Tysk pruduceret blok
Tysk pruduceret blok
Kære forum.har fået tilbudt en motorblok med tysk motornummer og Tum 178 godkendlse,skulle det give problemer med loven at monter på sin danske yamaha 4 gear
Re: Tysk pruduceret blok
Citat af Morten webmaster
I mine øjne ville det være en dødssynd at adskille og flytte en Hollandsk 72'er med nummermatch over på et dansk stel. Det bliver den ikke mere værd af, tværtigmod. Den ville alligevel skulle bygges om med plumb, drejeskive, karburator, cylinder, gearing, nedlagt udstødning m.m. for at kunne køre lovligt som knallert.
Istedet ville jeg indregistrere den som mc (hvis du har kørekortet) og nyde den fuldt ud ! Hvis du vil bruge den som Dansk 30 knallert skal du sørge for at den er 112% lovlig, så har jeg færdselsstyrelsens ord (på skrift) på at den er fuldt ud lovlig som dansk knallert.
Hvis en udenlansk "født" Yamaha FS1er det mindste ulovlig er det dog en helt anden sag !! Dette gælder specifikt kun på Yamaha FS1 fordi de rent faktisk er præget tum 178 på motoren og ikke stellet som mange andre med nittede typeplader. Derfor er et "udenlandsk" stel ikke umiddelbart mindre lovligt end et dansk.
Af en eller anden grund er motorerne også mærket tum 178 i de andre lande. Ifølge færdselsstyrelsen er et stelnr IKKE det der afgør om en knallert er typegodkendt i DK men derimod typepladen (som i dette tilfælde ikke er på stellet, men kun på blok, cylinder, karburator & udstødning) og da eneste forskel på et "udenlandsk" og et dansk stel er landekoden (381 for 73-78) så ser færdselsstyrelsen ingen grund til at den ikke skulle være lovlig. 72 stel hedder forresten FS1-xxxxxx i alle lande såvidt jeg er orienteret.
Nu siger mange så at den ikke går fordi der ikke er importørstempel på stellet, men det var der nu heller ikke på danske 72'ere og endda har jeg set indtil flere 77/78'ere med nr *381 - xxxxxx* som ikke havde stemplet "WYA-x" efter fabrikkens stelnr. Om det så er en forglemmelse på de sene årgange skal jeg ikke kunne sige, men jeg har ihvertfald ALDRIG hørt om importørkode på et dansk 72 stel, og dem har jeg efterhånden set en del af.
I mine øjne ville det være en dødssynd at adskille og flytte en Hollandsk 72'er med nummermatch over på et dansk stel. Det bliver den ikke mere værd af, tværtigmod. Den ville alligevel skulle bygges om med plumb, drejeskive, karburator, cylinder, gearing, nedlagt udstødning m.m. for at kunne køre lovligt som knallert.
Istedet ville jeg indregistrere den som mc (hvis du har kørekortet) og nyde den fuldt ud ! Hvis du vil bruge den som Dansk 30 knallert skal du sørge for at den er 112% lovlig, så har jeg færdselsstyrelsens ord (på skrift) på at den er fuldt ud lovlig som dansk knallert.
Hvis en udenlansk "født" Yamaha FS1er det mindste ulovlig er det dog en helt anden sag !! Dette gælder specifikt kun på Yamaha FS1 fordi de rent faktisk er præget tum 178 på motoren og ikke stellet som mange andre med nittede typeplader. Derfor er et "udenlandsk" stel ikke umiddelbart mindre lovligt end et dansk.
Af en eller anden grund er motorerne også mærket tum 178 i de andre lande. Ifølge færdselsstyrelsen er et stelnr IKKE det der afgør om en knallert er typegodkendt i DK men derimod typepladen (som i dette tilfælde ikke er på stellet, men kun på blok, cylinder, karburator & udstødning) og da eneste forskel på et "udenlandsk" og et dansk stel er landekoden (381 for 73-78) så ser færdselsstyrelsen ingen grund til at den ikke skulle være lovlig. 72 stel hedder forresten FS1-xxxxxx i alle lande såvidt jeg er orienteret.
Nu siger mange så at den ikke går fordi der ikke er importørstempel på stellet, men det var der nu heller ikke på danske 72'ere og endda har jeg set indtil flere 77/78'ere med nr *381 - xxxxxx* som ikke havde stemplet "WYA-x" efter fabrikkens stelnr. Om det så er en forglemmelse på de sene årgange skal jeg ikke kunne sige, men jeg har ihvertfald ALDRIG hørt om importørkode på et dansk 72 stel, og dem har jeg efterhånden set en del af.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tysk pruduceret blok
Hej Der er så forskel på en tysk blok og en dansk.forstår så at det er alså lovligt nok
Re: Tysk pruduceret blok
altså, så vidt Morten siger så ja
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- CrazyCatman
- Gummi rocker
- Indlæg: 512
- Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
- Kontakt:
Re: Tysk pruduceret blok
Er det muligt at få en kopi af det markerede?Nikolaj Y skrev:Citat af Morten webmaster
I mine øjne ville det være en dødssynd at adskille og flytte en Hollandsk 72'er med nummermatch over på et dansk stel. Det bliver den ikke mere værd af, tværtigmod. Den ville alligevel skulle bygges om med plumb, drejeskive, karburator, cylinder, gearing, nedlagt udstødning m.m. for at kunne køre lovligt som knallert.
