Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
2ofakind

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af 2ofakind » lør 14. dec 2019 17:02

Så der, mandag aften, skal mopedvenner mødes den sidste gang før julehelgene. Jeg tager mopeden der for at prøve de nye forlygter, 7 miles ToR 😁 spændende at se, hvordan det fungerer. Skal indstille en som oversvømmelseslys og en som fjernlys. Enkle konsoller og lette at justere lamperne. 10.000 lumen pr. Stykke ifølge reklamen for dem, tror ikke, de leverer lige så meget, men bestemt godt nok. Mopedens originale lampefront og HPI2ten's 12v kan kun bruges med god sigtbarhed med høj hastighed, på nedre omgange ser du overhovedet intet 😆 5-10 timer lys tid høj / lav / flash ...
Vedhæftede filer
236770EE-853A-4A51-A849-4023C9A737BB.jpeg
236770EE-853A-4A51-A849-4023C9A737BB.jpeg (191.98 KiB) Vist 518 gange
033995CB-994E-4530-9A6D-527032022438.jpeg
033995CB-994E-4530-9A6D-527032022438.jpeg (139.08 KiB) Vist 518 gange
2E47FC6D-6321-4A5B-B72A-A3C0ED645215.jpeg
2E47FC6D-6321-4A5B-B72A-A3C0ED645215.jpeg (153.39 KiB) Vist 518 gange

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 377
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af mriisj » lør 14. dec 2019 21:04

Det ser meget fint ud :) 10.000 lumen er godt nok noget, jeg skal nok snart lægge flere billeder op fra mine kreidler projekter.
En 6 trins gearbox til gadebrug der er optimeret til BM 67CC ville være det perfekte for mig, jeg købte forøvrigt hans BMP-80SP udstødning til min grønne RS med BM 16HK membran sættet.

Hvilken tænding tidspunkt har du justeret din HPI til ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af kreidlerhansen » søn 15. dec 2019 11:16

Ved indkøb af 6-trins gearkasse, så overvej primærside med tungere udveksling. Ellers løber man tør for tandhjul allerede ved 60ccm; 14/33 på en 6g svarer til en 5g med 13/35.
15t foran er der bare ikke forsvarlig plads til på en Florett.

HPI mellem 3,2-3,3mm før top giver 0,8-0,9mm fortænding ved 10.000rpm med 44mm slaglængde og 85mm plejlstang. HPI-kurven er temmeligt aggressiv.
Som udgangspunkt er 15 grader før top ved peak effekt optimalt; afhængigt af forskellige faktorer kan det selvfølgelig forholde sig anderledes, så nogle skal have 13 og andre 18 grader ved max effekt.

Hvis ens motor rammer max effekt ved 8.000rpm skal grundindstillingen derfor være lavere end 3,2mm før top.

Grundindstillingen på HPI-tændingen er den højeste avance, som opnås via CDIen
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 377
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af mriisj » søn 15. dec 2019 16:17

Jesper det forstår jeg ikke, grundindstillingen er 2mm før top iflg. HPI manualen, men er dette ikke den aktuelle tændings tidspunkt. `??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

2ofakind

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af 2ofakind » søn 15. dec 2019 22:13

mriisj skrev:
lør 14. dec 2019 21:04
Det ser meget fint ud :) 10.000 lumen er godt nok noget, jeg skal nok snart lægge flere billeder op fra mine kreidler projekter.
En 6 trins gearbox til gadebrug der er optimeret til BM 67CC ville være det perfekte for mig, jeg købte forøvrigt hans BMP-80SP udstødning til min grønne RS med BM 16HK membran sættet.

Hvilken tænding tidspunkt har du justeret din HPI til ??
Åh, det er et år siden jeg kontrollerede antændelsen, men jeg har den i sikker zone. Men mit problem føles som for lille mainjet i kombination med for stort stempel.

