Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Det her er altså for astmatisk:

Billede

To andre har fået en lidt kærlig behandling. Herunder resultatet før finpudsning:

Billede

Billede


Porttiderne er ukendt, idet begge skal bores op og rettes til, bagefter. Der er altså plads til mere sjov i en Kreidler-cylinder! :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Og endnu en:

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er da en sjov cylinder den sidste, jeg har aldrig set en alm Yamaha jerncylinder med de extra porte - jeg må gå ud fra at det er noget du har lavet ?
ellers meget fedt udstødningsporten ikke er overdrevet, den bundtrækker sikkert rimeligt godt.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Nemlig. Det er et par timers arbejde, og der er hul igennem til hovedskyllekanalerne; De skal lige åbnes lidt mere ned mod blokken for at få styr på flowretningen.
Hovedskyllekanalerne skal lige gøres en tand bredere. De skyller til gengæld næsten helt fladt ind over stempeltoppen, nu.

Sejtræk kommer der næppe ud af denne cylinder. Udstødningen 22mm fra top, hovedskyllekanalerne 30,8mm og de bagerste porte 31,2mm fra top.

Dérfor skulle dette prøves med denne eksakte cylinder. Den ville være peaky, selv uden ændringer. Nu burde den levere noget punch, også.
Umiddelbart får den øget portarealet med 30%, når jeg er færdig. Og så kan den stadig bære en boring på 46mm ift. den nuværende på 44,5mm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ok så mit øje bliver snydt, jeg sammenlignede måske også forholdet imellem skylleporte & udstødningsport.

jeg har en gammel `79 dxer som er meget uendelig omdrejningsmessigt, den kan køre ca 80 kmt med 11 tands... den er frisk i boringen og bruger et fhv let stempel med kun en alm ring - den måtte du gerne voldtage på samme måde som du lige har gjort med den vi snakker om.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er altid svært at vurdere på fotos, hvor højt kanalerne ligger. Jeg skal have lavet et portmap til at følge op på finpudsningen, når der engang er blevet åbnet op, nedefra.

Du sender mig bare din cylinder, Claus. Helst inkl. stempel og med et foto af stemplet i nederste position i cylinderen.

Hvis man kan finde et stempel med én ring og "centreret åbning", kan der rent faktisk laves to kanaler mere; Ret beset et par booster-gange, som så kræver hul i stemplet, men så kan man da få lidt gennemstrømning forbi nålelejet.

Hvor stor indflydelse ændringen har på ydelsen er svært at sige. Det afhænger i høj grad af udstødningen, så sammen med en org. potte er dette komplet spild af tid.
Typisk vil max ydelse stige beskedent, men trækområdet bliver lidt bredere, motoren kan trække længere ud og mellemområdet bliver stærkere. Til gengæld kan man risikere at miste en smule bundtræk, men det havde denne cylinder næppe noget af fra starten af.

Ærligt talt kan det være svært at mærke en forskel på selv 10% merydelse. Hvis udgangspunktet er 6HK, ender man på 6,6HK og det er sjældent mere end 1-2km/t på flad vej. Man vil typisk opdage det bedst ved kørsel op af bakke eller i modvind, og det kræver egentlig, man kører på sin maskine næsten dagligt.


Jeg er bare glad for, det kunne lade sig gøre! Har studeret cylinderen længe, inden jeg fik samlet mod til det! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af wolfe »

det sjovt og følge dine projekter jesper, må tilstå i er flere her inde som er mit "forbillede" :hihi

gal noget fint arbejde der bliver smidt op :bravo

Tim C
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af wolfe »

og en ting mere, de to cylinder der er billede af er det en og samme cylinder?
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:og en ting mere, de to cylinder der er billede af er det en og samme cylinder?
Pas! Jeg har gang i fire FS1-cylindre, og jeg har vist resultaterne med tre af dem. Den fjerde er faktisk bare blevet "rettet til" og er derfor ikke interessant.

