Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af juhl-drengen »

Måske en scooter motor men gad vide hvad den logiske forklaring er!

http://www.scootergalleri.dk/video/tuni ... tup_racing" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af Kai »

Tjah.. jeg kan komme på et par stykker.

1 Stemplet er revnet/brækket i stykker rundt om krydspinden og så siger det bum når der ikke længere er forbindelse mellem plejl og stempel.

2 Hans "perfekt" indstillede kit har brændt hul i stempelkronen og ingen han når at reagere på noget som helst er stemplet pulveriseret.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af juhl-drengen »

Min tanke er nærmere hvad har gjort så det er sket?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af Kai »

Det kan ske ved flere ting.. og nok svært at finde den helt rigtige forklaring på uden at undersøge stumperne.

Hvis stemplet i forvejen er liiiidt i den tynde ende i godstykkelse og forstærkninger rundt om krydspinden, så "kan" det ske ved for mange omdrejninger. G påvirkningen er simpelthen for stor og flår krydspinden ud af stemplet.

Det samme kan ske ( jeg har set det et par gange, og gjort det et par gange selv) hvis stemplet igen er lidt for spinkelt og den "sætter sig" med fuld hane, så flår den igen krydspinden nedenud af stemplet. (stemplerne var smeltet godt fast i cylindervæggen)

Et hul i stempeltoppen, enten forkert tændingstidspunkt eller for mager blanding (især med brug af lattergas der ikke er trimmet til den fede side med benzin) kan på et splitsekund varme resterne af stemplet så meget op at det skilles af i temmelig mange stykker.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af kreidlerhansen »

Alvorlig klemmer ved max rpm + stemplet måske er til den tynde/billige side, så krydspinden er flået ud af stemplet.

Jeg er ovebevist om, klemmeren 'kom først', og cylinderens knækkede skørt, samt stemplets gennemtævede underside skyldes, at plejlstangen lige har hamret frit rundt for en stund.

Den gennembrændte stempeltop kan forårsages af for snæver squish, for meget fortænding og for lille dyse, utæt udstødning/en kombination af div. Det overophedede stempel har således ikke haft en chance.

Klemmer => krydspindsknæk + brændt hul => klask-klask-bang-bum => ikke ret køn motor...

Perfekt indstillet? Det ved han i hvert fald, den IKKE var! :thunge Men det er jo helt vildt, der "også er brændt hul i topstykket"... (HAHAHA!!! Fed misforståelse!)


Spørgsmålet er, om hovedårsagen ikke er netop for megen fortænding? Overophedet stempel sætter sig, og splitsekundet efter brænder der hul i toppen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af juhl-drengen »

Tror i hans øjne er den perfekt indstillet.. mange af os unge har den holdning at virker den til at køre godt så køre den godt..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af kreidlerhansen »

Han kan såmænd godt have ramt plet. Problemet opstår, hvis potten bliver utæt eller lufttrykket ændres, for så går man fra at være lige under grænsen til at være lige over = bum!

Derfor forsøger jeg altid at ramme lidt til den fede side med dysen, når jeg trimmer ind.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af juhl-drengen »

Så mænd så lærte jeg også noget i dag! :)


Glæder mig til jeg får bikset mig en motor sammen på fs1'eren så skal vi to vist have en konstruktiv samtale om indstilling, portning og hele smøren :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af Twinsport »

Hej
kreidlerhansen skrev:... for meget fortænding...
Alle de stempler jeg har smeltet, har været forårsaget af for sen tænding. Aldrig det modsatte. For tidlig tænding giver oftest tændingsbanken - som jo også er skadelig. Har i nogensinde smeltet et stempel med for tidlig tænding?

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jep.

Da jeg skiftede fra alm. Kokusan til 'Evo', var jeg ikke bevidst om, at grundindstillingen er et sted mellem 20-30 grader forskellig, så da den pløkkede hul i stempeltoppen, fik jeg som en retti' mand først tjekket tænding bagefter. Den stod 2,1mm før top ved 10.000rpm og kunne pines ud til 14.000rpm.
Frisk stempel, tænding 0,9mm før top ved 10.000rpm gav ingen problemer, fremadrettet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"