Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Nabo Jan »

Twinsport skrev:Hej
Nabo Jan skrev: Har du allerede poleret navene?
Nej, bare rolig. De bliver først poleret i morgen :) -Sammen med din skærm..

Blæste forøvrigt lige din motor her til aften. Den bliver svejst i morgen, sammen med min ene motor som havde en gennemtæring :shock:

Leder stadig efter Dunlop-dæk. Og så skal jeg lige have målt op til eger - og slebet bremsetromlerne ud.

/Steen
Det er super :(y)
Skal det være dunlop dæk?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af juhl-drengen »

Nu når vi er under racer knallert tråden, er der så nogen der har nogle ideer til måder at lave en perfomance studs, div. ting man kunne sætte i studsens design for at hæve ydelsen også selvom det kun er marginalt :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Nu når vi er under racer knallert tråden, er der så nogen der har nogle ideer til måder at lave en perfomance studs, div. ting man kunne sætte i studsens design for at hæve ydelsen også selvom det kun er marginalt :)
10% større areal end karburatoren eller minimum det samme, en jævn og ikke poleret overflade = fint.

Generelt er jævne overgange og ditto overflade det vigtigste. Du skal kigge på maksimering af portareal, lære at regne/måle porttider i grader og tænke på symmetri, generelt - også selv om jeg ikke gør det (dovenskab + skodværktøj er MIN undskyldning.

Membranindsugning skal bare ha' HUL igennem, groft set!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af juhl-drengen »

Okay, tænkte om der ikke var nogle metoder ud fra alle de der fine begreber venturi princip etc. :)
apropos højglans polere ved at mange gør det fordi de vil forøge effekten hvad er dit argument for ikke at skulle gøre det? :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

I stedet for at spamme tråden her, som vi reelt er i gang med, synes jeg du skal prøve at læse lidt om, hvorfor golfbolde har den overflade, de nu engang har. Google eller/og wikipedia er ok til formålet.

Polering ser godt ud, og det er nemmere at forholde sig til, end begreber som 'port-time area' og 'blowdown'. Især når man er 16, kører scooter og bare gerne vil have flest hestekræfter på et rullefelt...

Yderligere detaljer/spørgsmål? Opret et nyt emne eller send en besked. Din DM50 må alligevel ikke deltage i klassisk TT... ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Twinsport »

Hej
Nabo Jan skrev: Skal det være dunlop dæk?
Altså - hvis jeg ikke kan skaffe dem, vælger jeg Heidenau. Jeg vil dog helst have Dunlop, men har bare ikke lige fundet dem endnu.

/Steen
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Fisk:

Billede


Elsberg
Billede
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af claus olieklud »

hmm - det ligner en expantionspotte, det skal blive spændende at se den svejst sammen
hvad skal du bruge den til ?
hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

claus olieklud skrev:hmm - det ligner en expantionspotte, det skal blive spændende at se den svejst sammen
hvad skal du bruge den til ?
hilsen olieklud
Mon ikke, den skal sidde på hans Kreidler Van Elsberg? :)


Den er edderbankemig KORT! 15-16.000rpm på toppen, eller satses der højere?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Ekspansionskammeret skal sidde på en stempel- styret Kreidler, ca 13,5hk @ 13- 14500omd/m?
Men da det beror på et skøn plus jeg er en novice udi totakt håbede jeg på lidt rådgivning herfra...... :(y)


Elsberg
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Ekspansionskammeret skal sidde på en stempel- styret Kreidler, ca 13,5hk @ 13- 14500omd/m?
Men da det beror på et skøn plus jeg er en novice udi totakt håbede jeg på lidt rådgivning herfra...... :(y)


Elsberg
Billede
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

Tasten sad fast - så er det tid til et nyt tastatur :lol:

Elsberg
Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

Udstødninger kniber det vist med, herinde... jeg kan en smule teori og detaljer fra andres oplevelser/projekter.

Afhængigt af porttider, -areal og indsugningsdesign, kan der være stor forskel fra design til design, trods spidseffekten er ens. Trækområdets effektive varighed vil til gengæld være vidt forskellig...

Umiddelbart ser den ret kort ud, men jeg bikser så også med længere potter (800-870mm fra stempel til stingeren begynder = højst 11.500-12.000rpm.

14.000rpm som max. skulle teoretisk være ca. 100-150mm kortere... med nada-nul-nix praktisk erfaring er det bare svært at bekræfte! Svejseværk og valse er et år ude i fremtiden. Mindst! :'(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
3gear
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 9. nov 2012 19:18
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af 3gear »

http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
har noget at lege med.....
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

3gear skrev:http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm
har noget at lege med.....
Masser at lege med, ja... en million omdrejninger, nær intet drejningsmoment. Den rammer 100-200mm for kort i længden.
Diameteren på midten er i underkanten, hvilket giver en forhøjet temperatur på udstødningsgasserne og angiveligt et smallere trækområde.
Endepiben er for stor.