Jeg TROR, den første og uændrede cylinder er den, som nu har fået et par kanaler ekstra.
Alle fire var omtrent ens, som udgangspunkt, bortset fra den seneste, hvor kanalerne altså lå MEGET højt fra begyndelsen.


Har ALLE FS1-cylindre "fritliggende pindbolte" mellem pakfladerne, eller er det kun disse fra Prut-tuna?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af wolfe »

pas!
men har en original cylinder liggende jeg kan se på, når jeg kommer på værkstedet igen.
Tim C
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jammen det lyder godt at du vil hjælpe hansen.
det bliver næsten en historisk cylinder og afmontere, den har ikke været pillet af siden 2009, i perioden har den kørt højst 200 km, hvoraf størstedelen var på verdenstræffet på Strynø 2009.
den har fin gangart over hele registeret, man kan køre 25 kmt i 4. gear og give gas, men hele området imellem 4000-9000 er tamt, over 9000 er den rigtig god op til ca 12000 omdrejninger.
på denne knallert sidder der boss demper, du ved den du ikke kan lide med 36 mm forrør... jeg syntes godt om den og vil ikke lave om på det - jeg betrager den som en lydløs udstødning som tillader et forsøg på at trække ved lave omdrejninger, intet mellemområde, uendeligt topområde... jeg vil heller ikke lave om på den lave gearing.

så hansen, hvis mellemområdet kunne blive lidt forbedret ville jeg blive glad, det gør heller ikke noget hvis den kan tage lidt flere omdrejninger på toppen, jeg syntes nemlig det lyder så sjovt når omdrejningstælleren kører ud af det røde felt igen.

ang. dit spørgsmål om åbne pindbolte på fs1 cylindre - det har de alle sammen uanset original eller uoriginal, desværre, så pas lige på ikke at file igennem... he he

kan du ikke lige gensende en sms ? jeg har nemlig mistet al kontakt med en druknet telefon.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Og så vil du have mig til potentielt at hakke sjove huller i den? ;)

Nej, jeg synes ikke om 36mm forrør. HAR prøvet og opnåede enormt mange omdrejninger uden skyggen af optræk.
Til gengæld har min motor jævnt træk fra 6-11.500rpm med en ekspansionsudstødning, som starter ved knap 26mm. :)

Jeg vil ubetinget medgive, at Bos-dæmperen har en dejlig lyd! Det snørklede dæmper-design er enormt effektivt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev:
Har ALLE FS1-cylindre "fritliggende pindbolte" mellem pakfladerne, eller er det kun disse fra Prut-tuna?
Det har de allesammen :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kim96v4 »

Hvordan gik det med de 4 fs1 cylindere du lavede Hansen?
Hvordan i alverden laver du de små kanaler på pæne set inden fra boringen? Må vi lige få et par billeder af dit tandlæge bor

Kim
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Ejeren har ikke meldt tilbage (bortset fra én cylinder, jeg bare rettede lidt kanter i), så det er et godt spørgsmål.
Jeg forventer ikke alverden, da jeg ikke blev tilfreds med mit resultat, rent visuelt. Derfor bliver de rettet til, når cylindrene engang er boret op. :)
image.jpeg
image.jpeg (502.3 KiB) Vist 16416 gange
Og det kan købes, her:

http://www.ccspecialtytool.com/

De medfølgende fræsebits til 15SR-kittet er med 1/4" hoved. Dvs. for store! Jeg har derfor suppleret med bits fra burrs4less.com og andre steder.
Værktøjet blev indkøbt til en noget lavere dollarskurs end den nuværende, så rundt regnet skal man p.t. gange købsprisen i dollars med ~12 for at få prisen inkl. levering, told og moms.

Det er nørd-værktøj! :-D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Jaja, så fik jeg lidt ferie, og det betyder "for meget fritid". Denne gang er offeret en 40mm KT-cylinder til Kreidler.

