Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev: Kai hin Nostalgiske >> Kan du mon så erindre sølens diameter i Puch-krumtappen? Hvis den måler 18mm, kan den fint bruges til ombygning af en Kreidler-krumtap fra 39,7mm til 43,7mm slaglængde... eller blot tillade brug af 4,8mm spacer ved ombygning til vandkølet Derbi-cylinder. :oops:
Jeg mener den er 16mm :(
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai >> Øv! De hidsige plejlstænger til Puch er ellers ganske billige...
Heikichi skrev:der er 4 mm squish ude i siderne, og forbrændingskammeret er 14mm dybt, klokkeformet.
Uuuuh, vi er såååå tææææt påååå... men det er afstanden fra pakfladen til periferien/yderkanten af forbrændingskammeret, jeg mangler. :) Jeg tillader mig at tro, de 14mm er fra pakfladen til tændrøret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Heikichi skrev:Billede
På basis af lidt formodninger, såsom en forbrændingskammerdybde på 3mm og skørtlængde på 52,5mm får jeg følgende porttider:

Udstødning: 141 grader (OK!)
Skyllekanaler: 103 grader (OK!)
Indsugning: 80 grader (Øøøøøøøøøh...?!)

Et indsugningsforløb på 80 grader er dælme ikke ret meget for en boret cylinder! Jeg har bare intet sammenligningsgrundlag... og jeg ved i grunden heller ikke, hvilken af de to cylindre, jeg har med at gøre, men jeg håber virkelig, det er K-Star...!

Nu savner jeg så i allerhøjeste grad en standard Puch-cylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Det er en k-star. jeg fik ikke forklaret mig grundigt nok før.

Hvis man betragter hele indersiden af topstykket som forbrændingskammeret, er der først 3mm cylinderformet og ovepå det 11mm klokkeformet. Giver det mening?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Jep - det giver fiiiin mening!

Jeg savner, som nævnt, nu kun en org. cylinder at sammenligne med! Umiddelbart ser skylle- og udstødningstimingen fin ud, så jeg tror faktisk, at de fleste af de hidtil nævnte problemer med K-Star's cylinder skyldes forkert indretning af indsugningen!

80 graders varighed, som jeg har nævnt tidligere, er meget lidt... og det er vel at mærke med plomben pillet + et 52,5mm langt stempelskørt! Det forklarer også, at der ikke er nogen kæmpe hastighedsforskel, når plomben er boret ud, idet en org. cylinder typisk render 45-48km/t uden den begrænsning... og med lidt ekstra arbejde kommer den ret let tæt på 60-65km/t!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heikichi
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 11:54
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Heikichi »

Det kan jeg godt se, om jeg kan fremskaffe, men der går et par dage. Måske en anden, der kan træde til?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Poul-Erik A. »

kreidlerhansen skrev:Jep - det giver fiiiin mening!

Jeg savner, som nævnt, nu kun en org. cylinder at sammenligne med! Umiddelbart ser skylle- og udstødningstimingen fin ud, så jeg tror faktisk, at de fleste af de hidtil nævnte problemer med K-Star's cylinder skyldes forkert indretning af indsugningen!

80 graders varighed, som jeg har nævnt tidligere, er meget lidt... og det er vel at mærke med plomben pillet + et 52,5mm langt stempelskørt! Det forklarer også, at der ikke er nogen kæmpe hastighedsforskel, når plomben er boret ud, idet en org. cylinder typisk render 45-48km/t uden den begrænsning... og med lidt ekstra arbejde kommer den ret let tæt på 60-65km/t!
Godt at høre, at der er flere der har lagt mærke til den manglende "tragteform" i indsugningen på K-Star... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Allan M »

Jeg tillader mig lige at kaste et link ind i tråden: http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary" onclick="window.open(this.href);return false;

Desværre er det kun på nogle af cylindrene der er udførlige oplysninger om gradtal og portmap.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Allan M skrev:Jeg tillader mig lige at kaste et link ind i tråden: http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary" onclick="window.open(this.href);return false;

Desværre er det kun på nogle af cylindrene der er udførlige oplysninger om gradtal og portmap.
Det er en FED oversigt af udvalget til Puch... et udvalg, der får en Kreidler-ejer til at savle! ;)

Desværre er der ikke en begrænset cylinder som den danske på listen. Essensen ved hele K-Star vs. org. cylinder er, at det ville være fantastisk at finde ud af, om K-Star's skodprodukt til at rende fornuftigt. Noget siger mig, at man kommer langt ved at korte skørtet af, så det på indsugningssiden ligger omkring 48mm i stedet for 52,5mm i længden...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:
Allan M skrev:Jeg tillader mig lige at kaste et link ind i tråden: http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary" onclick="window.open(this.href);return false;

