Jeps: jeg skrev til Jan:
Nej det vil ikke hjælpe at bytte om - du vil kun "riste" CDIen ved det.
Det er sådan at placeringen af magneterne i rotoren dvs. deres position i fht. tændings tidspunktet er afgørende for størrelsen af den spænding som opbygges i fødespolen.
Denne spænding er en vekselspænding ligesom den type der er i stikkontakten. Spændingen målt på fødespolen vokser fra fex. -300volt til 0 Volt og videre til +300Volt og videre til 0Volt og tilbage til -300Volt -indenfor det tidsrum, hvor den ene ende af en magnet i rotoren løber over spolen i ankeret, til at begge poler på magneten ligger over spolen og tilsidst passerer den anden ende (pol) af magneten, samme spole (spolen sidder jo i ankerpladen).
I et Kreidler svinghjul (og et FS1 ditto) er der 4 stang-magneter.. Fødespolen vil derfor på en omdrejning af svinghjulet give 4 maximale spændings pulser, en for hver 90 grader, men kun een af disse bruges til at give højspændings spolen "et spark" og dermed en gnist, dette styres jo af platinerne.
Som det er i stjernetændingen til Kreidler er der en speciel spalte i mellem magneterne, som netop bruges af puls-spolen (reluctoren) til at bestemme udgangs punktet for tændingsøjeblikket. I den tilhørende MHKZ spole, sidder der et elektronisk kredsløb, der kan forskyde tidspunktet for det aktuelle tidspunkt, tændingsavancering kaldes dette.
Tilbage til din tænding med innerrotor
Hvis man drejer ankerpladen flyttes tidspunktet for hvor spændingen er størst, også. Der kan så ske det, når ankerpladen drejes tilstrækkelig meget, at tidspunktet, hvor spænding er størst, ikke ligger sammenfaldende med tidspunktet, hvor der skal laves en gnist og derfor vil fødespændingen til højspændings spolen også falde, størrelsen af føde-spændingen er bla. bestemt af, hvor hurtigt magneterne "fejer" hen over føde spolen.
Så det er kombinationen af omdrejningshastighed og positionen af fødespolen i fht. magneterne i rotoren til et givet tændingstidspunkt, der giver den endelige størrelse af fødespændingen til tændspolen.
På et tidspunkt bliver størrelsen af fødespændingen så lav, at der ikke kommer en gnist selv ved høje omdrejninger, fordi den maximale fødespænding enten for længst har været tilstede eller først er ved at komme op på gnist-niveau på det tidspunkt hvor tændingspulsen til CDI bliver fyret af.
Din CDI indeholder foruden en alm højspændings spole også sådan et tændingsavancerings kredsløb.
Højspændings spolen forsynes af fødespolen i ankeret og en trigger-spole i ankeret styrer tændings avancerings kredløbet.
Se et eksempel på denne trigger+føde -spole på Typhoons tændings anker:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=976" onclick="window.open(this.href);return false; ... -910510280
det er den sorte bandit, som både er fødespole og trigger spole
eller på denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=976" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1706578977
hvor fødespole og trigger spole er separate.
Jeg ved ikke hvordan dette er lavet på den du har - men jeg vil mene at der er bedst med et system der har separate spoler og i alle tilfælde kan man ikke bytte svinghjul mellem systemer, da antallet af magneter, deres størrelse og deres positioner, varierer. Visse fabrikanter laver også det trick, at de har omvendt rækkefølge af Nord/Syd magneterne i fht. andre og dette ses tydeligst ved at sammenligne systemer, der bruges på hhv. højre drejende og venstre drejende motorer.
Suk! jeg kan ikke give en teknisk dækkende og kort forklaring- jeg er miljøskadet