Basta låse med 6 tryktaster.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
vap
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 15. sep 2017 19:53
Kontakt:

Basta låse med 6 tryktaster.

Indlæg af vap »

Jeg har flere steder læst om ejere af Basta låse, som ikke kender den kombination, der låser låsen op. Det er jo et problem, hvad enten man har låsen i låst- eller ulåst tilstand. Jeg er selv i gang med et restaureringsprojekt, hvori indgår en ulåst basta lås. Jeg fandt en flink cykelhandler, som med en kodeliste som baggrund, fortalte mig kombinationen. Problemet var blot, at den oplyste kombination ikke låste låsen op.

Jeg åbnede forsigtigt de små ”flapper” rundt bagsiden af låsen, fordi jeg troede det ville give en løsning, det gjorde det umiddelbart ikke. Nu kontaktede jeg så en mand, der havde en dynge låse til salg på Gul Og Gratis (den model med 6 taster). Da jeg havde forklaret min situation, og spurgt, om han ville sælge en lås, sagde han, at han synes det ville være dumt, jeg kunne direkte se kombinationen, især når jeg havde hele bagpladen demonteret. Kodelister var stærkt opreklameret, og aldeles unødvendigt. Her er hans forklaring:

Hvis 1 er taster der skal trykkes ind, 0 er taster ikke skal røres og 2er taster der skal trækkes ud, gøres følgende: tryk alle tasterne ind. På nogle viser der sig et ca. 3x3 mm hul, det er ”2 taster”. På de øvrige ses bare en lille spalte ved basis, og er denne spalte ca. 3 mm bred, er det ”1 taster”, er den ca. 6 mm bred, er det ”0 taster”.

Det virkede straks, og selvom det var en helt anden kop the end hvad cykelhandleren havde fortalt, var låsen ligeglad, og åbnede straks. Når han (eksperten) afkodede, åbnede han kun de tre øverste flapper på bagpladen, og brækkede låsen forsigtigt åben, så han med en god lygte kunne se ind, hvor bunden af de 6 tryktaster træder igennem. Det giver selvfølgelig mindre risiko for at de små flapper knækker, i forhold til hvis de alle skal åbnes, men skulle det ske at en flap knækker, kan man nu bare give bagpladen en lille hæfteklat med en autogenbrænder.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Basta låse med 6 tryktaster.

Indlæg af FS1originalen »

Fin info :(y)

Jeg har en lås liggende hvor det lige skal prøves.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Basta låse med 6 tryktaster.

Indlæg af FS1originalen »

Genialt!
Det virkede i første hug - også selv om det var en S2000 lås der både er svejset og popnittet. Det gav kun mulighed for en meget lille sprække at kigge i, men altså nok til at det lykkedes...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Basta låse med 6 tryktaster.

Indlæg af FS1originalen »

Nå men når vi nu har en "cykellåsetråd" så låner jeg den lige til en søges annonce:

Jeg har denne fine lås med refleksknap. Koden er fundet, men knappen til at låse med er knækket af armen. Er der en der har et vrag af de gamle modeller Basta lås liggende hvor armen kan bruges? Jeg tror det er ligegyldigt om det er en trykknaplås eller den med refleks, men det er vigtigt at det ikke er S2000 modellen (den med forstærkninger nederst).
20171029_195551.jpg
20171029_195551.jpg (520.16 KiB) Vist 6781 gange
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
vap
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 15. sep 2017 19:53
Kontakt:

Re: Basta låse med 6 tryktaster.

Indlæg af vap »

Dejligt, at det også virkede for dig. Jeg skal lige finde et telefonnummer på ham, der hjalp mig med vejledningen, han har tilsyneladende mange låse, og er tillige en flink og hjælpsom mand. Sender dig en PB med nummeret.
LueeKemby
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 14. maj 2021 13:38
Kontakt:

Re: Basta låse med 6 tryktaster.

Indlæg af LueeKemby »

Basta låse i et knallertforum? Så sidestiller i vel også dørklokkerne fra https://fosseurope.dk/trend-bluu/ med ringeklokker? :) Hvad endte i med at finde ud af? En kædelås vel, ikke? Så i er sikre på knallerten stadig står når i kommer ud fra brugsen? Eller er det noget stilmæssigt der ligger bag, at i har valgt en Basta? JEg er lidt forvirret her, men også nysgerrig på samme tid. Jeg har altid selv haft mest succes med de massive kædelåse, men der er prisen selvfølgelig også en helt anden. Men der kunne måske også være et helt 3. alternativ? Nogen der kan byde ind?
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"