + 5° = 30° / 3,47mm
4.000rpm 20° + 5° = 25° / 2,44mm
6.000rpm 17° + 5° = 22° / 1,90mm
7.000rpm 15° + 5° = 20° / 1,57mm
8.000rpm 12° + 5° = 17° / 1,14mm
9.000rpm 8° + 5° = 13° / 0,67mm
10.000rpm 5° + 5° = 10° / 0,40mm
11.000rpm 4° + 5° = 9° / 0,32mm
ignitech.jpg
Ignitech er liniært indrettet. Som nævnt tidligere, sigtes der efter 15° fortænding ved max ydelse - i dette tilfælde er dette punkt ved 8.500rpm. 8.000rpm har 17° fortænding, 9.000rpm har 13° fortænding. 8.500rpm ligger midt i mellem og får dermed (17° + 13°) / 2 = 15° fortænding!

RPM limit er (pudsigt nok) omdrejnignsbegrænseren. 11.000rpm er med på kurven, fordi "boys will be boys!" og selv om motoren i dette tilfælde er sat til et max på 10.000rpm, så ender man jo med at forsøge at presse den lidt ned ad bakke! Derfor er limit sat til 11.100rpm, så man stadig kan få lov at lege 16-årig, uden man slår motoren ihjel ved bare at lade den dreje uendeligt forbi max... hvis man er til den slags... altså, omdrejningsbegrænsere! :shutup


Det var lige dagens melding. :)


Tilføjelse 31/8-14:

Lad mig lige påpege, at dette indlæg også bliver en proces udi, hvordan maskineriet ter sig i takt med div. ændringer mod noget 'mere rigtigt' (i mangel af bedre udtryk) end udgangspunktet.
Det er under jagten på at få motoren til at gå bedre, jeg håber på, dette emne kan udvikle sig til noget godt og brugbart for alle.

Nævnte motor har altid haft et sprødt sejtræk, ligesom den har været eksplosiv i sin karakter, og trods forholdsvis skrappe porttider har den bare aldrig villet overdreje. Derfor endte jeg med at anbefale tiltagende skrappere porttider, men det gjorde bare aldrig anden forskel, end bundtrækket blev væsentligt forringet og max omdrejninger forblev stort set uændret.


Hvis der er tvivl om et eller andet, eller jeg skulle have glemt noget, så sig til. Jeg får det flettet ind i første indlæg!
Senest rettet af kreidlerhansen søn 31. aug 2014 17:33, rettet i alt 1 gang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af Knud »

Hansen, det var da ellers lige en god portion fortænding for en FS1: den er standard stillet til 1.8mm TDC
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Hansen, det var da ellers lige en god portion fortænding for en FS1: den er standard stillet til 1.8mm TDC
Det er mildt sagt i overkanten, og det understreger, hvor vigtigt værktøj et tændingsmicrometer + tændingspistol er.

Den nævnte motor har været lidt af en ballademager pga. dette:

Selv med forholdsvis skrappe porttider (185/125) har den pure nægtet at passere 9.000rpm frivilligt, uanset kompressionsforhold, karburator og tændingskurve. Dysevalget er faldt på ~50 over hvad resten af bigbore-flokken kører med, trods den ellers ikke er nævneværdigt anderledes indrettet.
Selv med dyse ~300 og tydeligt FED blanding, gav den tegn til at klemme stemplet, når der blev hægtet en ekspansionsudstødning på. Selvsamme udstødning trækker en anden motor op på ~9.500rpm uden problemer og med et fint, eksplosivt optræk, mens den omhandlende ballade-motor i stedet fik mere moment og stadig ikke gik over ~8.500rpm.

P.t. er motoren nede i omtrent samme dyse som 'de andre', efter tændingskurven er justeret på plads. Tændrørstemperaturen er omtrent 170 grader (gulp!), men mig bekendt har den ikke brækket sig, endnu. (Jeg savner muligvis en opdatering.)
Det har også vist sig, at kompressionsforholdet er højere end jeg var bevidst om, og bredden på squishbandet er til den vilde side (høj MSV).

