Side 7 af 8

Re: Tuningstråden

: man 28. maj 2018 22:39
af claus olieklud
ja nu ser røret ikke tyndt ud, men potten meget stor.
det er ikke sikkert at du kan "blæse" den op med den cylinder.
enig i at forrøret er vel rigeligt langt, måske det vil hjælpe med et noget kortere forrør.
der er jo 1000 ting der gør sig gældende, men et nemt forsøg er da en anden potte, hvis du fx har en gammel proma eller lignende knækpotte så prøv at sætte den på i stedet.
jeg går ud fra cylinderen er lavet som en rimelig hidsig cylinder med en stor udstødningsport, fordi det kræver en expansionspotte jo som regel, i hvert fald hvis den skal virke som den er tilsigtet.

jeg plejer aldrig at lade forrøret andet end lige komme ind i potten, ikke noget med det er for langt ift monteringen, og derfor rager ind i potten.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: man 28. maj 2018 23:30
af 12V
Fed maskine!

Den potte er nu heller ikke særlig god.

Kan du måle ca længden fra start forrør til hvor den tynde pibe starter bagerst? Ca midtvejs gennem røret.

Re: Tuningstråden

: tirs 29. maj 2018 07:21
af Yamahafs1haslev
Du er nok nød til at fortælle om portmap.
Jeg laver for det meste et 3 trin forrør.
Læs bogen twostrokers guide ang design af udstødning.
Et for langt forrør kan tage pivet helt fra en 2T motor - jeg brugte metoden til at down-tune min kreidler rs motor med en skrup hysterisk port timing

Re: Tuningstråden

: tirs 29. maj 2018 13:00
af Hurtiglars
Tak for svar til jer. Ja, jeg prøver sgu I aften, enten uden potte eller med en anden, om den vil tage omdrejninger. Kan jo være problemet ligger et andet sted,selvom jeg synes jeg har prøvet alt. Udst porten er 29mm så det skulle passe ok. Jeg måler den også lige i længderne. Det første billede jeg lagde op er med den nuværende cylinder, mener den sku give 5,5 hk ca. Den laver 3 max nu. Virkelig god kompression ellers. Dyse 86. Er det også skidt for 2t at have langt forrør når man ikke bruger expansion?

Re: Tuningstråden

: tirs 29. maj 2018 22:53
af claus olieklud
hej igen...

som grundregel giver lang indsugning og langt forrør et forbedret bundtræk, men intet andet.
enhver potte til 2 takt uanset type leverer en eller andet form for modtryk, så derfor mener jeg også forrørets længde, tykkelse og udformning har betydning ifm en alm lyddæmpertype, vigtigheden af denne afstemning har dog langt mere betydning ved anvendelse af expansionspotter, hvor det hele skal gå op i en højere enhed.

som du helt sikkert ved reducerer en effektpotte typisk trækkraften i den nederste 1/3 del af omdrejningsregisteret, mellem området er i bedste fald nogenlunde ift alm udstødningstype, imens den øverste 1/3 del af omdrejningsregisteret har svært forøget trækkræft, hvis ellers expansionspotten passer bare nogenlunde til resten af motoren.

håber du har en anden potte at prøve med, det skal blive spændende at høre om.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: tirs 29. maj 2018 23:39
af Hurtiglars
Screenshot_20180529-233200__01.jpg
Screenshot_20180529-233200__01.jpg (360.44 KiB) Vist 15383 gange
Nu kører den bedre. Droppede også nålen helt i bund og det hjalp. Trækker stadig helt vildt meget i bunden men når også højere omdrejninger end før men stadig ikke helt oppe og der er ingen powerband. Kørte en god tur med et par gutter på simson. Jeg trak fra dem men så overhalede de mig. Min kører 70 nu, ik dårligt. Men måske skulle jeg liiige korte forrøret lidt mere og se om det gir den sidste tand. Puh ha. Mere vil ha mere. Tak for jeres respons. Og god tur i det gode vejr

Re: Tuningstråden

: tirs 29. maj 2018 23:43
af Hurtiglars
Sidebemærkning: Jeg tog også 10 cm af forrøret. Det var det der fik omdrejningerne op. Det er en spændende videnskab

Re: Tuningstråden

: søn 19. aug 2018 00:02
af kreidlerhansen
Ja, jeg ville egentlig bare lige lave et par boosterkanaler...

Indsugningspakningen er utæt, så testkørslen blev kort. Alt taget i betragtning er jeg dog tilfreds med ydelsen.

Bemærk at jeg har snydt ad h...... til: 44mm boring, 44mm slaglængde. Den ekstra slaglængde medfører nogle længere, og dermed større, kanaler.

Re: Tuningstråden

: man 20. aug 2018 12:50
af kreidlerhansen
Det at gå fra stempelstyret til membran på Kreidleren er altid en oplevelse og lidt af en prøvelse. Jeg er gået seks dysenumre op, nålen er for fed og tomgangen skulle fedes op.
Et topstykke med højere kompressionsforhold kræver klart lidt mindre fortænding.

Til gengæld klokkede den 102km/t uden større ballade med standard-udstødning. Og den kan sgu trække sig selv op fra 40 til 90km/t i fjerde gear. Det er en fed opsætning!

Re: Tuningstråden

: man 20. aug 2018 16:20
af 12V
Vildt med 6 dysenumre i forskel. Kan det være tilbageblæs der samler sig i luftfilterkassen, som så bliver suget med ind. Som gør at den stempelstyrede kan køre med så meget mindre nummer?

Hvad siger dine erfaringer indtil nu, har du fundet den gyldne regel for hvordan skyllekanaler og booster skal pege?

