Prøv at læse A. Graham Bell's 'Two Stroke Performance Tuning' til at starte med.
Den giver et godt indtryk af, hvor kompliceret totakteren er, når man skal trække høj ydelse ud af den.
Bell's data matcher ikke umiddelbart små motorer (under 125cc) specielt godt, så vidt jeg har erfaret, så man bliver ikke en Gud blandt tunere af at læse den...
...MEN den dækker de forskellige principper omkring grundtuning udmærket, og bogen giver et godt indblik i totakterens potentiale, samt hvor stor forskel, små ændringer kan gøre.
Totakteren er simpel nok, hvis den bare skal køre, og den er billig at producere - især som relativt lavtydende knallertmotor, samt de kan bygges utroligt små, f.eks. til brug i fjernstyrede biler.
99% af alle knallerter med totaktsmotor og begrænset cylinder har lige stor gavn af de samme ændringer.
Forskeller i boring og slaglængde er groft set ligegyldige. Om du tager en Kreidler, Suzuki, Yamaha, Puch eller Ciao og piller plomben alene, så render de alle 40-50km/t.
Puch kan geares op til ca. 55km/t, uden motoren er decideret sløv.
Alle har en møgkedelig cylinder, og derfor har de alle gavn af en 1-2mm højere udstødningskanal, som gøres bredere (op til 65% af boringen, som er max ift. stempelringenes levetid.
Sammen med en 12mm karburator og et tilpasset forrør/simpel udstødning, kan de ALLE rende 60-65km/t, når indsugningen matcher resten.
Med en 10mm karburator (standard på Kreidler og Yamaha) skal man generelt være tilfreds med 55km/t på en god dag. Der er altså STOR forskel fra 10-12mm.
Jeg har kørt Kreidler siden 1998, og jeg har trimmet totaktere næsten lige så længe. Jeg faldt på et tidspunkt over en 10mm Bing, som var boret op til 11mm. Tomgang var der ingen af, da den var boret af en chimpanse på LSD, men da jeg var vant til at se 55km/t på Kreidleren i medvind, blev jeg jo jublende glad/overrasket over, at den pludselig rundede 60km/t på FLAD vej!
Af samme årsag er det let at smile og nikke forstående, når folk ævler om 70km/t efter at have pløjet et 10mm bor i indsugningen på deres gamle knallert... Det sker måske 1/1000 gange, men ikke i det omfang folk taler om.
Jeg har læst og studeret emnet i over 10 år, og jeg har efterhånden trimmet 15 Kreidler-cylindre, 6-7 Puch Maxi'er, en enkelt Monza, en enkelt FS1, en K50, 10-12 scootercylindre (standard Vespa Zip, model ÆLDST: 17,5mm Dellorto og en Technigas Basic som eneste ændring gik knap 95km/t målt i bil efter jeg havde slebet i cylinderen. Lad os da bare sige 85km/t, som er hæderligt nok!)
Læg dertil nogle år på MacDizzy's two stroke exchange (forum) og alt, jeg har kunnet læse mig til via kreidler.nl... Jeg har læst, filet og leget med alt det skrammel i årevis, og jeg er så småt ved at opnå nogle fornuftige resultater og en god forståelse for, hvad de små motorer kan.
Og nej, større hul er ikke bedst! Form, vinkler, symmetri, areal, stempelvalg, tændingstidspunkt, udstødningsvalg og karburatorstørrelse/-type skal matche, hvad motoren skal bruges til. Og høje omdrejninger er nødvendige, men IKKE ensbetydende med høj effekt. Det er ingen sag at hente 7HK ved 11-12.000rpm på 50cc... men det er en fd udfordring at vinde 30% højere ydelse med kun 15% højere omdrejninger end standard!
Målet for Kreidleren...:
Standard: 6,25hk@8.500rpm/9.000rpm@85km/t og max@9.500rpm
Mit mål: 7-9hk@9-9.500rpm/10-11.000rpm@90-95km/t og max@11.500-12.000rpm
Standard boring og slaglægde, men ALT andet må ændres...
Og når jeg er færdig? Tjah...