Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg tror mere racerne her fra forum ønsker sig en bane hvor regelerne er mere frie ! det bliver jo vildt besværligt det der... raceren med det høje styr har godt nok 18" yamaha alu fælge, men dækkene er nok for brede - min anden yamaha er nok mere racer stil med TT styr, men den har jo standart stål egerfælge, og helt galt går det når jeg fortæller bagdækket er 3 1/2" bredt... nej nej nej
det skulle være sådan at det var ens eget ansvar at køre på sådan en bane, uden erstatningsansvar over for andre... dog skulle man udvise et socialt ansvar over for sine medkørere
hilsen olieklud
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

claus olieklud skrev:hej igen... jeg tror mere racerne her fra forum ønsker sig en bane hvor regelerne er mere frie ! det bliver jo vildt besværligt det der... raceren med det høje styr har godt nok 18" yamaha alu fælge, men dækkene er nok for brede - min anden yamaha er nok mere racer stil med TT styr, men den har jo standart stål egerfælge, og helt galt går det når jeg fortæller bagdækket er 3 1/2" bredt... nej nej nej
det skulle være sådan at det var ens eget ansvar at køre på sådan en bane, uden erstatningsansvar over for andre... dog skulle man udvise et socialt ansvar over for sine medkørere
hilsen olieklud
Syntes det er fint at man har et reglement om hvordan køretøjerne skal fremstå ved et classic race, som der henvises til. Det er jo ikke uopnåelige krav, men blot få justeringer der skal foretages på ens køretøj. På den måde konkurrerer man på lige fod med resten af feltet og tager hensyn til de sikkerhedsmæssige krav. Der vil altid være regler der skal overholdes når det drejer sig om banekørsel. Sådan er det på alle baner og heldigvis for det. Din Yamaha med TT styr kan f.eks. få monteret de 18" fælge du har incl. et korrekt bagdæk og du er der med formentlig kørende m.h.t. køretøj :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Race uden sikkerhed og reglement tvivler jeg på er en legal mulighed. :P

Vedr. tophastighed mente jeg, det er irrelevant om maskinen render 90 eller 110 for enden af langsiden, hvis man 'parkerer' ved skyggen af et sving. Jeg har svært ved at se 50-klassen klare sig på tophastighed ift datidens 125-klasse.
:whew


Personligt finder jeg det lidt øv-øv, hvis man ikke kan skabe en klasse for tunede gademaskiner, altså med originalt stel, gaffel og motorblok men ellers med nogenlunde frie hænder.

Rørstelsmaskinerne tilhører en helt anden liga som følge af vægt og skyggeareal alene. Jeg kan selvfølgelig godt se sammenhængen mellem klassisk og samtiden... men blot fordi ingen har benyttet et givent stel til race for 25-30 år siden, er for mig en skiden begrundelse for udelukkelse. De gamle pladestel er noget blødt blæverpjat, uanset mærke. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

det er måske hele grund ideen #klassisk race#..er lidt svær at forene med gadeknallerter fra 1970"erne...det er lidt som danmarks naturfrednings forening vil gendanne noget natur fra ca 1900 tallet..og kalder det for der rigtige natur...men 100 år før år 1900,, var danmark helt dækket af skov..hvad er rigtig natur så...og hvad er det om 100 år.. :offtopic nå det kørte lidt af sporet...

18" hjul og tromle bremser..pak elektronik ind..så det ikke ses..hvad er det entelig man vil have .og hviken udviklings trin skal forbydes..det er som den gang kenny r blev disket på sin 2 stroke yamaha..fordi den var overlegen...er det forudt at bygge overlegne maskiner...disse løb mellem kopi maskiner..vil aldrig blive lige og jævnbyrdige..det er jo heller ikke en ridder turnering. hvor alle er jævnbyrdige.men en konkurence på kroner og værksteds facaliteter. og rejser rundt i europa på banerne.og lidt køre færdigheder...de 2 ting følges jo af...erfaring kommer af deltagelse i løb...det hele er fint nok..ingen kritik...vi har bare ikke råd til legen

det vi vil herinde er et billigt alternativ...hvor økonomi og teknik kravene er lavere ..når man så har prøvet..og vil ofte det nøvendige..kan man stige på i 1 division...
det er 3 division vi gerne vil forsøge at starte..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Lars >>

Derfor tanken om at 'binde' en given motor til sit oprindelige stel. Og er motoren oprindeligt stempelstyret, så skal den forblive stempelstyret osv.

