Benzin fordampning.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Benzin fordampning.

Indlæg af 12V »

Jeg skal huske at tømme karburatoren når en maskine ikke skal køre i længere tid :)

Min maxi kørte næsten ikke efter to års stilstand (Ny benzin). Min første tanke var tyk olie i karburatoren, det var lidt mere tyk end jeg regnede med. Det skal siges den har stået meget varmt, garage med thermo gennemsigtig plasttag!

Tjek billederne :)
Vedhæftede filer
2014-04-17 12.08.53 (Custom).jpg
2014-04-17 13.31.33 (Custom).jpg
2014-04-17 13.31.51 (Custom).jpg
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Benzin fordampning.

Indlæg af strynboen »

ja....det er jo nok 2 takt olie..hvis tankhanen er lidt utæt..og der siver lidt bensin ned..og fordamper løbende,,,så ophobes der efterhånden 2 takt olie...som jo ikke fordamper helt..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Benzin fordampning.

Indlæg af 12V »

Det var også min tanke, at den måske er lidt utæt. Det er den ikke, i hvert fald i den korte tid jeg testede.

Jeg har dog kort haft den startet op for et år siden, da en makker skulle høre den i gang. Jeg rystede ikke knallerten inden, tror måske olien er faldet til bunds og så har jeg lukket op for benzinhanen i et tomt svømmerhus. Mener jeg har bemærket at olien falder til bunden når man har blandet benzin i en gennemsigtig beholder, eller husker jeg forkert?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Benzin fordampning.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg mener nu at når først olien har blandet sig med benzinen så skiller den sig ikke fra igen, ihvertfalt ikke med alm. 2 taktolier ligegyldigt mineralsk eller syntetisk - undtagelsen skulle lige være castor olie, alså planteolie, amerikansk olie, men det gælder vist kun sammen med methan...

af samme årsag som du nu lige har oplevet, dræner man gerne kaburatoren/kaburatorene på en påhængsmotor inden stilstand for vinteren, dette gælder også for 4 takt motorer som selvfølgelig kører på ren benzin... der er unægtelig en del olie i det snask i du har i til bundkar, men helt sikkert også en " syrerest " iform af additiver fra benzinen som ikke kan fordampe væk ! jeg er enig med strynboen mht. benzinhanen har sivet lidt igennem tiden - man vil betragte den som tæt fordi den ikke drypper, men hvis det nu kun er et par dråber i døgnet vil man aldrig opdage det - hvis benzinhanen stod uden slange på ville det jo fordampe langt hurtigere end det kommer...

hvis man skal opbevare fx en påhængsmotor i mange år kan man med fordel fylde benzinsystemet / kaburatoren med ren olie - således er det hele godt beskyttet imod tærring, man skal så dræne systemet inden man kan bruge den igen... dette er alletiders konservering !

man siger i gocart brancen at moderne benzin er noget lort !!! alt det der systen 3000, fuelsave, nitro dit & dat ikke hører til i en 2 takter

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"