Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Tuningstråden

Indlæg af Lars J »

Hensigten med denne tråd er med henblik på at snakke tuning af motorer, opsætning og finpudsning. Lad os få nogle konstruktive (ændringer) diskussioner og skriv kun i tråden hvis du har kvalificerede input/behov. Ingen spam, tak (Juhl.....gen) :?
Samtidig er tråden lavet m.h.p. at skåne de brugere der ikke orker at læse om tuning i general chat - altså navigerer man bare uden om hvis ikke det har interessen :)

Jeg ved ikke så meget om portmål, squizband og lignende fysiker udtryk, men kan vel blive klogere hen ad vejen. Jeg har for nylig købt dette Minarelli Gilardoni cylinder, top og stempel sæt til min Minarelli P6 motor. Sættet skulle yde 12-14 hk, men lad os bare sige 10-12 hk for at være realistisk. Indsugningen passer til en 28mm karburator, preferable Dellorto for at blive i den italienske ånd.

Nederst har jeg vedlagt portmål, som der formentlig er nogle der er klogere end mig, der kan få noget brugbart ud af :?

Input modtages gerne :(y)
Vedhæftede filer
40mm stempel der passer til cylinderen.
40mm stempel der passer til cylinderen.
Cylindergang med skylleporte, indsugning og udstødning.
Cylindergang med skylleporte, indsugning og udstødning.
Cylinder og top
Cylinder og top
Portmål målt med mit skarpeste målebånd i skuffen :-)
Portmål målt med mit skarpeste målebånd i skuffen :-)
Senest rettet af Lars J man 21. okt 2013 19:55, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af juhl-drengen »

Skylle kanalerne ser da noget smalle ud (i mine øjne) :what2

Men den ser da ikke helt tam ud :lol: lad os da få hr tunings ekspert AKA kreidlerhansen herind :mrgreen:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:41, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Tror målet på dine skyllekanaler er 32,8mm!
Må nok bedrøve dig med at du ikke skal stile efter mere end max 7-7,5hk på baghjulet med en 50cc boring og 2 hovedskyllekanaler og en enkelt booster :whew
Jeg troede faktisk at den havde vildt mange kanaler, men jo de går godt og der er muligheder i den :D
Troede at den var i stil med den her Kreidler cylinder, som jeg glæder mig til at prøve :D
Hvor mange kanaler kan I finde?
Vedhæftede filer
foto 1.JPG
foto 1.JPG (115.68 KiB) Vist 22224 gange
foto 2.JPG
foto 2.JPG (104.57 KiB) Vist 22224 gange
foto 3.JPG
foto 3.JPG (112.02 KiB) Vist 22224 gange
foto 4.JPG
foto 4.JPG (80.16 KiB) Vist 22224 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:41, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Knud skrev:6 stk?
Plus 2 ekstra udstødningskanaler :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Nabo Jan skrev: Troede at den var i stil med den her Kreidler cylinder, som jeg glæder mig til at prøve..
Hvad har du dog gjort ved den? Hvad er det dersens hvide stads, som man kan se?

/Steen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Twinsport skrev:
Nabo Jan skrev: Troede at den var i stil med den her Kreidler cylinder, som jeg glæder mig til at prøve..
Hvad har du dog gjort ved den? Hvad er det dersens hvide stads, som man kan se?

/Steen
Ingenting, sådan kom den fra Nicasil manden!
Tror at det er noget kalk stads som måske kan tages med en let saltsyre opløsning.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Lars J »

Den ser ok heftig ud med alle skyllekanalerne kan jeg godt se og giver, alt andet, en bedre fordeling af benzinen end to store kanaler der pumper to ladninger ind af gangen. Har en lignende Minarelli cylinder, men her er kanalerne og indsugning meget små, så den er nærmere beregnet til noget trial kørsel eller lignende. Hvor får du nikasil behandlet henne og hvad skal man slippe for sådan en omgang ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Minarelli-cylinderen... under den forudsætning, at boring/slag er nær 40mm/40mm:

'70er-tuning af topstykke og udstødning: 8-10HK mellem 10-13.000rpm og et effektivt trækområde, som er 1.700-2.000rpm bredt.

