Citronsyre blandingsforhold

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

Har købt en bøtte rent citron syre pulver (500g)
Mærket er sterling!

Såå til brug i tank hvilket blandings forhold er så mest tilrådeligt? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af kreidlerhansen »

Hæld et par skefulde i, bland op med vand og hold øje med den hver time... hvis der ingen ændring er i løbet af to timer, så giv den et par skefulde mere og ryst tanken. Og ja, det er lidt af en opgave, når den er fyldt med vand, idet vægten således ligger omtrent 15kg
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Kai »

Jeg har før brugt citronsyre til at fjerne rust... det er lidt som at spille lotto...

Jo varmere det er jo hurtigere sker tingene, og en stærkere opløsning virker selvfølgelig også hurtigere.

Prøv at blande en liter varm vand (40-50gr) med en skefuld og smid et stykke rustent metal i, hvis det bruser op så virker det :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

Prøver dit forslag kai!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Hæld et par skefulde i, bland op med vand og hold øje med den hver time... hvis der ingen ændring er i løbet af to timer, så giv den et par skefulde mere og ryst tanken. Og ja, det er lidt af en opgave, når den er fyldt med vand, idet vægten således ligger omtrent 15kg
Du skulle træne lidt mere med dine "armer" :-D :lol: :P
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

Har lige haft 1 liter vand med 2 spsk. citronsyre
med et stykke meget rustent jern i

efter omtrent 30 min var 40% af det væk
så forsøger med tanken nu og en ligeså stærk blanding ift. per liter.
skal alligevel hænge valg plakater op Inat så har indtil 2350 hvor jeg kan tjekke det regelmæssigt :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

Er godt igang
70 graders varmt vand (man skolder fingrene ved at røre tanken..) og så 3½ spsk. per liter
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:
kreidlerhansen skrev:Hæld et par skefulde i, bland op med vand og hold øje med den hver time... hvis der ingen ændring er i løbet af to timer, så giv den et par skefulde mere og ryst tanken. Og ja, det er lidt af en opgave, når den er fyldt med vand, idet vægten således ligger omtrent 15kg
Du skulle træne lidt mere med dine "armer" :-D :lol: :P
Næh... køber hellere en tank uden rust i! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

Har lige tømt tanken hold kæft en masse sort støv/skidt jeg fik ud...

men nu er tanken blevet helt hæderlig indeni :hihi

:(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Michael »

Godt inlæg.
Vi har nok alle oplevet rust i tanken. Skal selv give min Puch VZ tank en gang Tankcure idag bare for at sikre den for fremtiden.
Kunne man få et billede af hvordan tanken ser ud efter behandlingen?
Jeg har forøvrigt klppet små zinkstykker ud af en tagrende og lagt i mine tanke. Den lille mængde zinkoxid der dannes skader ikke motoren.
Er der nogen herinde der har en mening om det præventive i det. Der er nogen af de materialenørder jeg snakker med, der mener: at hvis man skal bruge zink som offeranode, så skal det være påskruet tanken for at få god kontakt. Er det nødvendigt.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af strynboen »

der skal være vand som katalysator..ellers er zinken nytteløs.den skal også have elektrisk grund forbindelse..ellers er elektron strømmen jo afbrudt
.det er nemmest bare at rense tanken en gang. (det er svært at få den helt ren...men eneste garenti for at problemet er løst første gang).og undlade at hælde skidt og vand i for eftertiden..det kan jo kun komme i tanken gennem påfyldningshullet...
har aldrig vrøvl med skidt/vand...i mine køretøjer..renser altid tanken når jeg får et nyt køretøj..så er den ren i mange år...det værste i en tank er maling/gammel defekt tankkure..det er næsten umuligt at rense ud...ved ikke hvorfor automalere ...altid maler ned i studsen..og gerne indvendig i tanken..det bliver opløst med tiden..og koger op omkring studsen fra indersiden fra...
tank kure af alle typer ,,er kun til defekte tanke...ville aldrig bruge det på en sund tank...men det er kun min personlige ide..teori...så tag det med en kop kaffe og forbehold :hihi ..og en smily...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Knud »

Fedt at man ikke skal rode med fosfor-syre længere, det er noget rigtigt væmmeligt stads at få på fingrene og man skal ikke hælde det på en glas overflade: det æder glas.

