Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Så blev Kreidler-cylinderen pudset færdig og monteret, som originalt, med stempelstyret indsugning og en original udstødning.
Gearingen er for tung, forrøret for langt, karburatoren trimmet til membran (konsekvent for FED til stempelstyret, åbenbart) og alligevel rundede jeg 80km/t i tredje gear med en anelse acceleration i fjerde gear, inden jeg besindede mig.
Ingen mislyde! Tolerancen er også lige i skabet med et stempel på 39,965mm tl en boring på 39,999-40,000mm.
Kompressionsforholdet er 11:1 med det originale topstykke. I min optik aaalt for lidt, men den kommende ejer af cylinderen har ikke andet, så jeg kan ikke tillade mig at teste med andre stumper.
Min 18mm Bing skal sgu prøves sammen med denne opsætning!

kreidlerhansen skrev: Jeg bearbejder den til max ydelse mellem 9-11.000rpm, gør jeg. S'GU'! :)
Det er den så ganske tæt på i forvejen, idet skyllekanalerne åbner 31,5mm og udstødningskanalen 23mm fra top. Der skal ikke pilles alverden, opad, men der er lidt at finde i bredden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... når nu den kreidlercylinder kan klare 80 kmt i 3. gear, ja så må man da formode at den ville kunne noget mere med den rigtige gearing således alle 5 gear udnyttes - alligevel utroligt hvor lille forskel der er på en 50 ccm alm opsætning vs. big bore, membran & effektpotte.

ja den Yamaha cylinder er slet ikke så tosset endda, som nævnt er det også en gammel udgave fra dengang tunings stumper virkede.
ja lidt i bredden og et par extra kanaler + et superstempel - så æder den både dem med 80 ccm, lang slaglængde, forstørret karburator der hænger ud af siden, vandkølet, extra gear, forstærket kobling, osv osv.

ligesom med kreidlercylinderen er en enkel løsning faktisk ikke så dårligt.

håber ikke støbejernet er for hårdt ved dit maskineri, eller tålmodigheden. he he

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Støbejern er ikke så hårdt ved værktøjet, blot jeg tager den med ro. Faktisk hjælpe det med at slå lidt af den fastbrændte alu af fræserne, og bare jeg husker at tilføre WD40, så er støvet heller ikke træls.
Jeg kan næsten forstå på Claus, der også skal designes et topstykke til den, hehe...!


Jeg slipper ikke for at skifte gearing, i hvert fald.

Forskellen i drejningsmoment mellem 50/60ccm er større end hastighedsforskellen indikerer. Der skal ikke meget modstand til, før den bliver kvalt.
6-7HK rækker til 85-90km/t, men der skal alligevel 10-11HK til for at knække 100km/t på en god dag, og selv med den effekt vil man som oftest ligge tættere på 95 end 100km/t. Først ved 12-13HK er man konsekvent over de magiske 100.
En ting, jeg for alvor kan mærke, er det lavere kompressionsforhold! At gå fra 60ccm med 14:1 til 50ccm med 11:1 kan altså mærkes på kickstarteren! Og så rammer den trækområdet langt blødere.

Når gearing og karburator er nogenlunde på plads, prøver jeg med min ekspansionsudstødning. Dog uden kæmpe forventninger, idet den er designet til mildere porttider med større boring.

Jeg håber, den nye ejer kan finde en drejebænk, så der kan blive pillet lidt af nederste pakflade. Squishafstanden er lige stor nok, og lidt mere indsugningstiming + lidt mindre skylle-/udstødningstiming vil ikke skade. Desuden er det ikke udsædvanligt at se replica-cylindre med skæve pakflader, så det bør være en del af processen, uanset hvad. Jeg har bare ikke en drejebænk.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hej... det var i denne tråd det begyndte med at kreidlerhansen nu også er begyndt at fræse i jerncylinder.
jeg sendte ham en cylinder som skulle havde et par extra kanaler - jeg har ikke været så hurtig til at få den monteret, men i dag skete det.
der er i øvrigt billeder af cylinderen i værkstedstråden, altså hvis man vil se mere af den.

cylinderen er monteret med 1 mm alu spacer og pakning på begge sider.

klirrede lidt ved opstart, men holdt op kort tid efter ( 30 sek )
jeg lod den stå 10 min i tomgang, det første stykke tid med choker for at gennemvæde cyl/stempel.
bemærkede straks at den kørte mere tyndt i tomgang med den nye cylinder, og måtte skrue luftskruen en halv omgang ind for at nå samme som med den gamle cylinder.

