Dårlig trækkraft

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Dårlig trækkraft

Indlæg af kf1 »

Efter min puch Monza 3 gear fik plumb i, er trækket blevet en del dårligere. Da jeg lige havde sat plumben i, var trækket stort set det samme, men efter et stykke tid, blev det pludselig dårligere. Jeg har taget topstykket og cylinderen af for at kigge efter en fejl, jeg har så fundet ud af at stemplet og cylinder tolerancen var alt for stor, jeg kunne rokke en lille smule med stemplet i cylinderen. Jeg har derefter udskiftet cylinderen med et hvor det hele var fint med en passende tolerance, dog er der ingen forskel på trækket eller kompressionen.. Jeg har bl.a. læst, at standart dysen i en lovlig puch Monza er 64, men jeg kan kun få den til at køre godt med en dyse 48 :what2 alle numre over 48, begynder den at 4 takt med. Jeg har også prøvet at justere tændingen, men uden forskel. Dog læste jeg på puchvenner.dk, at hvis kondensatoren ikke virker korrekt, så vil knallerten blive sløv og ikke tage særlig mange top omdrejninger. Så tror i det kunne være platiner og kondensator der er skyld i trækket? og hvorfor skal den køre med så lav en dyse i forhold til standart angivet 64 dyse? Gearingen er 11/44, hvilket skulle være ok for lovlig opsætning. Den kører dog kun 24-26 km/t.. men det er vel pga. det dårlige træk?
Hjælp :whew
Puch Monza 3 gear - 1979
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Dårlig trækkraft

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg syntes dyse størrelse 64 lyder af meget til en lovlig puch, jeg går ud fra at det er en bing med rundt svømmerhus - såfremt det er rigtig ville jeg gætte på en dyse størrelse ca 54-56 til en cylinder med plump og originalt luftfilter... jeg vil mene at den du kalder original dyse størrelse 64 er tæt på at passe til en boret cylinder med originalt luftfilter

hvorfor den ikke kan køre stærkere end du skriver ca 25 kmt. er svært at svare på, det er dælme en sløv fart for en puch monza 3 gears tiltrods den er lovlig - normalt vil sådan en nemt rende 35-38 kmt... jeg går ud fra du allerede har tjecket forstoppelser i udstødningsystemet ? hvis det alene skyldes tændingen, ja så må den dælme tænde meget sent ( nærmest i top eller ligefrem senere ) - en lovlig puch har rimelig meget fortænding ( mindst 2 mm eller måske en brøkdel mere )

jeg tror ikke det alene skyldes en dårlig kondensator - hvis kondensatoren slet ikke virker er der ingen gnist på tændrøret, hvis kondensatoren er delvis defekt så er der enorme højspændings gnistdannelser konstant imellem platinernes kontaktplader således at det lyser op ( læs at lidt gnistdannelse i platinerne er normalt )

jeg håber du finder fejlen

hilsen olieklud
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Dårlig trækkraft

Indlæg af kf1 »

claus olieklud skrev:hejsa... jeg syntes dyse størrelse 64 lyder af meget til en lovlig puch, jeg går ud fra at det er en bing med rundt svømmerhus - såfremt det er rigtig ville jeg gætte på en dyse størrelse ca 54-56 til en cylinder med plump og originalt luftfilter... jeg vil mene at den du kalder original dyse størrelse 64 er tæt på at passe til en boret cylinder med originalt luftfilter

hvorfor den ikke kan køre stærkere end du skriver ca 25 kmt. er svært at svare på, det er dælme en sløv fart for en puch monza 3 gears tiltrods den er lovlig - normalt vil sådan en nemt rende 35-38 kmt... jeg går ud fra du allerede har tjecket forstoppelser i udstødningsystemet ? hvis det alene skyldes tændingen, ja så må den dælme tænde meget sent ( nærmest i top eller ligefrem senere ) - en lovlig puch har rimelig meget fortænding ( mindst 2 mm eller måske en brøkdel mere )

jeg tror ikke det alene skyldes en dårlig kondensator - hvis kondensatoren slet ikke virker er der ingen gnist på tændrøret, hvis kondensatoren er delvis defekt så er der enorme højspændings gnistdannelser konstant imellem platinernes kontaktplader således at det lyser op ( læs at lidt gnistdannelse i platinerne er normalt )