Dermed skifter jeg om til citron syre, nemt at få fat i og virker åbenbart lige så godt!

En omgang afløbsrens til at passivere overfladen efter syre angrebet kan også anbefales ellers virker phosfor(fosfor) syre også passiverende på jern, da det er en såkaldt: reducerende-syre (af-iltende) og ikke som fex. accumulator syre: oxiderende (laver korrosions på fex. jern; dvs. binder ilt til jern-> rust)

Tank-cure: det er som Lars skriver: no-go! lad helt være med det, hvis jeg skal give et råd og er din tank utæt så slaglod den, sølvlod skulle være godt og man derformerer ikke tankmaterialet som når man svejser i den.

Zink er rigtigt godt som offeranode: skrab jernet helt blankt og klem det fast til jernet, en zink-klods et usynligt sted virker godt på stellet, man bruger det i varmtvands beholdere, på skibe og spuns-vægge (på steder hvor det ikke er muligt at bruge elektricitet) og har man en brændeovn der er lidt grim indvendig skulle et stykke zink-tagrende næste gang du fyrer op virke temmelig rensende.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Kai »

Zink som offeranode virker vel ikke uden hele emnet er nedsænket i vand ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Knud »

Ja Kai (igen har du ret):
jeg læste lige:
http://www.forcetechnology.com/NR/rdonl ... ttelse.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
og den oplysning jeg har fået tidligere (og ikke havde afprøvet) løser kun problemet lokalt, hvor zink-emnet sidder: der skal være et lukket elektrisk kredsløb og som du skriver: det er vand der er mediet og for at hele jern emnet skal være beskyttet kræver det at .... knallerten bliver smidt i havnen med zink klodsen boltet til det malings-afskrabede stel, "narj" vel!
:hihi
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

desuden er 500g citronsyre til 40 kr
billigere end f.eks 170 krs kalkfjerner (i mit tilfælde)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af strynboen »

ja super du testede det..
.jeg vil prøve det på den næste tank.med rust...
.er der nogen som har en maling fjerner ide....skal man hælde celolose fortynder..hvor h staves det.....i tanken...det kan vel blødgøre malingen..det sidder sgu fast..det som ikke flyder rundt og stopper filteret...tror ikke jeg kan ryste /slibe det ud....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Lars J »

Plejer at bruge Bums lakfjerner fra Flügger - hvis du da kan komme til at skrabe malingen af når det er blødgjort ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af Knud »

Bremse væske :what2
ellers er der Erik (Maleren)´s trylle vand, husk åndedræts værn!: hvis man ikke passer på, ryger hjernecellerne med ud næste gang du nyser (når du bruger det uden dette)
Cellulose fortynder kan kun tage 1-komponent maling
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af strynboen »

tja indvendig i tanken. bum bum....menn det er jo altid værst lige nede hvor der er sprøjtet maling ned..så det burde være muligt..med en pensel at pensle det værste maling...det prøver jeg...har gang i nicolajs forhenværende honda 500,,,som er malet grundigt ned i tanken...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Citronsyre blandingsforhold

Indlæg af juhl-drengen »

Ikke for at blande mig men cellulose(sådan staves det ;) ) fortynder, har jeg ved et tilfælde (faktisk for blot et par timer siden) set at ejeres havde haft en 5l dunk i bagage rummet på sin bil, og vi havde kørt lidt lande vejs ræs på vej til fest, vi hoppede så ud fra fest lokalerne for at sætte os i den sammen med et par damer og høre noget musik..
der lugtede ret skarpt så kom han i tanke om han havde den dunt stående bagved.. den havde så fået en "revne/hul" i siden og noget af bilens maling indeni var boblet godt op af dampene :roll:

så undervurdere det skidt skal man ikke..


Men hvad med nitromors? kan man ikke pensle det på indersiden af tanken med en lang pensel evt.?


PS: hvis jeg ikke er så velformuleret skyldes det jeg heller ikke er heeelt ædru og diverse dumme kommentarer eller andet bliver rettet imorgen :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"