Moderne tuning af topstykke og udstødning: 11-13HK mellem 10-13.000rpm og et bredere trækområde, som er mellem 2.500-3.000rpm bredt

Porttider ved ~40mm slaglængde og deck height på 0,6mm:

Skyllekanaler: ~115 grader
Udstødningskanal: ~196 grader
Blowdown: ~35,5 grader

Den høje blowdown-værdi indikerer et supersmalt trækområde, som kan afhjælpes ved maksimering af kompressionsforhold, optimering af squishband, variabel tænding og vigtigst af alt et veldesignet og -forarbejdet ekspansionskammer.
Klik på søgefeltet her på forum og skriv 'mål ekspansionsudstødning'. Mit gamle emne vil dukke op, og der finder du målene på en 50cc gade-potte, som vil være et godt udgangspunkt.

Hold godt øje med ringgabet!!! Så bred og firkantet en udstødningsport er noget, som en L-ring elsker at grave sig ned i. Personligt ville jeg gøre alt for at slippe af med L-ringen til den cylinder. Der findes i dag 0,8mm stålringe, som flagrer lige så lidt som L-ringen, og til gengæld kan de kapere bredere porte.
30mm udstødningsport ift. boringen er 75% af 40mm... men snakken er en anden, hvis portmappet er tegnet i cylinderen, rettet ud og målt på bordet! I så fald er alle portbredder relative til omkredsen.

Møghidsig cylinder!!! Jeg ville hæve skyllekanalerne, til de åbner ~30mm fra top! Evt. nøjes med at hæve boosterkanalen og gøre den så bred som muligt, uden risiko for stempelringen kan åbne i kanalen.

Skyllekanalerne er fine. 'Kæmpestort' er ikke en ubetinget fordel; Vinkel og symmetri er vigtigere.

Indsugningskanalen er stor... faktisk rigtig stor, og det er der intet galt i. Jeg havde ikke lavet den mindre til banebrug, da!

Det er min vurdering... mit gæt... bud... whatever! :)


Jans cylinder glæder jeg mig bare til bliver startet op, hvis ellers årets Kreidlerforbandelse snart giver slip på Jan... :sad Du har været lige så uheldig, som jeg var sidste år!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:42, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Lars J »

Variabel tænding ala PVL ?

Billede af topstykket.
Vedhæftede filer
Minarelli P6 top cyl.JPG
Minarelli P6 top cyl.JPG (116.96 KiB) Vist 22140 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

'70er-tuning: Mellem 10:1 og 12:1 i kompressionsforhold, tynd (60-75mm på midten) og meget kort potte med højst to diffusorer, alm. forrør og temmeligt stor stigning på baffle, samt lavtliggende skyllekanaler og statisk, relativt tidligt tændingstidspunkt.

Moderne tuning: Mellem 13,5:1 og 14:1 i kompressionsforhold, tykkere potte (80-95mm på midten) inddelt i flere kamre, ekspanderende forrør, højtliggende skyllekanaler og dynamisk tænding.


Udstødningskanalen er fin til banebrug, hvor holdbarheden er 'ligegyldig'. En port med max højde OG bredde er kompromisløs, så der er dømt on/off på karakteristikken.
Min anbefaling på max 60-64% af boringen går på holdbarhed og en mildere karakteristik... ekstremtuning duer bare ikke på gaden med så lille en motor.

Indsugningsporten... er STOR! Og jo, blowback er tilstede, men det er ligegyldigt på banen! En ellers mild cylinder med voldportet indsugning kører i øvrigt FINT, ift. en cylinder med mild indsugning og voldsom udstødningsport. Sidstnævnte vil være flad at køre med = omdrejninger uden effekt.

Membran giver kun højere effekt, hvis man åbner boosterkanalen i indsugningen og maksimerer indsugningens åbningstid. Ellers får man kun jævn motorgang under trækområdet = komfort, som ikke er pengene værd på banen.
Med direkte gennemgang fra indsugning til forbrændingskammer vinder man let 1.000-1.500rpm overdrejning = større fleksibilitet i lave gear.


