spørgsmål

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Caspergh
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 27. maj 2016 21:18
Kontakt:

spørgsmål

Indlæg af Caspergh »

Hej jeg har nogen spørgsmål til mit første knallert køb


Puch Monza Juvel -

Findes der nogen i en prisklasse på omkring 10.000kr eller er det bare noget skrammel?

Tilhører den klassen “lille knallert”?

Hvor langt kører den på literen?

Hvor stor en tank har den?



Honda Dax -

Hvad skal man regne med at give for sådan en?

Hvordan ved man om det er en knallert eller motercykel?

Hvor langt kører den på literen?

Hvor stor en tank har den?



Puch Maxi -

Hvor langt kører den på literen?

Hvor stor en tank har den?


Samlet spørgsmål -

De veteran knallerter jeg har i tankerne ovenfor, skal man regne med de tit går i stykker?

Hvad for en larmer mest (Når jeg tænker “larmer” tænker jeg på hvad for en der kommer tættest på en motorcykel, altså en lidt dyb lyd)?

Kan i anbefale andre veteran knallerter der er lidt i samme stil som dem ovenover som larmer lidt mere (som i kan høre er jeg ret vild med noget der har en god lyd), eller som i synes er federe?

Findes der en lovlig måde at få dem til at lyde lidt dybere, så det kommer til at lyde lidt mere som en motorcykel?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af 12V »

Hej Casper

Puch Monza Juvel -
Findes der nogen i en prisklasse på omkring 10.000kr eller er det bare noget skrammel?
Tilhører den klassen “lille knallert”?
Hvor langt kører den på literen?
Hvor stor en tank har den?
Du kan godt få en fin køreklar Monza til den pris, om du kan få en med stjernefælge og skivebremse ved jeg ikke.
Det er en lille knallert = 30 km/t.
En lovlig går ca. 35-40 km/l.
Grand Prix har 7 liter, Monza har 10 liters tank.
Honda Dax -
Hvad skal man regne med at give for sådan en?
Hvordan ved man om det er en knallert eller motercykel?
Hvor langt kører den på literen?
Hvor stor en tank har den?
Den findes åbenbart kun i en dansk lovlig udgave, hvis årgangen er fra 1973. Den er sjælden og dyr.
Hvis den kører 30 km/t og har et tum nr på motoren, så er det en dansk knallert. Motorcykel findes kun i ombygget udgave, enten en udenlandsk original Honda der er bygget om til MC og så importeret til DK. Ellers findes de også i kina udgaver, som knallert 30+45 og MC.
Tror den klarer 50 km/l.
Den originale DAX har kun 2,5 liters tank, nogle af de nye kopier har 5,5 liter.
Puch Maxi -
Hvor langt kører den på literen?
Hvor stor en tank har den?
35-40 km/l i lovlig stand.
3,2 liters tank.
Samlet spørgsmål -
De veteran knallerter jeg har i tankerne ovenfor, skal man regne med de tit går i stykker?
Hvad for en larmer mest (Når jeg tænker “larmer” tænker jeg på hvad for en der kommer tættest på en motorcykel, altså en lidt dyb lyd)?
Kan i anbefale andre veteran knallerter der er lidt i samme stil som dem ovenover som larmer lidt mere (som i kan høre er jeg ret vild med noget der har en god lyd), eller som i synes er federe?
Findes der en lovlig måde at få dem til at lyde lidt dybere, så det kommer til at lyde lidt mere som en motorcykel?
Om de tit går i stykker? Tja, mange af dem har skiftet ejer hver 2-3. år lige siden 1970'erne. De er blevet repareret med dårlige mekaniker evner og dårlige kopidele. De kan sagtens gå ofte i stykker. En original knallert i god stand kan køre mange tusind km uden at man skal skrue i den. De fleste skal have tjekket/skiftet olie for hver 5000 km, og tjekket platiner hver 2000-3000 km. Derudover skal der smøres og justeres lidt her og der ;)

Pucherne larmer nok mest, en original DAX er ret stille. Prøv og tjek nogle youtube videoer med de maskiner, de lyder vidt forskelligt. DAX kører med 4takt motor, og kan nemt komme til at brøle som en lille motorcykel.
Det er ikke lovligt at ændre ved en knallerts udstødning.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af Kim B S »

Hej Caspergh.
Velkommen på forum.
En Monza Juvel til 10000kr vil nårmalt være en som mangler at få lavet flere ting, men det skal voderes i hvert enkelt tilfælde, hvis du endelig kan finde en, de er jo lidt sjældne. :wink:
Alle dine knallert-forslag tilhøre klassen af lille knallert. :wink:
En Monza Juvel køre mellem 30 og 40 km på litteren.
En Maxi omkring 30.
En Dax omkring 60 til 70.
Maxi lamer mest af de 3 og Dax mindst.
Du kan ikke ændre lyden på lovlig vis, da de alle er tybegodkendt med en bestemt udstødning hver. :wink:
Carsten var hurtigere end jeg, men nu har jeg skrevet, så du får mit svar alligevel. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Caspergh
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 27. maj 2016 21:18
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af Caspergh »

Hey begge to tusind tak for jeres svar de var meget brugbare:)
Caspergh
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 27. maj 2016 21:18
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af Caspergh »

Findes der evt. Udstillinger eller lign. hvor man kan komme og se dem i virkeligheden?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af 12V »

Der er knallerttræf næsten hver weekend, ude ved de lokale klubber, landsdækkende klubber, forum træf osv. osv.

Måske kan andre brugere fra Nordjylland fortælle om næste træf omkring Farsø?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af Kim B S »

Hej igen.
På søndag er der træf i Aalestrup, for alle køretøjer over 25 år, knallerter, motorcykler, biler, lastbiler, busser osv. :wink:

http://www.aalestrupclassic.dk/event/aa ... sic-traef/

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Hansenmichael
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 27. jul 2016 15:05
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af Hansenmichael »

Hej Casper,

Må melde mig enig med Kim B S ang. en Puch Monza Juvel til 10.000 kr - typisk vil det være en maskine som mangler nogle ting hist og her. Du kan sagtens risikere at der følger meget arbejde med i købet senere hen, når fejlene og manglerne ved maskinen til den billige pris dukker op. Personligt måtte jeg af med i omegnen af 14.000 kr for min. penge som jeg finansierede med et forbrugslån som disse -link fjernet- hvilket jeg simpelthen ikke kan anbefale hvis du er ung og ønsker en masse luft i budgettet fremover også. det skal så også nævnes at den jeg anskaffede mig var næsten lige blevet restaureret, hvilket selvfølgelig pressede prisen op. Hvem ved - måske er du også bedre end mig til at prutte om prisen, og i så fald kan det jo godt lade sig gøre at få en til en ordentlig pris. :-) Kontakt evt. folkene hos http://www.puchklub.dk/ hvis du ønsker lidt hjælp. De vil formentlig med glæde vejlede en ung knægt som viser interesse for de gode gamle knallerter. Pøj pøj med købet

Mvh Michael
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: spørgsmål

Indlæg af 12V »

Og ud med Michael, studsede nok over hans mail ved oprettelse (ejer af noget kviklånsportal - link fjernet i indlægget).

Men godt forsøgt, meget kreativ spam/reklame.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"