12V spændingsregulator

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Min makker har fået sig en 12V tænding på hans Puch, den sprænger 12V pærer ret hurtigt, så den skal have en regulator på.

Kan man bruge sådan en fra en Kokusan?
http://www.jmpbdele.dk/kreidler/engine- ... -volt.html

Den har jeg selv på min kreidler, som dog kører med kokusan, og den virker glimrende.

Min makker har en "universal" 12V tænding med mindre effekt end min kokusan. Er der noget kokusan specifikt ved den regulator jeg linker til, eller burde den kunne bruges som universal regulator?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare man kun benytter AC, er alt fint.

Flere benytter den til HPI-tændingen med kun 55W/max og den rækker ok til 35W forpære + batteri til baglygte, bremselys etc. på den måde.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Fint, den skal også kun bruges til AC delen. Tak!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg mener faktisk, den bare luses ind over. Dvs. ind-/udgang ikke skal dele ledningen.

Jeg krydser fingre for, det lykkes! De der 12V uni-tændinger kan være vidt forskellige. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har i øvrigt fundet samme spændingsbegrænser på et par forskellige scootere i tidens løb - jeg mener, de bl.a. bruges på PGO... man ser jo lidt af hvert som ansat i genvindingsindustrien. :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Jeg har i øvrigt fundet samme spændingsbegrænser på et par forskellige scootere i tidens løb - jeg mener, de bl.a. bruges på PGO... man ser jo lidt af hvert som ansat i genvindingsindustrien. :-P
Man må sikkert ikke klunse på sådan et arbejde? :shutup

Jeg rodede mest med Piaggio scootere, de har en ret avanceret med 8 ledninger, ved ikke hvad den alt skal styre. Test af olielampe osv. tænker jeg.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Vi må klunse til eget forbrug, blot det foregår i vores pause. Og så skal det selvfølgelig registreres korrekt.
Det er ingen guldgrube, idet folk kun smider ragelse ud i disse krisetider. Nåja, og div. værktøj fra Harald Nyborg og Biltema.

Jeg har kørt med en Piaggio-model på Kreidleren til at styre en 12V/50W spole fra Tomos i en org. platintænding. Alt lys gik over et 5Ah batteri og det fungerede fint uden ekstra ladning, underligt (dejligt!) nok.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af knallert »

jeg har klistret en på fra en kina crosser...den regulere fint ..det er den samme 4 stik type på de fleste..jeg har mødt..med ensretter og regulator i samme kasse...helt magen til kokusan"som ikke har noget mærkning.(.sikkert kina )
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... havde det været 6 volt eller en anden skør spænding ville jeg sige lav den selv selv med zenerdioder, men da de findes færdiglavet til 12 volt syntes jeg bare man skal finde en simpel en der brænder overspænding af med varme udvikling... jeg kan forstå den alene skal fungere til beskyttelse af pærene.

jeg tænker en fra en Yamaha sting - den har kun en ledning og sidder med en skrue til stel, den regulerer ret godt og fylder ikke meget, den bor i et metalhus... jeg har aldrig oplevet sådan en er brændt af på en Yamaha sting, det er en god stærk spændingsbegrænser til 12 volt.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af knallert »

gammel tråd..men står med en sting.(12v)..som spiser pære..vi har sat 21w i både for og bag..og det er næsten godt..men de ryger stadig

jeg kan ikke finde en sting regulator..og har prøvet med den kina type med både diode brokobling.og regulator sammenbygget...men den kræver jo at lysspolen er isoleret fra stel..da bro dioden kortslutter til den ene side..når jeg prøver at bruge den..som spændinggs regulator..uden at den lader batteri...det virker fint uden batteri på kina 4 stroke motore..kan jeg luse brokoblingen..det bliver vel bare en kortslutning

sting har vel stel til lysspolen.(.1 ledning ud)
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af FS1originalen »

Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af knallert »

ja.. strøm ind.. strøm ud.. og.. stel.
.det er lidt som den orginale..og prisen er rimelig..men er den vekselstrøm ----skal man luse ind og ud til en ledning..går ud fra at den leder retur gennem stel-
sting hat jo kun en ledning til reg..som regulere på hele ledn nettet paralelt på lyssystemet ikke i serie..som denne biks nok gerne vil monteres
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af claus olieklud »

hej... hvis den regulator er til vekselstrøm så er ind/ud en af samme, der er simpelthen direkte forbindelse under stikbenene nede i støbningen - den sidste skal så til stel som du nævner lars.

jeg er noget i tvivl om denne regulator er til vekselstrøm ? kan se den også fås til 6 volt, hvis virkelig den er beregnet til vekselstrøm så kan det ikke svare sig at bygge sin egen regulator, det er meget nemmere med en færdigkøbt.

