12V spændingsregulator

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Lumen er ikke alt, og indtil videre er gode LED-forlygter meget dyre ift. en H4-parabol til 100kr og en 55/60W pære til 39kr.
Alternativt 35/35W P43t, som har næsten samme sokkel som H4; den fungerer fint sammen med HPI, så der stadig er overskud til at lade på batteriet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
2ofakind

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 2ofakind »

Jeg brugte 35/35 på et tidspunkt, og lanterne sagde "crakk" og brast i 2 dele, da jeg løb lidt race ... for varmt ... men hvem har brug for lyset!? En lille sport kan godt være!?

https://www.nightgearstore.com/sv-SE/Pu ... gI9bvD_BwE
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Nu vi er ved emnet, jeg har nemlig bøvl at Kokusan'en ikke lader nok DC når jeg kører på vores årlige knallerttur (fire dage). Jeg bruger min telefon som GPS, dvs. fuld lys på en 6,3" skærm. Det trækker altså noget strøm. Har problemet med både min Monza og Kreidler, samme EL setup med 3Ah biltema batteri.
Problemet er nok at vi kører med 45-50 km/t og jeg ligger med for lave omdrejninger (de render begge 80-90 stykker på toppen).
Jeg har knallert batteriet ladet helt op hjemmefra, men begynder at miste strøm på 3. dagen.

I begge har jeg 55W H4 foran og 10W baglys. Vil det hjælpe på DC ladningen hvis jeg bruger mindre på AC siden?

Jeg behøves heller ikke have SÅ meget lys, noget der svarer til ~30-35 Watt er ok. Og så måske en LED bagpære, med en ensretterbro ting lokalt i baglygten, så den får DC. Kombineret med en 35W forpære.. Jeg mener bare at jeg havde en 35W pære i Kreidleren til at starte med, og den holdt kun et par dage inden den brændte af, selvom jeg kører med spændingsregulator.

Kan man lave samme stunt med en kraftig LED pære foran, og så en ensretter til at lave DC strøm? Gider bare ikke koldt xenon agtig lys, synes ikke det klæder en gammel knallert :oops:

Hvad gør egentlig at der er så lidt output på DC delen af Kokusan regulatoren, er det begrænset i kassen, eller giver den så meget som mulig, hvis man ikke bruger AC delen?

EDIT: Tjekkede lige mine mails, det var en Philips HS1 pære jeg brugte, samme som en P43t i 35/35W. Den overlevede ikke :-/
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af mriisj »

Carsten hvorfor vil du ha en bro til baglygten, en diode er jo en ensretter ?
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Noget med at LED dioder ikke kan lide at få strøm den anden vej fra, modsat en almindelig diode. Min makker har testet forskellige LED pærer beregnet til biler med DC strømkreds, på hans knallert, de brænder alle af før eller senere.

Så det var for at skåne LED'en, og så måske en lille kondensator dertil for at fjerne evt. flimmer.

Men alt dette er baseret på 1 års aftenskole med elektronik, så jeg er absolut ingen ekspert hvad dette angår ;-)
2ofakind

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 2ofakind »

12V skrev: tors 28. mar 2019 13:50 Noget med at LED dioder ikke kan lide at få strøm den anden vej fra, modsat en almindelig diode. Min makker har testet forskellige LED pærer beregnet til biler med DC strømkreds, på hans knallert, de brænder alle af før eller senere.

Så det var for at skåne LED'en, og så måske en lille kondensator dertil for at fjerne evt. flimmer.

Men alt dette er baseret på 1 års aftenskole med elektronik, så jeg er absolut ingen ekspert hvad dette angår ;-)

På Tradera.se blev almindelige DC diode lamper 12v (til biler) solgt til brug med knallerter med kun vekselstrøm. 😖 Selvfølgelig vil disse lamper blinke, når vekselstrøm kommer kun "højre" til lampen hver anden vekselstrøm og lampekortkredsløb næste cyklus. De bryder så hurtigt, fordi de ikke kan modstå de kortslutninger, der forekommer hver anden strømcyklus. Der er dog LED lamper, der kan betjenes med både AC og DC i henhold til nedenstående link. Jeg kører mig med en i mit tachometer på AC, og det har fungeret godt i lang tid. Dem, der ikke forstår forskellen mellem AC og DC, vil blive narret til at købe dyre lamper, der hurtigt går i stykker på grund af sælgere, der ikke giver oplysninger om denne kendsgerning. 🤨

https://www.conrad.se/p/barthelme-led-l ... pe=suggest
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af mriisj »