jeg håber du finder fejlen

hilsen olieklud
Hej Claus, undskyld jeg ikke lige fik skrevet det med, men ja du har ret, det er med den runde karburator, i øvrigt 12mm. Med hensyn til det med kondensatoren, så tror jeg heller ikke den fejler noget alligevel, da jeg tjekkede om den gnistede mellem platinerne når motoren kørte, og det gjorde ikke. Den eneste ting jeg ikke har kigget på som du har skrevet, er tilstoppet udstødning, grunden til det, er at den er stort set ny, den er ikke mere end 3 måneder gammel ca. og jeg købte den helt ny. Dog kørte jeg på et tidspunkt med en alt for stor dyse i et stykke tid, så den 4 taktede næsten hele tiden, tror du måske det kunne være at den allerede er blevet sodet til pga. det?
Puch Monza 3 gear - 1979
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Dårlig trækkraft

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... nej jeg tror såment ikke du kan havde tilstoppet udstødningen på kun 3 måneder, det er noget der sker over mange års brug... aligevel kan du da bare prøve at spænde den lidt fra cylinderen, du behøver jo bare at køre 20 meter på den for at fornemme om det ændre noget - hvis det gør må du skabe lidt mere gennemgang i den

det med den kræver en så lille dyse for ikke at firetakte kunne måske skyldes at den ikke får tilstrækkelig luft fra luftfilteret ? det hæmmer jo også motorens ydelse lidt

desuden findes der 2 forskellige stempellængder til puch 52,5mm og 55,0 mm - hvis du har et langt stempel kunne du jo udskifte det til et kort... jeg kan ikke huske hvad der er originalt, men hvis du kører med et langt så vil det da ihvertfald give en del mere effekt at skifte til et kort - også uden at ødelægge motorens gang pga den " puster baglæns "

hilsen olieklud
kf1
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 20. jul 2014 18:49
Kontakt:

Re: Dårlig trækkraft

Indlæg af kf1 »

claus olieklud skrev:hej igen... nej jeg tror såment ikke du kan havde tilstoppet udstødningen på kun 3 måneder, det er noget der sker over mange års brug... aligevel kan du da bare prøve at spænde den lidt fra cylinderen, du behøver jo bare at køre 20 meter på den for at fornemme om det ændre noget - hvis det gør må du skabe lidt mere gennemgang i den

det med den kræver en så lille dyse for ikke at firetakte kunne måske skyldes at den ikke får tilstrækkelig luft fra luftfilteret ? det hæmmer jo også motorens ydelse lidt

desuden findes der 2 forskellige stempellængder til puch 52,5mm og 55,0 mm - hvis du har et langt stempel kunne du jo udskifte det til et kort... jeg kan ikke huske hvad der er originalt, men hvis du kører med et langt så vil det da ihvertfald give en del mere effekt at skifte til et kort - også uden at ødelægge motorens gang pga den " puster baglæns "

hilsen olieklud
Nu har jeg prøvet at tage indmaden ud af udstødningen, for at tjekke om der er gennemgang i systemet, og det var der helt fint.
Jeg tror heller ikke det skyldes luftfilteret, jeg prøvede dog at pille proppen ud, så den fik mere luft, det resulterede dog bare i at den slet ikke ville trække ordenligt, vel pga. For meget luft. Der kunne jeg self. Også have dyset den op uden proppen, men tror alligevel ikke det er der problemet er.
Med hensyn til stempel længde, så er mit stempel 52,5mm så jeg må allerede have det korte på.
Hmm...
Puch Monza 3 gear - 1979
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Dårlig trækkraft

Indlæg af Jensmc »

52,5 er vist kun til nyere Maxi' er.
Den bør kunne køre med et 55 stempel.
Platin afstand 0,35 - 0,45 mm.
Fortænding 2,2 - 2,5 mm.
Check lige det først. Flere stempler i en cylinder er ikke det bedste for cylinderen.
Og slet ikke på samme tid. Der er ikke så meget plads. :wink:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"