Side 1 af 1

er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 01:18
af juhl-drengen
Jaa, skal have strikket et lettere forenklet ledningsnet sammen til min zundapp
og håbede en forumbruger kunne være mig behjælpelig med at lave et ledningsdiagram!

de funktioner jeg ønsker er:
horn
kort/langtlys
bremselys
baglys
forlys
speedometer lys
Tændingslås

grunden er jeg gerne vil gå udenom alt det "gejl" med blinklys, blinkrelæ, ulo-box, omdrejninstæller USW.

det er meget simplere og ligetil uden! Puch maxi princippet :thunge

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 01:49
af kreidlerhansen
Det afhænger af, hvilke spoler du har til rådighed, og hvordan tændingskontakten skal fungere.

Hvis du har tre lysspoler (to små, en stor) skal den store trækkes til:

Lyskontakten (herfra tages der strøm til forpæren og stel til hornet)

Den ene af de små spoler: Bagpæren

Den anden lille spole: Bremselys


Den lille spole (grå ell. grøn ledning) som sidder over hovedlysspolen (gul ledning), er uden ankre og til baglys. Det er en induktionsspole, som 'aktiveres' af hovedlysspolen.


Lyskontakten:

Gul eller hvid/sort = Ind
Rød = Nærlys
Hvid = Fjernlys
Brun = Stel til hornets ene stik (det andet stik skal forbindes til den store spole)


Til 'sluk' på tændingskontakten trækker du en sort ledning, som tilsluttes kondensatoren.


Ovenstående forudsætter, at det er en Bosch-tænding a la 15/10/4 eller tilsvarende. Det står på svinghjulet... og har du kun én lysspole, får du aldrig de ting, du ønsker, til at fungere.

Enhver anden tilslutning end den nævnte vil fungere enormt ringe og kun indtil noget går i stykker...


Mit bedste råd: Slip skillingerne for en Kokusan-tænding!

De omtrent 1.300kr giver mulighed for at køre med 12V 55/60W samt fin saft til lys bagud. Med lidt fusk duer den endda med en VDO omdrejningstæller, så der er ingen fornuftig undskyldning for en 18-årig, som har råd til at købe bil! ;) Mehehehe!

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 03:13
af juhl-drengen
Nærighed hansen, nærighed :thunge

vil helst have knallerten til at fungere og være brugbar med den eksisterende tænding

Jo mindre man ændrer ad gangen jo færre faldgrubber :wink:

Ligenu vil jeg bare have en pæn fungerende knallert :)

På svinghjulet står der 6v 19/10
Og der er en en normal spole, en tændspole og en lille spole ovenpå tændspolen

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 09:31
af kreidlerhansen
Det kan IKKE svare sig at spare på lys - det er direkte dumt at skorte på sikkerhed. De gamle Bosch-anlæg er noget bras.


15W forpære til hovedlysspolen

4W bagpære til hovedlysspolen

Stoplys og horn til den lille lysspole.

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 13:24
af juhl-drengen
Det er heller ikke ment som en langvarig løsning! det er ment som at når jeg ved den kan køre fint med den gamle så tør jeg rode med en anden tænding!


så en eller anden elektronisk tænding i rød plast med lys mener faktisk den var en lille smule billigere end kokusan tændingen, ved du hvilken det er?


Og kunne du ik komme med lidt kreativ hjælp i form at hjælp til lednings diagram, går udfra merit låsene og kopierne i bund og grund fungere efter samme princip?

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 14:57
af kreidlerhansen
Motoplat er rød... og gammel!

Kokusan virker.

Gider ærligt talt ikke tegne et diagram til så simpelt et ledningsnet.

Træk en gul ledning fra spolen til lyskontaktens indgang.
Træk to grønne ledninger fra baglygtens '+' til lyskontaktens udgange, hhv. nær-/fjernlys.
Træk en brun ledning fra forlygtefatningens '-' til stel.
Træk en brun ledning fra bagpærenfatningens '-' til stel.
Træk en grå ledning fra den lille spole til stoplyskontakten og videre til stoplyspærefatningens '+'
Træk en brun ledning fra stoplysfatningens '-' til stel.

Træk en sort ledning fra kondensatoren og til sluk-funktionen på tændingskontakten. Træk en brun ledning fra tændingskontakten til stel, således kondensatoren kortsluttes til stel via den sorte/brune forbindelse, når nøglen drejes i nul.

Evt. omdrejningstæller trækkes direkte til den gule ledning fra hovedlysspolen. Stelledningen på omdrejningstælleren kan du nok regne ud, hvad du skal gøre med! ;)


Med fare for at lyde sur:

Hvis ovenstående beskrivelse ikke er nok til, at du selv kan tegne et diagram, skal du lade en anden gøre arbejdet!
Det er en meget enkel opgave, som går ud på at trække én forbindelse ad gangen.

Blinklys gør ikke opgaven sværere. Princippet er det samme: Én forbindelse ad gangen!

El er kun træls, når man sidder og bliver forvirret over en dårlig kopi af et ledningsdisgram.

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 15:59
af juhl-drengen
Det var for at undgå at skulle skaffe ulo boks, relæ usw..
og så er det bare nemmere at finde fejl i et simplere net :wink:

Kunne godt købe et repro. online men 50 euro for noget jeg stadig selv skal sætte sammen er i mine øjne spil af tid :wink:

Forstår det skam udmærket godt!, kan godt strikke ledninger sammen men fatter ikke andet end plus og minus funktionen
men det du beskriver lyder muligt


Det var ikke en motoplat tænding.. det ligner lidt den der er blevet nævnt på forum til puch maxi bare rød plast og svinghjulet var anderledes :)

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 17:37
af strynboen
brug et puch diagram..de er på puchvennerne...det er verdens simpleste system..det mest komplekse er tændings nøglen..men uden batteri er der ikke mange forbindelser

Re: er her en "el-kyndig" forumbruger

: fre 4. okt 2013 22:14
af juhl-drengen
Fandt et diagram til en tysk Monza der passer perfekt til hvad jeg mangler!

Taaaark strynbo :thunge