5 min afkøling og så prøvede jeg lige 4 X 150 meter på stien - umiddelbart mindre omdrejningsvillig, men måske lidt mere træk imellem 7000-9000 omdrejninger.

når jeg mærker på kickstarteren er der ikke kommet tætning endnu, der føltes meget mere kompression med den gamle cylinder, men nu skal den jo også lige havde en chance for at slide sig sammen.

udstødningen er den samme boss demper som før, bare lige for at prøve, uden tvivl at en anden effektpotte med mindre forrør vil gøre den mere eksplosiv - jeg prøvede bare lige for at havde et sammenlignings grundlag, den gamle cylinder har jeg aldrig prøvet med nogen anden udstødning, det er den der er vildt uendelig i omdrejninger.

vil nu lade cylinderen tilkøre ved en masse koldstarter - jeg kan mærke på kickstarteren hvornår ringene har sat sig i cylinderen, før det giver det ingen mening at prøve forskellige udstødninger af.

jeg har ingen problemer med at lade knallerten stå og køre i tomgang, og speede lidt op, det er meget værre med kørsel i praksis.
jeg bor lige midt i cirkus politibetjent, muhammedanerne kører på store crossmaskiner på stierne, de stikker af fra politiet, men for mig er det mere vanskeligt - faktisk er løsningen at læsse knallerten ind i bilen og køre ud på nogle af de gode steder ude på landet - her kan man teste med større sikkerhed for ikke blive taget af ole haps.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0509.jpg
IMAG0509.jpg (237.38 KiB) Vist 16806 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Godt at vide, rasleriet ophørte - jeg er ganske spændt!

Portningen er ret konservativ, da jeg jo ikke "måtte" klø mere på. Desuden satte skylleportene en naturlig øvre grænse for, hvor meget udstødningsporten kunne hæves.

Der var mere dækhøjde i den anden cylinder, så portene åbner tidligere.
I og med du har været tilfreds med et statisk kompressionsforhold på 10:1 med den gamle opsætning, mod de ca. 12:1 denne har, kan du altid hæve cylinderen mere.
Der er ingen ulemper forbundet med at skylleportenes nederste kant er højere end stempeltoppen ved BDC; udstødningsporten sænkes mere for at maksimere arealet end så meget andet.

Det er også muligt, at du nu kan opleve samme ydelse og tophastighed ved lavere omdrejninger, og derfor kan få gavn af en tungere gearing uden de sædvanlige ulemper.

Så vidt jeg husker, er der omkring 4 graders forskel på udstødningsvarigheden mellem de to; lige på hver side af 180 grader, hvor den nye er på 178 grader. Det bør række til ca. 10.000rpm på toppen med peak mellem 8.500-9.000rpm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Hej

For at undgå at kortslutte "Hvad har jeg fået med posten i dag"-tråden:

[viewtopic.php?f=5&p=166251#p166251],

så fortsætter jeg lige Yamaha Sting cylindersnakken her.

Jeg har nu fået lavet en oversigt over cylindrene og deres mål. Malossi-cylinderen er stadig uafprøvet, men målene kan ses i oversigten her:
Yamaha Sting cylinderoversigt.jpg
Yamaha Sting cylinderoversigt.jpg (534.3 KiB) Vist 16505 gange
/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af 12V »

Det bliver spændende! Hvad slaglængde og plejlstang har sådan en kværn?

Med lidt gættede data kommer jeg frem til ca. 173° udstødning og 25° blowdown. Det lyder som en meget fin kombo.
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af mads1987 »

Jeg tænkte på om der er nogen her inde som har prøvet denne her, det lyder bare meget stort. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

mads1987 skrev:Jeg tænkte på om der er nogen her inde som har prøvet denne her, det lyder bare meget stort. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201708 ... 822620.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Boring er ikke alt.

Besværet med at tilpasse blok og cylinder til hinanden står ikke mål med resultatet.
Slet ikke med tanke på, at en 47,6mm cylinder til lodret Minarelli passer bedre og endda leverer en kærkommen opgradering af indsugningen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg kan da ikke se at denne Malossi cylinder skulle være ringere til tuningsformål på en FS1 blok end noget andet - tværtimod.
Den har da væsentlig bedre skylle areal end en standard FS1 cylinder og dermed sikkert også et større potentiale til en portning til et givet formål.
At finde et stempel der kan bruges til en FS1er er ikke et problem.
Hvor meget mere kan den bores op?
Med en større membran (som jeg har lavet til FS1er blokken) og en blok blueprintning er der basis for et godt forsøg, som jeg ser det.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:Jeg kan da ikke se at denne Malossi cylinder skulle være ringere til tuningsformål på en FS1 blok end noget andet - tværtimod.
Den har da væsentlig bedre skylle areal end en standard FS1 cylinder og dermed sikkert også et større potentiale til en portning til et givet formål.
At finde et stempel der kan bruges til en FS1er er ikke et problem.
Hvor meget mere kan den bores op?
Med en større membran (som jeg har lavet til FS1er blokken) og en blok blueprintning er der basis for et godt forsøg, som jeg ser det.
Hvis det er et svar til mit sidste indlæg, må jeg påpege, det omhandler en YB100-cylinder, ikke Sting.

