Ødelægger tændrør

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

Hej Johnny
Yamaha FS1 50SS skrev:... ikke engang den gl. Ferguson kan de holde på...
Har du læst de andre indlæg? NGK rør er givetvis ikke de bedste i en gammel Ferguson. Lav kompression, fed blanding, ufuldstændig forbrænding... Alle sammen hver i sær parametre som ikke er gavnlige for dit forhold til NGK.

Hvilke rør kører den så med nu?
Yamaha FS1 50SS skrev:.... og på de æsker som tændrøret var i stod der ikke at det var kopi rør....
Se dét er mærkeligt! Man mærker nemlig altid piratkopier så det tydeligt ses, at de kun er lavet for at tage røven på kunden.. :roll:
Yamaha FS1 50SS skrev:... ergo så er det et NGK,,,, kopi eller ej....
Absolut! Hvordan skulle jeg eller andre kunne bestride det argument? Hvis det ligner mærkevaren, så ér det mærkevaren. Det kan man da aldrig være i tvivl om!
Yamaha FS1 50SS skrev:.... det skulle vel ikke tage mange sekunder for NGK at gøre krav på deres ophavsret / Navn....
Hvilken verden lever du i?
Nu har jeg faktisk oplevet at få et produkt kopieret i Kina. Jeg skal hilse at sige at det er træls at få tonsvis af reklamationer, når kopierne er så godt lavet, at kunderne ikke kan se forskel. Firmaet jeg arbejdede i var verdens største af sin art, så jeg kunne uden problemer mønstre en hær af advokater, så hey! - hvor svært kan det være at stoppe kopiproducenten? Sagt ganske kort: Umuligt. I sagens natur kan man ikke lige se hvor varen kommer fra. Når man så ad omveje finder producenten, så vil de lokale myndigheder (politi og partisekretær) ikke behandle din sag. De nægter fuldstændig at modtage en anmeldelse! Husk på at det giver indtægter til provinsen, samt at myndighederne normalt er på lønningslisten.

NGK har gjort det eneste fornuftige, nemlig at advare alle mod kopierne:

http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/techinfo/fake/
Yamaha FS1 50SS skrev:... og måske det bare er NGK selv der får lavet nogen billige tændrør i et af de lande der som ikke ved hvad kvalitet er...
Du er på sporet af dem, Johnny! Selvfølgelig er de i gang med at undergrave deres eget gode navn. Hvorfor tænkte jeg ikke på det?

Desuden: Alle lande kender til kvalitet. Det er faktisk kun et spørgsmål om pris.
Yamaha FS1 50SS skrev:...prisen på dem ,,, den fejler da ikke noget...
Hvis de vil tage røven på os, sætter de da heller ikke prisen ned. Det er sgu' da den værste marketingplan jeg endnu har hørt om!

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

Hej Knud
Knud skrev:... og der startede, mig uvist hvorfor en veritabel og underlig diskussion....
Se lige hvor vi er på vej hen nu :D. Vi taler religion, og derfor lader det til at vi kan smide al saglighed over bord...
Knud skrev:.... der resulterede i at Kai blev så træt af denne debat, at han slettede indlægget....
Det er super ærgeligt. Både fordi Kai havde lagt arbejde i det, men også fordi det, efter min mening, er ødelæggende for et forum hvis gamle beskeder forsvinder - afsporede eller ej.

/Steen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Knud »

Ja men .... to Hell with that.
Jeg gør (eller prøver at gøre) det: fjerne besked-opdateringer for tråde der løber løbsk... jeg gør nogen gange (for ofte) den fejl: at jeg lader debatten overmande mig....
Jeg prøver lidt Ricky Nielson: ...you cant please everyone... you gotta please your-self
:shutup
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Kai »

Twinsport skrev: Det er super ærgeligt. Både fordi Kai havde lagt arbejde i det, men også fordi det, efter min mening, er ødelæggende for et forum hvis gamle beskeder forsvinder - afsporede eller ej.

/Steen

Jeg beklager meget. Men ja jeg slettede hele emnet da den kørte af sporet og pludselig indeholdt alt mulig andet end NGK Vs kopi NGK.

Jeg har nogen gange en kort lunte, jeg elsker oplysningstråde/emner og veludførte Guides der går lige til sagen med billeder osv så man lynhurtigt kan se.."Aha..det er sådan det hænger sammen".

