Side 1 af 1

Benzin fordampning.

: tors 17. apr 2014 15:01
af 12V
Jeg skal huske at tømme karburatoren når en maskine ikke skal køre i længere tid :)

Min maxi kørte næsten ikke efter to års stilstand (Ny benzin). Min første tanke var tyk olie i karburatoren, det var lidt mere tyk end jeg regnede med. Det skal siges den har stået meget varmt, garage med thermo gennemsigtig plasttag!

Tjek billederne :)

Re: Benzin fordampning.

: tors 17. apr 2014 18:20
af strynboen
ja....det er jo nok 2 takt olie..hvis tankhanen er lidt utæt..og der siver lidt bensin ned..og fordamper løbende,,,så ophobes der efterhånden 2 takt olie...som jo ikke fordamper helt..

Re: Benzin fordampning.

: tors 17. apr 2014 22:31
af 12V
Det var også min tanke, at den måske er lidt utæt. Det er den ikke, i hvert fald i den korte tid jeg testede.

Jeg har dog kort haft den startet op for et år siden, da en makker skulle høre den i gang. Jeg rystede ikke knallerten inden, tror måske olien er faldet til bunds og så har jeg lukket op for benzinhanen i et tomt svømmerhus. Mener jeg har bemærket at olien falder til bunden når man har blandet benzin i en gennemsigtig beholder, eller husker jeg forkert?

Re: Benzin fordampning.

: fre 18. apr 2014 08:51
af claus olieklud
hejsa... jeg mener nu at når først olien har blandet sig med benzinen så skiller den sig ikke fra igen, ihvertfalt ikke med alm. 2 taktolier ligegyldigt mineralsk eller syntetisk - undtagelsen skulle lige være castor olie, alså planteolie, amerikansk olie, men det gælder vist kun sammen med methan...

af samme årsag som du nu lige har oplevet, dræner man gerne kaburatoren/kaburatorene på en påhængsmotor inden stilstand for vinteren, dette gælder også for 4 takt motorer som selvfølgelig kører på ren benzin... der er unægtelig en del olie i det snask i du har i til bundkar, men helt sikkert også en " syrerest " iform af additiver fra benzinen som ikke kan fordampe væk ! jeg er enig med strynboen mht. benzinhanen har sivet lidt igennem tiden - man vil betragte den som tæt fordi den ikke drypper, men hvis det nu kun er et par dråber i døgnet vil man aldrig opdage det - hvis benzinhanen stod uden slange på ville det jo fordampe langt hurtigere end det kommer...

hvis man skal opbevare fx en påhængsmotor i mange år kan man med fordel fylde benzinsystemet / kaburatoren med ren olie - således er det hele godt beskyttet imod tærring, man skal så dræne systemet inden man kan bruge den igen... dette er alletiders konservering !

man siger i gocart brancen at moderne benzin er noget lort !!! alt det der systen 3000, fuelsave, nitro dit & dat ikke hører til i en 2 takter

hilsen olieklud