Side 1 af 1

Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 16:28
af juhl-drengen
Måske en scooter motor men gad vide hvad den logiske forklaring er!

http://www.scootergalleri.dk/video/tuni ... tup_racing

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 18:23
af Kai
Tjah.. jeg kan komme på et par stykker.

1 Stemplet er revnet/brækket i stykker rundt om krydspinden og så siger det bum når der ikke længere er forbindelse mellem plejl og stempel.

2 Hans "perfekt" indstillede kit har brændt hul i stempelkronen og ingen han når at reagere på noget som helst er stemplet pulveriseret.

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 18:34
af juhl-drengen
Min tanke er nærmere hvad har gjort så det er sket?

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 18:51
af Kai
Det kan ske ved flere ting.. og nok svært at finde den helt rigtige forklaring på uden at undersøge stumperne.

Hvis stemplet i forvejen er liiiidt i den tynde ende i godstykkelse og forstærkninger rundt om krydspinden, så "kan" det ske ved for mange omdrejninger. G påvirkningen er simpelthen for stor og flår krydspinden ud af stemplet.

Det samme kan ske ( jeg har set det et par gange, og gjort det et par gange selv) hvis stemplet igen er lidt for spinkelt og den "sætter sig" med fuld hane, så flår den igen krydspinden nedenud af stemplet. (stemplerne var smeltet godt fast i cylindervæggen)

Et hul i stempeltoppen, enten forkert tændingstidspunkt eller for mager blanding (især med brug af lattergas der ikke er trimmet til den fede side med benzin) kan på et splitsekund varme resterne af stemplet så meget op at det skilles af i temmelig mange stykker.

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 20:25
af kreidlerhansen
Alvorlig klemmer ved max rpm + stemplet måske er til den tynde/billige side, så krydspinden er flået ud af stemplet.

Jeg er ovebevist om, klemmeren 'kom først', og cylinderens knækkede skørt, samt stemplets gennemtævede underside skyldes, at plejlstangen lige har hamret frit rundt for en stund.

Den gennembrændte stempeltop kan forårsages af for snæver squish, for meget fortænding og for lille dyse, utæt udstødning/en kombination af div. Det overophedede stempel har således ikke haft en chance.

Klemmer => krydspindsknæk + brændt hul => klask-klask-bang-bum => ikke ret køn motor...

Perfekt indstillet? Det ved han i hvert fald, den IKKE var! :thunge Men det er jo helt vildt, der "også er brændt hul i topstykket"... (HAHAHA!!! Fed misforståelse!)


Spørgsmålet er, om hovedårsagen ikke er netop for megen fortænding? Overophedet stempel sætter sig, og splitsekundet efter brænder der hul i toppen.

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 20:27
af juhl-drengen
Tror i hans øjne er den perfekt indstillet.. mange af os unge har den holdning at virker den til at køre godt så køre den godt..

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 23:34
af kreidlerhansen
Han kan såmænd godt have ramt plet. Problemet opstår, hvis potten bliver utæt eller lufttrykket ændres, for så går man fra at være lige under grænsen til at være lige over = bum!

Derfor forsøger jeg altid at ramme lidt til den fede side med dysen, når jeg trimmer ind.

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: man 2. jun 2014 23:38
af juhl-drengen
Så mænd så lærte jeg også noget i dag! :)


Glæder mig til jeg får bikset mig en motor sammen på fs1'eren så skal vi to vist have en konstruktiv samtale om indstilling, portning og hele smøren :(y)

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: tirs 3. jun 2014 07:58
af Twinsport
Hej

kreidlerhansen skrev:... for meget fortænding...


Alle de stempler jeg har smeltet, har været forårsaget af for sen tænding. Aldrig det modsatte. For tidlig tænding giver oftest tændingsbanken - som jo også er skadelig. Har i nogensinde smeltet et stempel med for tidlig tænding?

/Steen

Re: Hold da kæft man hvad er der lige sket her?

: tirs 3. jun 2014 10:29
af kreidlerhansen
Jep.

Da jeg skiftede fra alm. Kokusan til 'Evo', var jeg ikke bevidst om, at grundindstillingen er et sted mellem 20-30 grader forskellig, så da den pløkkede hul i stempeltoppen, fik jeg som en retti' mand først tjekket tænding bagefter. Den stod 2,1mm før top ved 10.000rpm og kunne pines ud til 14.000rpm.
Frisk stempel, tænding 0,9mm før top ved 10.000rpm gav ingen problemer, fremadrettet.