Side 3 af 3

Re: Innerrotor tænding.

: tirs 29. okt 2013 20:51
af Nabo Jan
strynboen skrev:er du sikker på at du ikke måler kilo ohm..alså dine fingres modstand/gennemgang

ja det er nok rød eller blå som er trig...mådke skal man selv vælge..og kun bruge den ene
Hvordan skulle man kunne vælge selv imellem rød eller blå?

Re: Innerrotor tænding.

: tirs 29. okt 2013 20:57
af Nabo Jan
Knud skrev:Ja jeg tager s´gu´ nok fejl .. bukker og takker.. jeg må nok hellere tænke videre...
:oops: :?
Så så...Knud, du må gerne blande dig! Bare du opfører dig pænt :thunge

Re: Innerrotor tænding.

: tirs 29. okt 2013 22:57
af strynboen
jeg tænkte at der er ledninger ud fra både den blå og røde mærkede spole..og man skal vælge en af dem at tilslutte..ikke begge ..så kun en af den føres op til cdi"en..på den måde kan man vælge omløbsretning..som bedst passet til tændingstidspunktet/rotations retning

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 00:19
af kreidlerhansen
Altså... rent logisk... njarh, 'Hansen-logisk':

Spolen mellem de to 'metalpletter' må være fødespolen.
Ergo må hver plet være et triggerpunkt, hvor kun det, som er forbundet med fødespolen, er aktivt; I dette tilfælde, venstre plet/trigger.

Magneterne farer henover fødespolen og når derpå triggeren, idet svinghjulet drejer mod uret. Ergo må den være forbundet korrekt til brug på en motor som Kreidleren - at notgangen så sidder forkert, er en uvæsentlig detalje!

Hvad vil jeg frem til?

At både fødespole og trigger fungerer efter hensigten; Udfaldene ved lave omdrejninger forårsages af noget andet! Faktum er, at den klarer sig fint op til xx.xxx antal omdrejninger - motoren trak FINT ud, da jeg prøvede den.

Uden at skulle lege klog omkring elektronik, har jeg alligevel en nagende tanke, som går på, at der er 'kuk i kondensatoren' = overgangen fra fødespole (lav spændig) til tændspolen (høj spænding)

Den tanke brister, når udfaldene er lig ingen gnist fra den medfølgende CDI, mens en Mitsuba (Piaggio) og en Ducati (Aprilia RS50) forskyder tændingen ~90 grader, hvis ikke mere ved nogle bestemte omdrejningstal!

Det henleder nu min tanke på, at det andet triggerpunkt (FØR fødespolen) måske er delvist aktivt?!


Jeg har en custom CDI (tak til Kai og Ewald Rosner), som vi kan teste med, selvfølgelig. Kreidleren kan nok godt klare sig med en Mitsuba-CDI, igen. :)
Denne CDI har en avancering på i alt ~11 grader fra 500-13.000rpm og den har da klaret 14.000rpm... skal vi? :)

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 15:01
af Nabo Jan
Jesper, vi kan godt prøve din custom CDI ved lejlighed :)

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 15:09
af kreidlerhansen
Nabo Jan skrev:Jesper, vi kan godt prøve din custom CDI ved lejlighed :)
Tænk, det havde jeg sleeet ikke ventet, du ville sige! :hihi


Jeg er forresten gået i gang med en primitiv visualisering af squish-designs, så det er nok at plotte tallene ind og printe en enkelt side ud!

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 16:26
af Kai
Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 19:49
af Nabo Jan
kreidlerhansen skrev:
Nabo Jan skrev:Jesper, vi kan godt prøve din custom CDI ved lejlighed :)
Tænk, det havde jeg sleeet ikke ventet, du ville sige! :hihi


Jeg er forresten gået i gang med en primitiv visualisering af squish-designs, så det er nok at plotte tallene ind og printe en enkelt side ud!
Nej vel :thunge

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 19:50
af Nabo Jan
Kai skrev:Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.
Tak Kai, det lyder godt :)

Re: Innerrotor tænding.

: ons 30. okt 2013 23:32
af kreidlerhansen
Kai skrev:Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.
Indtil videre er Emmentreiber's CDI godkendt. Den har ikke slået en skæv skid på noget tidspunkt, og det største hovedbrud har reelt bestået i at regne frem/tilbage mht. udgangspunktet i tomgang kontra ved max ydelse.
Det er ret vigtigt at vide, de første par grader er 'spildt', idet de ligger mellem 500-1.500rpm. Til gengæld sparker motoren igen, hvis man ikke er konsekvent nok med kickstarteren... og det gør mig en anelse betænkelig, når den kombineres med innerrotor = fem bakgear! :)

Jeg er havnet ved ca. 1,6mm BTDC i tomgang, hvilket ender med omtrent 0,9mm BTDC ved 10.000rpm...

Gevinsten:
Marginalt mere sejtræk (+2-4% mellem 3-5.000rpm)
Væsentligt stærkere mellemområde (+5-10% mellem 5-8.500rpm)
Flere omdrejninger/mere overdrejning (ca. 1.000rpm mere i 1. til 3. gear)
Ifølge min lyd-dyno mere effekt efter max effekt (+30% ved 11.500rpm)

Nåja, så vidt jeg husker... jeg har graferne gemt på computeren, et sted.


Edit:

Dette er tændingskurven...:

http://www.motelek.net/andere/kokusan_n ... 10_reg.png" onclick="window.open(this.href);return false;


Og her er et par effektkurver med samme udstødning, cylinder, topstykke... men forskellige CDI'er samt tændingstidspunkter:

Billede

Rød: Custom-CDI med tænding 0,5mm BTDC (altså: før top) ved 10.000rpm
Orange: Custom-CDI med tænding 2,0mm BTDC ved 10.000rpm
Grøn: Mitsuba-/Piaggio med tænding 0,85mm BTDC ved 10.000rpm

Rød: VINDER!
Orange: Understreger i høj grad, at mere fortænding IKKE er en fordel ved høje omdrejninger!
Grøn: Fungerer, men ikke optimal med sine sølle ~4º forskydning