Yamaha FS1 50SS skrev:hvis jeg forstår din squis band teori rigtigt så vil du høvle af den flade ( let skrå del og lade det andet være ikke sandt?????,,, det kan da kun give mindre kompresion hvis du ikke tager af bunden / anlægs fladen i topstykket også,,,,
Nej, jeg høvler ikke af noget som helst.
Jeg vil indrette et topstykke, således det har den rette bredde på squishbandet (typisk 40-50% af boringens areal) og med en tilpas stigning eller bue ift. stempeltoppen. Afstanden mellem stempeltop og squishband vil typisk være 0,5-0,7mm for 50-70cc, så pakfladen skal naturligvis tilpasses, så dette kan lade sig gøre.
Dernæst indrettes selve forbrændingskammeret, således det har det rette rumindhold for at opnå et givent kompressionsforhold.
Det er altså ikke et spørgsmål om, blot at høvle et eller andet af hist og her. Det er en opgave, som kræver omhyggelighed og en hulens masse matematik.
Selve grundtanken ved denne indretning af topstykket er, at man skaber omstændigheder mellem stempeltop og squishband (den skrå del), som gør følgende:
Flest mulige gasser skubbes tættere på tændrøret i forbrændingsfasen.
Gasserne som er fanget mellem stempeltop og squishband kan IKKE antændes spontant.
Squishbandet aftager varme fra de komprimerede gasser.
En mindre del af stempeltoppen udsættes for varmeudvikling fra både kompressions- og forbrændingsfasen.
Squishband og kompressionsforhold skaber turbulens, som muliggør en mere effektiv forbrænding.
Uden squishband vil de fleste 50-70cc totaktere have svært ved at håndtere mere end omtrent 10:1 i kompressionsforhold med 95 oktan benzin.
Med et korrekt indrettet squishband er 14:1 muligt for 95 oktan
Gevinsten er mere moment, flere HK, lavere driftstemperatur, bedre brændstoføkonomi og mindre slid.
Hvad jeg har opnået indtil videre, kan ses her:
Udstødning, cylinder, tændingstidspunkt osv. er identiske i de to effektmålinger. Der er kun to forbrændingskamre til forskel.