Ødelægger tændrør

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Henrik Rasmussen
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 9. sep 2014 21:38
Kontakt:

Ødelægger tændrør

Indlæg af Henrik Rasmussen »

Hej
Min Sachs saxonette motor ødelægger tændrør i løbet af 20-30 minutter. Den skal iflg. Rep bog bruge et bosch W175-T1 og det skulle svare til et NGK B6HS. Den kører fint med nyt tændrør men pludselig sætter den ud. Hvis man tager tændør ud ser det fint ud, ikke sort eller brændt af og den kan gniste hvis det bliver lagt på motoren og den drejes rundt, men starte vil den ikke med tændrøret, kan få den til at prutte lidt når jeg prøver at starte den. Har prøvet med flere tændrør og af forskellig slags og med tændrør med andet varme tal, men intet hjælper. Hvad kan årsagen være til at den 'ødelægger' tændrør :?: har indstillet tændig og benzin blanding. Den kører jo fint med nyt tændrør, bare ikke i lang tid.

Mvh Henrik
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af SigSauer »

Prøv at spørge i den rigtige gruppe i stedet for i "Søges til Yamaha"
viewforum.php?f=38" onclick="window.open(this.href);return false;
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, selvom det ikke er det rigtige at spørge, er det måske et kopi-tændrør fra NGK, der - af mange - er velkendt dårligt.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af strynboen »

brug det anbefalede bosch..det sidder i alle puch..og er meget pålideligt..ngk svigter ofte..de kortslutter i porcelænet når bensin/sod trænger ind i de små revner..en gang glasblæsning plejer at helbrede dem,,,men kun for en tid..nippon denso er bedre end ngk..hvis du absulut vil bruge et japansk


det kan være en svag tændspole./svinghjul mageneter.som gør at tændrøret ikke kan brænde sig rent..der må gerne være en blå farvet gnist..en hvid er ofte for svag
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

Hej
strynboen skrev:...ngk svigter ofte..de kortslutter i porcelænet når bensin/sod trænger ind i de små revner..en gang glasblæsning plejer at helbrede dem,,,men kun for en tid..nippon denso er bedre end ngk..hvis du absulut vil bruge et japansk...
Hvis vi lige tager sølvpapirshatten af et øjeblik, så kan vi dvæle ved tanken om at NGK er verdens største producent af tændrør under eget navn. De er tillige verdens største producent af OEM-mærkede tændrør. Det ville næppe være tilfældet, hvis de var af dårlig kvalitet. De fremstiller årligt 500 millioner tændrør, så jeg tror at de ved hvordan et tændrør skal laves :roll: .
Min personlige erfaring gennem de sidste 25 år er at NGK er et absolut pålideligt produkt. Men det samme kan jeg sige om Nippodenso, Champion, Bosch, Iskra, PAL, KLG, Lodge og RU.

Min erfaring tæller ikke mere end Strynboens, men skal vi ikke forsøge at holde skrøner, overtro og ammestuehistorier ude af forum? :wink:
strynboen skrev:... det kan være en svag tændspole./svinghjul mageneter.som gør at tændrøret ikke kan brænde sig rent..der må gerne være en blå farvet gnist..en hvid er ofte for svag
Her er jeg helt på linje med Strynboen! Hvis der er problemer med tændrøret, så er tændrøret meget sjældent problemet - det er snarere symptomet. Der er, som Strynboen skriver, ikke energi til at slå igennem tændrøret under kompression, når tændrøret er brugt, dvs. der er trængt en smule sod ind i porcelænet, så isolationsmodstanden er faldet en smule. Lige her kan NGK faktisk være lidt problematiske, hvis man sætter et frisk NGK tændrør i en motor der går fedt, eller hvor der er problemer med at holde røret rent. Så snart røret har været i drift i lidt tid og indtrængningen af sod er stabiliseret, er der mindst lige så mange kilometer i NGK, som i andre rør - ifølge min erfaring.

Man vil ofte opleve at "gammeldags" tændrør holder bedre i vores små motorer, som ofte går lidt fedt og kører korte ture. Det hænger sammen med, at de var glaseret på midterelektroden, sådan at der ikke kunne trænge sod ind i porcelænet. Det kunne være en nødvendighed i gamle motorer med svage tændingsanlæg, fed blanding og bly i benzinen. Derfor har jeg et sæt gamle tændrør liggende, som udelukkende bruges til justeringsarbejder, da de ikke så let soder til. Til gengæld må man ikke glasblæse dem, da det vil fjerne glaseringen.

