Side 1 af 1

Gear ratio....?

: lør 29. apr 2017 18:22
af Dudeson
Håber på lidt hjælp om jeg har forstået det rigtigt :D
Jeg er igang med at lave en yamaha 2-gear, har valgt et baghjul fra en 4-gear.
Til 4-gear er det svært at finde et bagtandhjul på 37 tænder, som en 2-gear modellen kører med. Fortandhjul på 2-gear er 14 tands.

Altså 37/14 = 2,64 gear ratio på 2-gear modellen.

Kan jeg f.eks. i stedet for sætte et 39 tands på sammen med 15 tands?

Altså 39/15 = 2,6 gear ratio.

Giver samme gear ratio, samme køreregenskaber, så man kan "blande rundt" på for og bagtandhjul, så længe man rammer samme ratio?

Håber det giver mening :)

Re: Gear ratio....?

: lør 29. apr 2017 19:11
af Jensmc
Ja, det går nok, hvis der fandtes tandhjul. Bagerste er forkryppet 1 til 2 mm. Hvis du vil have 4g baghjul på, får du problemer med det forreste. 2g kører med 415 kæde. 4g med 420.

Re: Gear ratio....?

: man 1. maj 2017 13:24
af juhl-drengen
Jensmc skrev:Ja, det går nok, hvis der fandtes tandhjul. Bagerste er forkryppet 1 til 2 mm. Hvis du vil have 4g baghjul på, får du problemer med der forreste. 2g kører med 415 kæde. 4g med 420.
Mig bekendt passer et 420 fortandhjul frs en 4g da på en 2g aksel? :)

Re: Gear ratio....?

: man 1. maj 2017 17:22
af Kai
Sålænge for/bag tandhjul er skiftet til 4G sammen med baghjulet, så passer tingene sammen, sammen med en 420 kæde.

Re: Gear ratio....?

: man 1. maj 2017 17:30
af Jensmc
2-gears akslen er lavet, så der IKKE umiddelbart kan monteres et 420 tandhjul. Alt kan lade sig gøre, hvis man har maskinerne til det.
Ellers kan forreste tandhjul svejses fast. :(n)

Re: Gear ratio....?

: man 1. maj 2017 18:10
af Kai
Hmm...det gik da ellers fint på en kammys, for mange år siden. De indvendige stråler i tandhjulene er da ens ?

Re: Gear ratio....?

: man 1. maj 2017 22:34
af claus olieklud
hej... er der ikke noget med at udgangsakslen på en fs1 2 gear findes i 2 generationer ? mener den ene udgave bruger låsering og ikke møtrik - er det ikke den hvor låseringen sættes på og drejes lidt, og så bliver den fixeret med en 6 mm bolt som skrues i fortandhjulet ?

syntes også jeg har set et system som er identisk med 4 gears, sikkert den kai har haft fat i.

derfor må der være 2 generationer - både jens & kai har ret.

den med at svejse det fast er helt fint - man skal bare bruge en vinkelsliber hvis man skal skifte det, eller af anden årsag bliver nød til at adskille motoren - Brian knallertdum kunne finde på det, den skal jo alligevel bare sælges.

hilsen olieklud

Re: Gear ratio....?

: man 1. maj 2017 22:54
af Kai
Den jeg for mange år siden havde fingrene i, havde sådan et låseblik som skrues fast i tandhjulet. Alle org 14T til den 2gearede ser vist sådan ud ?

Jeg kan ikke huske hvad tandhjulet vi brugte kom fra, muligvis Honda eller Suzuki, det havde i al fald 2stk gevindhuller, og passede lige på efter han kværnede det org 14T. Det kørte i øvrigt længe med en 420kæde, bortset fra den er en anelse bredere passer den fint.

Re: Gear ratio....?

: tirs 2. maj 2017 09:18
af juhl-drengen
Kai skrev:Den jeg for mange år siden havde fingrene i, havde sådan et låseblik som skrues fast i tandhjulet. Alle org 14T til den 2gearede ser vist sådan ud ?

Jeg kan ikke huske hvad tandhjulet vi brugte kom fra, muligvis Honda eller Suzuki, det havde i al fald 2stk gevindhuller, og passede lige på efter han kværnede det org 14T. Det kørte i øvrigt længe med en 420kæde, bortset fra den er en anelse bredere passer den fint.

jeg gætter på honda, mange af de små 50cc dax kopi motorer har 420 tandhjul med sådanne 2 gevindhuller

Re: Gear ratio....?

: tirs 2. maj 2017 12:40
af Dudeson
Hvad jeg har gået ud fra, er at de nyere udenlandske fs1 4gear modeller, har samme system med akslen, dog uden låseblik og bolt, som på 2-gear. Men istedet bare kun med en låsering.

Det jeg har troede, at at pga den smallere kæde på 2-gear, da de har været så fikseret på at skærer den ned i vægt pga, dansk lovgivning på det tidspunkt, har Yamaha brugt den nye type aksel, og monteret det låseblik for, at det smalle 2-gear tandhjul, skulle holdes på plads.

Min plan er at monterer et "4gear" tandhjul, det passer ned over akslen, dog syntes jeg der er lidt frirum, ved låseringen, det kommer da umuligt til at sidde lige så stramt som med en møtrik??

Fik sgu fat i en original simmerring ved fortandhjul, til en flad 50'er :) Dem thansen sælger(ja tog chancen...), hedder 17 40 7, samme som på maxi krumtap. Originalt hedder den dog 17 40 5 :)

Re: Gear ratio....?

: lør 16. sep 2017 18:29
af Dudeson
En lille update med 2-gear aksel vs 4-gear tandhjulet.

Jeg har et 4-gear "420" fortandhjul, og en 2-gear aksel. Da der ikke er gevind i tandhjulet, og da jeg alligevel ikke har 2- gear låseblink. Fandt jeg ud af, at hvis man sætter 4-gear låseblik på, med låseskive, så passer det ret godt. Der var helt klart for meget slør uden låseblik.