Lidt orientering om en LED, en LED er en Semiconductor bestående af en anode og en katode, en LED har et typisk spændingsfald på 2 volt og trækker her ca. 10-20 mA. (afhængig af diodetype) en halvlede som denne er kun ledende i en retning fra anoden til katoden, og vil kun virke i den positive halvperiode af en sinus kurve som 2ofakind rigtignok skriver, hvis man påtrykker en LED en større spænding vil der løbe en større strøm i dioden, den vil afgive mere lys men vil til sidst brænde af. lysdioden er uafhængig om man påtrykker den AC eller DC.
For at bruge dioden til højere spændinger sætter man en formodstand ind i kredsløbet for at holde dioden på den påtænkte spænding og strøm eller man indsætter et lille spændingsregulator kredsløb ind foran dioden, dette kredsløb vil i de fleste tilfælde kun køre DC og vil herfor ikke holde særlig længe på AC.
Fordelen ved spændingsregulatorer er at de virker over et større DC område og herfor virker typisk fra 5-30 volt eller mere og holder lysdioden på en konstant spænding/strøm.
Vi deler disse regulatorer op i linær eller switch regulatorer, de linære afsætter desværre spændingsforskellen x strømmen som varme og kræver herfor køling hvor switch regulatorene afsætter næsten ingen energi og herfor ingen varme.
Jeg håber at dette giver mening.

Hvad kan vi så bruge dette til ?
Da spændingen variere meget på vores generatorer vil man brænde en LED af meget hurtigt hvis vi eller fabrikanten ikke sikre denne, dette gøres ved at indsætte flere ting i vores kredsløb, en spændingsregulator som laver vores AC om til DC på den DC spænding vi ønsker (6 eller 12 volt) og et batteri som så også virker som kondensator.

De LED som vi så køber til hhv. 6 eller 12 volt er internt reguleret til den spænding og strøm som selve LED halvleder skal have.

Sæt ikke en af disse LED's direkte på et ureguleret kredsløb men indsæt de ovenstående komponenter i kredsløbet (6/12V DC regulator og batteri hvis muligt) :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis den krudter en 12V 35W forpære af, vil jeg mistænke regulatoren for at være død eller udenfor specifikationerne.

Kan man ikke måle sig frem til et godt gæt på forskellen, alene ved at måle spænding DC-delen med og uden aktiv belastning på AC-delen?
Jeg forestiller mig, at den måske begynder at lade 1.000 eller 2.000rpm tidligere, men det er et langskud uden viden om emnet. Under opladning af batteriet (ampere nok) vil spændingsmålingen overstige batteriets spænding.
Er det tilfældet, så handler det om at køre midt i flokken, kun med LED-positionslys tændt... selv om positionslyset ikke må kunne styres udenom nærlyset.

Jeg bruger LED via et 4Ah batteri i baglygte, positionslys og instrumenter. Jeg mangler dog stadig at få et 12V stik på Kreidleren.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af mriisj »

Hmm det har jeg faktisk aldrig spekuleret over, men det kræver da en test :)

Så snart jeg har en ledig stund tester jeg dette i mit lab, jeg vil gerne bruge et par billige kinesiske modeller (som jeg ikke har pt) samt de gængse dyrere på markedet (som jeg har) som jeg så belaster for at fine deres start spænding og deres maksimale ydeevne samt en metode at teste dem på så man kan let kan måle om de er OK eller defekte.
Jeg kan dog kun teste med DC op til 60 Volt og 100 ampere samt AC med 50 Hz (vario trafo), men AC frekvensen for disse målinger har ingen betydning.

En praktisk måling på knallerten skal også laves så jeg kan måle ved hvilken omdrejninger spændingen er stor nok så den starter med at lade/give DC strøm men jeg tror umiddelbart at dette vil variere lidt fra generator til generator.

Er der nogen der har en billig 6V og en 12V kinøjser model de vil sælge eller sponsorere til projektet ? så jeg ikke skal vente 1½-2 måneder på at nogle hjem fra Kina.

Er der nogen der en unit der med sikkerhed er brændt af vil jeg blive glad for at få den til testen :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Jeg ser lige om jeg kan snige mig ud i garagen senere, mener jeg har noget liggende, hvis mine makkere ikke er løbet med dem 😉

Edit: var på vej ud for at kigge, endte så med at skifte olie på min mc og glemte regulatoren. :roll:
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af knallert »

jeg har hjemkøbt nogle kina 12 volt regulatore..de fungere fint..både som ac og dc..fandt ud af at de er ens...det er bare koblingen..enten 2 ledninger eller en..man kan sætte den på lys ledningen..med 1 ledning...så vil den regulere så lyset/pærene ikke springer...hvis man har batteri. og en lade udgang.bruges 3 ledninger...og har man isoleret lysspole...med begge ender ud(typisk kina motore) bruges alle 4 ledninger..

du kan bare pm din adresse..så sender jeg en ny..de koster ikke meget i kina
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af knallert »

her
Vedhæftede filer
Kinamotor-elnet.jpg
Kinamotor-elnet.jpg (74.86 KiB) Vist 10973 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af knallert »

som ren pære beskytter montere man gul forbindelse til lyset evt baglygten...så regulere den alt lys..og en god stel..så er pærene beskyttet..og der er masser af knald på resten af systemet.