Omvendt irriterer det mig grænseløst når sådanne emner bliver fyldt med op til flere sider off topic spørgsmål om alt mulig andet end det emnet handler om.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Steen i min verden er det sådan at når jeg køber et tændrør uanset om det er orignal NGK eller en kopi der af ,,, så har det bare at virke,,, og når det ikke er mærket som værende en kopi ( er det mærket kopi så undgik jeg dem og købte et original istedet ) så må de jo være originale ,,, også er jeg fuldstændig ligeglad med hvilken fabrik som der har fremstillet dem,,, og det gælder uanset hvilke ting jeg køber,,, en hver fabrik af NGK`s størrelse vil give anlednig til at kopi fabrikkerne vil ryste i bukserne hvis de begynder at på beråbe sig sin ophavs ret til navnet,,, uanset om det er kinesere eller anden nationalitet,,, angående kopi rør / originale NGK rør i en gl. fergusen så skal de virke når at de er købt så de passer til den,,, og jeg kan hilse og sige at den gl. traktor hverken mangler kompression eller har en svag tænding ,,, og den er indstillet så den hverken har en fed eller ufuldstændig forbrænding af benzin,,, samt at tændingen er indstillet til motorens bedste yde evne,,,
så Steen kom nu ned på gulvet til vi andre,... jeg vil ski... på om du arbejder i et mutinational firma og om du er direktør eller ej,, det er da mærkeligt at det kun er alle vi andre der har fejl på dem og ikke dig,,,,, dermed siger du jo faktisk at vi andre forum medlemmer ikke har forstand på det vi laver ,,, når vi reparere en motor / indstiller dem osv.,,, og dem som ikke er så fingernemme til det er da heldigvis gode til at spørge om hjælp hos dem som kan det,,, men nok om det ,,,, jeg skal bare ikke have flere NGK tændrør uanset om det er uoriginal eller kopi uden mærkning,,,, jeg forventer at når jeg køber et tændrør uanset mærke og anset hvor jeg køber det,,, så skal det virke,,, når at det er købt så det passer til motoren,,, jeg vil gerne kunne gå ind til hvilken som helst forhandler og købe et tændrør som virker,,,, det kan man ikke ved mærket NGK,,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS søn 28. sep 2014 23:35, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af kreidlerhansen »

Skal vi evt. udvide "kopi" til "uautoriseret kopi"?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

kreidlerhansen skrev:Skal vi evt. udvide "kopi" til "uautoriseret kopi"?
:thunge
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Twinsport »

Hej igen
Yamaha FS1 50SS skrev:Steen i min verden er det sådan at når jeg køber et tændrør uanset om det er orignal NGK eller en kopi der af ,,, så har det bare at virke,,,
Ja, gid at det var sådan. Jeg tror ikke at vi kommer tilbage dertil.
Yamaha FS1 50SS skrev:... en hver fabrik af NGK`s størrelse vil give anlednig til at kopi fabrikkerne vil ryste i bukserne hvis de begynder at på beråbe sig sin ophavs ret til navnet,,, uanset om det er kinesere eller anden nationalitet....
Overhovedet ikke. Kineserne er faktisk fuldstændigt ligeglade! Husk på at de lever i et forholdsvist lukket/lovløst samfund hvor pengene styrer. Så længe en fabrik slæber valuta til landet, så længe holder myndighederne hånden over dem.
Yamaha FS1 50SS skrev:... angående kopi rør / originale NGK rør i en gl. fergusen så skal de virke når at de er købt så de passer til den,,, og jeg kan hilse og sige at den gl. traktor hverken mangler kompression eller har en svag tænding ,,, og den er indstillet så den hverken har en fed eller ufuldstændig forbrænding af benzin,,, samt at tændingen er indstillet til motorens bedste yde evne...
Selvfølgelig skal de virke, hvis de specifikt er anbefalet til netop den motor. Du tog dem vel tilbage til din leverandør og fik dem byttet, hvis de var defekte? Hvilke rør fik du i stedet?

