Innerrotor tænding.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Knud »

Ja det har du ret i - med mit forslag . Ellers kan du bibeholde at forsyne forlygten fra den gule og den tilhørende "stel" ledning og stadig lave de andre ting med LED. LED lyser ellers kun halvdelen af tiden, dette ses ikke da øjet ikke kan opfange dette, men lade kredsløbet vil med dobbeltensretteren levere ca. dobbelt så meget energi, da den udnytter begge sinus halvbølger fra spolen, spidsspændingen vil dog falde med ca. 1.2V - 1.5V bestemt af dioderne i ensretteren - dette kan nogen gange være en fordel ved tunede knallerter og man ikke gør noget ekstra ved dette (overspændings beskyttelse)- men det mest enkle man kan gøre for at få mere lys i forlygten er at sætte LEDs andre steder og det kræver så at man bruger er elektronisk blink relæ (der kan laves af 2 alm. transistorer, 4 modstande, 2 små kondensatorer og en P kanal power FET. Det har jeg lavet til mine knallerter) og der er f.... "kommet lys i lygten... lille mor!"
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Knud og Strynboen.

Jeg har egentlig lagt den lidt på hylden, for efter at have shimmet spolen ud mod svinghjulet, ( i håb om at opnå mere spænding og slippe af med at skulle ligge på 3000rpm for ikke at gå i stå) var det så uheldigt at svinghjul og statoren strejfede hindanden og slog noget af magneten :?

Jeg har dog haft den ude at køre efter, men er nervøs for at magneten skal rive sig løs og give havari, min tanke var evt. at lukke hullet i magneten med noget stærkt lim hvis ikke der kan skaffes et andet svinghjul!

Det der med at den ikke kan stå i tomgang ved lave rpm. (under 3000rpm) er det manglene spænding til tændspole eller den ringe vægt (225gr) på svinghjulet som er skyld i det?

Når jeg monterer den igen vender jeg tilbage ang. jeres forslag med led pærer :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Knud »

Prøv med tændingspistolen at se om gnisten udebliver ved lavere omdrejninger, det lyder jo helt åndsvagt, du kan jo starte den med kick starteren eller løbe den i gang, så deeee?

Inder rotor systemers "svinghjul" er jo også meget lette, så?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Da vi testede med tændingspistol og et par forskellige andre CDI-spoler, faldt tændingstidspunktet i nogle tilfælde temmeligt sporadisk; Umiddelbart ca. 90 grader (halvfems!), men når først der kom omdrejninger på motoren, var gnisten stabil.
Den medfølgende CDI lavede ikke dette nummer, men til gengæld dør motoren lige pludselig, så jeg tænker, det er et eller andet med overførslen fra den 'primære til den sekundære vikling'...

Jeg ved ikke, hvordan et tændingssystem uden pickup fungerer. Ovenstående formodning baseres ikke på kendskab til tændingen - det er et begreb, jeg er stødt ind i forbindelse med en anden tændingstråd på et andet forum... så ja, jeg bruger gerne et udtryk, jeg ikke fatter en bjælde af! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Knud »

Hvor mange ledninger går der fra ankeret til CDIen.
Og jo: der er nødsaget til at være en eller anden form for pulsgiver til CDIen, men er den lavet til "med uret" tændings systemer, så vil der være nogle systemer der ikke vil virke på en "mod-uret tænding" som den der sidder på Kreidler og Yamaha, er det KTM eller Hercules der har tændingen siddende i HS og derfor bruger "mod uret" set hvis den prøves på Kreidler/Yamaha. Knallerter uden gear har jo altid kun 2 motor aksler: krumtap og "koblings aksel" og disse bruger derfor "mod uret" tændinger, Kreidler og Yamaha har 3 aksler så krumtap og udgangs aksel drejer samme vej.

Nogle (een af) spolerne i ankeret er/må være fødespole til tændings spolen i CDIen og for at induktionen i fødespolen skal passe med tændings tidspunktet er der grænser for hvor meget man kan dreje ankerpladen før end der ikke kommer høj nok spænding til tændspolen til tændingstidspunktet, andre systemer er rækkefølgen af N/S polerne på rotoren bestemmende for hvor tidspunktet kan være. Selve højspændings spolen sidder i CDIen (ligesom ved Motoplat og MHKZ), dette er i øvrigt også det der sker i Yamahaens tændings system. En anden spole er/må være pulsgiver spolen til CDIen.

