Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af kreidlerhansen »

For det første kan jeg da lige smide linket til softwaren:

http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Telefonen eller en digital diktafon i lommen, kør en tur, overfør filen til computeren (i wav-format!), indlæs i programmet, korrigér div. variabler til noget nær virkeligheden... *trylle-trylle-vupti* så har man en effektkurve!

OK, jaja... der er mange ting galt, da man ikke skal ramme ret meget ved siden af med hverken totalvægten af køretøj + fører eller for den sags skyld drag-coefficienten, så hvor præcise tallene er, kan altid diskuteres. MEN!!! Man kan umiddelbart IKKE diskutere forskellene mellem målingerne, så længe man tager højde for lufttryk og temperaturen og selvfølgelig kører samme rute i samme gear.

For sjov skyld har jeg lavet en sammenligning af Nabo_Jan's FS1 Big Bore (47,75mm boring / 42mm slaglængde / drejeventil / standardpotte af ukendt fabrikat / squishband-topstykke) og min Kreidler (44mm boring / 39,7mm slaglængde / stempelstyret indsugning / håndbygget ekspansionspotte / squishband-topstykke):

Billede

Forskellene i karakteristik er tydelige... og det er altså kun for sjov, lige så længe jeg stadig kan køre fra eller lige op med Jan! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af strynboen »

hvad gør programmet...tæller lydimpulser..og beregner hvornår de stagnere/ikke stiger i rpm..er der en form for gps..eller betyder kørt afstand ikke noget


hvad parametre har systemet at "føle på"...kun lyden fra motoren??...en moment kurve/rpm kurve...der plejer at være 3 u afhæinge parametre for at lave presise beregninger...i de fleste fysiske former..el/ hydralik/hk--- kw/moment

jeg må nok bide i det sure æble og tjekke linket :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:hvad gør programmet...tæller lydimpulser..og beregner hvornår de stagnere/ikke stiger i rpm..er der en form for gps..eller betyder kørt afstand ikke noget


hvad parametre har systemet at "føle på"...kun lyden fra motoren??...en moment kurve/rpm kurve...der plejer at være 3 u afhæinge parametre for at lave presise beregninger...i de fleste fysiske former..el/ hydralik/hk--- kw/moment

jeg må nok bide i det sure æble og tjekke linket :hihi
På baggrund af lydoptagelsen kan man udvælge den lydkurve, som programmet skal holde sig til.
På baggrund af skyggeareal, rullemodstand, vindmodstand, vægt, totaludveksling ift. den tid som motoren er om at stige fra f.eks. 5.000rpm til 10.000rpm, kan programmet regne effekten ud.

Om man flytter en 300kg rulle eller 160kg knallert inkl. fører er sådan set ligegyldigt; Effekten er mig bekendt et udtryk for, hvor hurtigt man kan flytte ???kg.
Sådan tænker de færreste over det i hverdagen, fordi vores forhold til 'HK/KW/NM' er diffust. Vi forholder os til det, fordi vi ved, at 500HK er 'meget til en personbil' og 50HK er 'for lidt til en personbil'.

Som sagt, det er kun for sjov. Om tallene er eksakte eller ej, betragter jeg som overflødigt. Dette er til gengæld en udmærket visualisering af, hvad man kan mærke i buksebagen, når knallerten går bedre/værre efter en given ændring.

At jeg så tilfældigvis gør hvad jeg kan for at få nogenlunde styr på variablerne, er en anden snak. De kan kun kontrolleres via eliminering; altså ved at man bygger en ramme med en tung rulle i en hal med aircondition og fornuftigt måleudstyr.

Dette program gør sådan set nøjagtig det samme som ethvert rullefelt. Her er blot flere variabler, idet accelerationen registreres via motorens lyd i stedet for en omdrejningssensor på en rulle.

Bahjulets omkreds kontra udvekslingen svarer til rullen på rullefeltet
Maskinens vægt + rulle- og vindmodstand svarer til rullens vægt
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg synes altså at det er lidt smart at jeg kan optage en lydfil
og så kan Jesper ret hurtigt komme med en effektkurve :D
Desværre skal han kende min vægt :(n)
Jeg får Yamaha'en på rullefelt til mc festival her sidst på
måneden, så har vi lidt at sammenligne med!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:(...)Desværre skal han kende min vægt :(n)
(...)
Billede



Hurtigt og hurtigt... det tager nogle minutter, fordi softwaren kræver en sjat arbejde, og man må ikke ramme for skævt med ens input, da man ellers får nogle underlige outputs.

Herunder er brugt den samme lydfil tre gange med vidt forskellige variabler...:


Billede


Alt afhængigt af, hvor meget støj, man beder softwaren filtrere fra, kan man ændre på max rpm og alt muligt andet. Det kan gå helt galt, og første gang jeg brugte programmet, var jeg ikke klar over dette... I den anledning lød den første 'måling' af Kreidleren på 728HK@2.200rpm

:rocks
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af Frandsen »

kreidlerhansen skrev:
Nabo Jan skrev:(...)Desværre skal han kende min vægt :(n)
(...)
Billede

Kære Jan
jeg har jo også sagt du burde tabe dig bare en lille smule :thunge
Mvh
Frandsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af kreidlerhansen »

...kom det fra manden, som selv med over 75ccm ikke kan komme over 90km/t...


:teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Lyd-dyno og FS1 Big Bore vs. Kreidler 60cc

Indlæg af kreidlerhansen »

Lyd-dynoen er hermed kalibreret efter bedste evne på basis af to rullefeltsmålinger. Slutresultaterne fra disse to målinger stemmer fint overens med en reel tophastighed på 90-95km/t på gaden under jævne forhold (ingen modvind, flad vej, oprejst kørestilling)... dette er muligt for en knallert med 7-9HK, under primær påvirkning af førerens skyggeareal.

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;


Drejningsmomentet ligger konsekvent ca. 20% lavere end resultatet på rullefeltet, men det kan der sikkert være flere årsager til. Uanset, hvor meget jeg piller ved div. variabler, kan jeg ikke få momentet til at stige, uden effekten følger med. Hvorvidt det er en programmeringsfejl eller en svaghed ved at bruge lyden alene, skal jeg lade være usagt...

Faktum er, at det er muligt at få en omtrentlig værdi, OG man kan aflæse, hvorvidt en given ændring gør en positiv/negativ forskel. Dét er brugbart! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"