Side 1 af 1

Én stempelring

: lør 23. apr 2016 16:33
af ølhunden
Sker der noget ved at køre med én stempelring, når stemplet et beregnet til to? Har hørt noget med at smøre olien fra benzinen sidder og smøre i mellem ringene og at man derved fjerner smøreevnen... Hvad er jeres erfaringer?
På forhånd tak ☺

Re: Én stempelring

: lør 23. apr 2016 18:59
af martin79
Hej. Tror det er en dårlig ide. Tænker du mister kompression, der er er en grund til der er 2 ringe

Re: Én stempelring

: lør 23. apr 2016 21:47
af knallert
det er oftest en L stempel ring..på en rings stempler..den bruger kompresionen til at presse ringen ekstra ud mod cylenderen..så der kommer ekstra tætning..som kompensere for en ring
..så du kan ikke bare bruge en normal stempel ring..det er også et spørgsmål om køling...stempel ringene overføre varme fra stemplet til køleribberne...så uden dem brænder stemplet op..udover at motoren starter og køre dårligt

Re: Én stempelring

: lør 23. apr 2016 22:15
af Allan M
Der er indimellem nogle, som har gjort det. Også på højtydende motorer. Det er og bliver dog en "fuskerløsning" for at spare friktion. Og uden at vide det store om det, så tror jeg, at den sparede friktion max giver 0,000000000000000000000001 HK som hurtigt blive anulleret af dårligere tætning når ringen bliver slidt.

Spørger du om den sådan set godt kan køre med kun én ring, så er svaret "JA"

Re: Én stempelring

: lør 23. apr 2016 22:26
af claus olieklud
hej... tja min ene racer kører da med et stempel som kun er beregnet til en alm type stempelring, det er et let stempel på 45 mm uden huller i skørtet - jeg bruger stemplet i en jerncylinder og der er meget fin tætning imellem stempel og cylinder.

jeg ville dog ikke kunne finde på kun at bruge en stempelring hvis der er spor til 2 stempelringe - det ville se så forkert ud at jeg ville sove dårligt om natten.

hilsen olieklud

Re: Én stempelring

: søn 24. apr 2016 00:55
af kreidlerhansen
Ring nr. 2 har følgende funktioner:

Bevaring af kompression ved øget slid.
Man kan nemmere halte hjem med en knækket ring, når den anden er intakt.
Den har gavnlig virkning på effekten ved lave omdrejninger.


I en perfekt verden er nr. 2 reelt overflødig. Jeg har kørt med stempler, som kun har én ring i årevis på Kreidleren; Meget få med L-ring, som jeg har et anstrengt forhold til pga. mine breeeede porte. :-)

Re: Én stempelring

: søn 24. apr 2016 12:11
af ølhunden
Pas formen er ultra god mellem cylinder og stempel, men jeg kan selvfølgelig godt se at det bliver noget klyt når der kommer slitage ind i billedet... Det er en jerncylinder 44,5 med tilhørende stempel fra Benny. Claus - har du bøvlet med modificeret membran på din racer?

Re: Én stempelring

: søn 24. apr 2016 22:45
af claus olieklud
hejsa... næ jeg bruger original membran på alle mine yamahaèr, membranstoppet er også kun vinklet som originalt.
jeg har aldrig prøvet andet, i mine yngre dage bukkede jeg membranstoppet lidt extra ud i den tro at man forøgede flowet, men det er jeg gået bort fra igen da det ødelægger membranbladet.

hilsen olieklud