Hvor lang gnist kan tændingsanlægget egentlig trække? Hvis det kan trække mindre end 10mm i fri luft, ville jeg begynde at lede efter årsagen til den (for lave) tændspænding. I første omgang vil jeg frikende tændrøret, når det er blevet udskiftet, men symptomet ikke er forsvundet.

/Steen (som bruger RU tændrør i Zündapp'en, NGK i Sears'en, KLG i Velo'en, Champion i RD-Yamaha'en, NGK i Honda'en, samt Nippodenso i Mondeo'en)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

"...ammestuer-historier..." Nå da, jeg har et print (husker ikke hvorfra) af en oversigt om hvordan man kan kende forskel på NGK og kopi-NGK, som jeg evt. kan indscanne og bringe her om nødvendig ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af juhl-drengen »

Mener det har været oppe at vende før med NGK og "NGK" tændrør, visse af dem er bare ikke "rigtige" selvom de er...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

Hej
Poul-Erik A. skrev:"...ammestuer-historier..." Nå da, jeg har et print (husker ikke hvorfra) af en oversigt om hvordan man kan kende forskel på NGK og kopi-NGK, som jeg evt. kan indscanne og bringe her om nødvendig ?
Den kommentar var egentlig ikke møntet på kopi-varerne. Men bring endelig nogle fakta frem om den historie! Jeg har forgæves forsøgt at finde hoved og hale i den, men så vidt jeg husker er store dele af indlæggene "fra dengang" slettet, så man ikke bliver klogere. Så jeg vil i det mindste gerne læse hvad du har.

Min kommentar var egentlig mest rettet mod at NGK ofte får skyld for at være dårlige tændrør og at andre rør er langt, langt bedre. Dét vil jeg bare gerne noget mere data på. lidt på samme måde som når man ofte hører at auto-lube er ustabilt og at olieblandet benzin er meget bedre. Her savner jeg også fakta. Jeg er nok lidt naturvidenskabeligt indrettet. Hvis jeg kan se tingene med mine egne øjne, eller andre kan bevise det, så tror jeg på det. Ellers ikke :wink: . Det er faktisk meget enkelt..

Så jeg vil stadig gerne høre mere om kopi-rør! :mrgreen:

/Steen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af strynboen »

jeg kan kun gentage" min erfaring/nørdning gennem 30 år med alle mulige og umulige typer motore"
.det er ikke noget jeg vil pådutte nogen som den eneste sandhed...men måske det kan spare nogen for en masse spildtid..og pengespild..

. ngk har givet mig problemer..og ved at skifte til nippon denso eller bosch har løst alle problemer som er relateret til selve tændrøret.. det er min erfaring....med eller uden sølvpapirs hat

(.en svag tænding forstærker tændrørs problemerne..så i nogle få tilfælde kan skift af tændrørs fabrikat forbedre en svag tænding)men regn ikke med det...

normalt er svag tændspole effekt/kombineret med mageniteserings problemer..som er dårlig spole/afstand til roterende magenetfor stor...eller kortslutning i platin system/eller kondenastor har forandret sin mikrofarad kapasitet som normakt er 0,18-0,30mf---en standart ,022 er standart voltkapasiteten kan være op til 300 volt

mit arbejde på langelands elektro ..har giver en del erfaringer.
..bla..husk at opvarme tændings anlæget ved test...evt en varme pistol...op til ca 70-80 grader er driftemperatur..man ser tit at systemet står af ved opvarmning...
en afrensning af alt for olie ,,affedtning".og evt kulstøv skal væk før.. højspændings test( evt megger)..kan give gode ideer om overgange.
.lod nye kabler på overalt..der fåes flex og isolering som er som det 50 årige der sidder på..så intet orginalt ødelægges ved at skifte det til nyt...selv stof belagt kabel fåes stadig..og lodde sko,,findes stadig..så det ser ud som 50 årigt nyt...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

