At vikle en ny spole, Strynboen?

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

Synes jeg kan huske nogen der har lavet nye viklinger på spoler, Strynboen?

Sagen er, jeg har en sjælden lysspole på min nye Motobecane knallert. Jeg har ledt flere timer og kan ikke finde en der matcher 100%. Kan man få viklet ny tråd på?

Den nuværende laver alt for meget spænding, én gang bundgas og den river 12V pærer med samlet 25W over. Den burde kun lave 6V og 18W. Den gamle forpære var smeltet sammen, glødetråden var én stor klump, kan denne kortslutning have ført til for meget varme i lysspolen så nogle viklinger er kortsluttet? Spolen måler også ret lav modstand, i forhold til Puch, Yamaha og hvad jeg ellers har stående.

Hvad gør man, måler længden og tykkelsen på den gamle tråd, og vikler ny på med en slags lim/lak?

Jeg har godtnok en lækker spændingsregulator fra BGM liggende, men synes ikke det er den rigtige løsning. Den har jo nok virket fra fabrikken som den er opbygget.
Vedhæftede filer
Lysspole nederst.
Lysspole nederst.
2014-10-06 19.29.47.jpg (118.75 KiB) Vist 15030 gange
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af Poul-Erik A. »

12V skrev:Synes jeg kan huske nogen der har lavet nye viklinger på spoler, Strynboen?

Sagen er, jeg har en sjælden lysspole på min nye Motobecane knallert. Jeg har ledt flere timer og kan ikke finde en der matcher 100%. Kan man få viklet ny tråd på?

Den nuværende laver alt for meget spænding, én gang bundgas og den river 12V pærer med samlet 25W over. Den burde kun lave 6V og 18W. Den gamle forpære var smeltet sammen, glødetråden var én stor klump, kan denne kortslutning have ført til for meget varme i lysspolen så nogle viklinger er kortsluttet? Spolen måler også ret lav modstand, i forhold til Puch, Yamaha og hvad jeg ellers har stående.

Hvad gør man, måler længden og tykkelsen på den gamle tråd, og vikler ny på med en slags lim/lak?

Jeg har godtnok en lækker spændingsregulator fra BGM liggende, men synes ikke det er den rigtige løsning. Den har jo nok virket fra fabrikken som den er opbygget.
Hej Carsten og undskyld jeg blander mig...
...men jeg kan svare på ET af spørgsmålene: En kortslutning i en spole vil (foruden varme) nedsætte spændingen væsentlig. Har der ikke været den spændingsbegrænser på før i stil med Sting ? For hvis den bliver defekt, springer Sting'en også pærer...
Det var foriøvrigt mig, der for ca. et år siden afviklede en lysspole fra gl. model FS1 og fandt fejlen i inderste lag tråd, der havde gnavet hul i lakken og havde derved fået stel med nedsat spænding/effekt til følge. Da den den samme tråd blev "påviklet" igen, virkede lyset atter normal. :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

hej kan der evt være udtag på spolen..eller som poul er inde på en spændings regulator på knallerten..alternativt måske en "kæmpe bagpære" som kunne spise noget spænding være standart på den..og du så evt har sat en 5 w6 volt...eller måske er hele knallerten 12 volt ???

jeg har viklet en del spoler..mest fødespoler for cdi tændinger..og en del dobbelt innerrotor for moto cross..vi måler total modstand..hvis der ikke er afbudt..trådtykkelse...og antal viklinger. hvis der er flere udtag laves en skitse med rækkefølgen af de sammenhængende spoler...aldrig længden på tråden..det er bøvlet at gøre...

når det er spolet op lakeres de..dyplakering( men helst vaccum)....men man kan man lade spolen rotere i drejebænken og pensle araldit på..det jævner sig pænt ud..og giver en gennemsiktig klar lakering..men støtter ikke trådene..og varme fordelingen..er knapt så god..lakken gør at varmen trænger ud i ydersiden og afkøler bedre


men prøv først at finde nogle ohm værdier på lysspolen..på nettet....så kan vi se om spolen er defekt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

Poul-Erik A. skrev: Hej Carsten og undskyld jeg blander mig...
...men jeg kan svare på ET af spørgsmålene: En kortslutning i en spole vil (foruden varme) nedsætte spændingen væsentlig. Har der ikke været den spændingsbegrænser på før i stil med Sting ? For hvis den bliver defekt, springer Sting'en også pærer...
Det var foriøvrigt mig, der for ca. et år siden afviklede en lysspole fra gl. model FS1 og fandt fejlen i inderste lag tråd, der havde gnavet hul i lakken og havde derved fået stel med nedsat spænding/effekt til følge. Da den den samme tråd blev "påviklet" igen, virkede lyset atter normal. :idea:
Alt indblanding er velkommen :)

Jeg kan ikke finde nogen spændingsbegrænser, heller ikke noget sted hvor sådan en kunne sidde.

Synes jeg kan huske fra fysik undervisningen at jo færre viklinger, jo højere spænding? Eller var det noget med en trafo?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

edit... har slettet en del vrøvl.. :hihi
Senest rettet af strynboen ons 8. okt 2014 16:51, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

strynboen skrev:hej kan der evt være udtag på spolen..eller som poul er inde på en spændings regulator på knallerten..alternativt måske en "kæmpe bagpære" som kunne spise noget spænding være standart på den..og du så evt har sat en 5 w6 volt...eller måske er hele knallerten 12 volt ???

jeg har viklet en del spoler..mest fødespoler for cdi tændinger..og en del dobbelt innerrotor for moto cross..vi måler total modstand..hvis der ikke er afbudt..trådtykkelse...og antal viklinger. hvis der er flere udtag laves en skitse med rækkefølgen af de sammenhængende spoler...aldrig længden på tråden..det er bøvlet at gøre...

når det er spolet op lakeres de..dyplakering( men helst vaccum)....men man kan man lade spolen rotere i drejebænken og pensle araldit på..det jævner sig pænt ud..og giver en gennemsiktig klar lakering..men støtter ikke trådene..og varme fordelingen..er knapt så god..lakken gør at varmen trænger ud i ydersiden og afkøler bedre


men prøv først at finde nogle ohm værdier på lysspolen..på nettet....så kan vi se om spolen er defekt
Maskinen er definitivt en 6V maskine, angivet til 18W. Der er kun et udtag på lysspolen, den er med andre ord Puch Maxi simpel.