Formlerne bag programmet stammer fra slutningen af '70erne og er i dag forældet, idet den primært matcher motorer med relativt lang udstødningstiming og ditto KORT skylletiming! For så vidt ideelt til en Yamaha FS1 med hævet udstødningsport (~22mm fra TDC) og standard højde på skylleportene i en F5B-cylinder.
Der vil så være dømt kort gearing og godt med omdrejninger - i praksis ringe forbedring af tophastigheden men væsentlig forbedring af accelerationen.

Potten vil alt andet lige være bedre end de fleste standardmodeller, men designet bør kun betragtes som et udgangspunkt og relativt langt fra en færdig model.

Min hensigt er ikke at skyde programmet i sænk - jeg vil blot undgå, at nogen skulle blive skuffet, hvis alt køretøjet kan er at tage snoninger i frigear. :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
3gear
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 9. nov 2012 19:18
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af 3gear »

Hr KriedlerHansen, Jeg havde bare linket til herr Heppele og syntes det måske var interessant i snakken. Jeg er ikke inde i kampen men er bare faschineret af de små hylere. Programmet er nok mest henvendt til racermodelflyvere med hysteriske metanoldrevne modelmotorer med litereffekter o 400. Professoren er meget anerkendt som aeorodynamiker og trykbølger er samme game. Han pointerer at parametrene er plus,minus 10% resultatmæssigt. Og hvor varm er din gas lige?
Men spændende at følge.
Dengang der var ubegrænsede antal gear var det nok nemmere...
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af strynboen »

findes der en variabel mellemting som kan justeres med (måske ) at trække forrøret /potten frem og tilbage..efter rpm tallet..eller måske en kegle inden i potten som kan skydes frem på en rør / hul aksel i sentrum af exp potten..så tryk retur bølgen kan forskydes..i de højeste rpm..
mine tanker går på at finde det bedste udgangs punkt..uden at bygge for mange prototyper..men vægten er jo altid højere jo mere mekanik...man vil jo helst gøre det så mekanisk simpelt som muligt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 93
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af Elsberg »

strynboen skrev:uden at bygge for mange prototyper..
Billede

En hollænder ved navn Piet Plompen var flittig ved valsen dengang i halvfjerdserne - nu om dage investerer man i computer- simulerings software og et plade- udfoldnings ditto, og så - så kan man nøjes med at at gøre fire- fem stykker før der er bingo!


Elsberg
Billede
3gear
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 9. nov 2012 19:18
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af 3gear »

Måske nemmere at ringe Jörg Müller !
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.

Indlæg af kreidlerhansen »

3gear >> Jeg skyder heller ikke softwaren i sænk, som sådan. Jeg påpeger blot, at der ikke er tale om Den Hellige Gral indenfor 2T udstødningsdesign... derfor kan den sagtens give et rigtig fint udgangspunkt! :)
Jeg aner ikke, hvad temperaturen er på udstødningsgasserne... men om jeg sætter værdien højt eller lavt, bliver designet stadig meget anderledes fra alt, jeg har set til 50-70cc, indtil videre.

Den 'rigtige' software koster en pæn sjat - ikke decideret ublu, men gratis er det altså ikke.

Ex-Strynbo >> Alt kan som bekendt lade sig gøre... det meste af den ønskede fleksibilitet kan opnås ved tændingsforskydning og brug af f.eks. Yamahas YPVS.
Det giver mere mening at lave et specifikt, velfungerende udstødningsystem til et ditto forbrændingskammer ift. brugen. Rent mekanisk og flowmæssigt tror jeg, en variabel udstødningslængde bliver for bøvlet, og i praksis tror jeg heller ikke, det vil være så effektivt, som ønsket - ellers var det allerede lanceret og masseproduceret.
I stedet kan indsugningsystemet let påvirkes af f.eks. to separate luft-plenum (pleni i flertal? Latin?) og vacuumstyrede spjæld... og tændingsforskydning bruges i vid udstrækning i forvejen! Endda relativt billigt via Ignitech, som endda er programmérbar.

Elasticiteten kan opnås ved brug af et godt flow, porttiming, indsugnings- og tændingsvariabler. Det er heller ikke for sjov, man bør holde øje med forskellen mellem det statiske og det dynamiske kompressionsforhold.
Hvis nu man normalt kører med 10:1 (statisk) og udstødningskanalen 25mm fra top på sin Yamaha, kan man i princippet hæve udstødningskanalen 3mm og plane topstykket, så kompressionsforholdet stiger til 13:1 (statisk), og kanalen nu åbner 22mm fra top. Det dynamiske kompressionsforhold vil være uændret! (IKKE eksakte tal - kun eksempler!)
Tændingstidspunkt og udstødningsystem skal til gengæld ændres for at matche de nye parametre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"