God morgen!
strynboen skrev:...jeg kan kun gentage" min erfaring/nørdning gennem 30 år med alle mulige og umulige typer motore"
.det er ikke noget jeg vil pådutte nogen som den eneste sandhed...men måske det kan spare nogen for en masse spildtid..og pengespild....
Og det er præcist derfor dette forum er så godt! Man lærer altid noget her :D
strynboen skrev:.... ngk har givet mig problemer..og ved at skifte til nippon denso eller bosch har løst alle problemer som er relateret til selve tændrøret.. det er min erfaring....med eller uden sølvpapirs hat...
Det skurer stadig i mine ører, men så siger du:
strynboen skrev:...(.en svag tænding forstærker tændrørs problemerne..så i nogle få tilfælde kan skift af tændrørs fabrikat forbedre en svag tænding)men regn ikke med det...
-Og her er vi HELT enige! Præcist på dette punkt begynder jeg at lede efter svagheden i tændingssystemet, i stedet for at skifte tændrøret. Jeg tror at vi to er helt på linje her :(y)
strynboen skrev:... normalt er svag tændspole effekt/kombineret med mageniteserings problemer..som er dårlig spole/afstand til roterende magenetfor stor...eller kortslutning i platin system/eller kondenastor har forandret sin mikrofarad kapasitet som normakt er 0,18-0,30mf---en standart ,022 er standart voltkapasiteten kan være op til 300 volt...
Præcist! Start altid med at kigge på de komponenter. Der er en solid chance for at finde fejlen der (og dermed igen få mulighed for at bruge NGK-rør..) Undskyld! :mrgreen:
strynboen skrev:...mit arbejde på langelands elektro ..har giver en del erfaringer.
..bla..husk at opvarme tændings anlæget ved test...evt en varme pistol...op til ca 70-80 grader er driftemperatur..man ser tit at systemet står af ved opvarmning...
en afrensning af alt for olie ,,affedtning".og evt kulstøv skal væk før.. højspændings test( evt megger)..kan give gode ideer om overgange...
I virkeligheden mener jeg at man godt kan bevæge sig endnu længere op i temperatur. Tænk på egenopvarmningen af spolerne, når motoren kører. Omvendt kan 70°C - 80°C sagtens fremprovokere de fleste svagheder og fejl.
strynboen skrev:....lod nye kabler på overalt..der fåes flex og isolering som er som det 50 årige der sidder på..så intet orginalt ødelægges ved at skifte det til nyt...selv stof belagt kabel fåes stadig..og lodde sko,,findes stadig..så det ser ud som 50 årigt nyt...
Jeps! Og husk på at alle de stofledninger vi ser i dag alle er almindelige PVC-ledninger med stof-flet. Derfor er de lysår bedre end de ledninger de havde dengang. Og de ser stadig "rigtige" ud.

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... efter jeres snak igår skrev jeg: champion vs ngk - jeg skal love for der er meget snak om hvad folk syntes er bedst !

men en ting jeg ikke vidste var som steen også nævner at nye tændrørs levetid afhænger af den aller første behandling de får, det er meget vigtig at de kører så rent som muligt den første tid, således at forstå at den sod porcelænet udsættes for fra start er så rent som muligt - det "rene" sod vil så beskytte i fremtiden for mere beskidt sod

tja - jeg har 4 yamaha køretøjer, de kører henholdsvis med bosch, ngk, champion og biltema... jeg har ikke døjet med problemer tiltrods de 3 af dem er fs1ère med originalt tændingsanlæg

iblandt påhængsmotorer er det sådan at japanske motorer altid er født med ngk, imens amerikanske motorer både kan være født med ngk eller champion

jeg er enig i at et tændrør får skyld for meget, men at et svagt tændingsanlæg, eller evt. en motor der kører for tykt egenligt er problemet

hilsen olieklud
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så fik jeg scannet, men kan ikke uploade som 1:1, så derfor PDF. I øvrigt er udskriften herfra Forum....
Jeg stiftede kendskab med mystikken allerede i 2003 ved køb af FS1'eren på frofilbilledet og der medfulgte et NGK tændrør, som skulle renses igen og igen... Derefter målte jeg med en megger og husker tydeligt ca. 19 k.ohm. Sidste gang var en kollega, der købte til en scooter ved Thansen og lige fra nyt fra dette tændrør ikke brugbart, såe...
Vedhæftede filer
PDF0002.PDF
(56.87 KiB) Downloadet 338 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 23. sep 2014 20:21, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af strynboen »

ja kopier kan give problemer..men entelig er prisforskellen den største synder i den sag..de sælger en kopi vare til mærkevare pris..ca det dobbelte.

..men mange af kina tændrørene fungere..så det er mest pengepungen som er snydt..de plejer at fungere rimeligt...men ikke helt i samme kvalitet../levetid...og pludselig død..er typisk kina...så der skal være en tydelig prisdifference
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hwa' så Steen, er der nu een ammestuehistorie mindre her på Forum, eller...?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

Hej igen
Poul-Erik A. skrev:Hwa' så Steen, er der nu een ammestuehistorie mindre her på Forum, eller...?
Nej, egentlig ikke. Med dit dokument (tak for det, i øvrigt!) har vi bare dokumentation for at der florerer NGK kopi-rør af dårlig kvalitet. Det mener jeg egentlig ikke kvalificerer et udsagn som "NGK svigter ofte". Det svarer til at jeg siger at Yamaha FS-1 er en ringe knallert, blot fordi den er monteret med T. Hansen-dele, der ligner de originale dele.

