Vespa Bravo til knallertcross

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » ons 19. dec 2018 10:30

Vi vil til at køre lidt knallertcross i Small Pistons, en slags enduro ræs på 1-2 timer, hvor det gælder om at køre flest runder. Der kommer nok to klasser, den lille er med max 50 ccm og en del begrænsinger, så det ikke bliver for vildt. Det skal være nemt og sjovt at deltage.

Jeg er så småt gået i gang med at bygge en gammel Vespa Bravo om til cross, den skal være mekanisk stabil og have en motor der kan holde til flere timers bundgas, altså ikke alt for trimmet. Vario er forbudt i den lille klasse, så jeg skal have noget bundtræk for at komme ud af svingene.

Indtil videre lyder opsætningen på:

Original motorblok, uden plumbe og med forstørret indsugning.
13 mm Dellorto
Athena 50 ccm tuncylinder med Polini topstykke.
Giannelli Original Power eller FM 22 mm udstødning, skal testet hvilken der virker bedst til cross.
En fast, kort gearing og lettet kobling med stramme fjedre.

I denne tråd kan i følge opbygningen af maskinen, jeg vil skrive lidt mere om vores cross event senere.

Tjek billede beskrivelses teksten, for mere info.
Vedhæftede filer
IMG_20181116_140618.jpg
Athena 38,4 mm
IMG_20181116_140618.jpg (216.48 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181207_121100.jpg
Heidenau Crossdæk
IMG_20181207_121100.jpg (126.21 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181211_063934.jpg
Rustet fast, måtte flække den.
IMG_20181211_063934.jpg (107.49 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181211_064739.jpg
Adskillelse af forgaffel.
IMG_20181211_064739.jpg (198.32 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181211_070604.jpg
Nøgen stel
IMG_20181211_070604.jpg (183.54 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181215_202429.jpg
Renser forgaffel
IMG_20181215_202429.jpg (172.02 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181215_202511.jpg
Købt et Super Bravo sæde
IMG_20181215_202511.jpg (137.95 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181216_211940.jpg
Coil gevind rep.
IMG_20181216_211940.jpg (128.18 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181216_230152.jpg
Forgaffel med nye tætninger og SAE150 olie.
IMG_20181216_230152.jpg (183.59 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181216_230203.jpg
Super Bravo skærm og kortet bagende.
IMG_20181216_230203.jpg (185.64 KiB) Vist 2311 gange
IMG_20181207_192800.jpg
Næsten alle dele der skal bruges til projektet.
IMG_20181207_192800.jpg (141.49 KiB) Vist 2311 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » tirs 1. jan 2019 12:13

Så er der sket lidt mere, forstærket understel er kommet på plads, gearingen har fået nye lejer og tætninger. Forhjulet er bygget om til faste lejer. Fik også fat i et sæt Super Bravo skærme som blev tilpasset så de kunne monteres på en standard Bravo, tror de passer fint til en cross maskine.
Vedhæftede filer
IMG_20181223_084303.jpg
IMG_20181223_084303.jpg (192.47 KiB) Vist 2177 gange
IMG_20181226_100547.jpg
IMG_20181226_100547.jpg (200.74 KiB) Vist 2177 gange
IMG_20181230_122919.jpg
IMG_20181230_122919.jpg (169.75 KiB) Vist 2177 gange
IMG_20181230_141230.jpg
IMG_20181230_141230.jpg (132.87 KiB) Vist 2177 gange
IMG_20181230_145722.jpg
IMG_20181230_145722.jpg (179.76 KiB) Vist 2177 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » tors 24. jan 2019 15:03

Så kom jeg lidt videre. Stellet er rullende med bremser.

Er så småt begyndt med at gøre en motor klar :)
Vedhæftede filer
IMG_20190113_220104.jpg
IMG_20190113_220104.jpg (117.82 KiB) Vist 2104 gange
IMG_20190113_220113.jpg
IMG_20190113_220113.jpg (168 KiB) Vist 2104 gange
IMG_20190114_001829.jpg
IMG_20190114_001829.jpg (112.21 KiB) Vist 2104 gange
IMG_20190114_002614.jpg
IMG_20190114_002614.jpg (173.88 KiB) Vist 2104 gange
IMG_20190114_002626.jpg
IMG_20190114_002626.jpg (177.94 KiB) Vist 2104 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » man 18. feb 2019 12:07

