Benzin forbrug på Ciao Bravo

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
jeg har et spørgsmål omkring benzinforbrug på en Ciao Bravo.
For og gøre en lang historie kort, så kørte konen og mig en tur i dag i det flotte vejr på vores knallerter.
Turen var nøjagtig 80,0 km. lang, og inden turen startede var begge knallerter tanket op til randen.
Da vi kom hjem gjorde jeg det samme og målte mængderne nøje op. Min kones Ciao som jeg
Havde lidt på fornemmelsen var noget sulten, den kørte 40,2 Km. literen på turen, og min Yamaha FS1
Kørte så 60,6 km. literen på den tur, så samme tur og jeg vejer godt 20 kg. mere end fruen gør .
Det er så Ciao´en spørgsmålet går på, er der andre her i Forum hvis lovlige Ciao Bravo der kun går de her ca. 40 km. literen, eller går jeres længere pr. liter ??? …. Efter Ciao bogen, så bruger en Ciao Bravo 1,6 liter pr. 100 km.
Og ja jeg ved godt det selvfølgelig kan afvige fra det her tal med vægten af personen, modvind osv, men det er jo en ret stor afvigelse
jeg har i forhold til det opgivende forbrug i service-manualen syntes jeg nok ? ( og så i forhold til mig på Yamahaen )
Og for lige lukke den med det samme, så har jeg ikke registreret nogen utætheder på den.
Så er der nogen der har målt benzin forbrug på jeres Ciao Bravo og ved ret nøjagtig hvor langt de går ?
På forhånd tak for svar :)
Mvh Yamaha1977
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af 12V »

Jeg har en manual hvor hastigheden for forbruget er angivet, jeg mener ikke at den er målt ved bundgas, 25 eller 28 km/t. Det kan godt have en del at sige hvis man kan køre den hastighed med halv gas, frem for bundgas med feks 33-35 km/t.

Hvad farve har tændrøret? En smule fed blanding, så vil den være noget mere tørstig. Dækkene pumpet godt op?

60 kml er også meget for en FS1. Min lovlige gik ca 46 km/l. Min makkers 52 km/l, han kørte med 11 tands hvor jeg havde 10 tands på.

Da min Ciao var helt lovlig gik den lidt over 50 km/l, men en Ciao har også den milde krumtapsåbning og 7 mm karburator. Bravo er lidt mere tørstig, den kører med 10 mm og den lidt skrappere krumtap, samt lidt mere vægt.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej 12V
Ja den er nu god nok hvad ang. Yamahaen, og den køre faktisk med 3 skyller, dengang jeg kørte med 2 skyller var det endnu længere den kørte pr. liter, men jeg var faktisk ikke klar over før jeg målte den i dag at den var over 60 km. pr. liter, det er også flot....
Nå men tilbage til Ciao´en , den har selvfølgelig kørt turen med fuld gas, da jeg lige kunne køre små 10 km. i timen mere end den,
og selvfølgelig har yamaha´en slappet mere af.... men alt er pumpet som det skal tændrør er den rette gyldne farve , men jeg kan ikke helt lige se hvad det skulle være, men jeg syntes det er lidt meget ekstra den har spist i forhold til de 1,6 liter på 100 km. som det er opgivet til, allerede på 80 km. der har den jo taget lige næsten 2 liter ??? Men hvis du vil prøve og se hvad hastighed Ciao´en er testkørt ved vil jeg godt vide det, da det giver god mening. Kørte jeg til Tyskland i min forrige bil og kørte 140 km. i timen, så kunne den spise 3/4 tank tur retur, kørte jeg samme tur med 110 KM i tinme, så tog den godt en 1/4 tank :-O
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvis begge maskiner er helt lovlige, så vil benzinforbruget normalt være nogenlunde det samme. Det afhænger egentlig ikke så meget af vægt eller modvind, men af den mængde benzin der skal til for at udvikle 1,2 Hk, som de vel har.

Jeg vil tro at der kan snige sig nogle afvigelser ind i forbindelse med at Ciao'en har blæser som tager op mod 10% af motorens energi. Hvis Yamaha'en så er gearet en smule (det er et gæt), samt kører i slipstrømmen på Ciao'en (som er langsomst), så vil det tilsammen give en målbar forskel.

Som Carsten skriver ovenfor, så er der selvfølgelig også det der med hastigheden hvorved benzinøkonomien er målt. Et grelt eksempel er min Honda C100 som er opgivet til 146 km/l v. 30 km/t. Når man så kører med fuld gas (65 km/t eller deromkring, måske 70 km/t på en god dag), så smutter den ned på 35 km/l ;-)

/Steen
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Ja det er alt sammen gode forslag……
Jeg har aldrig tænkt over benzin økonomi på knallerter før , men nu hvor jeg både er tank og blande mester for begge vores knallerter, så begyndte der og vise en tendens til at dunken til Ciao´en skulle tankes noget oftere end dunken til Yamahaen, og i kraft af at Yamahaen køre en 1/3 længere på samme benzin og at tanken er over dobbelt så stor , så syntes man aldrig man skulle tanke den, men Ciao´en skulle ha tanket op efter hver køretur følte man. Så var det jeg ville lave den nøjagtige måling på forbruget, og det var bare ret tankevækkende syntes jeg. Det kan godt være det bare er noget man må leve med at sådan er det bare, men det kunne jo være en eller anden havde oplevet noget af det samme og lige havde et guldkorn han havde fundet ud af måske var grunden til dette mer forbrug af benzin. Men skulle der være en der har en Ciao Bravo som syntes den også godt lige vil vide ret nøjagtig hvor langt den køre literen, så skriv det lige herinde, en sammenligning er altid lidt retningsvisende ; -)
Eneste forskel i benzinen er at Ciao´en køre med 2% blanding, og Yamaha´en køre med 3% blanding , derfor har hver knallert hver sin benzindunk.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af 12V »

Det er ikke mange dage siden jeg faldt over den angivelse med hastigheden for forbruget, men jeg kan ikke finde den nu. Har læst alle mine papirer igennem, hvor dælen var det henne?!

