Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:41, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg skal have et komplet portmap, samt kompressionshøjde, plejlstangslængde, skørtlængde, stemplets kuppelhøjde, målet på deck height samt forbrændingskammerets dybde, før jeg kan sige noget som helst.

K-star-cylinderen har andre haft bøvl med, og vi er flere, som hver gang har bedt om en udmåling af portene... netop med henblik på at finde ud af, om den kan ændres til noget fornuftigt!
Responsen har været 'jaja, jeg skal nok!' efterfulgt af stilhed, så jeg gider ikke engang spørge! :thunge Det burde ikke være noget videre problem at finde 3-4HK med lidt arbejde og en 15mm karburator... Eller 6-7HK med en 17mm Bing, for den sags skyld.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Nabo Jan skrev: ..Ingenting, sådan kom den fra Nicasil manden!
Ups! Det havde jeg ganske glemt. Jeg troede faktisk at du havde prøvet den?

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:
Nabo Jan skrev: ..Ingenting, sådan kom den fra Nicasil manden!
Ups! Det havde jeg ganske glemt. Jeg troede faktisk at du havde prøvet den?

/Steen
Har du prøvet din? :thunge

Det er vist meget godt, Jan ikke fik den testet med sin utætte studs! I det mindste overlevede Mahle-cylinderen det klemte stempel. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev: Har du prøvet din? :thunge
Nix! Har ikke noget at prøve den på. Dvs. teknisk set har jeg måske nok en Kreidler, men egerne ligger i skuffen sammen med navene, fælgene står på hylden sammen med tanken osv. Såeh..

/Steen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Twinsport skrev:
Nabo Jan skrev: ..Ingenting, sådan kom den fra Nicasil manden!
Ups! Det havde jeg ganske glemt. Jeg troede faktisk at du havde prøvet den?

/Steen
Nej det venter jeg med til foråret, men jeg har fået liv i den 6 gears motor og den virker fortrinligt selvom den smider lystigt med olie, så den skal lige adskilles og evt. have en simmering ved gearskiftet, jeg ved bare ikke hvor jeg får en i den rette størrelse, havde du ikke monteret simmering på din motor i sin tid?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Twinsport skrev:
kreidlerhansen skrev: Har du prøvet din? :thunge
Nix! Har ikke noget at prøve den på. Dvs. teknisk set har jeg måske nok en Kreidler, men egerne ligger i skuffen sammen med navene, fælgene står på hylden sammen med tanken osv. Såeh..

/Steen
Så du er heller ikke nået længere :what2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Nabo Jan skrev:Så du er heller ikke nået længere :what2
Nej, jeg er ikke nået længere. Jeg troede faktisk at du var ved at være færdig, så jeg turde ikke ringe til dig!

/Steen
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Jeg er som sagt ret ny i gamet, men hvis nogen kan komme med en hurtig guide til, hvad der skal gøres, ås vil jeg gerne give det et skud. Går og har god tid lige pt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Heikichi skrev:Jeg er som sagt ret ny i gamet, men hvis nogen kan komme med en hurtig guide til, hvad der skal gøres, ås vil jeg gerne give det et skud. Går og har god tid lige pt.
Ok :)

Mål afstanden fra cylinderens øverste pakflade til de respektive kanalers åbningskant.
Mål dernæst længden på stemplets skørt op til kanten af stempelkronen (ikke til toppen af stempelkuplen).
Stemplets kompressionshøjde er afstanden fra kanten af stempelkronen til midten af krydspinden.
Monter stempel, cylinder, pakninger og topstykke; Sno loddetin og skub det ind via tændrørshullet; Drej motoren via svinghjulet, så loddetinnet klemmes sammen mellem stempel og topstykke; Der 'måles' over hver skyllekanal på denne måde!
Med dybdelære måles topstykkets dybde fra pakflade til forbrændingskammerets start i periferien.
Toppakningens tykkelse måles.
Til sidst skal jeg bruge længden på plejlstangen, målt fra center til center; Nogen kender sikkert svaret på forhånd.

Med disse mål kan man beregne nogle tal, som giver indtryk af, hvordan karakteristikken er... og hvad man kan kaste sig ud i, hvis man vil have mere af et eller andet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Kai »

Frit fra hukommeren med forbehold for at ram-fejl kan forekomme.. plejlstangen er 90mm fra center til center.

Det er mange år siden jeg sidst har pillet i en maxi, og portmap var et ukendt ord dengang..jeg bruger stadig sjældent sådan et :hihi men den der gik allerbedst havde fået kopieret indsugnings og udstødningsmål fra en 7.5hk cylinder til min gamle Puch Flagskib. Med koblingen strammet lidt op og std 13 tands foran var den ret så kvik ud af hullerne.