Så er motoren næsten klar, der er filet og boret i alle hjørner og kanter. Boost portene er åbnet i cylinderen, så de fødes fra krumtapshuset også. Stemplet lukker nemlig kun op for de to midterste. Sådan var cylinderen også før, inden Athena opkøbte Eurocilindro. Om det har positiv effekt, pas :P
Styretiderne på cylinderen er ikke pillet ved i første omgang, her kan man kun komme til med en vinkelfræser. Udstødningskanalen slår en bue udenom den nederste pindbolt, så udefra kommer man kun til den halve port, med en almindelig fræser.
Vedhæftede filer
IMG_20190208_204004.jpg
IMG_20190208_204004.jpg (92.64 KiB) Vist 1991 gange
IMG_20190208_213819.jpg
IMG_20190208_213819.jpg (176.38 KiB) Vist 1991 gange
IMG_20190208_213925.jpg
IMG_20190208_213925.jpg (150.58 KiB) Vist 1991 gange
IMG_20190208_222618.jpg
IMG_20190208_222618.jpg (210.79 KiB) Vist 1991 gange
IMG_20190208_232110.jpg
IMG_20190208_232110.jpg (168.67 KiB) Vist 1991 gange
IMG_20190209_003655.jpg
IMG_20190209_003655.jpg (205.69 KiB) Vist 1991 gange

kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af kreidlerhansen » man 18. feb 2019 17:35

Den er ret fed!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » man 25. mar 2019 08:53

Motor er færdig og stellet har fået et par gummilapper for at beskytte motoren for og bagfra. Understellet er oprindelig lavet til en Si, og den har motoren længere fremme, så forskærmen fik en del varme og blev bukket indtil der var plads, ellers ramte den topstykket.

Cylinderen er meget mild indrettet, så jeg tænker den skal bearbejdes senere. Problemet ved sådan en Vespa cylinder er, at udstødningen er kringlet rundt om en pindbolt. Så den kan ikke bearbejdes med en almindelig lige sliber, det hele skal foregå indefra med en vinkelfræser. Jeg har en billig tandlægemodel fra ebay, men de skulle være super skrøbelige. Et godt kit koster langt over 5000 kr, jeg må se om min billige klarer jobbet, ellers må alternative løsninger prøves..
Vedhæftede filer
IMG_20190317_102141.jpg
IMG_20190317_102141.jpg (100.72 KiB) Vist 1729 gange
IMG_20190317_102223.jpg
IMG_20190317_102223.jpg (93.63 KiB) Vist 1729 gange
IMG_20190317_133414.jpg
IMG_20190317_133414.jpg (165.74 KiB) Vist 1729 gange
IMG_20190317_142955.jpg
IMG_20190317_142955.jpg (144 KiB) Vist 1729 gange
IMG_20190317_194511.jpg
IMG_20190317_194511.jpg (122.52 KiB) Vist 1729 gange
IMG_20190317_194516.jpg
IMG_20190317_194516.jpg (127.36 KiB) Vist 1729 gange

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 356
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af mriisj » tors 28. mar 2019 13:18

Spændende projekt :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
MC: Kreidler RS Elektronik 1975
MC: Kreidler RS Elektronik 1979
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » man 8. apr 2019 16:11

Så blev det sidste samlet og i går fik jeg testkørt den.

Der sker ikke så meget med den milde 50 ccm cylinder som jeg har valgt. Men det skal nok blive sjovt, det skal jo også holde i to timers tid.
Men det skal da ikke udelukkes om der skal ledes efter en halv eller hel pony et sted i udstødningskanalen.

Stel, hjul, bremser og co. virker til at fungere godt. Den får lige en langsaddel en gang, den skal bare renoveres først.

Her kommer lidt billeder og video:

Vedhæftede filer
IMG_20190405_215339.jpg
IMG_20190405_215339.jpg (107.96 KiB) Vist 1605 gange
IMG_20190405_223939.jpg
IMG_20190405_223939.jpg (125.73 KiB) Vist 1605 gange
IMG_20190406_130819.jpg
IMG_20190406_130819.jpg (128.94 KiB) Vist 1605 gange
IMG_20190406_205852.jpg
IMG_20190406_205852.jpg (127.21 KiB) Vist 1605 gange
IMG_20190406_205904.jpg
IMG_20190406_205904.jpg (134.84 KiB) Vist 1605 gange

kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af kreidlerhansen » tirs 9. apr 2019 00:38

Fin "Bravosaki"! :D

Lettere gearing, højere udstødningsport, flere omdrejninger!

