Side 1 af 1

Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 13:56
af Heikichi
Den erfaring, jeg har opbygget med 2-takts motorer er, at de bliver nogle hysteriske maskiner, hvis de skal have en høj ydelse, hvorfor mange gear er godt, men en variator bedre.

Det fik mig til at tænke på, om der ikke findes motorcykel knallerter med variator. Det virker som den smarteste konstruktion på rigtig mange måder!

Så jeg spørger vel om nogen derude, som kender til en model, der er på den måde :)

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 14:09
af Knud
Prøv at tjekke maxi-scootere, som jo er en MC (i min optik en "underlig fisk")

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 14:15
af Heikichi
Jeg tænkte mere på en 50 cc totakter bygget op som en FS1 eller en Kreidler florett, altså som en motorcykel og så bare med variator.

http://www.dba.dk/aprilia-aprillia-rs-5 ... 004110334/" onclick="window.open(this.href);return false;

sådan noget der

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 14:27
af 12V
Jeg kender ikke en model der ligner en drenge knallert, med variator.

Af "gamle" knallerter findes der bla. Honda Camino, Vespa Ciao/Bravo/Si (findes i alm. og vario udgave), diverse Mobylette og Peugeot modeller. Og sikkert flere.

Her er en gut der har bygget en Peugeot 103 om til en ræser, så den ligner en MC knallert, men det er jo custom:
http://tomahawktuning.wordpress.com/201 ... -vs-moped/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 14:39
af Knud
Heikichi skrev:Jeg tænkte mere på en 50 cc totakter bygget op som en FS1 eller en Kreidler florett, altså som en motorcykel og så bare med variator.

http://www.dba.dk/aprilia-aprillia-rs-5 ... 004110334/" onclick="window.open(this.href);return false;

sådan noget der
En Aprilla er med 6 manuelle gear iflg.:
http://www.fys.ku.dk/~andersx/Workshop% ... 20RS50.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 15:28
af kreidlerhansen
Gilera DNA:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Gilera_DNA" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 15:56
af juhl-drengen
Dna's 50cc version findes så vidt jeg ved kun som 45, men de findes som 125 og 180 cc motorcykler :D

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 16:34
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Dna's 50cc version findes så vidt jeg ved kun som 45, men de findes som 125 og 180 cc motorcykler :D
Det er da rigtigt! :oops: Hmmm... fin vinter-MC, omend jeg er mere fristet til at finde en Gilera Runner med 180cc motor. 4T-modellen på 200/220cc er dybt uinteressant! Sløv og tung!

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 19:09
af Twinsport
Hej

Jeg tror at grunden til, at vi ikke ser motorcykler med variator (og i mine øjne, som motorcyklist, er en maxiscooter IKKE en motorcykel), at den typiske motorcyklist oftest er sportsligt orienteret, og derfor ikke fristes af et køretøj med variator. De vil have gear.
Derfor er der også typisk en gruppering blandt motorcyklister, sådan at de der kører scooter (maxi eller ej), normalt ikke kører "rigtig" mc, og omvendt. Det er simpelthen forskellige målgrupper. De der kører scooter vil have noget som er praktisk, mens de der kører mc, vil have noget som er (mere eller mindre) sportsligt. Derfor giver det ikke meget mening at sammenblande de to verdener. Der vil, formentlig, ikke være nogen målgruppe.

Der er ingen tvivl om at en variator er god til en motor med snævert trækområde, men der er også et massivt effekttab i den form for transmission. min helt personlige holdning er, at milliongear er lidt fesent at køre med. Lidt som at køre en Audi med Multitronic. Som en af mine kolleger, der kører Multitronic siger: "Jeg har en bil med Puch Maxi gear" :D

/Steen

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 19:21
af strynboen
nu du siger puch maxi gear..hvordan kan det være så trinløst..og fungere så godt..det er bare en slyngkobling i oliebad :offtopic ...ved det godt..variator er noget andet end slyngkobling..det kan ikke sammenlignes mekanisk..men kombineres ,,,men puch"en klare sig så godt bare med slyng koblingen..selv ved tunede typer

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 20:56
af Twinsport
Jeg ved det.. Han har ikke forstand på knallerter, og kender ikke til forskellen - jeg kan bare godt lide, at han sammenligner sin Audi med en Puch Maxi :rocks

/Steen

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 21:42
af strynboen
det er jo god nazi teknik..undskyld...det må man ikke sige..men de kan bare bygge de ting..så det køre perfekt..om det er østrig eller tyskland..

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 22:46
af juhl-drengen
Kreidlerhanse: jeg hælder nu mest til 180 DNA end 180 RUNNER det er samme motor er bare mere overbevist om dna'en ligger mere fornuftigt på vejen :wink:


Meeen gear er nu sjovest! skulle jeg ud og have mc ville en ktm duke 125 ikke være dårlig i min verden :lol:

Re: Motorcykelknallerter med variator

: ons 30. okt 2013 23:39
af kreidlerhansen
Runnerens kørestilling er mange gange bedre end DNA'ens... scooter/variomatic er for mig kun et komfortorienteret køretøj.
Ræs bliver det aldrig, uanset hvor forbandet stærkt skidtet kan rende, og hvor hidsigt sådan en kan accelerere; Og accelerere, dét kan de, når ellers alt går op i en højere enhed.

Men... ud over DNA'en, kan jeg ikke lige mindes andre variomatic-befængte, MC-lignende køretøjer. Peugeot 103, MBK og Vespa Ciao/Bravo/whatever er så i Puch Nazi-klassen (støtter lige Lars, her) og kan alle udstyres med variomatic. Det er desværre kun sjovt for en stund, og ikke på en lovlig knallert!

Re: Motorcykelknallerter med variator

: tors 31. okt 2013 13:39
af juhl-drengen
Altså baotian har vist lavet en 50cc mc/knallert med variator mener den hedder street figther
du skal bare til nabolandende for at få en de fås ikke herhjemme..