Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"
: fre 3. aug 2012 20:50
Tja.. Her er så en tråd om et af mine projekter..
En klassisk racer til bane race..
Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"
Grunden til at valget er faldet på Sachs, er primært at de er med "træk-kile"-gear system..
Alle gear ligger på linje og alle tandhjul har hele tiden fat i deres respektive modpart..
Hvor Minarelli, Kreidler m.m. flytter selve tandhjulet i gearkassen ved gearskift..
Jeg er jo så af den overbevisning at dette system er det "gammeldavs" overlegen..
Men dét må tiden vise..
Jeg startede med at shoppe mig en 50/6 a GS motor for gearkassens skyld..
Køn var den nu ikke..
Men fin fin gearkasse
Samt en 80/5 SWD for at få en vandkølet blok, da de er ens, på nær huset til vandpumpen..
Har så skildt begge maskiner for at se hvordan indmaden ser ud og det er ikke så slemt..
Nye lejer, simmerringe og en anden plejlstang i krumtappen, så er den i vinkel..
(dette er den blok jeg skal bruge)
Dette er den kobling der skal bruges..
Motoren er, som normalt, primær-gearet ved koblingen (18-62) og 80ccm'en har en anderledes primær-gearing (22-58), kan jeg slippe for et vildt stort fortandhjul ved at bruge denne primær-gearing.. .
Gear rækken secundær.
Her er så kassen med de stumper der gerne skulle udgøre min racer motor.., "someday"
Jeg shoppede en Hercules Ultra RS80 sammen med SWD motoren..
Den har en rigtig fed forgaffel med mulighed for dobbelt skivebremse .
Men efter en tur på vægten kom jeg hurtigt fra idéen med at bruge det stel til at bygge racer på...
Så den forgaffel skal have et nyt stel, så det må bygges...
(Men så kan jeg også få en maskine der rent faktisk passer til mig og som jeg vil have den)
Næste skridt er så og finde ud af om det er muligt at bygge drejeventil i koblingssiden, i stedet for tændingssiden..
Men jeg er ikke helt sikker på om det er muligt at bygge den om til tørkobling, så dét skal lige tygges grundigt igennem først...
Og så er det tid til fælgring indkøb og nav-drejning..
Så snart hjulene er klar, kan stel-bygningen begynde .
En klassisk racer til bane race..
Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"
Grunden til at valget er faldet på Sachs, er primært at de er med "træk-kile"-gear system..
Alle gear ligger på linje og alle tandhjul har hele tiden fat i deres respektive modpart..
Hvor Minarelli, Kreidler m.m. flytter selve tandhjulet i gearkassen ved gearskift..
Jeg er jo så af den overbevisning at dette system er det "gammeldavs" overlegen..
Men dét må tiden vise..
Jeg startede med at shoppe mig en 50/6 a GS motor for gearkassens skyld..
Køn var den nu ikke..
Men fin fin gearkasse
Samt en 80/5 SWD for at få en vandkølet blok, da de er ens, på nær huset til vandpumpen..
Har så skildt begge maskiner for at se hvordan indmaden ser ud og det er ikke så slemt..
Nye lejer, simmerringe og en anden plejlstang i krumtappen, så er den i vinkel..
(dette er den blok jeg skal bruge)
Dette er den kobling der skal bruges..
Motoren er, som normalt, primær-gearet ved koblingen (18-62) og 80ccm'en har en anderledes primær-gearing (22-58), kan jeg slippe for et vildt stort fortandhjul ved at bruge denne primær-gearing.. .
Gear rækken secundær.
Her er så kassen med de stumper der gerne skulle udgøre min racer motor.., "someday"
Jeg shoppede en Hercules Ultra RS80 sammen med SWD motoren..
Den har en rigtig fed forgaffel med mulighed for dobbelt skivebremse .
Men efter en tur på vægten kom jeg hurtigt fra idéen med at bruge det stel til at bygge racer på...
Så den forgaffel skal have et nyt stel, så det må bygges...
(Men så kan jeg også få en maskine der rent faktisk passer til mig og som jeg vil have den)
Næste skridt er så og finde ud af om det er muligt at bygge drejeventil i koblingssiden, i stedet for tændingssiden..
Men jeg er ikke helt sikker på om det er muligt at bygge den om til tørkobling, så dét skal lige tygges grundigt igennem først...
Og så er det tid til fælgring indkøb og nav-drejning..
Så snart hjulene er klar, kan stel-bygningen begynde .