Desværre er det kun på nogle af cylindrene der er udførlige oplysninger om gradtal og portmap.
Det er en FED oversigt af udvalget til Puch... et udvalg, der får en Kreidler-ejer til at savle! ;)

Desværre er der ikke en begrænset cylinder som den danske på listen. Essensen ved hele K-Star vs. org. cylinder er, at det ville være fantastisk at finde ud af, om K-Star's skodprodukt til at rende fornuftigt. Noget siger mig, at man kommer langt ved at korte skørtet af, så det på indsugningssiden ligger omkring 48mm i stedet for 52,5mm i længden...
Endda med blowdown på nogle af cylindrene :wink:
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Blowdown:

(Udstødningsvarighed - Skyllevarighed) / 2

(180º - 120º) / 2 = 30º


Det er ikke så voldsomt hekseri at regne dén værdi ud. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Blowdown:

(Udstødningsvarighed - Skyllevarighed) / 2

(180º - 120º) / 2 = 30º


Det er ikke så voldsomt hekseri at regne dén værdi ud. :)
Næ, men det ER skrevet, så du er ikke den eneste som går op i Blowdown :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:40, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Nabo Jan »

Knud skrev:Hvad betemmer så "blowdown" i fht. karakteristik og forventet ydelse :whew
Jeg er ikke helt sikker på at det fast bestemmende, men mere en rette snor!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Hvad betemmer så "blowdown" i fht. karakteristik og forventet ydelse :whew
Jo større blowdown, desto højere omdrejningstal og ditto snævert trækområde... Og så enkelt er det heller ikke, fordi fortænding, kompressionsforhold, udstødningsdesign og forholdet mellem boring/slaglængde også er i spil.
Nåja, 'primærkompression', skyllevinkler og alle de andre halmstrå, selvfølgelig.

Med et effektivt ekspansionskammer og tilpas kompressionsforhold kan man få gavn af mere blowdown, idet flere af de forbrændte gasser kan forlade kammeret tidligere = mindre forurening af de friske gasser, når skylleportene åbner.

'Rettesnor' er en bedre betegnelse - en ufravigelig sandhed er det ikke!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Kreidler vs blowdown:

Standard, 6,25HK Mahle (variationer forekommer)
Udst.: 174-178 grader
Skyll.: 113-118 grader
Blowdown: ~30 grader (ændret fra 60... tak, claus :))

Derfor er Kreidleren temmeligt eksplosiv i sin karakter. Og hæves udstødningskanalen, bliver den mere hysterisk uden at kunne æde en tungere gearing.
Som følge af den lavtliggende udstødningskanal og en ret mild indsugningstiming, er bundtrækket acceptabelt.

5,3'eren:
Udst.: 168-172
Skyll.: 113-118
Blowdown: ~27,5 grader

Langt mildere og med mere bundtræk... til gengæld er den decideret uvillig til at passere 9.000rpm.


Det er moderat tuning. Går vi op i de tungere klasser, er jeg stadig på skolebænken. Men jeg er kommet så langt, at jeg har set lyset ift. gadebrug med 60cc:

Udst.: 190-193
Skyll.: 132-135
Blowdown: ~28-29 grader
Custom ekspansionskammer
13,5:1 i kompressionsforhold
45% squishareal

Virkelig acceptabelt bundtræk.
RÅ trækkraft mellem 7.500-11.500rpm
100+ i modvind i racer-stilling, hen over tanken
Senest rettet af kreidlerhansen tirs 29. okt 2013 23:11, rettet i alt 1 gang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... der er vel kun 30 grader blowdown i første eksempel ?
hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

claus olieklud skrev:hejsa... der er vel kun 30 grader blowdown i første eksempel ?
hilsen olieklud
D'oh! Ja :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Forår!

Billede

15,3x30mm indsugningsport. Før sølle 14x26mm!

Billede

Jeg tror ikke på polering! Struktuuuuur!

Billede

Stemplet skal også have en god omgang for at opnå en åbningsvarighed på ~240 grader under membranen.

Billede

23,2/42mm fra top, 27,5mm bred udstødningsport.

Billede

Udstødningskanalen fra den anden ende. Det kniber for mig at få styr på symmetrien, præcis i overgangen mellem kanalens åbning og forrøret. Enten er jeg blind eller lyset for ringe. :P

Billede

32,4/41,6mm fra top, 22,6 bred. Begge skyllekanaler er ens, åbner samtidigt og der skal ikke laves flere... lige nu!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af 12V »

:-)

https://www.dropbox.com/s/95tsf626gtjw3 ... -smile.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"