Jans 'forbandelse' må han selv diske op med. :)


Lars >> Topstykket er færdigt... enten skal det drejes glat i forbrændingskammeret eller skiftes. De ridser koster effekt og skaber problemer (flow, koks, varme). Alternativt kan der jo gøres plads til en kalot, så der kan eksperimenteres lidt uden at skulle have fem topstykker til rådighed!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Hej knallertforum :)

Jeg er ny her på siden, og har søgt lidt rundt, men jeg kunne ikke umiddelbart finde svar på mine spørsmål.

Jeg er den glade ejer af en puch maxi med 2 gear. Den kører udmørket, men lidt langsomt. Derfor har jeg i første omgang skiftet cylinderen til en boret k-star cylinder, og en udstødning med stort forrør. Det er gjorde ikke knallerten det mindste hurtigere. Det skal dog siges, at den kører fint. Den kører bare ikke så stærkt. Jeg har nu fundet en anden cylinder, jeg havde til at ligge, og trukket plomben ud af den.

Billede

Den kom i denne kasse. Det jeg kan læse mig frem til, er at det er en kopi af en original. Nogen der kender til denne cylinder?

Billede

Jeg tænker nu, at jeg lige så godt kan få lidt tips til, hvordan portene skal files for at få mest muligt ud af cylinderen. Jeg har selv tænkt, at indsugningsporten ser meget smal ud. Den er smallere end hullet ned til.
Billede

Så har jeg også to forskellige stempler, jeg kan montere. Et kort, og et almindeligt. Det korte er brugt, mens det almindelige ikke er. Hvilket er bedst at bruge?

Billede

På forhånd tak for hjælpen!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:42, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvorfor ikke bare købe en cylinder uden plombe? Evt. med større boring?! En hvilken som helst 45mm cylinder med stempelstyring trækker let sår'n en Puch Nazi over 60km/t, selv med en 12mm Bing og tilpas dyse til en alm. udstødning og luftfilter.

Cylindrene er så billige, at en fin, lovlig replica-cylinder med lethed kan finansiere en stor del af indkøbet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:42, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:ja men han spurgte efter hvad han kunne drive denne cylinder til, "det er nemt at købe men ikke sjovt" - tror det var en klog ung mand fra MidtFyn/O´ense, der sagde dette til mig engang :hihi ... :shutup
Jep... men det gælder ikke funktionelle, lovlige stumper. ;) De vil som regel blive en mangelvare med tiden. At indkøbe og modificere en ulovlig cylinder er en anden snak, for at præcisere min tidligere udtalelse.

Men... med plomben ude, er det sådan set kun et spørgsmål om at bevare den allerede firkantede form og størrelse + montere et planet topstykke. Disse to ændringer er alt, Puch'en skal have for at trække formidabelt og med lave omdrejninger, selv med en lovlig udstødning.
Stemplet kan hakkes 5-6mm, hvis det er den lange udgave, og kun et hak på størrelse med indsugningen bør files i skørtet.

Max tuning af en lovlig cylinder er overdrevet tidskrævende, når der findes så mange, fine cylindre på markedet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:42, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Jeg har heldigvis stadig en anden original cylinder til at ligge. Men jeg kan da godt se, at det ikke lige var skide smart at trække plomben ud af originalen. Jeg troede det var en kopi.

Jeg bruger knallerten til transport, og jeg orker ikke, at det skal være hurtigere at cykle. Derfor nu-og-her behovet for lidt mere fart i kittet. Derudover synes jeg også det er ret sjovt at rode med den slags.

K-star cylinderen er boret forkert ud, så den er blevet rund helt nede i indsugningsporten. Det var min egen fejl, og lidt dyre lærepenge. Men summa summarum, så er den ikke meget værd. Motoren puster og trækker dårligt, når den er på.

jeg har nu monteret følgende:

Planet topstykke
Boret original (ups) cylinder
kort stempel
28mm forrør

resten standard.

Når jeg sidder på (jeg er 2 meter høj og vejer 100 kg), så kører den omkring 50 med de modifikationer. Det er fint til mig :)

Men når den ikke længere skal bruges til transport, så skal der da prøves grænser! :twisted:
Besvar

Tilbage til "Tuning"