Blot deck og stempel kan komme til at hænge sammen, så er den sikkert fin.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Yamahafs1haslev skrev:Jeg kan da ikke se at denne Malossi cylinder skulle være ringere til tuningsformål på en FS1 blok end noget andet - tværtimod.
Den har da væsentlig bedre skylle areal end en standard FS1 cylinder og dermed sikkert også et større potentiale til en portning til et givet formål.
At finde et stempel der kan bruges til en FS1er er ikke et problem.
Hvor meget mere kan den bores op?
Med en større membran (som jeg har lavet til FS1er blokken) og en blok blueprintning er der basis for et godt forsøg, som jeg ser det.
Kom forbi i weekenden, så trækker jeg den ud af pengeskabet ;-) Så kan du få lov til at måle på den! :mrgreen:

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Twinsport »

Nå, men efteråret nærmer sig, så man kan vel lige så godt finde sig et vinterprojekt mere :mrgreen: .

Den nyindkøbte Malossi-cylinder venter på at blive kildet i kanalerne, så jeg prøvede lige et reed-hus på motorblokken. Jeg har haft det liggende i mange år og det ser ud til at passe nogenlunde. Lidt tid i fræseren skulle nok kunne fikse det.

I får lige lidt billeder af standard setup og den ændring jeg forestiller mig. Motoren er ikke spændt op i fræseren endnu, så gode forslag er velkomne!

Standard blok:

Billede

Standard reed:

Billede

Standard studs:

Billede
Billede

Ny reed-hus:

Billede
Billede

Med reed:

Billede
Billede

/Steen
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Hurtiglars »

Hej gutter. Jeg prøver at optimere mit setup som er franco morini 4 mp motor med franco morini turbo cylinder,, 19mm karburator og expansion potte, gammeldags italjet stil. Den trækker fint nok fra bunden men kører dårligt med halv gas og tager ikke nok omdrejninger. Mit forrør er alt for langt men mit spørgsmål er, kan forkerte mål for expansions potter få motoren til at gå dårligere end hvis man bruger almindelig potte? Aller venligst Lars
Fri hash og lang gaffel
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Hurtiglars »

Screenshot_20180528-152923__01.jpg
Screenshot_20180528-152923__01.jpg (609.7 KiB) Vist 14862 gange
Fri hash og lang gaffel
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

sjov speedway maskine du har der.
nu siger du selv dit forrør nok er noget langt, men jeg tænker også mistænkeligt tyndt.
det ser i mine øjne forkert ud.
måske du kunne få det til at blive godt med et 3 step forrør, således at forstå at du kun bruger den første 1/3 del af det oppe fra cylinderen af, skiftende til en 1/3 del der er nummeret tykkere, og igen en endnu tykkere 1/3 del til det sidste stykke hen til selve potten.
det er som jeg lige tænker det skulle være.

hilsen olieklud
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Hurtiglars »

Tak. Det er sco 3g stel. Dejlig stift. Forrøret er 30 mm og potten tænker jeg er lavet til alm forrør, bare kortere selvfølgelig. Den virker lidt som om den bliver kvalt og jeg mistænker at vibrationerne kommer for sent tilbage og møder ny gas der er på vej ud. Gir det mening? Tak for svar
Fri hash og lang gaffel
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

30 mm ? dvs 28 mm indvendigt ?
det burde da være meget fornuftigt.
måske snyder billedet, eller også er potten kæmpe stor ift forrør tykkelse.
min tanke var nærmere omvendt, altså modtryksbølgen kommer for hurtigt frem pga hvad jeg så som urimeligt tyndt forrør.
nu ved jeg ikke hvad jeg skal mene.

hilsen olieklud
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Hurtiglars »

Screenshot_20180528-222548__01.jpg
Screenshot_20180528-222548__01.jpg (349.05 KiB) Vist 14837 gange
Dette billede er måske bedre at gå ud fra.
Fri hash og lang gaffel
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Hurtiglars »

Det hele er nok lidt I den lange og tynde ende ifht mange andre systemer derude :-D
Fri hash og lang gaffel
Besvar

Tilbage til "Tuning"