Hvordan skulle man kunne vælge selv imellem rød eller blå?strynboen skrev:er du sikker på at du ikke måler kilo ohm..alså dine fingres modstand/gennemgang
ja det er nok rød eller blå som er trig...mådke skal man selv vælge..og kun bruge den ene
Innerrotor tænding.
Re: Innerrotor tænding.
- Vedhæftede filer
-
- foto22.JPG (127.25 KiB) Vist 9998 gange
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Innerrotor tænding.
Så så...Knud, du må gerne blande dig! Bare du opfører dig pæntKnud skrev:Ja jeg tager s´gu´ nok fejl .. bukker og takker.. jeg må nok hellere tænke videre...
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Innerrotor tænding.
jeg tænkte at der er ledninger ud fra både den blå og røde mærkede spole..og man skal vælge en af dem at tilslutte..ikke begge ..så kun en af den føres op til cdi"en..på den måde kan man vælge omløbsretning..som bedst passet til tændingstidspunktet/rotations retning
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Innerrotor tænding.
Altså... rent logisk... njarh, 'Hansen-logisk':
Spolen mellem de to 'metalpletter' må være fødespolen.
Ergo må hver plet være et triggerpunkt, hvor kun det, som er forbundet med fødespolen, er aktivt; I dette tilfælde, venstre plet/trigger.
Magneterne farer henover fødespolen og når derpå triggeren, idet svinghjulet drejer mod uret. Ergo må den være forbundet korrekt til brug på en motor som Kreidleren - at notgangen så sidder forkert, er en uvæsentlig detalje!
Hvad vil jeg frem til?
At både fødespole og trigger fungerer efter hensigten; Udfaldene ved lave omdrejninger forårsages af noget andet! Faktum er, at den klarer sig fint op til xx.xxx antal omdrejninger - motoren trak FINT ud, da jeg prøvede den.
Uden at skulle lege klog omkring elektronik, har jeg alligevel en nagende tanke, som går på, at der er 'kuk i kondensatoren' = overgangen fra fødespole (lav spændig) til tændspolen (høj spænding)
Den tanke brister, når udfaldene er lig ingen gnist fra den medfølgende CDI, mens en Mitsuba (Piaggio) og en Ducati (Aprilia RS50) forskyder tændingen ~90 grader, hvis ikke mere ved nogle bestemte omdrejningstal!
Det henleder nu min tanke på, at det andet triggerpunkt (FØR fødespolen) måske er delvist aktivt?!
Jeg har en custom CDI (tak til Kai og Ewald Rosner), som vi kan teste med, selvfølgelig. Kreidleren kan nok godt klare sig med en Mitsuba-CDI, igen.
Denne CDI har en avancering på i alt ~11 grader fra 500-13.000rpm og den har da klaret 14.000rpm... skal vi?
Spolen mellem de to 'metalpletter' må være fødespolen.
Ergo må hver plet være et triggerpunkt, hvor kun det, som er forbundet med fødespolen, er aktivt; I dette tilfælde, venstre plet/trigger.
Magneterne farer henover fødespolen og når derpå triggeren, idet svinghjulet drejer mod uret. Ergo må den være forbundet korrekt til brug på en motor som Kreidleren - at notgangen så sidder forkert, er en uvæsentlig detalje!
Hvad vil jeg frem til?
At både fødespole og trigger fungerer efter hensigten; Udfaldene ved lave omdrejninger forårsages af noget andet! Faktum er, at den klarer sig fint op til xx.xxx antal omdrejninger - motoren trak FINT ud, da jeg prøvede den.
Uden at skulle lege klog omkring elektronik, har jeg alligevel en nagende tanke, som går på, at der er 'kuk i kondensatoren' = overgangen fra fødespole (lav spændig) til tændspolen (høj spænding)
Den tanke brister, når udfaldene er lig ingen gnist fra den medfølgende CDI, mens en Mitsuba (Piaggio) og en Ducati (Aprilia RS50) forskyder tændingen ~90 grader, hvis ikke mere ved nogle bestemte omdrejningstal!
Det henleder nu min tanke på, at det andet triggerpunkt (FØR fødespolen) måske er delvist aktivt?!
Jeg har en custom CDI (tak til Kai og Ewald Rosner), som vi kan teste med, selvfølgelig. Kreidleren kan nok godt klare sig med en Mitsuba-CDI, igen.
Denne CDI har en avancering på i alt ~11 grader fra 500-13.000rpm og den har da klaret 14.000rpm... skal vi?
Senest rettet af kreidlerhansen tors 24. apr 2014 13:09, rettet i alt 1 gang.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Innerrotor tænding.
Jesper, vi kan godt prøve din custom CDI ved lejlighed
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Innerrotor tænding.
Tænk, det havde jeg sleeet ikke ventet, du ville sige!Nabo Jan skrev:Jesper, vi kan godt prøve din custom CDI ved lejlighed
Jeg er forresten gået i gang med en primitiv visualisering af squish-designs, så det er nok at plotte tallene ind og printe en enkelt side ud!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Innerrotor tænding.
Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Innerrotor tænding.
Nej velkreidlerhansen skrev:Tænk, det havde jeg sleeet ikke ventet, du ville sige!Nabo Jan skrev:Jesper, vi kan godt prøve din custom CDI ved lejlighed
Jeg er forresten gået i gang med en primitiv visualisering af squish-designs, så det er nok at plotte tallene ind og printe en enkelt side ud!
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Innerrotor tænding.
Tak Kai, det lyder godtKai skrev:Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Innerrotor tænding.
Indtil videre er Emmentreiber's CDI godkendt. Den har ikke slået en skæv skid på noget tidspunkt, og det største hovedbrud har reelt bestået i at regne frem/tilbage mht. udgangspunktet i tomgang kontra ved max ydelse.Kai skrev:Hvis Jespers CDI virker på den, så har jeg vist stadig stumper til en mere i skuffen hvis der skulle være brug for det.
Det er ret vigtigt at vide, de første par grader er 'spildt', idet de ligger mellem 500-1.500rpm. Til gengæld sparker motoren igen, hvis man ikke er konsekvent nok med kickstarteren... og det gør mig en anelse betænkelig, når den kombineres med innerrotor = fem bakgear!
Jeg er havnet ved ca. 1,6mm BTDC i tomgang, hvilket ender med omtrent 0,9mm BTDC ved 10.000rpm...
Gevinsten:
Marginalt mere sejtræk (+2-4% mellem 3-5.000rpm)
Væsentligt stærkere mellemområde (+5-10% mellem 5-8.500rpm)
Flere omdrejninger/mere overdrejning (ca. 1.000rpm mere i 1. til 3. gear)
Ifølge min lyd-dyno mere effekt efter max effekt (+30% ved 11.500rpm)
Nåja, så vidt jeg husker... jeg har graferne gemt på computeren, et sted.
Edit:
Dette er tændingskurven...:
http://www.motelek.net/andere/kokusan_n ... 10_reg.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her er et par effektkurver med samme udstødning, cylinder, topstykke... men forskellige CDI'er samt tændingstidspunkter:
Rød: Custom-CDI med tænding 0,5mm BTDC (altså: før top) ved 10.000rpm
Orange: Custom-CDI med tænding 2,0mm BTDC ved 10.000rpm
Grøn: Mitsuba-/Piaggio med tænding 0,85mm BTDC ved 10.000rpm
Rød: VINDER!
Orange: Understreger i høj grad, at mere fortænding IKKE er en fordel ved høje omdrejninger!
Grøn: Fungerer, men ikke optimal med sine sølle ~4º forskydning
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!