Vil man uden om dette skal man enten bruge en batteritænding eller en DC/DC 350V generator (som er i det system jeg prøver at lave som "hjemme opgave") - et andet af mine forsøg er at tage en alm 350V fødespole og ensrette spændingen fra denne og lade på en stor kondensator (som der agerer "batteri")

Jeg tror at denne aldrig kommer til at virke på en Kreidler. Men jeg kan tage fejl....
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det' da retti'... en eller anden form for impulsgiver er der jo nok, men når nu oplevelsen var, at det ikke påvirkede tændingstidspunktet ved at rykke svinghjulet, alene, så tvivler jeg på, der er blandet en pickup ind i systemet.

Der er tre ledninger, som i praksis svarer til den gængse Verde/Bianco/Rosso, hvor grøn vist er signalet, hvid er stel og rød er fra fødespolen.

Tændingen virker skam udmærket, men den har nogle pudsige udfald ved lave omdrejninger. Tændingsforskydningen går i den rigtige retning og alt muligt... gnisten er bare ikke stabil i tomgang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af strynboen »

nogle cdi..bruger bare fødespolens"puls" som trig..så svinghjulets magenet"er... placering er stadig den bestemmende faktor for tidspunktet direkte ..eller indirekte
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Knud »

Jeps: jeg skrev til Jan:

Nej det vil ikke hjælpe at bytte om - du vil kun "riste" CDIen ved det.

Det er sådan at placeringen af magneterne i rotoren dvs. deres position i fht. tændings tidspunktet er afgørende for størrelsen af den spænding som opbygges i fødespolen.
Denne spænding er en vekselspænding ligesom den type der er i stikkontakten. Spændingen målt på fødespolen vokser fra fex. -300volt til 0 Volt og videre til +300Volt og videre til 0Volt og tilbage til -300Volt -indenfor det tidsrum, hvor den ene ende af en magnet i rotoren løber over spolen i ankeret, til at begge poler på magneten ligger over spolen og tilsidst passerer den anden ende (pol) af magneten, samme spole (spolen sidder jo i ankerpladen).

I et Kreidler svinghjul (og et FS1 ditto) er der 4 stang-magneter.. Fødespolen vil derfor på en omdrejning af svinghjulet give 4 maximale spændings pulser, en for hver 90 grader, men kun een af disse bruges til at give højspændings spolen "et spark" og dermed en gnist, dette styres jo af platinerne.
Som det er i stjernetændingen til Kreidler er der en speciel spalte i mellem magneterne, som netop bruges af puls-spolen (reluctoren) til at bestemme udgangs punktet for tændingsøjeblikket. I den tilhørende MHKZ spole, sidder der et elektronisk kredsløb, der kan forskyde tidspunktet for det aktuelle tidspunkt, tændingsavancering kaldes dette.

Tilbage til din tænding med innerrotor
Hvis man drejer ankerpladen flyttes tidspunktet for hvor spændingen er størst, også. Der kan så ske det, når ankerpladen drejes tilstrækkelig meget, at tidspunktet, hvor spænding er størst, ikke ligger sammenfaldende med tidspunktet, hvor der skal laves en gnist og derfor vil fødespændingen til højspændings spolen også falde, størrelsen af føde-spændingen er bla. bestemt af, hvor hurtigt magneterne "fejer" hen over føde spolen.
Så det er kombinationen af omdrejningshastighed og positionen af fødespolen i fht. magneterne i rotoren til et givet tændingstidspunkt, der giver den endelige størrelse af fødespændingen til tændspolen.
På et tidspunkt bliver størrelsen af fødespændingen så lav, at der ikke kommer en gnist selv ved høje omdrejninger, fordi den maximale fødespænding enten for længst har været tilstede eller først er ved at komme op på gnist-niveau på det tidspunkt hvor tændingspulsen til CDI bliver fyret af.

Din CDI indeholder foruden en alm højspændings spole også sådan et tændingsavancerings kredsløb.
Højspændings spolen forsynes af fødespolen i ankeret og en trigger-spole i ankeret styrer tændings avancerings kredløbet.
Se et eksempel på denne trigger+føde -spole på Typhoons tændings anker: http://www.thansen.dk/product.asp?c=976" onclick="window.open(this.href);return false; ... -910510280
det er den sorte bandit, som både er fødespole og trigger spole
eller på denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=976" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1706578977
hvor fødespole og trigger spole er separate.