.
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

mriisj skrev: søn 7. apr 2019 10:08 Hmm det har jeg faktisk aldrig spekuleret over, men det kræver da en test :)

Så snart jeg har en ledig stund tester jeg dette i mit lab, jeg vil gerne bruge et par billige kinesiske modeller (som jeg ikke har pt) samt de gængse dyrere på markedet (som jeg har) som jeg så belaster for at fine deres start spænding og deres maksimale ydeevne samt en metode at teste dem på så man kan let kan måle om de er OK eller defekte.
Jeg kan dog kun teste med DC op til 60 Volt og 100 ampere samt AC med 50 Hz (vario trafo), men AC frekvensen for disse målinger har ingen betydning.

En praktisk måling på knallerten skal også laves så jeg kan måle ved hvilken omdrejninger spændingen er stor nok så den starter med at lade/give DC strøm men jeg tror umiddelbart at dette vil variere lidt fra generator til generator.

Er der nogen der har en billig 6V og en 12V kinøjser model de vil sælge eller sponsorere til projektet ? så jeg ikke skal vente 1½-2 måneder på at nogle hjem fra Kina.

Er der nogen der en unit der med sikkerhed er brændt af vil jeg blive glad for at få den til testen :)
Jeg tænker specifikt på at måle DC-udgangen på knallerten ved brug af statoren med og uden AC-belastning.
Det må være det mest interessante scenarie.

Som sagt er det også muligt at køre ren DC med den rigtige ensretter. Man skal blot køre spolernes stelforbindelse via nævnte ensretter. Det er selvsagt mest virksom på en stjernetænding eller lignende med serieforbundne spoler.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af Twinsport »

Hej

Når Carsten skriver at han mangler ladning på akkumulatoren, så skyldes det formentlig at der er strømbegrænsning på DC-udgangen af ladeensretteren/spændingsbegrænseren. Jeg har målt på en del af dem og de er i reglen begrænset til 1A på DC-udgangen. Derfor har jeg netop lavet en ny laderegulator til knægtens Monza der kommer til at køre 12V med Sting tænding og alt forbrug over akkumulatoren :-)

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Ewald Rossner har lavet målinger på Kokusan Evo med den simple regulator:

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af 12V »

Ved ikke hvorfor jeg har glemt Ewald's side, han tester jo lige præcis det setup jeg kører.. Så jeg lader nok med 0,5-1A under normal kørsel, det er ikke nok med den telefon jeg har nu.

Kan man ikke købe en færdiglavet spændingsregulator der har mere DC output? Man kan vel godt bruge den billige regulator der følger med en Kokusan, bare til AC delen, og så lave en separat spændings regulator til DC delen, en der kan levere flere ampere?

>Strynboen - den du viser der, passer vidst kun til lysspoler der ikke er forbundet til stel? Sådan en hvor begge ender af spolen kobles til regulatoren gul/gul eller gul/hvid. Sådan en har jeg arbejdet med da jeg havde en Gorilla kopi med "honda" 4T motor.

Jeg har søgt lidt på ebay, men de fleste der kan levere noget strøm, er til den slags 2-fase lysspoler som ikke er forbundet til stel.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Er det så ikke bare at pille spolens stel fra, hægte en ledning på og forbinde den til en passende regulator?

Bevares, så tvinges du til at køre DC til forlygten, hvilket vel kræver større batterikapacitet?

Med en 35W forpære + 5W bagpære + lidt overkapacitet giver vel 4Ah og vel 1A til ladning af div. så ender kravet på 5Ah og mon ikke 6Ah er fornuftigt?
Findes der i så fald et batteri med nævnte kapacitet, som kan gemmes af vejen i sidekassen?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af mriisj »

Strømmen burde ikke falde fordi man kører DC, man vil kun have det normale spænningsfald over dioden på ca. 0.7 volt, hvor mange udgange er der på stjerne koplingen, jeg ville sætte en dobbelt diode på hver udgang men problemet er er så omdrejningstælleren, jeg ved ikke hvordan dette normalt er forbundet,

Jeg sender en PM Carsten, jeg syntes emnet er spændende.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 12V spændingsregulator

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg taler om batteriets kapacitet ift. et formodet strømtræk ved skifte til ren DC.
Kokusan kan klare 6-7A.

Omdrejningstæller tilsluttes CDI'en.

Spolerne er serieforbundet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"