2ofakind

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af 2ofakind » søn 15. dec 2019 22:17

mriisj skrev:
søn 15. dec 2019 16:17
Jesper det forstår jeg ikke, grundindstillingen er 2mm før top iflg. HPI manualen, men er dette ikke den aktuelle tændings tidspunkt. `??
Johan E siger:

The HPI210 ignition can go up to max 3,2 mm pre iginition. Not more.

If you want to go for max saftey try 2,8 to 3 mm. The innerrotor of HPI the max setting is 3,4 mm.

If needle is to lean the use the 5i14 (the Original one). But then you will have to go down with the main jet… Probably 250/260 area.

kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af kreidlerhansen » man 16. dec 2019 02:23

mriisj skrev:
søn 15. dec 2019 16:17
Jesper det forstår jeg ikke, grundindstillingen er 2mm før top iflg. HPI manualen, men er dette ikke den aktuelle tændings tidspunkt. `??
HPI har ikke statisk tændingstidspunkt ligesom med platiner. På fotoet kan du se kurven.

X = rpm og Y = Fortænding i grader.
IMG_2032.JPG
IMG_2032.JPG (35.3 KiB) Vist 454 gange
HPI er heller ikke for spidse, når de anbefaler Xmm før top, hvis jeg skal være hudløst ærlig. Der er forskel på, hvor mange millimeter før top gnisten skal springe for at opnå XX graders fortænding med forskellige slaglængde eller/og plejlstangslængde. Desuden påvirker udstødningstiming, udstødningsdesign, rpm og forbrændingskammerdesign ved motorens behov.
Jeg må her påpege, at 2mm simpelthen er helt i hegnet til en Kreidler med bare 5HK.

Ved lave rpm springer gnisten tidligt. Her er motoren ikke synderligt effektiv, og lav turbulens i forbrændingskammeret nødvendiggør tidligere tændingstidspunkt.
Ved max effekt er turbulensen høj i forbrændingskammeret. Det tillader minimal fortænding.

Derved omdannes mest muligt brændstof til mest muligt arbejde ved (stort set) alle omdrejningstal. Motoren får væsentligt forbedret trækkraft over hele linien.
Med platintænding trimmer man fortændingen efter motorens behov ved max effekt. Hvis fortændingen øges for meget, banker man hul i stempeltoppen, hvis ikke stemplet sætter sig inden.

Det er desværre en almindelig og grundig misforståelse, at 2T skal have øget fortænding ved høje rpm.


Johan trænger til et engelskkursus. Tændingen kan selvfølgelig justeres præcis, som man ønsker det. Han forsøger at påpege, at 3,4mm er det maksimale han tilråder til _hans_ cylinderkit.
Og så skal man i øvrigt undlade at skifte nål og dyse, samtidigt. Én ting ad gangen, for ellers bliver tingene blandet sammen og man mærker ikke den reelle ændring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 377
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af mriisj » tirs 17. dec 2019 18:48

Meget nyttig info, jeg var bare lidt forvirret omkring grader vs. mm :) i HPI 2TEN, hvor der står i montage vejledningen.
Position the cylinder 2mm before its Top Dead Centre (TDC).
Place the flywheel on the shaft, aligning the mark on the rotor with the mark on the stator.
This position corresponds with the maximum ignition advance. (see backside image)
Som er ca. 25 grader, forvirringen er grader vs. mm :)

De skriver også:
To gain performance, try to vary the cylinder position between 2 to 4mm before TDC.

Så dette stemmer meget godt overens mad hvad Johan skriver, 2.8-3mm, max 3.4mm, jeg har fulgt HPI manualen slavisk men skal nok ændre til 2.8-3mm før top når maskinen er blevet synet og den rigtige potte kommer på
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler florett RS ”BlackMamba”

Indlæg af kreidlerhansen » ons 18. dec 2019 00:10

Afhængigt af motorens tuningsgrad kan det gøre alt fra en beskeden til massiv forskel, at netop HPI står rigtigt.

Den leverer et langt bedre mellemområde med det korrekte tændingstidspunkt, og trækområdet bliver mærkbart bredere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Besvar

Tilbage til "Tuning"