Reelt er motoren indrettet mere som en MotoCross, hvor resten af flokken er meget tættere på roadrace (smallere squishband, samme kompression og mindre fortænding).

Det eneste, der har reddet den pågældende motor fra at eksplodere, er kæmpe-dyser. Havde jeg set dens indretning 'på papiret alene', ville jeg påstå, den ikke kunne køre ret godt, ret længe. Men den har altså gået ganske godt op til nu.

Der kan selvfølgelig være andre faktorer indblandet, og jeg vil ikke gå mere i dybden. Det essentielle ligger i, at fortændingen skal stemme (og mere er IKKE bedre!), samt Ignitech-modulet kræver brug af tændingspistol og bare nogenlunde omhyggelig udmåling af tændingstidspunktet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hvilken maskine taler vi om ?


Sent from Mobile device
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Hvilken maskine taler vi om ?


Sent from Mobile device
Det er Frandsen's kødhakker, øhh...Yamaha :hihi
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af Morten - Webmaster »

Min kører faktisk også med lidt vel meget fortænding op til ca 8000 omdrejninger/min. Den trækker godt men tror også det er på grænsen til sundt. Til vinter får den lidt mere "justering" af drejeventil, topstykke og udstødning hvis jeg kan forhandle mig til lidt hjælp ;)


Sent from Mobile device
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Min kører faktisk også med lidt vel meget fortænding op til ca 8000 omdrejninger/min. Den trækker godt men tror også det er på grænsen til sundt. Til vinter får den lidt mere "justering" af drejeventil, topstykke og udstødning hvis jeg kan forhandle mig til lidt hjælp ;)


Sent from Mobile device
Det skal vi nok finde ud af :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af Knud »

Nabo Jan skrev:
Morten - Webmaster skrev:Hvilken maskine taler vi om ?


Sent from Mobile device
Det er Frandsen's kødhakker, øhh...Yamaha :hihi
er det den med YG1 cylinder aka big bore? helt vildt med den fortænding... et mirakel at den ikke er exploderet.. min Iwy Green , den gang , inden jeg fik trimmet tændingen optil det umulige: ca. 1 mm, "kom jeg til" at sætte den på 2,5 mm TDC.. DET lød meget usundt..

Men: hvorfor er der så meget hemmelighed kræmmeri om opsætningen af den motor med drejeskive o.a. og ligeledes om Jan´s ubergeile FS1er, få nu offentligjort jeres portmål , topstyk design etc. tak :what2

Morten B.: fik du offentliggjort Ignitech opsætningen af din?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ignitech

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:
Nabo Jan skrev:
Morten - Webmaster skrev:Hvilken maskine taler vi om ?


Sent from Mobile device
Det er Frandsen's kødhakker, øhh...Yamaha :hihi
er det den med YG1 cylinder aka big bore? helt vildt med den fortænding... et mirakel at den ikke er exploderet.. min Iwy Green , den gang , inden jeg fik trimmet tændingen optil det umulige: ca. 1 mm, "kom jeg til" at sætte den på 2,5 mm TDC.. DET lød meget usundt..

Men: hvorfor er der så meget hemmelighed kræmmeri om opsætningen af den motor med drejeskive o.a. og ligeledes om Jan´s ubergeile FS1er, få nu offentligjort jeres portmål , topstyk design etc. tak :what2

Morten B.: fik du offentliggjort Ignitech opsætningen af din?
Skal vi så ikke starte en tråd om bigbore-resultaterne, i stedet?

Denne skulle gerne handle om Ignitech. :) (Det gør jeg om lidt)

Jeg havde egentlig regnet med, Frandsen ville springe på, herinde, så vi kan få kortlagt evt. fremskridt, som tingene udvikler sig. Der er gået lidt ged i hele forløbet med hans motor, kan jeg afsløre. Desværre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"