Side 1 af 1

Benzin 2020

: lør 11. jul 2020 10:23
af F5B
Lige lidt læsning der giver stof til efter tanke
(scannet fra Dansk Dkw klubs medlemsblad)

Re: Benzin 2020

: lør 11. jul 2020 20:54
af mriisj
Tak for info, dette er nøjagtig grunden til at jeg altid tømmer tankene på både mine knallerter og MC's og kun bruger 100 Oktan :)

Re: Benzin 2020

: lør 11. jul 2020 23:29
af FS1originalen
Tak for info Henrik...
Jeg er spændt på om der står E5 eller E10 på pumpehåndtaget næste gang jeg skal tanke bilen eller knallertdunken, men nu ved vi da hvad det betyder :what2

Erik

Re: Benzin 2020

: søn 12. jul 2020 11:16
af kreidlerhansen
Jeg har et par spørgsmål og betragtninger... 😏

Jeg vil fortsat påstå, at der ikke er nogen væsentlig forskel fra E5 til E10 i praksis, medmindre man opbevarer sit brændstof i en åben beholder.
Ift. ethanols hygroskopiske egenskaber, så kan E10 indeholde dobbelt så meget vand som E5, før det separeres i tanken. Inden seperation kan det brænde og vil fungere udmærket i en lavkomprimeret hverdagsmotor af enhver årgang.
Bemærk at bl.a. BMW har oplyst, at alle årgange af deres motorcykler kan køre på E10.

Ethanol indeholder mig bekendt færre kalorier end benzin ved samme mængde. Det kan derfor ikke levere mere varme, som jeg ligger ser det.
Ren ethanol (og E85) kræver godt nok et andet forhold mellem brændstof/luft (federe blanding), men E5 Vs E10 vil næppe kræve ændringer for en klassisk, relativt lavtydende motor. I værste fald kan det klares ved at gå en dyse op. Også på en højtydende.
Argumentet om den reducerede "indvendige kølingseffekt" køber jeg generelt ikke (men jeg er modtagelig overfor undtagelser).
For at opnå en kølende effekt fra en overflade via fordampning, skal væsken for det første være i berøring med overfladen og dernæst have tid til at fordampe. Ved 6000rpm eller 100 omdrejninger pr. sekund eller 1 omdrejning pr. 0,01sek skal benzinen altså nå at dække en given overflade, fordampe og dermed trække en væsentlig mængde varme ud og stadig have kapacitet til at komprimeres, antændes og brænde kontrolleret? Og er den forskel ikke netop hvad vi i forvejen kompenserer for med tolerancen mellem cylinder/stempel og lejeslør? Hvor meget skal vi øge tolerancen for at kompensere og hvorfor kan det overhovedet ikke lade sig gøre, så derfor tilrådes alle at køre på 10-15% (98-100 oktan E5) eller 100% (?) dyrere Aspen?
Ihukom brændstoffet i forvejen er forstøvet, så kun en begrænset del må logisk set være i berøring med de overflader, som skal afkøles. Jeg kan ikke se logikken i den påstand.

Kuren/forebyggelsen mod dieselpest er så vidt jeg ved netop ethanol; pesten opstår, når vandet udskilles i brændstoffet, for så har alger og andre rædsler et medium at eksistere og formere sig i.

Efter tre år vil enhver form for almindelig benzin være ubrugelig i en forbrændingsmotor. Sådan har det været i mange år, også før ethanolen blev iblandet.

Kondensvand i tanken har længe været et kendt problem; kuren imod dette har "altid" været enten at tømme tanken ved stilstand eller tilsætte "karburatorvæske" (99,3% ethanol) når dette er upraktisk (feks. er det upraktisk at tømme tanken , hvis køretøjet står en måned ad gangen og dernæst kører jævnligt i 14 dage for så at stå en måned igen).

Hvis benzinen lugter sur, skal den skiftes, uanset om den indeholder ethanol eller ej. Står maskinen stille så længe, skal tanken enten tømmes ved opstaldning eller der køres alkylstbenzin gennem systemet og tanken fyldes med dette.

Jeg ser ingen kildehenvisninger til bare én af påstandende i artiklen. Dermed ikke sagt, at alt deri er 100% forkert. Netop gummi (simmerringe, benzinslange, pakninger) kan have det svært med ethanol.
Problemerne med gummi har jeg blot ikke oplevet blive anderledes med hverken E5 eller E10; problemerne kom med blyfri benzin og har i hvert fald været omtalt lige så længe.

Derfor spørger jeg, "Hvorfor er E10 så meget værre end E5? Og hvorfor skulle E10 optage vand nok til udskillelsesgrænsen hurtigere end E5?"
Der er ethanol i begge, og i årtier har man frivilligt blandet ethanol i benzinen for at bekæmpe kondensvand samt deraf følgende karburatoris.

Jeg vil gerne modargumenteres. Det er mit indtryk, at "E5 vs E10" er en storm i et glas ... øh ... sprit som forstærkes af misinformation, spekulation og 100% sikkert støttes af en industri, som producerer og sælger additiver.

