Side 1 af 1

design på tun udstødning

: ons 13. jun 2012 19:09
af juhl-drengen
hey mig og en kammerat har været igang med at lave en hjemmelavet udstødning og vi er rimeligt uening hvilken af de to design der vil give mest han siger nr. 2 mens jeg siger nr1. hvad sys i ?

Re: design på tun udstødning

: ons 13. jun 2012 19:11
af juhl-drengen
bare lige husk det er rå tegnet så altså det er bare et normalt forrør der sidder på og målene passer ikke helt med hinanden :shock:

Re: design på tun udstødning

: ons 13. jun 2012 19:43
af kreidlerhansen
En totaktsudstødning kan ikke grovtegnes. Det er en verden for sig!

Men... den øverste ligner et ekspansionskammer mest, hvor det andet ligner et rør med lyddæmper.

Lige rør med dæmper = 4-takt
Ekspansionspotte = 2-takt

Omtrent lige så groft sat op, som de viste designs er tegnet.

Re: design på tun udstødning

: tors 14. jun 2012 08:05
af juhl-drengen
hehe ja oka vi prøvede det i ren og sker sjov i går ;) og topfarten på min dm sagde lige -8 = 31 km/T mens den kunne køre 39 før :lol: nå men det lovlige udstødning er kommet på vi har konkluderet den virkeer bedst det design vi endte med var nr 2 :lol:

Re: design på tun udstødning

: tors 14. jun 2012 10:26
af kreidlerhansen
Den org udstødning fungerer også som en ekspansionsudstødning, men den er designet til at give motoren effekt indenfor visse omdrejninger.

Den første del af potten (hvor den udvider sig; denne kaldes 'diffusoren') skaber et vacuum i forbrændingskammer og forrør, netop som stemplet åbner for skyllekanalerne.
Forbrændingskammeret anses på dette tidspunkt som 'rent' og de friske gasser har derfor frit spil til at komme ind fra krumtaphuset.
Mens stemplet er på vej op, presses nogle af de friske gasser i udstødningskanalen, MEN der sidder en bagplade indeni udstødningen FØR lyddæmper-delen. Denne fungerer som resonansplade, og den reflekterer en stor del af lydbølgen skabt af forbrændingen, og den har kræfter nok til at skubbe de uforbrændte gasser i forrør og udstødningskanal retur i forbrændingskammeret, INDEN stemplet lukker for kanalen!
Denne resonansplade kaldes 'baffle' og er, i en heftig 2-t udstødning, konstrueret som en konus med tilpas længde og vinkel, så returbølgen kommer på det rigtige tidspunkt med tilpas styrke ift. effekten ved det ønskede omdrejningstal. I det tilfælde kan man på dansk kalde den 'modkonus' eller 'resonanskegle'.

Hele essensen i en ekspansionsudstødning består i at ramme de rette vinkler, længder og størrelser ift. motorens porttider.

Jo større ekspansionskammer, desto større motorvolumen matcher det.
Jo kortere kammer, desto højere omdrejninger får motoren sin spidseffekt ved.

Ergo:


Den letteste tuning opnås ved at korte af forrøret, idet motoren derved får sin effekt ved højere omdrejninger...
...MEN det er på ubetinget bekostning af bundtrækket!

Køb et frisk forrør og kap 5cm af; det vil give 500-750rpm mere på toppen, alt andet lige. Hvorvidt porttiderne kan bære det, ved jeg ikke, men jeg vil KLART anbefale følgende:

Hæv udstødningskanalen 1-1,5mm og fil den oval til den er 26mm bred ELLER fil den 23mm bred og rektangulær med afrundede hjørner og med en svag afrunding af kanalen op mod topstykket.
INGEN skarpe kanter...!

Både med og uden afkortet forrør...


Med en 12mm karburator er 65km/t muligt, og det må betragtes som den højest mulige tophastighed med den størrelse karburator. Dvs. 70-75km/t på et typisk speedometer :p

Re: design på tun udstødning

: tors 14. jun 2012 10:32
af juhl-drengen
hmm ja oka :hihi ej det var ikke desideret fordi vi ville tune men vi havde en halvråden udstødning liggende og ville bare prøve det for at prøve det :) men hvor ved du så meget om tuning fra hansen ? :shock:

Re: design på tun udstødning

: tors 14. jun 2012 11:28
af kreidlerhansen
Prøv at læse A. Graham Bell's 'Two Stroke Performance Tuning' til at starte med.
Den giver et godt indtryk af, hvor kompliceret totakteren er, når man skal trække høj ydelse ud af den.
Bell's data matcher ikke umiddelbart små motorer (under 125cc) specielt godt, så vidt jeg har erfaret, så man bliver ikke en Gud blandt tunere af at læse den...
...MEN den dækker de forskellige principper omkring grundtuning udmærket, og bogen giver et godt indblik i totakterens potentiale, samt hvor stor forskel, små ændringer kan gøre.