-Og hvad er det egentlig for en Ferguson? Kan du ikke lige hjælpe os her?
Yamaha FS1 50SS skrev:...så Steen kom nu ned på gulvet til vi andre,... jeg vil ski... på om du arbejder i et mutinational firma og om du er direktør eller ej...
Johnny, min mission her er egentligt bare at basere diskussionen på fakta i stedet for følelser. Vi kan ikke diskutere vores følelser. Du har én, jeg har en anden. Det vi kan diskutere, er fakta. Det er min mission her. Men det forudsætter at vi alle lægger følelserne til side og udelukkende forholder os til fakta. Hvis vi alle gjorde det, så ville vores diskussioner være langt mere konstruktive. Så Johnny - glem alt om at få mig til at sænke niveau'et. Det er ikke et spørgsmål om man er mekaniker eller direktør, men derimod et spørgsmål om at forholde sig analytisk til det vi ser, når vi oplever fejl på vores maskiner. Hvis vi blot udskifter den komponent der "ser ud til" at fejle, så overser vi måske den virkelige årsag. Dermed er vi reduceret til at være reservedelsudskiftere, som på moderne bilværksteder.
Yamaha FS1 50SS skrev:... det er da mærkeligt at det kun er alle vi andre der har fejl på dem og ikke dig,,,,, dermed siger du jo faktisk at vi andre forum medlemmer ikke har forstand på det vi laver...
Jeg har da også oplevet fejl på NGK. Hele to gange faktisk. Den ene gang med formodstanden som var defekt og den anden gang med et 10mm rør som sodede til umiddelbart efter at det var sat i. Nu kunne jeg sætte mig surmulende tilbage og fortælle alle der gad høre på det at "NGK duer ikke!". I stedet analyserede jeg rørene og konstaterede at modstanden var nedbrudt, fordi der var trængt gas ind til den gennem pocelænet som havde en revne, mens det andet rør var sodet til pga. en lidt for velfungerende chokerfunktion. Er NGK noget bras? Måske, men jeg har ikke data til at sige at de er dårligere end andre.

Jeg tror ikke at jeg er bedre end alle andre her i forum, men ærlig talt så bliver der nogle gange skudt ganske meget i blinde! Vi har alle forskellige forudsætninger, men hvis man vælger at rode med gamle maskiner (som vi alle har), så klarer man sig lettere igennem med en veludviklet analytisk sans.
Yamaha FS1 50SS skrev:...jeg skal bare ikke have flere NGK tændrør uanset om det er uoriginal eller kopi uden mærkning,,,, jeg forventer at når jeg køber et tændrør uanset mærke og anset hvor jeg køber det,,, så skal det virke,,, når at det er købt så det passer til motoren,,, jeg vil gerne kunne gå ind til hvilken som helst forhandler og købe et tændrør som virker,,,, det kan man ikke ved mærket NGK...
Jeg tror ikke at vi kommer videre..

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af juhl-drengen »

Vi er ved at køre af sporet!

Religion er roden til "alt" ondt, så ordentlig tone og fakta!

Kunne det ikke være en fornuft at lave et emne hvor vi laver en liste over hvor kopi rør købes og ægte rør købes, samt en originalitets checkliste?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

hej Steen

jeg bruger også det fakta at når jeg sætter et NGK på mine motorer... at så virker de ikke andet end ganske kort tid,,, lige fra slet ikke at kunne starte motoren til en halv time inden de tabte gnisten og jo jeg har fået dem byttet til noget andet NGK som heller ikke virkede efter som den forhandler kun havde NGK,,,, den gamle Ferguson TEA20 køre med bosh rør i idag ,,, uden problemer,,, jeg har også prøvet denso og champion rør på den for at tjekke den,,, de køre også uden problemer ,,, den er født med champion rør,,, idag sidder der enten bosh ,,, champion eller denso i mine motorer uden det giver problemer,,, også tror jeg for øvrigt at min gamle læremester ville krumme tæer i sin grav hvis du sagde til ham at jeg ikke kan fejl søge på en motor,,,
kan bare konstaterer at NGK måske er gud for dig ,,, og at alle vi andre forholder sig / os til det fakta ,,, at der for mange problemer med NGK og køber et andet mærke i stedet for,,,

det er mine sidste ord i den sag,,, for som du siger kommer vi ikke videre i den sag / emne :D :D ,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS man 29. sep 2014 13:40, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af 12V »

Det eneste jeg har oplevet med NGK, er at de ikke er så gode til for fed blanding, eller for meget olie. F.eks. har en kammerat en FS1 der tog en del olie ind fra gearkassen, det fandt vi først ud af da han kørte afsted på fire dages knallert ferie. Den åd meget hurtigt NGK tændrør, vi fandt nogle Champion og Bosch på vejen, de virkede i længere tid men koksede også til efter lidt længere tid med langsom fart eller tomgang.
Alle tændrør virker dog den dag i dag, efter de har lagt nogle minutter i min ultralydsrenser.

Selv kører jeg med NGK og Bosch, giver kun 2€ hhv. 2,3€ pr. stk. Så for det meste ryger der Bosch i kurven, med den lille prisforskel.