Re: Tuningstråden

: man 20. aug 2018 17:28
af kreidlerhansen
12V skrev:Vildt med 6 dysenumre i forskel. Kan det være tilbageblæs der samler sig i luftfilterkassen, som så bliver suget med ind. Som gør at den stempelstyrede kan køre med så meget mindre nummer?

Hvad siger dine erfaringer indtil nu, har du fundet den gyldne regel for hvordan skyllekanaler og booster skal pege?
Både når den spytter baglæns gennem karburatoren og motoren suger igen, trækkes der brændstof op gennem dyserøret. Det er noget af forklaringen. Resten er mig ukendt.

Hvad kanalernes vinkel angår, så er det mit indtryk, at når kanalerne sigter mod tændrøret, så styrkes det nedre mellemområde.
Når kanalerne skyder fladt ind over stempeltoppen får man et løft fra det øvre mellemområde og op til peak.
Forskellen på de to er m.a.o. hvor meget ketchup, der kommer ud ad flasken på en gang.
Sigt mod tændrøret ved bykørsel, sigt mod et sammenstød på racerbanen?

Arbejdet forbundet med at ændre den vinkel er omstændigt og tidskrævende. Det er, i min optik, kun indsatsen værd, når den sidste spidseffekt er kritisk.

Re: Tuningstråden

: søn 26. aug 2018 20:33
af mriisj
Interessant :)

Re: Tuningstråden

: søn 26. aug 2018 21:48
af kreidlerhansen
Jeg måtte gå to numre længere op. Efter fuld stræk på motorvejen drejet ud til 11.500rpm (113km/t), var mit tændrør kridhvidt.

Men hey, den kan nu tage mosten med min ekspansionspotte. Jeg går dog tilbage til standard. Den trækker mere nedefra.

Re: Tuningstråden

: man 27. aug 2018 14:47
af mriisj
Hvad kører du med af gearing på den ??

Re: Tuningstråden

: man 27. aug 2018 15:14
af kreidlerhansen
mriisj skrev:Hvad kører du med af gearing på den ??
14/33 med en primærside på 18/71. Jeg overvejer at skifte til 14/32.

Re: Tuningstråden

: man 27. aug 2018 18:01
af wolfe
det sku spændende og følge det du har gang i jesper :dust :)

Re: Tuningstråden

: ons 29. aug 2018 07:07
af woebbe
Det er super spændende det du har gang i med den cyllinder. Jeg syntes iøvrigt at en del af skyllekanalerne osv minder om dem der er i min cylinder med 47 mm boring.

Det tyder også på at du stort set har opnået det samme med en 44 mm cyllinder som jeg har med min 47 mm cylinder og det er godt gået. :(y) Jeg måtte også gå ret kraftigt op i dysestørrelse på min 20 mm bing, jeg mener at jeg endte med dyse 92.

Ærgerligt at vi bor så langt fra hinanden, det kunne have været sjovt at prøve hinandens kreidleren for at se hvor stor forskellen egentlig er, eller om de kører nogenlunde ens. Men som du ved er du altid velkommen i næstved hvis du skulle komme forbi.

44 mm cylinderer er også nemmere at finde end den 47mm jeg kører med, umiddelbart har de ikke været til at købe efter de blev udsolgt og Ralph waldmann døde.

Re: Tuningstråden

: ons 29. aug 2018 12:01
af mriisj
Woebbe vi kan jo kører en tur når min 70CC (Black mamba) kreidler projekt ( viewtopic.php?f=136&t=18824&start=60 ) bliver færdig, jeg bor ved Rude før Skælskør når man kommer fra Næstved :)

Re: Tuningstråden

: ons 29. aug 2018 21:32
af kreidlerhansen
Arh, jeg har nu snydt en del, Wøbbe. :hihi

Jeg har to ekstra skyllekanaler og en ekspansionsudstødning. Det tæller alt sammen!
Med standardudstødning magen til din går den et sted mellem 90-100km/t, afhængigt af vind og vejr. Til gengæld er dens karakter mere afdæmpet.
Mine porttimings er også en tand skrappere end i din cylinder.

Hverken Kiesler eller Waldi (hvil i fred) har genopfundet hjulet. De har fået lagt lidt alu på toppen af en Parmakit-cylinder (hos Parmakit) og bedt dem bore den op til 47mm. Dernæst har de brugt et stempel fra en cross-maskine, vist nok Yamaha YZ80. (2mm højere, samme størrelse krydspind).

Jeg synes bare væggen mellem skyllekanaler/stempel bliver så tynd og nogle stykker er (angiveligt) revnet for ejerne. 46mm havde været bedre.

Dog går den stadig godt. Det vil jeg sandelig ikke bestride, og det kunne være sjovt med en køretur med samme potte, egentlig. Jeg tror du ville få et chok med min. :D

Re: Tuningstråden

: tors 30. aug 2018 06:57
af woebbe
@mriisj
Det kunne være sjovt med en køretur sammen når din Kreidler Black mamba er færdig og en smuttur fra næstved til rude er ikke noget problem med 100kmt :shutup

Hvornår regner du med at den er køreklar????

@jesper
Ja jeg kunne godt se at du har været noget mere flittig med antallet af skyllekanaler i din cylinder end waldi / kiesler har været med min. Det kan måske godt hænge sammen med at cylindervæggen jo er meget tynd ved 47 mm boring og flere huller tæt ved hinanden gør den jo ikke ligefrem stærkere.

Det er dog imponerende hvad større boring og 44 mm krumtap betyder for trækkraft og acceleration, det vil være svært at gå tilbage til standard opsætning.