Boring set fra bunden:
KT40_big_boost_bottom.jpg
KT40_big_boost_bottom.jpg (596.87 KiB) Vist 16383 gange
Boring set fra toppen:
KT40_big_boost_top.jpg
KT40_big_boost_top.jpg (577.33 KiB) Vist 16383 gange
Udstødningskanalerne:
KT40_big_boost_zorst.jpg
KT40_big_boost_zorst.jpg (506.1 KiB) Vist 16383 gange
Væggene ser lidt tynde ud, men nikasilen er aflastet via slibning, og der er mere gods længere nede, end man lige forventer. Affasningen snyder desuden øjet en smule.

Og udstødningskanalerne set nedefra:
KT40_big_boost_insidezorst.jpg
KT40_big_boost_insidezorst.jpg (380.94 KiB) Vist 16383 gange
Ok, ja. Min største forhindring er stadig et sted mellem tålmodighed og symmetri, som man kan se på sidste foto. Min belysning er stadig ikke optimal, så resultatet er altid så skuffende for mig, når jeg begynder at tage fotos. :lol: Blitz/fotolys har det med at grave alle fejl og grater frem. Overfladen i udstødningskanalen føles næsten poleret når fingrene køres henover.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hej hansen... du har for mange pixel i dit kamara, jeg er ikke i tvivl om det er godt, men syntes nu du er storforbruger af cylindere... hmm

når nu du rigtig keder dig kan du jo lave den perfekte cylinder til mig, du ved den der skal fyldes med huller over det hele... husk også at jeg sagtens kan nøjes med 10-12 hk ved 11000 omdrejninger - den må helst ikke rasle, og så skulle den gerne være laaangtidsholdbar.

du er vel ikke rendt ind i det perfekte stempel til den ? fx 45mm superstempel med én tynd stempelring ?

nu du nævner problemet med dårligt lys, ja så kan jeg fortælle at jeg også har svært ved at se ordenligt, jeg skal havde kraftigt lys for at se ordenligt, faktisk er godt kraftigt dagslys det bedste.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Denne cylinder fik jeg i en byttehandel, og jeg har langt om længe fundet en aftager... som så tager denne cylinder i en anden byttehandel.
:hihi

Din cylinder bliver næste offer. Jeg er dog ret udfordret af, at der ikke er lige så meget gods at lege med, ligesom det er svært at tage højde for den fremtidige forøgelse af boringen; Primært ift. portarealet, som kan øges %-vis mere end selve boringen.
Stempel har jeg fundet men ikke bestilt, da fabrikken har holdt ferielukket. Jeg tænker at 43mm er et fornuftigt sted at starte, så der er et par opboringer at tage af.

Hvis du vil have mere power pr. omgående, så kan du vælge mellem en kraftig ombygning af en drejeventilsmotor eller at montere en Chappy-cylinder med membran på toppen.

FS1-membranen er en stopklods.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jammen hansen 43 mm kommer da til at rasle noget i den cylinder jeg sendte, den er jo iforvejen 44,5 mm, det er derfor jeg skrev 45 mm som forslag, eller bare bruge den som den er med 44,5 mm, den er jo sådan set meget pæn i boringen som den er, dog mener jeg der findes mange flere stempler til 45 mm end 44,5 mm.

nu var det jo lidt for sjov jeg skrev 10-12 hk - 9 hk er også acceptabelt . jeg vil kun med original membran og karburator.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

claus olieklud skrev:hej igen... jammen hansen 43 mm kommer da til at rasle noget i den cylinder jeg sendte, den er jo iforvejen 44,5 mm, det er derfor jeg skrev 45 mm som forslag, eller bare bruge den som den er med 44,5 mm, den er jo sådan set meget pæn i boringen som den er, dog mener jeg der findes mange flere stempler til 45 mm end 44,5 mm.

nu var det jo lidt for sjov jeg skrev 10-12 hk - 9 hk er også acceptabelt . jeg vil kun med original membran og karburator.

hilsen olieklud
Det er vist meget godt, jeg er ved at få ryddet ud i projekterne, når jeg ikke engang kan huske boringen på en given cylinder! :lol:

Jeg bearbejder den til max ydelse mellem 9-11.000rpm, gør jeg. S'GU'! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"