Det er vist ikke til meget hjælp..nostalgien løb af med mig et øjeblik :whew
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Nabo Jan skrev:... havde du ikke monteret simmering på din motor i sin tid?
Jo, det havde jeg da! Men hvor fik jeg den fra? Lad mig lige kigge i aften, om jeg måske har en ekstra liggende fra dengang.

/Steen
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

kreidlerhansen skrev:
Mål afstanden fra cylinderens øverste pakflade til de respektive kanalers åbningskant.
Her er jeg med :)
kreidlerhansen skrev: Mål dernæst længden på stemplets skørt op til kanten af stempelkronen (ikke til toppen af stempelkuplen).
Skal jeg måle til det område jeg har markeret med firkant eller med en oval ?

Billede
kreidlerhansen skrev: Stemplets kompressionshøjde er afstanden fra kanten af stempelkronen til midten af krydspinden.
Tror også jeg er med her.
kreidlerhansen skrev: Monter stempel, cylinder, pakninger og topstykke; Sno loddetin og skub det ind via tændrørshullet; Drej motoren via svinghjulet, så loddetinnet klemmes sammen mellem stempel og topstykke; Der 'måles' over hver skyllekanal på denne måde!
Her forstår jeg intet. Loddetinnet, der klemmes sammen mellem topstykke og stempel er vel for at finde afstanden mellem de to. Hvad har skyllekanalerne med det at gøre?
kreidlerhansen skrev: Med dybdelære måles topstykkets dybde fra pakflade til forbrændingskammerets start i periferien.
Det samme som skydelære? :)
kreidlerhansen skrev: Toppakningens tykkelse måles.
Her er jeg vist også med
kreidlerhansen skrev: Til sidst skal jeg bruge længden på plejlstangen, målt fra center til center; Nogen kender sikkert svaret på forhånd.

Med disse mål kan man beregne nogle tal, som giver indtryk af, hvordan karakteristikken er... og hvad man kan kaste sig ud i, hvis man vil have mere af et eller andet.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:41, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Twinsport skrev:
Nabo Jan skrev:... havde du ikke monteret simmering på din motor i sin tid?
Jo, det havde jeg da! Men hvor fik jeg den fra? Lad mig lige kigge i aften, om jeg måske har en ekstra liggende fra dengang.

/Steen
Årh...ja, det kunne være super hvis du lige havde en enkelt liggende og måske også kunne huske hvor de stammer fra, så der evt. kunne bestilles flere :D
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Heikichi >>

Oval :)

Loddetinnet bukkes og skubbes ind som nævnt. Målingen foretages i hver 'side' af cylinderen og hverken mod indsugnings eller udstødningskanal, idet stemplet vrikker en smule, når det passerer top.
Referencen går altså på, hvor i forbrændingskammeret, du skal måle - det har intet med skyllekanalerne at gøre.
Jeg kunne også skrive, at der skal måles på tværs af cylinderen på samme led som krydspinden.

Det er svært at beskrive med ord, alene... tilgiv mig den manglende visualisering, men jeg er stort set kun i nærheden af min PC i weekenden. Resten af tiden foregår al kommunikation via min telefon.

Og ja, der er dybdelære i en... et... øhm... ÅRHFORHELVEDE!!! skydelære-dingenot-dims...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Der er nogle af tingene, jeg ikke lige har ved hånden der hvor jeg er, men jeg kan få det i morgen. Jge giver det et skud!
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Billede

Pænt blev det ikke, men det kan da bruges (tror jeg)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Heikichi skrev:Billede

Pænt blev det ikke, men det kan da bruges (tror jeg)
Det er fint! :)

Jeg savner dog stadig afstanden mellem stempeltop/topstykke og forbrændingskammerets dybde.

Hvad længden på stempelskørtet angår, vil jeg blot benytte hhv. 55mm og 52,5mm, som jeg mindes er de to tilgængelige længder.


Kai hin Nostalgiske >> Kan du mon så erindre sølens diameter i Puch-krumtappen? Hvis den måler 18mm, kan den fint bruges til ombygning af en Kreidler-krumtap fra 39,7mm til 43,7mm slaglængde... eller blot tillade brug af 4,8mm spacer ved ombygning til vandkølet Derbi-cylinder. :oops:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

der er 4 mm squish ude i siderne, og forbrændingskammeret er 14mm dybt, klokkeformet.
Besvar

Tilbage til "Tuning"