Istedet ville jeg indregistrere den som mc (hvis du har kørekortet) og nyde den fuldt ud ! Hvis du vil bruge den som Dansk 30 knallert skal du sørge for at den er 112% lovlig, så har jeg færdselsstyrelsens ord (på skrift) på at den er fuldt ud lovlig som dansk knallert.
Hvis en udenlansk "født" Yamaha FS1er det mindste ulovlig er det dog en helt anden sag !! Dette gælder specifikt kun på Yamaha FS1 fordi de rent faktisk er præget tum 178 på motoren og ikke stellet som mange andre med nittede typeplader. Derfor er et "udenlandsk" stel ikke umiddelbart mindre lovligt end et dansk.
For at den er lovlig skal den laves lovlig efter danske regler - ikke tyske: det vil sige plumb, 10mm karburator, standard cylinder (2 eller 3 skyls: den er godkendt med begge), standard topstykke, standard luftfilter, standard gearing (9/43) og standard udstødning.YAM FS1 skrev:Hej Der er så forskel på en tysk blok og en dansk.forstår så at det er alså lovligt nok
Som Morten Webmaster beskriver det:
Nikolaj Y skrev:Citat af Morten webmaster
I mine øjne ville det være en dødssynd at adskille og flytte en Hollandsk 72'er med nummermatch over på et dansk stel. Det bliver den ikke mere værd af, tværtigmod. Den ville alligevel skulle bygges om med plumb, drejeskive, karburator, cylinder, gearing, nedlagt udstødning m.m. for at kunne køre lovligt som knallert.[/qoute]
Det er det samme jeg har gjort med min svensker: den står lovlig nu efter dansk lovgivning - den var dog heller ikke lovlig efter svenske regler da den havde noget trimm
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Re: Tysk pruduceret blok
Du må gerne montere din tyske "tum 178" motor på et dansk 4-gears stel. Motornummeret er ligegyldigt (var i lære med vores synsmand, så vi har vendt og drejet disse scenarier). Det ER stelnummeret der bestemmer hvilket køretøj der er tale om. Det eneste du skal være opmærksom på er at du naturligvis skal overholde dansk lovgivning, altså at du har "tum 178" på motorblok, cylinder og udstødning.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- CrazyCatman
- Gummi rocker
- Indlæg: 512
- Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
- Kontakt:
Re: Tysk pruduceret blok
Indtastet dobbelt ved en fejl - sorry
Senest rettet af CrazyCatman tirs 26. apr 2011 22:58, rettet i alt 1 gang.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Re: Tysk pruduceret blok
Hvis man så kører ulovligt, så går de vel ikke andet end de ville have gjord med en dansk ulovlig, vel? Altså tage de ulovlige dele med og så 2. gang tager de knallerten..
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tysk pruduceret blok
Var man ikke ud over det med at stå og skille ad i marken?? Hedder det ikke bare synshallen???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Tysk pruduceret blok
Tak.. yamahaen skal køre lovligt og stellet nummeret er også med lovlig ansvars forsikering,men man kan jo også lave en dansk blok ulovlig(knallert)
Senest rettet af YAM FS1 lør 17. dec 2011 19:32, rettet i alt 1 gang.
Re: Tysk pruduceret blok
Jo, de tager den bare med til synshallen.. men med 2. gang mener jeg permanent.. så må reglerne være som med alle andre "danske knallerter" ikke?..
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tysk pruduceret blok
Det ER jo en dansk Yamaha FS1 4-gear du har ikke?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Tysk pruduceret blok
Jo, undtagen... den nye crom jeg har fået men har snakket med forsikringen og de siger at de helt vil have dem med dansk stel.. Da de ellers ikke vil forsikre uden den bliver til lille motorcykel
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tysk pruduceret blok
Jo, undtagen... den nye crom jeg har fået men har snakket med forsikringen og de siger at de helt vil have dem med dansk stel.. Da de ellers ikke vil forsikre uden den bliver til lille motorcykel
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tysk pruduceret blok
Nu blander du et stel ind i det???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Tysk pruduceret blok
Tak For svarnene.var lidt nervøs hvis man fik polisen i sidespejlet om man vïll få beslaglagt motoren med et udlansk nummer,eller ansvarsforsikkeringen ikke ville dække
Re: Tysk pruduceret blok
Du spurgte om jeg havde en dansk Yamaha? Så er svaret nej indtil jeg får dansk stel på do you understandDewil skrev:Nu blander du et stel ind i det???
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tysk pruduceret blok
Det er ikke det du fotæller i overskrift og første indlæg, men pyt med det. Iøvrigt er knallerten produceret i Japan.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Tysk pruduceret blok
Hehe, ok bare vi forstår hinanden, kan være lidt svært over computer, man skal lige have formuleret sig rigtigtDewil skrev:Det er ikke det du fotæller i overskrift og første indlæg, men pyt med det. Iøvrigt er knallerten produceret i Japan.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'