Jeg monterede en sprit ny 12V 15W pære foran og en 12V 10W pære bagi. Jeg når kun lige at skifte alle gear igennem fra koldstart så brænder den ene pære af, og den anden følger med. Hvis jeg monterer 12V pærer i en af mine andre knallerter, så kan de knapt nok oplyse dem. Min nye knallert brænder huller gennem tågen, og derefter pæren :shock:

Det lyder lidt indviklet med at vikle en ny spole, især da mine multimetere ikke er særlig præcise under 1 ohm.
Har faktisk lige fundet værdier for spolen, i en fransk manual fra en Malaguti med samme motor. Den er angivet til 0,5 ohm og jeg måler den til 0,6 ohm (netto). Sååååeee, hvad dælen kan der ske for en spole så den laver så meget strøm?

Måske har den bare været gal fra starten af, og at den derfor er blevet henstillet efter 1200 km. Alt strøm er bålet af på den, alle pærer inkl. omdrejningstæller. Har en ny omdrejningstæller på vej, tør slet ikke montere den :(

Har snakket med et par gutter på et tysk morini forum, de er ved at kigge efter en lysspole for mig. Det må være det nemmeste, hvis det da løser problemet :wink:
Senest rettet af 12V tirs 7. okt 2014 21:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

kan svinghjulet være til indvendin tændspole..de har mageneterne anderledes syd syd syd-nord..en udvendig spole type har den skiftevis,,da den ikke har afrivenings vinkel..da der ikke er magenet drevet tændspole...hvor svinghjulet er rent generator til strøm..
prøv at tjekke numrene på svinghjulet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

Nej, nummeret på svinghjulet er det rigtige til denne motor :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

de kan vel ikke sætte for tæt på svinghjulet...lyder ikke sansynligt..de skal jo normalt bare side så tæt som sløret gør det muligt
Senest rettet af strynboen tirs 7. okt 2014 21:07, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

De sidder ret tæt, jeg kan da prøve at gøre afstanden lidt større, hvis hullerne tillader det.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

hvad er ohm i en maxi lysspole..de giver da ikke for meget strøm


du kan jo evt..vikle lidt tråd af de yderste omgange..og neddrosle


nu har du vel ikke byttet fødespolerne om..så tændingen går til lys
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

Min MS lysspole måler 0,9 Ohm, det er en model med seperat stop og baglysspole. Den driver fint en 6V 15W pære, har aldrig brændt en igennem og den render da godt :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

strynboen skrev: du kan jo evt..vikle lidt tråd af de yderste omgange..og neddrosle


nu har du vel ikke byttet fødespolerne om..så tændingen går til lys
Det kunne man da prøve! God ide.

Jeg har i hvert fald ikke byttet noget om, men det kan vel ikke ske? Fødespolen er jo forbundet med platiner og kondensatoren. Det ser ikke ud somom der nogensinde er loddet i tændingen efter den har forladt fabrikken.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

ja men problemet har vel været der længe..måske fra ny...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af strynboen »

er det et mini bosch...som garelli..?eller dukati
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

strynboen skrev:ja men problemet har vel været der længe..måske fra ny...
Den har jeg også haft i tankerne, men det tyder til at være rigtig koblet sammen. Ser jeg reservedelstegninger sidder den på den rigtige placering, tændspolen har to udskæringer hvor skruerne holder ankerpladen, det har lysspolen ikke.

Tænk at jeg skulle have bøvl med for meget strøm på en knallert, synes altid der er for lidt :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af 12V »

strynboen skrev:er det et mini bosch...som garelli..?eller dukati
Det er en Dansi tænding.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: At vikle en ny spole, Strynboen?

Indlæg af Poul-Erik A. »

12V skrev:
Poul-Erik A. skrev: Hej Carsten og undskyld jeg blander mig...
...men jeg kan svare på ET af spørgsmålene: En kortslutning i en spole vil (foruden varme) nedsætte spændingen væsentlig. Har der ikke været den spændingsbegrænser på før i stil med Sting ? For hvis den bliver defekt, springer Sting'en også pærer...
Det var foriøvrigt mig, der for ca. et år siden afviklede en lysspole fra gl. model FS1 og fandt fejlen i inderste lag tråd, der havde gnavet hul i lakken og havde derved fået stel med nedsat spænding/effekt til følge. Da den den samme tråd blev "påviklet" igen, virkede lyset atter normal. :idea:
Alt indblanding er velkommen :)

Jeg kan ikke finde nogen spændingsbegrænser, heller ikke noget sted hvor sådan en kunne sidde.

Synes jeg kan huske fra fysik undervisningen at jo færre viklinger, jo højere spænding? Eller var det noget med en trafo?
Ja, i en trafo's primærvikling vil færre vindinger give højere spænding i sekundærsiden - så fysiklæreren har ret... :wink:

Men hvad med om der før evt. har siddet en ensrettet til et batteri til at laste også ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"