Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Voldsgaard
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 20:19
Kontakt:

Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af Voldsgaard »

Goaften der ude,

Her kommer en lille historie om min lille ulykkes fugl kreidler superstar 1.2hk

Jeg er vice pressi i min knallert klub og vi køre 1 gang om året en lang tur, fx Fyn rundt.
Udyret har altid været lidt træls, lamet fra motor, dårlig tænding og rystet en smugle, i år kom tiden så hvor den skulle under kniven!
Nye lejer + pakdåser i hele motoren, nye lejer ved krumtappen ( krumtrap lejen fejlede ikke noget ) nyt stempel og sidst og ikke mindst en elektronisk tænding <3

Jeg får hende samlet igen, og den starter utroligt godt! Køre godt og det spiller! Vi køre en tur til Ribe fra Esbjerg til træf og finder hurtigt ud af den begynder at ryste mere og mere, det er nu faktisk slet ikke til at holde ud mere! Jeg har lige kørt 10 km og det bliver bare værre og værre alt fra fodhviler, styr, ryster ( også selv om jeg bare holder stille og gasser op)

Jeg er ved at gå ud af mit gode skin! Skal vi skilles? Myrde den og gemme den i min fryser!! Jeg er ved at være desperat ! Men jeg har jo tænkt over nogen ting der kunne være skyld i det fx svinghjul? Krumtappen som måske er blevet skæv? Dårlig lejer?

Jeg kunne godt tænkte mig at høre jeres bud! Og oplevelser med rystelser og løsningen på det

Mange tak //Nightrider
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af 12V »

Løber krumtappen helt lige?

Er krumtaps lejer og gearkassen shimset til korrekt slør?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Har du efterspændt boltene ved motorophængene og udstødningen?

En løs motor vil give præcis den udvikling. M8 skal så vidt jeg husker spændes med 20nm, og det er alligevel en del mere, end mange forventer.
Det øverste/forreste motorophæng kan finde på at slippe stellet pga. det urimeligt tynde gods samt ynkelige svejsesømme.

Et løst svinghjul er muligt, men det er da let et tjekke! Det plejer dog at lave bankelyde i takt med omdrejningstallet.

Krumtappen forskyder sig næppe ved alm. brug. Det sker enten ved en grov klemmer eller ved brug af luftnøgle under fastspænding af svinghjul eller primærtandhjul.

Dårlige lejer kan ikke udelukkes. Knuste kugler kan skyldes ringe kvalitet eller fejlmontering.

Et kværnet for-/bagtandhjul pga. for stram kæde ryster også. En stram kæde kan også trække lejet i stykker på sekundærakslen, omend kæden burde give op, først.


En Kreidler kan snurre lidt i håndtagene i og med motoren ligger vandret og er boltet direkte i rammen uden gummiophæng. Men stærke vibrationer lider den ikke under.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Voldsgaard
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 20:19
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af Voldsgaard »

Tak for de gode råd! Men stop stop stop

Ja jeg har spændt tandhjul/ kobling af og på med luft nøgle! Det måske det? :(
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er måske årsagen.

Af med svinghjul og koblingsdæksel.
Mål med måleur om krumtappen slår på tændingssiden og derefter på koblingssiden.
Endesløret må være max. 3/100mm

Det kan lade sig gøre med motoren siddende i stellet.


Krumtappen rettes op ved at justere vangerne med en kobberhammer, og endesløret måles i en V-blok eller tilsvarende. Ikke raketvidenskab, men det kræver ein bißchen Gefühl.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af knallert »

thek tandhjulene er senterede.
..på min Honda var det nye bagtandhjul ikke presist i midter hullet..faktisk var det 2 mm ude af sentrum...kæden blev slap og stram på en omgang..(det mærkes self kun ved kørsel)..så er nok ikke dit problem..din ryster ved stillestående knallert
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Udmærket pointe, Lars. Nogle af de billige Kreidler-tandhjul til, især, 3/16" kæde er fejlcentreret. Primært bagerste kædehjul.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Voldsgaard
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 20:19
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af Voldsgaard »

Jeg var vist for hurtigt på tasterne! Den side på krumtappen hvor koblingen sidder på krumtrappen har jeg spændt med luftnøgle! Jeg er meget bange for, det er problemet
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler superstar- ryster helt vildt ved høje omdrejninger

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvilken vange, som potentielt har rykket sig, vil være tilfældig. Derfor: Mål efter! :)

Men først når du har efterspændt boltene i motorophænget! :-P I og med det er blevet værre med tiden, virker det mest sandsynligt, at noget er gået løs.

Nu har du jo prøvet at skille motoren ad og samle den, så alt fungerer. Ergo har du intet at frygte på en Kreidler. 0:-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"