Side 8 af 8

Re: Tuningstråden

: tors 30. aug 2018 19:32
af kreidlerhansen
woebbe skrev:Ja jeg kunne godt se at du har været noget mere flittig med antallet af skyllekanaler i din cylinder end waldi / kiesler har været med min. Det kan måske godt hænge sammen med at cylindervæggen jo er meget tynd ved 47 mm boring og flere huller tæt ved hinanden gør den jo ikke ligefrem stærkere.

Det er dog imponerende hvad større boring og 44 mm krumtap betyder for trækkraft og acceleration, det vil være svært at gå tilbage til standard opsætning.


Jeg er fuldt ud tilfreds med 44x44 med membran. Den fungerer nogenlunde som ventet, selv om jeg havde forventet højere topfart og mindre bundtræk.

Jo større boring, desto mindre gods er der til skyllekanaler. Det er helt korrekt. Og nok er 44mm boring let tilgængeligt, men der skal lige lægges 10-12 timers arbejde, før der er gennemgang i cylinderen.

Velafstemte porttider og kompressionsforhold sammen med den længere slaglængde giver en enorm ændring i karakter ift. den oprindelige motor.

Mit mål er at få lært nok om portenes vinkler til at kunne gå tilbage til 40mmx39,7mm som jeg kan bruge på min 6g motor. Indtil da benytter jeg min af 67ccm til at overvinde evt. handicap fra skæve porte. Det går ret godt, efterhånden. De første cylindre med seks skyllekanaler tog mig +20 timer at lave - nu nærmer jeg mig det halve, og symmetrien er blevet langt bedre. Jeg savner stadig mod/tålmodighed til at lave udstødningsboostere. De er kun vigtige ved 40mm boring, hvor bredden (og dermed arealet) af udstødningsporten er mere begrænset end ved 44mm.