En begrænsning, som kræver man bygger et rørstel, fordi det oprindelige stel ikke blev benyttet for 30 år siden, hæver trods alt budgettet, hvis man ikke lige har svejseværk samt erfaring nok med konstruktion...

Tanken er altså at man har et nær originalt, rullende stel med motor, som kan køre-bremse-dreje, fremfor et fuldendt custom-projekt, som intet har tilfælles med den oprindelige gademaskine.
Gademaskinen er trods alt den, som flest har adgang til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Kai »

Måske skal vi ha en klasse ala Kreidler cup ? bare med yamaha i stedet for.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

eller bare en knallert cup..hvor stel og motor blok..måske hjul..skal være standart..så er der stadig plads til at fifle med tuning uden at prisen explodere..og dog..motor blokken..der bør være plads til at ændre den..ellers er mange typer især fs1 melbran styret stærkt handikappet...drejeventil typen har nok flere muligheder med standart blok
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Kai »

Er vi derhenne hvor f.eks reglen er : Stel, motor, hjul, forgaffel (tank ?) skal være Fs1 ?

Og ikke noget med vilde ombygninger af motoren for at mokke en 6trins gearkasse i eller en 80cc scooter cylinder på ?

50cc og 4gear så vil man kunne bruge en hvilken som helst tysk/svensk/dansk (også 2 gear med en 4gears gearkasse i) men tænding, cylinder, karburator, udstødning er frit ?

Så burde de fleste kunne være med, uden brok over at "det er snyd xxx kører med en 43mm Athena cylinder, og flere kun med en 40mm Fs1"
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Er vi derhenne hvor f.eks reglen er : Stel, motor, hjul, forgaffel (tank ?) skal være Fs1 ?

Og ikke noget med vilde ombygninger af motoren for at mokke en 6trins gearkasse i eller en 80cc scooter cylinder på ?

50cc og 4gear så vil man kunne bruge en hvilken som helst tysk/svensk/dansk (også 2 gear med en 4gears gearkasse i) men tænding, cylinder, karburator, udstødning er frit ?

Så burde de fleste kunne være med, uden brok over at "det er snyd xxx kører med en 43mm Athena cylinder, og flere kun med en 40mm Fs1"
Omtrent sådan forestiller jeg mig en indgangsklasse til sporten.

Ad den vej finder man også frem til guldkornene, som kan bruges til de indregistrerede gademaskiner.
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Lars J »

Lyder absolut brugbart i mine ører og er en god måde at snuse til sporten på og måske blive tændt til at køre med profferne senere hen :D
Men hvordan kommer vi videre her fra og hvem har de rigtige kontakter m.h.t. bane, træning etc. ? Ville jo være fint hvis et set up var klar til foråret, så maskinerne kunne fremstilles her i vinter (og jeg kunne køre fra hver og en af Jer til sæson start :mrgreen: ).
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

dejligt med optimisme.. :hihi ..et kompromi er vel standart motorblok og stel. 50 cc.og resten frit...men hvor mange regler behøves..og så skal maskinerne godkendes af løbsledelsen for at fjerne farlige maskiner..og et nødstop om håndledet..så den slukker..når føreren forlader køretøjet..men det gør de vel af sig selv..der er ikke meget liv når rullen slippes på de små motore..

på den måde er der muligheder for alternative bremser hjul affjedering cylender kit udstødninger kaburatore forgafler..men stellene er låst til standart solgte modeller samt motor blokke følger stell og knallert type..ikke blande stel og motore fra forskelige knallerter...man kan ikke sætte en cobra motor i en monza..men godt tage cyll hjul..forgaffel (motorblok og stel skal være monza)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Standard blok
Standard slaglængde
Standard boring men ellers frit cylindervalg
Den oprindelige motor til det pågældende stel

Valgfri forgaffel og bremsetype/-størrelse, frit karburator- og tændingsvalg.