Jeg ved ikke hvordan dette er lavet på den du har - men jeg vil mene at der er bedst med et system der har separate spoler og i alle tilfælde kan man ikke bytte svinghjul mellem systemer, da antallet af magneter, deres størrelse og deres positioner, varierer. Visse fabrikanter laver også det trick, at de har omvendt rækkefølge af Nord/Syd magneterne i fht. andre og dette ses tydeligst ved at sammenligne systemer, der bruges på hhv. højre drejende og venstre drejende motorer.

Suk! jeg kan ikke give en teknisk dækkende og kort forklaring- jeg er miljøskadet :lol:
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af claus olieklud »

hej knud... du skal ikke være ked af det - vi kan sagtens forstå hvad du skriver !
alt det smarte skrammel - he he
hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Kai »

Knud skrev:
Tilbage til din tænding med innerrotor
Hvis man drejer ankerpladen flyttes tidspunktet for hvor spændingen er størst, også. Der kan så ske det, når ankerpladen drejes tilstrækkelig meget, at tidspunktet, hvor spænding er størst, ikke ligger sammenfaldende med tidspunktet, hvor der skal laves en gnist og derfor vil fødespændingen til højspændings spolen også falde, størrelsen af føde-spændingen er bla. bestemt af, hvor hurtigt magneterne "fejer" hen over føde spolen.
Så det er kombinationen af omdrejningshastighed og positionen af fødespolen i fht. magneterne i rotoren til et givet tændingstidspunkt, der giver den endelige størrelse af fødespændingen til tændspolen.

Nu har jeg læst det flere gange..og tænkt det igennem endnu flere...jeg KAN altså ikke få det til at give mening...med mindre at fødespole og triggerspole ( OG svinghjul) kan flyttes helt uafhængigt af hinanden. Kan man det på den der ?

At dreje ankerpladen (indeholdende fødespole og trigger, hvad enten triggersignal så er taget fra dedikeret pickup eller HV spole) ændrer vel ikke på noget, kun deres respektive placering i forhold til svinghjulets magneter/krumtappens stilling i TDC = der er stadig fuld skrald på spænding og signal..det eneste der ændres er tændingstidspunkt.

Hmm...a fatter aller en ski' :? :?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Svinghjul og stator kan flyttes uafhængigt af hindanden, fødespole og triggerspole følger statoren.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:
Knud skrev:
Tilbage til din tænding med innerrotor
Hvis man drejer ankerpladen flyttes tidspunktet for hvor spændingen er størst, også. Der kan så ske det, når ankerpladen drejes tilstrækkelig meget, at tidspunktet, hvor spænding er størst, ikke ligger sammenfaldende med tidspunktet, hvor der skal laves en gnist og derfor vil fødespændingen til højspændings spolen også falde, størrelsen af føde-spændingen er bla. bestemt af, hvor hurtigt magneterne "fejer" hen over føde spolen.
Så det er kombinationen af omdrejningshastighed og positionen af fødespolen i fht. magneterne i rotoren til et givet tændingstidspunkt, der giver den endelige størrelse af fødespændingen til tændspolen.

Nu har jeg læst det flere gange..og tænkt det igennem endnu flere...jeg KAN altså ikke få det til at give mening...med mindre at fødespole og triggerspole ( OG svinghjul) kan flyttes helt uafhængigt af hinanden. Kan man det på den der ?

At dreje ankerpladen (indeholdende fødespole og trigger, hvad enten triggersignal så er taget fra dedikeret pickup eller HV spole) ændrer vel ikke på noget, kun deres respektive placering i forhold til svinghjulets magneter/krumtappens stilling i TDC = der er stadig fuld skrald på spænding og signal..det eneste der ændres er tændingstidspunkt.

Hmm...a fatter aller en ski' :? :?
Jeg oplevede sgu også en bøvs i magnetfeltet, da jeg læste det.

Altså, tændingstidspunktet må da vel for pokker falde på samme tidspunkt, relativt til statorens og svinghjulets position...? Hvis nu pickup'en kunne flyttes uafhængigt af resten, kan jeg være med, men det kan den ikke.

