Side 1 af 1

Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: man 11. mar 2013 22:45
af Elsberg
I 2008 mistede hollænderne rekorden for hurtigste 50cc´er - nu vil de erobre den tilbage vha. en små 30hk Kreidler motor:
http://www.groene-tulp.nl/cms/ - :bravo


Elsberg

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 11:40
af kreidlerhansen
Jeg følger sagen spændt, sjovt nok! :thunge

Især er jeg nysgerrig efter, om Toersen vil satse på tvangsfodring/trykladning efter samme devise som amerikanerne, eller om det 'kun' bliver en heftig drejeventilsmotor.

Så vidt jeg har forstået er op til 30HK teoretisk muligt for en totakter... men teori og praksis har det med at være modsat af hinanden, når man for alvor er grænsesøgende!

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 11:58
af Kai
Så Luc Foekema havde et nyt billede på facebook forleden dag med teksten:

March 6, 2013
This result of 23.7pk at 16,000 rpm with a 50cc Kreidler has been achieved yesterday.
Tuning by Aalt Toersen using Ftt UltraSap ignition, Ftt exhaust calculation and reading all information written by Jan Thiel.
No supercharger, no special fuels. Just Aspen petrol racing 102 and 1 in 35 with Motul 800 factori.
I see it as a first step in the right direction, towards the 27.3 hp according to the graph

Billede

Imponerende med kun 50cc :(y)

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 12:03
af kreidlerhansen
WOW! :what2

Og 10HK som laveste ydelse over 5.500rpm + det løse!

Jeg lover hermed aldrig igen at påstå, en drejeventilsmotor kvitterer med et snævert 'ballade-område'!

Er du råddenskab, en kurve!!!

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 12:53
af trs
Ja det er ikke bare en max piv der ikke kan bruges til noget. Men kurven slutter brat lige der hvor det går aller bedst. Glemmer han at holde den starm?
Der er fint mange M3 under kurven.

Har i prøvet at regne en liter effekt ud? :shock: Det er vildt! Jeg kan næsten ikke fatte det, eller også regner jeg fejl.

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 12:57
af Kai
474hk pr liter ?

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 13:23
af Tottenham
trs skrev:Ja det er ikke bare en max piv der ikke kan bruges til noget. Men kurven slutter brat lige der hvor det går aller bedst. Glemmer han at holde den starm?
Der er fint mange M3 under kurven.

Har i prøvet at regne en liter effekt ud? :shock: Det er vildt! Jeg kan næsten ikke fatte det, eller også regner jeg fejl.
Er der en " OVERSÆT TIL DANSK " knap, da jeg er faldet af , allerede ved andet indkæg :thunge
I taler i KODER :hihi

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 14:11
af kreidlerhansen
23,7HK pr 50cc

eller 474HK pr. 1.000cc...!

Det er alligevel en sjat uden mekanisk trykladning!

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 15:54
af juhl-drengen
Det er væsentligt mere end f.eks en ferrari der yder 700 Hk pr 4.000 cc :what2

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 22:38
af trs
Der skal en særdeles god turbomotor til for at opnå det samme med 4T

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 22:48
af juhl-drengen
Per 1.000 cc er en af de bedste sammenligninger så ikke næsten bugatti ? :o

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 22:56
af trs
Er det denne indkøbsvogn du tænker på..: http://da.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron" onclick="window.open(this.href);return false; = 125 HK/L MED turbo hehe :crying


For 10 år siden VW Golf 1 1,8L 16V Turbo 556HK 580NM =311 HK/L nåja koblingen gled og vi kom ikke længere, men det er stadig langt fra.
Men effekt kurven var jo ikke faldende inden koblingen gled, så hvem ved :what2


:offtopic :offtopic :offtopic

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 22:57
af juhl-drengen
Tænkte hvis ikke lige på hvor mange liter den var på :shutup

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 23:07
af kreidlerhansen
Den sidste generation af F1-racere med turbo var på 1,5L og lå vist mellem 1.000-1.500HK = 667-1.000HK/L... En seriøs dragster med 8,2L V8 er set med 5-6.000HK = 600-730HK/L... Nyere 3L F1-motorer også henad 1.000HK (uden turbo) og dermed 333HK/L...

Ret meget :offtopic

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: tirs 12. mar 2013 23:34
af trs
Det var en 84 aflagt F1 Turbo Vi arvede af diverse omveje.

Google evt. Garrett T72 Bigschaft

Den kunne tændes med det mindste udstødningshus, men lavede ikke over 1bar før 5500 og 2bar ved 6500 hvis man nu kunne have kørt de sidste 4 -5000 rpm og ramt mellem 2,6 - 3.0 bar ladetryk..

Det er brugt 98 oktan fra Metax i Aars til testen.

Det er det mest spændende jeg har været med til at lave, vi blev bare voksne (og bange) så vi stoppede..


:offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: ons 13. mar 2013 00:07
af Kai
Topfuel dragstere er lidt et spøjst fænomen..
Kigger man lidt på Tony Schumachers 1/4mile rekord og prikker tallene ind i fx desktop dyno, så skal der ~8700hk til at flytte xxxx kg dragster i dét tempo + kompressoren sluger i nærheden af 1000hk

:offtopic

Re: Nu kan hollænderne ikke klare det mere....

: ons 13. mar 2013 07:18
af Elsberg
Kai skrev:Topfuel dragstere er lidt et spøjst fænomen..
Kigger man lidt på Tony Schumachers 1/4mile rekord og prikker tallene ind i fx desktop dyno, så skal der ~8700hk til at flytte xxxx kg dragster i dét tempo + kompressoren sluger i nærheden af 1000hk

:offtopic
Jeg er nu ikke sikker på at vi er så meget off- topic :D Jo mindre motor, jo mindre forekomster af harmonier, svingninger og masse der skal accellereres op, så sammenligningen med større motorers liter- effekter, er spændende.
Det jeg finder mest interessant ved Topfuel dragsternes kørsler er det faktum at krumtappen roterer mindre end 900 omdrejninger - fra startstreg til mållinje....... og derefter udskiftes hovedparten af de roterende dele!

Ang. Toersen og tulipanen: lige nu går debatten på hvor rekorden skal gennemføres - hvis den skal "løftes op" på Bonnevile eller El Mirage, ved vi med sikkerhed at motorens effekt falder til 20hk ? hvorimod luftmodstands koefficienten er ulig højere på en motorvejs strækning i Holland.


Elsberg