Side 1 af 1

Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 20:50
af poulmba
Tja.. Her er så en tråd om et af mine projekter..

En klassisk racer til bane race..
Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

Grunden til at valget er faldet på Sachs, er primært at de er med "træk-kile"-gear system..
Alle gear ligger på linje og alle tandhjul har hele tiden fat i deres respektive modpart..
Billede

Hvor Minarelli, Kreidler m.m. flytter selve tandhjulet i gearkassen ved gearskift..
Billede

Jeg er jo så af den overbevisning at dette system er det "gammeldavs" overlegen..
Men dét må tiden vise..


Jeg startede med at shoppe mig en 50/6 a GS motor for gearkassens skyld..
Køn var den nu ikke..

Billede

Men fin fin gearkasse :D
Billede

Samt en 80/5 SWD for at få en vandkølet blok, da de er ens, på nær huset til vandpumpen..
Billede

Har så skildt begge maskiner for at se hvordan indmaden ser ud og det er ikke så slemt..
Nye lejer, simmerringe og en anden plejlstang i krumtappen, så er den i vinkel..

(dette er den blok jeg skal bruge)
Billede

Dette er den kobling der skal bruges..
Motoren er, som normalt, primær-gearet ved koblingen (18-62) og 80ccm'en har en anderledes primær-gearing (22-58), kan jeg slippe for et vildt stort fortandhjul ved at bruge denne primær-gearing.. .

Billede
Billede

Gear rækken secundær.
Billede

Her er så kassen med de stumper der gerne skulle udgøre min racer motor.., "someday"
Billede

Jeg shoppede en Hercules Ultra RS80 sammen med SWD motoren..
Den har en rigtig fed forgaffel med mulighed for dobbelt skivebremse .
Billede

Men efter en tur på vægten kom jeg hurtigt fra idéen med at bruge det stel til at bygge racer på...
Så den forgaffel skal have et nyt stel, så det må bygges...
:thunge
(Men så kan jeg også få en maskine der rent faktisk passer til mig og som jeg vil have den)

Næste skridt er så og finde ud af om det er muligt at bygge drejeventil i koblingssiden, i stedet for tændingssiden..
Men jeg er ikke helt sikker på om det er muligt at bygge den om til tørkobling, så dét skal lige tygges grundigt igennem først...

Og så er det tid til fælgring indkøb og nav-drejning..
Så snart hjulene er klar, kan stel-bygningen begynde .

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 21:51
af kreidlerhansen
Det er bare toppen af små totaktere! Elsker den motor, men uagtet Kreidleren er underlegen, holder jeg dog ved den. :)

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 23:23
af poulmba
Kreidler er jo også creme..
Top kvalitet og fede maskiner..

Men ja, jeg håber at dette har været det rigtige valg, men det kan jo kun tiden vise.. .

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 23:24
af Nabo Jan
Fedt projekt og en rigtig fed motor, Tomos 5 gear har samme type gearkasse.
Kørte i mine unge dage speedway på Kreidler, det samme gjorde en af mine kammerater men han skiftede senere over til 6 gears Sachs motor og de går bare godt, mener at den var på 12HK :(y)

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 23:43
af poulmba
Ja Tomos har lavet samme type, bla.a D6 ...
Der er flere der har lavet denne type gearkasser.
(Udover Sachs og Tomos, har også Zündapp, Simson, og Maico lavet dem),
Men de hænger ikke på træerne..

Jeg har et Mahle cylindersæt liggende til den gamle Sachs 50/6a GS model, med skrå skyllekanaler..
Det er et 12PS sæt.. (små 12Hk)
Billede

Jeg går nu efter noget mere end 12Hk..
Med et ordenligt portet vandkølet sæt, skulle jeg da gerne nå mindst 16Hk ( Målet er nu omkring de 20Hk med tiden) :tuba

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 23:52
af Nabo Jan
poulmba skrev:Ja Tomos har lavet samme type, bla.a D6 ...
Der er flere der har lavet denne type gearkasser.
(Udover Sachs og Tomos, har også Zündapp, Simson, og Maico lavet dem),
Men de hænger ikke på træerne..

Jeg har et Mahle cylindersæt liggende til den gamle Sachs 50/6a GS model, med skrå skyllekanaler..
Det er et 12PS sæt.. (små 12Hk)
Billede

Jeg går nu efter noget mere end 12Hk..
Med et ordenligt portet vandkølet sæt, skulle jeg da gerne nå mindst 16Hk ( Målet er nu omkring de 20Hk med tiden) :tuba
Jaae....masser af skyllekanaler, det kan vi lide :teeth2
Jeg har en Kreidler cylinder afsted til ny nicasil behandling med 6 ægte skyllekanaler og 3 udtødningskanaler, hjemmelavet!

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: fre 3. aug 2012 23:55
af kreidlerhansen
Trust me... Sachs ligger lige et niveau over med langt bedre indretning af skyllekanaler, gearene ligger ordentligt sammen, mindre effekttab gennem gearkasse og kobling!

Jeg har haft et eksemplar af den viste cylindre på Kreidleren. Jeg er dybt misundelig over port-layoutet! Sådan en vil jeg gerne have fingre i igen. ;) Skulle ikke undre mig, om det faktisk er den selvsamme cylinder. Min havde været udsat for en del flydende pakning og pindbolthullerne boret en anelse op.

Re: Sachs 50/6 SW Classic Racer "-Replica-"

: lør 4. aug 2012 19:31
af poulmba
Så fik jeg møtrikken hevet ud fra bunden af inderklokken i koblingen..
Fuck den er svær at komme til, uden at skade gear m.m.
Men nu er begge blokke tomme og klar..

Her er gearkassen..
Billede
Billede

Men så er det jo egentlig blevet tid til at få bygget den drejeventil..
Tror jeg dropper idéen om tørkobling på denne maskine..
Det bliver sgu nok lidt for omstændigt..

Drejeventilen må komme under tændingen som normalt..
Der er også rigeligt plads..
Billede

Så er det "bare" at overtale økonomi ministeren herhjemme om at det er penge godt lagt ud :p
Det er jo alligevel en tur til Holland og ca 450 euro for ombygningen^^