Re: Benzin 2020

: søn 12. jul 2020 20:53
af svehau
Hej,

DKW klubbens artikel er ikke rent sludder men den er mangelfuld på flere punkter:

Ethanol indeholder mindre energi end benzin og biobenzin kan derfor kræve en lidt federe brændstof/luft blanding. DKW'erne kører sandsynligsvis dårligt fordi blandingen er for mager, og for mager blanding giver dårlig motorgang og for megen varme - faktisk kan det brænde ventiler og stempeltoppe.

I gamle dage var der tilsat giftig bly til benzinen for at styre forbrændingen. I blyfri benzin er bly erstattet af andre tilsætningsstoffer som desværre kan opløse benzinslanger og O-ringe i en del gamle motorer. Det samme sker i dag med ethanol i benzinen - ethanol kan opløse benzinslanger, O-ringe og plasttanke hvis de er lavet af materialer som ikke kan tåle ethanol. Det gælder for DKW, Yamaha FS1'ere og alle andre veteraner. De gamle originale gummi- og plastdele er af gode grunde ikke fulgt med udviklingen inden for benzinadditiver - ethanol er kun et af dem.

Benzin- og dieselpest problemet er steget lidt efter at der nu er ethanol i benzinen og biodiesel i dieselolien. Det skyldes at ethanol og biodiesel er biologiske produkter som bakterier kan trives fint med i vandet i bunden af tanken. Problemet kan forebygges ved at bruge brændstoffet inden det bliver for gammel eller ved at tømme tanken når veteranen står stille i længere tid ad gangen. Lugt af rådne æg fra tanken skyldes giftige svovlforbindelser, og så er det på høje tid at tømme og rense tanken.

Der er dermed alternativer til dyr højoktan benzin og dyre additiver: Indstil korrekt brændstof/luft blanding, sørg for alle dele der er berøring med benzinen kan tåle 10% (eller mere) ethanol, og undgå at benzinen bliver for gammel. Ikke så meget nyt under sommersolen.

God sommer til jer alle!

Mvh. Svend

Re: Benzin 2020

: man 13. jul 2020 11:57
af kreidlerhansen
Hvor mange af os kører reelt rundt med gamle pakninger og simmerringe?

Jeg har oplevet én gummipakning, som tillige var noget kinesisk juks, der voksede ud af bundkarret på min karburator. Men jeg har også oplevet en O-ring til en bremsekaliber, som lavede samme nummer ... fordi det var noget juks, som ikke kunne tåle bremsevæske 🥴

Jeg har ikke oplevet en eneste simmerring af nyere dato skabe sig; hverken med E5 eller E10.

Jeg har 1L benzin fra sidste år stående i en klar plastflasker; det blev tappet af reservetanken på Kreidleren og intet vand er udskilt. Ikke en dråbe.
Det lugter af Pommern til, og resten blev tappet over i benzindunke til plæneklipperen og blandet op med 50% frisk 95 oktan E10... Det kører fint videre i plæneklipperen, som ikke engang har et misfarvet tændrør trods 50% gammel benzin med nu totalt 1% 2t-olie. Den startede sågar ved første træk i snoren.

Hvis skift fra E5 til E10 kræver dyseskift, har man altså bevæget sig på grænsen af en klemmer på en kold efterårsdag. Dermed ikke sagt, det er usandt, men jeg vil påstå, det er et fåtal, som reelt oplever dette problem.

Jeg gad bare godt, det blev til andet end snik-snak. Historierne er de samme, men jeg har endnu til gode at opleve problemer eller støde på folk, som reelt har haft seriøse problemer ... gennemskylning af en tank pga gammel benzin eller vand i tanken fra et utæt benzindæksel er ikke seriøse problemer; de har altid været der.

Re: Benzin 2020

: man 13. jul 2020 13:03
af knallert
jeg har 2 knægte på 14 og 18...så gammelt bensin er ikke eksisterende...

Re: Benzin 2020

: man 13. jul 2020 13:23
af 12V
Test viser at E10 "kun" ligger på 7-8% Ethanol, så springet til E5 er ikke så stor alligevel. Men springet fra ingen ethanol til E5 har jeg tydelig kunne mærke. Jeg har pt. 14 kørende knallerter, og det sker jævntlig at en maskine ikke bliver kørt på i 2 år. 2T olien blandet med benzinen laver en underlig bundfald, plus vand som suges ud af luften gennem det ventilerede benzindæksel. Jeg har flere gange gravet "voks" ud af bunden af svømmerhuset, og har også haft tilstoppede benzinhaner.

Jeg har haft planer om at prøve fuel stabilizer, men er ikke kommet så vidt endnu.

Større dyse ifht. original dyse størrelsen har jeg også kunne mærke. En helt original Ciao og co. med original 36-37'er dyse kan næsten ikke slæbe sig selv i gang fordi den går for mager på hhv. E5-E10. Dyse 38-39, så duer den igen.