Totakteren er simpel nok, hvis den bare skal køre, og den er billig at producere - især som relativt lavtydende knallertmotor, samt de kan bygges utroligt små, f.eks. til brug i fjernstyrede biler.


99% af alle knallerter med totaktsmotor og begrænset cylinder har lige stor gavn af de samme ændringer.

Forskeller i boring og slaglængde er groft set ligegyldige. Om du tager en Kreidler, Suzuki, Yamaha, Puch eller Ciao og piller plomben alene, så render de alle 40-50km/t.
Puch kan geares op til ca. 55km/t, uden motoren er decideret sløv.

Alle har en møgkedelig cylinder, og derfor har de alle gavn af en 1-2mm højere udstødningskanal, som gøres bredere (op til 65% af boringen, som er max ift. stempelringenes levetid.
Sammen med en 12mm karburator og et tilpasset forrør/simpel udstødning, kan de ALLE rende 60-65km/t, når indsugningen matcher resten.
Med en 10mm karburator (standard på Kreidler og Yamaha) skal man generelt være tilfreds med 55km/t på en god dag. Der er altså STOR forskel fra 10-12mm.

Jeg har kørt Kreidler siden 1998, og jeg har trimmet totaktere næsten lige så længe. Jeg faldt på et tidspunkt over en 10mm Bing, som var boret op til 11mm. Tomgang var der ingen af, da den var boret af en chimpanse på LSD, men da jeg var vant til at se 55km/t på Kreidleren i medvind, blev jeg jo jublende glad/overrasket over, at den pludselig rundede 60km/t på FLAD vej!

Af samme årsag er det let at smile og nikke forstående, når folk ævler om 70km/t efter at have pløjet et 10mm bor i indsugningen på deres gamle knallert... Det sker måske 1/1000 gange, men ikke i det omfang folk taler om.

Jeg har læst og studeret emnet i over 10 år, og jeg har efterhånden trimmet 15 Kreidler-cylindre, 6-7 Puch Maxi'er, en enkelt Monza, en enkelt FS1, en K50, 10-12 scootercylindre (standard Vespa Zip, model ÆLDST: 17,5mm Dellorto og en Technigas Basic som eneste ændring gik knap 95km/t målt i bil efter jeg havde slebet i cylinderen. Lad os da bare sige 85km/t, som er hæderligt nok!)

Læg dertil nogle år på MacDizzy's two stroke exchange (forum) og alt, jeg har kunnet læse mig til via kreidler.nl... Jeg har læst, filet og leget med alt det skrammel i årevis, og jeg er så småt ved at opnå nogle fornuftige resultater og en god forståelse for, hvad de små motorer kan.

Og nej, større hul er ikke bedst! Form, vinkler, symmetri, areal, stempelvalg, tændingstidspunkt, udstødningsvalg og karburatorstørrelse/-type skal matche, hvad motoren skal bruges til. Og høje omdrejninger er nødvendige, men IKKE ensbetydende med høj effekt. Det er ingen sag at hente 7HK ved 11-12.000rpm på 50cc... men det er en fd udfordring at vinde 30% højere ydelse med kun 15% højere omdrejninger end standard!

Målet for Kreidleren...:

Standard: 6,25hk@8.500rpm/9.000rpm@85km/t og max@9.500rpm

Mit mål: 7-9hk@9-9.500rpm/10-11.000rpm@90-95km/t og max@11.500-12.000rpm

Standard boring og slaglægde, men ALT andet må ændres...

Og når jeg er færdig? Tjah... ;)

Re: design på tun udstødning

: tors 14. jun 2012 11:41
af kreidlerhansen
Og ja, jeg går meget op i det. Det er min hobby :)

Nogle mennesker tæsker bajere i ansigtet til en fodboldkamp... Jeg sætter mig ned og forsøger at optimere en cylinder.

Same/same. Min 'tredje halveg' består blot i at montere cylinderen og køre en tur! ;)

Ekspert? NEJ! Højst amatør.