Selvfølgelig er kopi-rør dårlige. Det er der ikke noget nyt i. Det er ofte dokumenteret. Jeg mener blot ikke at det er rimeligt at beskylde originale NGK-rør for at være dårlige, af den grund.

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er præcis konklusionen at, "NGK laver dårlige tændrør", som er anmestuesnak.

Problemet er kopi-tændrørene, som fejler på stribe i kombination med, mange netop benytter NGK. Måske er det blot et udtryk for, de er oftere kopieret, som følge af NGK er "mest kendt".

Jeg hat ikke oplevet problemer med andet end meget få NGK-tændrør, og i hvert fald det seneste ligner gevaldigt en kopi; Det har bl.a. intet nummer præget på siden.


Champion har jeg endnu tilgode at opleve problemer med, så her styrer man måske udenom kopivarer? Bosch har givet mig det indtryk, at de er hyper-følsomme overfor at blive "for våde" og derfor ikke har været gode for mig under trimning af en karburator. Men om det har været tilfældigheder eller kopier, ved jeg i grunden ikke.
Denso har jeg ikke prøvet, og gør det nok heller ikke. NGK og Champion kender jeg på en eller anden måde, og de fungerer. Både i bil og på knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hmmm ,,, vil nu mene at NGK selv er skyld i at de bliver kaldt nogen skrammel RØR,,, jeg har sawt susme smidt mange af dem i brokkassen bare efter få hundrede meters kørsel,,,, ikke engang den gl. Ferguson kan de holde på,,, og på de æsker som tændrøret var i stod der ikke at det var kopi rør,,, og ergo så er det et NGK,,,, kopi eller ej,,, så hvis steen og andre der ikke kan leve uden de RØR må de jo få fjernet kopierne og det skulle vel ikke tage mange sekunder for NGK at gøre krav på deres ophavsret / Navn,,,, hvis det er kopi rør som er i omløb ,,,, og måske det bare er NGK selv der får lavet nogen billige tændrør i et af de lande der som ikke ved hvad kvalitet er,,, prisen på dem ,,, den fejler da ikke noget,,,,
japserne plejer da ellers nok at skulle gør krav på deres ophavs ret ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Angående NGK tændrør, så har jeg også haft nogen som var dårlige, for nogen år tilbage, de var alle købt ved T Hansen. :roll: Om det var kopier ved jeg ikke, men efter lang overtalelse, har jeg siden hen købt nogen NGK tændrør fra Merkonomen, og de har ikke givet samme problemer. :wink: Så der er noget der tyder på at de findes i 2 forskellige kvaliteter. :roll:
Min gule Passola var monteret med et nyt NGK tændrør da jeg fik den, og den kørte precis 4448 km, med det inden det skulle skiftes, og det er jo nok ikke så unårmalt. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Knud »

Ja... nu havde jeg for nogen tid siden et tilsvarende indlæg... også med NGK.
Den venlige mand, Kai, undersøgte disse og der startede, mig uvist hvorfor en veritabel og underlig diskussion, der resulterede i at Kai blev så træt af denne debat, at han slettede indlægget.
Men jeg husker udemærket Kai´s undersøgelse og konklusion på de tændrør, "NGK" som jeg havde haft (meget kortvarigt i min FS1), det var disse jeg havde købt et-eller-andet sted og på Kai´s opfordring havde sendt til Kai.
Den meget grundige undersøgelse (sådan er Kai :(y) jo ) viste helt uden nogen tvivl at der ikke var tale om originale NGK men noget kopi Kina-skrammel.
Fælles for dem var at nogle holdt kun til 1-3 starter, så duede de ikke mere.

Så fandt jeg et andet NGK (behøver jeg at sige at det er originalt og temmelig slidt), som jeg stadig kører med (sidder på min Krom FS1er... og den kører bår´ dæjli´).

Der kom mange kommentarer, deriblandt: defekt tænding, tændspolen var svag, forkert gløde tal, bla. bla. bla..... men det VAR noget kopi Kina skrammel, magen til det lort man kan købe hos Thassan og andre steder.
Har jeg sagt at man ikke skal købe hos Thassan? :hihi
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Kai »

Jeg har faktisk de 2 tændrør liggende endnu til skræk og advarsel.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"