I det hele taget er jeg usikker på, hvad der trigger gnisten i den nævnte tænding.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af strynboen »

der er vel ikke "afrivenings vinkel"..på en tænding som..fødes af en fødespole..der er en konstant fødespænding..og trig udføres af stigende spænding i fødespolen/trig spole..
innerrotor er vel en form for udvendig tændspole med indb cdi.....eller ikke...??
magenet svinghjul til indvendig tændspole har mageneterne placeret så de 3 har nord .. en syd..magenettismen er placeret så nord syd er ind mod spolerne/ud mod svinghjulet...alså ikke i enderne af mageneterne()..den har afrivningen...i skiftet mellem nord/syd

en magenet til udvendig tændspole.(.uden afrivnings vinkel)..er en ren strøm forsynings maskine..og har nok skiftevis nord/ syd..placering..da det giver en mere jævn spænding

vil tro at de varianter kan findes i bosch svinghjul til udvendig spole/vs indvendig...så de forskelige numre kan bekræfte denne teori


tror jeg vil klister mit occ på en knallert..og se strømmens retninger...det er fedt at se strøm bevægelser på skærmen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Knud »

Ja jeg tager s´gu´ nok fejl .. bukker og takker.. jeg må nok hellere tænke videre...
:oops: :?
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

På billed nr 6 ( i starten af tråden), kan man se 2 metal cirkler en på hver side af den firkantede spole og den ene har ligesom forbindelse til den firkantede med en tråd,,,kan det tænkes at det bestemmes via den ene eller den anden cirkel om den drejer højre eller venstre?
I så fald må den kunne cuttes og en ny forbindes til den anden cirkel!!! Hvis den fungerer som en slags stel!!

Ja, I kan nok høre at jeg gerne vil køre med den tænding, den giver en fed respons :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af strynboen »

på jeg har viklet nogle spoler til cross inderrotor tændinger...vi har måtte lave spolerne mde løse ledninger,,,så man ved slut test kan "vende spolerne" rigtigt i forhold til hinanden..der er 2 spoler i serie..og de skal starte /slutte i den rigtige rækkefølge. loddes i serie efter afprøvning.ellers prutter maskinen..så der er noget med at forbinde det rigtigt
problemet er at jeg vikler den højre om..begge 2...så siger h.c ørsteds højre hånd griberegel at nord et ved tommelfingeren..eller noget i den stil..
det korte og lange er at det er hurtigere at bytte 2 ledninger..end beregne en masse teori..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af strynboen »

er det muligt at endevende hele pivtøjet på ankerpladen..alså skrue spolerne af..og vende dem...og skrue det hele på igen...så har du skiftet rotations retning....eller vender ledningerne så udaf???
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg har ikke en klaphat forstand på strøm men har prøvet at måle alligevel.
Jeg formoder at det er de runde metal dimser som trigger tændingstidspunktet.
Når jeg måler ser det sådan ud!

Blå til gul=2,5 ohm
Rød til gul=8,3 ohm
Rød til blå=10,2 ohm
Gul til gul=0,5 ohm
Gul til ankerplade=0,5 ohm
Blå til ankerplade=2,4-2,5 ohm
Rød til ankerplade=8,7 ohm

Er der nogen som kan skelne og forklare hvad der foregår under det sorte plastik?
Vedhæftede filer
image11.jpeg
image11.jpeg (124.1 KiB) Vist 14151 gange
Senest rettet af Nabo Jan tirs 29. okt 2013 20:28, rettet i alt 1 gang.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

strynboen skrev:er det muligt at endevende hele pivtøjet på ankerpladen..alså skrue spolerne af..og vende dem...og skrue det hele på igen...så har du skiftet rotations retning....eller vender ledningerne så udaf???
Nej det er ikke muligt at endevende tændingen.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af strynboen »

mærkeligt at du overhoved kan måle ohm på de flader..jeg troede det var spolekerner som bare skal overføre magenetisme ned gennen sentrum af spolerne som ligger omkring kernen..uden entelig elektrisk funktion..kun magenetisk funktion..der burde kun være elektriske forbindelser i ledningerne(ohm)
prøv at måle fra stel til enderne(kernerne)..der burde være fuld forbindelse=ingen ohm

er du sikker på at du ikke måler kilo ohm..alså dine fingres modstand/gennemgang

ja det er nok rød eller blå som er trig...mådke skal man selv vælge..og kun bruge den ene
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Tuning"