Har aldrig haft bøvl med NGK i mine egne maskiner, lige fra en lovlig Ciao til en godt tunet scooter motor eller vild 2T crosser. Der har også været mange T-Hansen NGK i mellem, de er iflg. NGK's egen guide originale og ligner dem jeg køber andre steder.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af kreidlerhansen »

En strøtanke... eller to:

Måske "man" har en tendens til at bruge et for koldt tændrør?

Brændstoffet har også ændret sig de senere år, så kan det mon tænkes, at f.eks. B6HS i mange applikationer kan/bør erstattes af B5HS?

---------

Jeg ser altså ikke Steen fremhæve NGK som "gud". Til gengæld ser jeg ham afvise dem som som ringe tændrør. Der er godt nok lang vej mellem de to synsvinkler.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

hej Carsten
den med gear olie i forbrændings kamret sammen med den oprindelige olie blanding vil nok sætte de fleste tændrør på en hård prøve,,, det er noget tungt at brænde af på den måde ,,,,,,, og selvfølgelig kan alle tændrør fejle ,,, men NGK er de eneste rør jeg har oplevet at man kan sætter et helt nyt i en drift varm motor starte den uden choker,,, også kun kan køre få minutter så er gnisten væk ,,,, når man så tager røret ud og lader det køle af ,,, så kan man sætte det i igen og starte motoren,,,, køre få minutter igen til tændrøret er varmt også er gnisten væk igen ,,, skal tilføjes at varme / glødetal på tændrøret passer til motorens opsætning og at den ikke er knastet i tændrøret,,, samt at tændrøret er rent og ellers tørt lige bort set fra den smule benzin den får ind inden motoren når at stå helt stille,,,, sætter man et andet mærke i med det samme,,, så køre den bare super uden problemer,,,, men når man vender tilbage til NGK røret så der det samme problem igen,,, om det er det man lige har taget af pgr. af fejlen eller et helt andet nyt NGK,,, det har jeg aldrig oplevet ved andre mærker af tændrør,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Jesper

Jeg skriver MÅSKE gud :D :D ,,,

og joe måske nok har brændstoffet ændret sig og 2 takt olien også,,, men tænk lige på at det gamle 2 takt olie ,,, der skulle der flere procent olie i benzinen for at smøre tilsvarende som det man køber i dag ,,, den fede blanding kunne de da godt brænde af dengang,,,, overskyende / ikke forbrændt olie sejlede bare ud af udstødning den gang,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af 12V »

Ja det er underligt at vi har så forskellige oplevelser med dem.

Vi havde forresten et helt nyt Bosch W7AC der gik til på turen efter ca. 200 km. Den sad i en blæserkølet 2,6 HK Kreidler, maskinen fik et NGK B6HS og har kørt lige siden. Det gamle tændrør døde helt, nul gnist - og det var også helt ren med lysebrun porcelæn. Så de kan også have en smutter en gang i mellem. Jeg har i hvert fald altid et ekstra rør med når jeg skal længere væk :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ødelægger tændrør

Indlæg af kreidlerhansen »

Måske eller ej, de to betragtninger er vidt forskellige, uanset.

Jeg kan ikke genkende problematikken med NGK, generelt, men jeg har ét tændrør i stakken, som er kortsluttet, og det matcher alt for godt beskrivelsen af en uautoriseret kopi. Jeg mindes vist kun én gang yderligere, jeg er stødt på et kortsluttet tændrør, og det var kulsort.
Til gengæld har jeg oplevet tre Bosch-rør i træk dø efter få sekunders kørsel, hvilket blot har medført, jeg ikke bruger Bosch. Men jeg kalder dem ikke dårlige af den grund - slet ikke nu, hvor hændelsen er mange år tilbage.


Vedr. forskellen i brændstof, tænker jeg, mængden af ethanol i moderne benzin ændrer ved forbrændingstemperaturen. Og jeg mindes snak om, den reelt sænkes.
Det er formodentlig uvæsentligt i en moderne indsprøjtningsmotor, men ifm. de små, gsmle totaktere ser jeg en tendens til, at man bliver træt af klemte stempler. Dette løses ofte ved at dyse op, hvilket virker fint og i øvrigt sænker forbrændingstemperaturen.

Hvis det er tilfældet, er tanken altså, at man roligt kan teste et "varmere" tændrør og se, hvorvidt problemerne hører op. Det kunne være interessant, synes jeg.

Hvis et dobbelttjek af tændingstidspunktet på min Kreidler ikke afslører problemet med, den skyder ud ad potten ved høje omdrejninger, går jeg i gang med div. tændrør. :)


Ekstra tændrør til langture er en nødvendighed! Det er kun de stumper, man IKKE har med, som går i stykker! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"