Anyways, de er opgivet efter en italiensk CUNA norm. Hvad den går ud på kan jeg ikke finde ud af, finder en masse italiensk information og jeg fatter nada. Hvad jeg husker at have læst er at den er opgivet til 1,6l/100 ved 28 km/t, og dette er for en model med kun lidt mere motor effekt end de danske = 1,41 HK. Men noget længere gearing, så den kører 40+. Så der skal nok ikke meget spjæld åbning til for at holde den på 28 km/t.

40 km/l er stadig udemærket for at knallert med 1 gear og slyngkobling, da jeg havde en lovlig Puch Maxi og MS 3G gik de begge lidt under hvis man kørte bundgas hele tanken igennem. Omkring 35-38 km/l.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af kreidlerhansen »

Til sammenligning gik min Kreidler 22,3km/L i snit over 13 tankfulde; den bedste tankfuld gav 25,33km/L og den dårligste 18,82km/L. Og så var der en enkelt under 16km/L fra en tankfuld med tilkørsel og inddysning samt div. luftfiltereksperimenter.

Desværre har jeg ikke prøvet at køre over længere tid med mindre end fuld gas.
:hihi:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej igen
Så blev det weekend igen og rigtig flot vejr til en knallert køretur ud i det blå.
Fruen og mig tog madkurven med og et par kolde øl, og turen var
I dag på 98 km. Ciao´en kørte i dag næsten det samme som som sidst 40,8 KM. pr. liter ( forbrug 2,4 liter )
Men i dag sparrede Yamaha´en godt nok på brandstoffet, den kørte 75,3 Km.
Literen ( forbrug 1,3 liter ) … det er sjovt så stor forskel der kan være i det her brandstof forbrug ….
men skidt pyt bare vi hygger os ;-) …. God weekend til alle.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er nogle lange ture i får kørt - dejligt at høre tingene kommer ud at køre så meget.
det er helt sikkert en meget retvisende måling du får på så lang en tur.
jeg begriber ikke hvorfor din Yamaha kan køre så langt på literen, det er jo langt mere end opgivet, også langt mere end andre oplever.
det er vel bare fordi sådan en Yamaha er en smart & god knallert.
normalt burde en vespa ciao køre 50% længere end det du måler - jeg er godt med på det er en bravo som du har, men alligevel.
Carsten siger jo at krumtappen har længere åbningstid, det er måske derfor forbruget er så højt, omvendt burde den jo så også yde en del mere end yamahaèn - det tror jeg dog ikke den gør, jeg tror snarere den misbruger benzinen.
derfor er en membran jo sådan en fed ting - blandingen kan kun løbe en vej, aldrig tilbage.

hilsen olieklud
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Yamaha1977 »

Hejsa
Ja det er faktisk utroligt med Yamahaen, jeg var som ung på sommerferie i Løkken på den hvor vi krydsede landet, og var deroppe en hel uge, hvor vi kørte knallert hver dag, vi kørte over til østkysten og ned til Østerhurup og var et par dage hvorpå vi kørte sydover og hjem.... jeg tankede 2 liter benzin på den tur, og er sikker på der også var 2 liter tilbage i tanken da vi kom hjem, så ca. 6,5 liter benzin på en hel lang ferie, og dengang var jeg overbevist om jeg ca. kørte omkring 100 km. literen, det var så med en 2 skyller cylinder 381, jeg har i dag en 3 skyller F5B på, men den klare jo så de gode dage også og køre over 75 km. på en liter benzin :-0... skal lige siges at motoren aldrig har været åbnet, kun cylinderen / stemplet har været skiftet..... så ja jeg vil nu også mene at Ciao´en misbruger benzinen lidt i forhold til Yamahaen ;-)
Hilsen Yamaha1977
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Twinsport »

Hej igen

Jeg er jo født skeptisk, så kan du ikke fortælle lidt mere om Yamaha'en og køremåden? Er den helt lovlig (altså HELT lovlig) og kører du i slipstrømmen efter fruen? Og hvad sker der hvis du kører alene, altså bare så stærkt som den nu kan køre og uden nogen til at bryde vinden? Hvor økonomisk er den så?

/Steen
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej igen
Ja så var vi ude med madpakken igen i det flotte vejr, og turen var 103 KM. i dag og Ciaoen gik denne gang 43,4 KM. literen ( ciaoen skiftede på reservetank nøjagtig da mit speedometer stod på 100 km. ) og Yamahaen 75,3 KM literen , stor forskel på de to knallerter i benzin forbrug men det rokker sig hvis ikke så meget...... Yamahaen er lovlig og køre med en F5B 3 skyller cylinder , og jeg køre forest i 95% af tiden.
Ciaoen har en mælkekasse bag på, og den køre med øl og maden, men det skulle hvis ikke gøre udspillet ;-)
God Søndag :-)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Benzin forbrug på Ciao Bravo

Indlæg af Twinsport »

Hej
Det er sgu' flot! Det er altså sund økonomi.
/Steen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"