Basta låse med 6 tryktaster.
: tors 26. okt 2017 22:13
Jeg har flere steder læst om ejere af Basta låse, som ikke kender den kombination, der låser låsen op. Det er jo et problem, hvad enten man har låsen i låst- eller ulåst tilstand. Jeg er selv i gang med et restaureringsprojekt, hvori indgår en ulåst basta lås. Jeg fandt en flink cykelhandler, som med en kodeliste som baggrund, fortalte mig kombinationen. Problemet var blot, at den oplyste kombination ikke låste låsen op.
Jeg åbnede forsigtigt de små ”flapper” rundt bagsiden af låsen, fordi jeg troede det ville give en løsning, det gjorde det umiddelbart ikke. Nu kontaktede jeg så en mand, der havde en dynge låse til salg på Gul Og Gratis (den model med 6 taster). Da jeg havde forklaret min situation, og spurgt, om han ville sælge en lås, sagde han, at han synes det ville være dumt, jeg kunne direkte se kombinationen, især når jeg havde hele bagpladen demonteret. Kodelister var stærkt opreklameret, og aldeles unødvendigt. Her er hans forklaring:
Hvis 1 er taster der skal trykkes ind, 0 er taster ikke skal røres og 2er taster der skal trækkes ud, gøres følgende: tryk alle tasterne ind. På nogle viser der sig et ca. 3x3 mm hul, det er ”2 taster”. På de øvrige ses bare en lille spalte ved basis, og er denne spalte ca. 3 mm bred, er det ”1 taster”, er den ca. 6 mm bred, er det ”0 taster”.
Det virkede straks, og selvom det var en helt anden kop the end hvad cykelhandleren havde fortalt, var låsen ligeglad, og åbnede straks. Når han (eksperten) afkodede, åbnede han kun de tre øverste flapper på bagpladen, og brækkede låsen forsigtigt åben, så han med en god lygte kunne se ind, hvor bunden af de 6 tryktaster træder igennem. Det giver selvfølgelig mindre risiko for at de små flapper knækker, i forhold til hvis de alle skal åbnes, men skulle det ske at en flap knækker, kan man nu bare give bagpladen en lille hæfteklat med en autogenbrænder.
Jeg åbnede forsigtigt de små ”flapper” rundt bagsiden af låsen, fordi jeg troede det ville give en løsning, det gjorde det umiddelbart ikke. Nu kontaktede jeg så en mand, der havde en dynge låse til salg på Gul Og Gratis (den model med 6 taster). Da jeg havde forklaret min situation, og spurgt, om han ville sælge en lås, sagde han, at han synes det ville være dumt, jeg kunne direkte se kombinationen, især når jeg havde hele bagpladen demonteret. Kodelister var stærkt opreklameret, og aldeles unødvendigt. Her er hans forklaring:
Hvis 1 er taster der skal trykkes ind, 0 er taster ikke skal røres og 2er taster der skal trækkes ud, gøres følgende: tryk alle tasterne ind. På nogle viser der sig et ca. 3x3 mm hul, det er ”2 taster”. På de øvrige ses bare en lille spalte ved basis, og er denne spalte ca. 3 mm bred, er det ”1 taster”, er den ca. 6 mm bred, er det ”0 taster”.
Det virkede straks, og selvom det var en helt anden kop the end hvad cykelhandleren havde fortalt, var låsen ligeglad, og åbnede straks. Når han (eksperten) afkodede, åbnede han kun de tre øverste flapper på bagpladen, og brækkede låsen forsigtigt åben, så han med en god lygte kunne se ind, hvor bunden af de 6 tryktaster træder igennem. Det giver selvfølgelig mindre risiko for at de små flapper knækker, i forhold til hvis de alle skal åbnes, men skulle det ske at en flap knækker, kan man nu bare give bagpladen en lille hæfteklat med en autogenbrænder.