Uniform fælg- og dækstørrelse. De fleste er 17" fra fabrikkens side, så 2.50-17" er et eksempel.

Sikkerhedtjek? Hvorfor? Det gamle skrammel burde aldrig godkendes til noget som helst! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

hvorfor overhoved det med hjulstørelse..min gamle ms køre med 21 min monza 17...en dax 10..er der ikke ligegyldigt..brede dæk er vel ikke en fordel..de er tunge at trække rundt...tomos kørte ræs med standart 21 #2.0 dæk..lidt skræmmende..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

For at skabe lige vilkår mellem motorer og førere på et eller andet punkt. Men det er kun mit syn på sagen. :)

Er 21" ikke blot diameteren på hjulet inkl. dækket? Så vidt jeg har forstået er de ældre størrelser hhv. 21" for 2.00-17" og 23" for 2.00-19" = fælgdiameter + 2x dækkets bredde...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

jeg har aldrig rigtig forstået forskellen mellem 19 eller et 21..min diesella passer ikke hjul med ms 50..eller min dt 125 forhjul..selv om de hedder nogelunde det samme

men i race vil et stort tyndt hjul som ms puch vel være en kæmpe fordel..det er bare surt for yamaha...så kan de lære det :teeth2

tomos kopierede jo puch...så det er en fin straf at kopiere en tomos ræcer med puch dele..og nemt med dele..bare støb en glasfiber tank..og kåbe sæt

men føj..jeg har kørt 95 kmt på en ms..det er dødens farligt..den er blød som smør..og forhjulet vibrede og stellet flexede..
Vedhæftede filer
tomos ræcer.jpg
tomos ræcer.jpg (49.62 KiB) Vist 17861 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Lutter gode ideer jeg kun kan bakke op om :BALLOONS

Fortsætter med #12:

Billede
Kreidler RS cup racer.

#13:

Billede
ZM Kreidler - med IKKE camoufleret scooter- cylinder!

#14:

Billede
Finsk- bygget Tunturi- Puch replica m. Cobra motor.

#19:

Billede
Bringer et billede af reserve- maskinen, endnu en Kreidler motor - men i et af de smukke Italienske Pasotti stel!

#25:

Billede
Honda 4gear i Fantic ramme - stadig hurtigste firetakter i klassen:lol:

#34:

Billede
Eurochampion 2012 - ZM Kreidler

#44:

Billede
1985? tidligere 80cc racer med 50 Kreidler- motor

#45:

Billede
Kreidler RS Cup racer

#64:

Billede
"Fantom"- racer Jawa90 > 50 motor i tidstypisk chassis.

#65:

Billede
Kreidler RS Cup racer

#82:

Billede
"Fantom"- racer Simson motor i tidstypisk chassis

#85:

Billede
Doodeman Kreidler - GP maskine fra 70´erne

#90:

Billede
"Fantom"- racer Puch Cobra

#97:

Billede
Garelli 82 GP replica m. Kreidler motor.

#114:

Billede
ZM Kreidler - GP maskine fra 80?
Tag en tur med Tommy Müller på Ring Djursland:

Anders
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Interessant og inspirerende læsning:

Billede

Anders
Billede
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Michael »

Ja jeg bliver mere og mere inspireret, men jeg har endnu ikke fundet nogle steltegninger til min Van Veen racer. Er der nogen der kan hjælpe :whew
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Michael skrev:Ja jeg bliver mere og mere inspireret, men jeg har endnu ikke fundet nogle steltegninger til min Van Veen racer. Er der nogen der kan hjælpe :whew
Har tidligere idag svaret på dit spørgsmål og gør det gerne igen :(y)
http://www.classic-motorrad.de/anzeigen ... il&id=4279" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Er kommet lidt videre med Kreidler raceren:

Glasfiberdele:
Billede

og forgafler:
Billede

Anders
Billede
Besvar

Tilbage til "Tuning"