Den går umiddelbart hæderligt, taget i betragtning 50ccm ofte er en skuffelse, når man er vant til mere. :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » tirs 9. apr 2019 09:44

Det var den billigste styrpude jeg kunne finde på Wish :P

Lige nu har den:

Udstødning 155,6°
Skyllekanaler 112,7°
Blowdown - 21,5°

Regner med at rette den til ca. 165 på udstødningen og lade resten være, så rammer jeg et blowdown på ca. 26°. Det er ca. samme timings som DR 43 mm cylinderen, som bare går fantastisk på denne motor.
Har to rigtige ekspansionspotter liggende som jeg tro vil gå godt med portningen. En Giannelli Fire og en hjemmebygget af en Italiener "FM Racing". Hollænderne har lavet en række rullefeltstest med et hav af udstødninger, på tre typer motorer. Standard, mellemtunet 43 mm og så den store Malossi Big Deps 47 mm. De to modeller slår sig rigtig godt hele vejen igennem med bredt trækområde og god spidseffekt.

Ja og så lige et nummer ned i gearingen, så tror jeg den bliver god. Har plads til et 105 mm remhjul bagerst, lige nu sidder der et 94 mm. Skal det være lavere end det, skal jeg finde en kortere gearing/bagnav.

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 356
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af mriisj » fre 12. apr 2019 17:17

Den lyder rigtig fed, tillykke med resultatet og med den falske reklame (Kawasaki)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
MC: Kreidler RS Elektronik 1975
MC: Kreidler RS Elektronik 1979
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » søn 7. jul 2019 18:52

Så fik jeg fræst udstødningen længere op, og lidt i bredden. Er på 165 graders varighed nu. Mangler bare en test tur.

Fik også monteret trækstart og afmonteret start koblingen, men er ikke sikker at den bliver på. Den sidder lidt i vejen for mine fødder.
Vedhæftede filer
IMG_20190706_215804.jpg
IMG_20190706_215804.jpg (101.99 KiB) Vist 1119 gange
IMG_20190706_234522.jpg
IMG_20190706_234522.jpg (126.41 KiB) Vist 1119 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » man 26. aug 2019 08:51

Så er den ved at være klar, mangler kun at fikse twinsædet.

Har gearet ned til den laveste mulige gearing nu, og testet en ekspansionspotte, men der var for lidt skub i den lige ud af start hullerne. Så den har Giannelli potten på igen, som trækker ret godt fra bunden. Der var ellers en masse riv i den anden potte, men kun fra 6500-9000 rpm.
Udstødnings portning har givet den ønskede effekt, uden at miste noget mærkbart i bunden. Den render 45 km/t nu og er ok frisk, men definitiv ikke hurtig. Så det handler om at holde farten rundt i svingene :wink:
Vedhæftede filer
IMG_20190821_195937.jpg
IMG_20190821_195937.jpg (144.03 KiB) Vist 784 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2790
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af 12V » søn 15. sep 2019 07:44

Fik svejst forstærkninger i twinsædet denne uge, og så lidt pulverlak på. I går gik jeg i gang med at lave et nyt betræk, det har jeg ikke prøvet før. Tog det gamle og skar det i dets enkelt dele, det blev så overført til et nyt stykke med lidt kompensering for krymp. Så sad jeg 4 timer og syede delene sammen med hånden, mens jeg så lidt tv i går aftes. Det var faktisk hyggeligt, men en symaskine havde sikkert været dejlig, men sådan en kender jeg intet til. Ved heller ikke om sådan en hjemmemodel kan klare materialet og den tykke tråd jeg brugte.

Det blev bedre end jeg regnede med, lagde det lige løs på sædet i går. Det skal nok blive godt, næsten for godt til en markræser. Er spændt på holdbarheden.
Vedhæftede filer
IMG_20190913_205050.jpg
IMG_20190913_205050.jpg (130.21 KiB) Vist 496 gange
IMG_20190914_195513.jpg
IMG_20190914_195513.jpg (131.59 KiB) Vist 495 gange
IMG_20190915_004323.jpg
IMG_20190915_004323.jpg (124.27 KiB) Vist 494 gange

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1827
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

Indlæg af Kai » søn 15. sep 2019 12:35

Genialt koncept :D Det er da om noget "knallertcross" fra gamle dage :)

Kan huske da jeg var teenager, da var der også knallertcross bane i Hvorup (nu kører de 80cc rigtige crossere) og der blev tunet knallerter efter bedste evne. Jeg lavede sammen med en kammerat en Maxi P hvor hele bagenden var savet af, og fik transplanteret en VZ50 flagskib baggaffel + støddæmpere over på stellet, Monza cylinder/top og 17mm karburator og gearet ned til 10tænder foran. På ingen måde nogen topfartsraket, men den var rigtig sjov at køre på :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Besvar

Tilbage til "Tuning"