egenligt for dårligt at der ikke står noget om det... ved nærmere eftertanke vil en vekselstrøms regulator også virke med jævnstrøm, problemet er bare at hvis man fx ønsker 12-14 volt vekselstrøm til pærene, ja så skal regulatoren først begynde at afbrænde energi på spidserne ved 16,92-19,74 volt... det man kalder og måler værende 12 volt vekselstrøm, ja det indeholder nemlig spændingsspidser på nøjagtig 16,92 volt, sådan er det med sinus formet vekselstrøm, brug faktor 1,41... af samme årsag er der ikke kun 230 volt i en stikkontakt, men i stedet 325 volt - ensretter man det med 2 dioder og 2 kondensatorer til at lave hold på spændingsspidserne, ja så har man faktisk hele 650 volt jævnstrøm - det er helt uden at havde brugt nogen transformator.

det korte af det lange er bare den regulator som erik viser skal være til vekselstrøm, ellers virker det ikke, men det er jo også hvad du selv er inde på lars.

ellers bare husk at 2 zenerdioder i serie hver sin vej er en vekselstrøms spændingsregulator, flere serier kan sættes sammen parallelt for at kunne holde til den aktuelle effektafsættelse, regn med mindst hele lysspolens effekt ( hvis alle pærer er sprunget )
husk også på spændingsfaldet i den ledende diode i serien, det er typisk på 0,7 volt, derfor vil 2 stk 18 volt zenerdioder modsat rettet i serie give 18,7 volt - det bliver så til ca 13,25 volt effektiv vekselværdi, hvilket er meget fornuftigt til en 12 volt pære.

jeg plejer at støbe dioderne ned i et tykgodset alu hus med epoxy, så bliver det super stærkt og dioderne kan holde til sin maximalt påtrykte effektafsættelse, idet epoxyen leder varmen ud i aluhuset + at det kommer til at se "rigtigt" ud.

hilsen olieklud
2ofakind

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 2ofakind »

HPI ny spændingsregulator!? Det giver dig mulighed for at fjerne både AC og DC ...
Vedhæftede filer
hpi nya regulator inkoppling.png
hpi nya regulator inkoppling.png (318.56 KiB) Vist 12219 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Det kan være jeg skal prøve den fra HPI en gang. Vi testede en fra BGM og Kokusan (universal) på min makkers. Begge fejlede og lyset flimrede, det samme gjorde min FS1 da jeg testede en 6V udgave. Så helt universal er de ikke, måske er HPI's bedre.

Vi løste i øvrigt problemet ved at belaste tænding med pærer nok, 55W H7 pære i front og 10W i bag, det har virket i et par år nu.
2ofakind

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 2ofakind »

12V skrev: man 6. jun 2016 11:33 Min makker har fået sig en 12V tænding på hans Puch, den sprænger 12V pærer ret hurtigt, så den skal have en regulator på.

Kan man bruge sådan en fra en Kokusan?
http://www.jmpbdele.dk/kreidler/engine- ... -volt.html

Den har jeg selv på min kreidler, som dog kører med kokusan, og den virker glimrende.

Min makker har en "universal" 12V tænding med mindre effekt end min kokusan. Er der noget kokusan specifikt ved den regulator jeg linker til, eller burde den kunne bruges som universal regulator?
Regulatorerne er "universelle" i den forstand, at de kan bruges til alle med 12v (elektriske eller 6v) vekselstrømsystemer, for eksempel mellem Kokusan og HPI. Spolerne løber varmt i tændingssystemet (og kan bryde) som regulatoren ved for høj belastning. Regulatoren regulerer den indgående effekt fra tændingssystemet uanset mærket og bryder kun ned, når belastningen er unormalt høj. HPI nyeste regulator kan bruges til at fjerne både AC og DC.

Køb en HPI og kør DC med diodelamper, så systemet ikke er overbelastet 👍 ...mere lys ...mindre effekt adgang..
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Hvor mange ampere kan den mon belastes med, i ren DC drift?
2ofakind

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 2ofakind »

HPI 2Ten leverer 60w MAX på sin lysespole, (den er lavet til) ... Belastning over det er på egen risiko. 60w med LED-lys er meget lys 😁

https://www.rapidtables.com/convert/ele ... o-amp.html

60w/12= 5A MAX
Senest rettet af 2ofakind ons 27. mar 2019 08:28, rettet i alt 1 gang.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Ren DC på HPI næppe mere end 3A.

5A leverer HPI i øvrigt tidligst over 6.000rpm og under 3.000rpm er der nær 0A på DC-output. Kokusan er næsten lige så mangelfuld.
Bemærk at begge tændinger har ry for at blive for varme og skal have frisk luft tilført.

Emilio på det hollandske Kreidler-forum byggede sin Kokusan om til ren DC ved at skifte til en spændingsregulator, som kunne tage den del af lysspolen, der normalt tilsluttes stel.
Ydermere blev den spundet om, og han endte med 100W/DC eller noget i den dur.

HPI-regulatoren kan intet, som Kokusan-udgaven ikke kan. Tilslutningsmulighederne er identiske.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
2ofakind

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 2ofakind »

Køb LED og brug DC, du har brug for lys, når du kører, når du har fart. 👍
Vedhæftede filer
21CE5CEE-2094-4C5D-AAA2-AA441EB9E3A7.jpeg
21CE5CEE-2094-4C5D-AAA2-AA441EB9E3A7.jpeg (94.78 KiB) Vist 12162 gange
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"