dyse op eller ned når den firtakter

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

Hej jeg har lige købt en Tomos quadro.

Den kunne næsten ikke trække sig selv og kørte rigtig dårligt.

Så der kom ny cylinder, stempel og udstødning på nu kør den faktisk ganske godt

den firtakter dog en del, nogle der ved om man skal dyse op eller ned når den gør det

jeg var selv overbevist om man skulle dyse op men ham der har dele til den siger man skal dyse ned, så jeg prøvede

at gå fra 50 til 47, enten er det for meget ned eller den forkerte vej for nu kan den næsten ikke køre.

så nu ville jeg lige høre nogle der nok ved hvad de snakker om :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af 12V »

Den skal ned :)

Husk først at tjekke om luftfilteret er tilstoppet, evt. skift filter element. Nu ved jeg ikke hvordan filteret er lavet på den model, hvis den suger friskluft gennem stellet, sørg for at åbningerne i stellet er som de skal være.

En grundig karburator rensning er også en god ide nu du er i gang.

Fra 50 til 47 kan være et stort spring hvis den kun mangler et enkelt hak mindre. Hvis vi tager min Ciao som eksempel, med en 37'er dyse har den nul trækkraft, med en 38'er går den en smule fed men ok når den er varm, med en 39'er sprutter den som bare fanden og er langsom i topfart. Så små spring kan have stor effekt.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af dalgaard »

Normalt dyser man ned ! Hvor hurtigt kører den når den begynder at firtakte ? Det er forholdet mellem benzin og luft der er forkert ! Du kan således også give den lidt mere luft, ikke på luftskruen da den ikke har effekt over halv gas, men hvis der sidder noget og blokere i luftfilter indsugningen kan det evt fjernes hvis det kan lade sig gøre. Det kan man eksempelvis på en maxi. Kan dog ikke huske om det er muligt på en tomos. Så prøv evt at sætte 50ern i igen og se om du kan give en anelse mere luft. Så vidt jeg husker så firtakter alle tomoser over ca en 39 40 stykker.
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af strynboen »

ja en mindre dyse når den 4 takter...normalt..men nogle knallerter er begrænset i luftfilteret. og skal 4 takte...eller gør det ofte..så thek om der sidder en plastic begrænsning i luftfilteret..det kan hjælpe at fjerne den før man ændre dyser..du har renset /skiftet udstødningen..den kan også forstærke 4 taktningen på ultra lovlige knallerter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

Tak for svarene må lege lidt med det, men det er når den kør fuld speed, op af bakke og lige ud i modvind er der ikke noget

får det sidste side skjold til den i morgen så må jeg lige se på de andre ting.

jeg vil tro den kør lige over 30 km/t den er jo lovlig ham der har haft den har tager speedometer og holder af så det skal jeg lige have monteret og købt et nyt speedo kabel., overvejede kort at købe den store cylinder men skal bruge den på job hver dag så det er smartest at holde den lovlig.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af 12V »

Efter min mening skal det først ske når du kører ned ad bakke med næsen gemt mellem benene. Hvis den gør det på lige vej i vindstille vejr, så går den for fed. Mon ikke en 39'er er sagen, hvis du kan finde sådan en.
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

12V skrev:Efter min mening skal det først ske når du kører ned ad bakke med næsen gemt mellem benene. Hvis den gør det på lige vej i vindstille vejr, så går den for fed. Mon ikke en 39'er er sagen, hvis du kan finde sådan en.
tror den lokale biks har en han har en masse til rigtige knallerter.
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

Hej igen
Nå kan kun finde en 48 dyse så hu prøver jeg lige den i morgen er den for lille, tror jeg bare jeg køre med den 50 dyse den kør med nu, den kør efter speedometer 30 km/t op af bakke og ca 40 ligeud og med lidt filen på gashåndtaget ca 50 stejlt ned af bakke.
tror dog det speedometer er lige optimistisk nok.

Men den køre bare bedre og bedre hver dag. nu skal den bare lige have 2 nye dæk, bag og forbremse kabler og gaskabel bliver også lige skiftet.

tak for hjælpen :bravo
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

hmmm den her kørt super godt siden den 10 sep, dog som beskrevet 4 takter meget, i går fik jeg så en 48 dyse, også kom der andre boller på suppen den kørte fint
men så her til morgen på vej til job satte den sig, kan det være fordi den pludselig ikke får nok brændstof og dermed ikke nok småring. kør med 2%
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af 12V »

Det er trist at høre!

Så har springet ned til 48 været for lille. Jo mere mager den går, jo varmere bliver den. En større andel benzin køler mere.

2% olie er helt fint.
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

12V skrev:Det er trist at høre!

Så har springet ned til 48 været for lille. Jo mere mager den går, jo varmere bliver den. En større andel benzin køler mere.

2% olie er helt fint.
Nå var vist lidt heldig ser ud til det kun er stemplet der har taget lidt skade, cylinderen ser heldigvis fin ud.
så ny stempel også tilbage til 50 dyse, så må jeg se om jeg kan fo den til at stoppe 4takte så meget på anden vis
kan desværre ikke finde en 49 dyse.

kan tilføje at den ikke er sodet inden i, det ser ud til den forbrænder rigtig fint.

PS: det var på vej ned af bakke med næsen mellem benene den satte sig uden at 4takte så jeg er sikker på en 49 dyse ville være super.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af kreidlerhansen »

Membranmotorer er ofte snothysteriske med dysevalg... en begrænset membranmotor med støbejernscylinder er endnu værre!

Jeg havde holdt ved 50-dysen i dit sted. Især hvis den skal køre her til vinter. Desuden sikres du mod klemmere ved overdrejning forbi 30km/t, som i øvrigt kan straffes med fartbøde allerede fra 31km/t. :shock:

Ærligt talt, så tror jeg, du vil opleve, at den med tiden kommer til at gå bedre og renere, selv om dyse 50 i første omgang virker for stor.

Om din Tomos er anderledes, ved jeg ikke, men jeg har kunnoplevet, at mellemområdet og optræk forbedres en sjat, når dysen er lige i overkanten. Hvad der har manglet på tophastighed ned ad bakke, er derfor blevet opvejet af 'sejtræk' op ad bakke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:Om din Tomos er anderledes, ved jeg ikke, men jeg har kunnoplevet, at mellemområdet og optræk forbedres en sjat, når dysen er lige i overkanten. Hvad der har manglet på tophastighed ned ad bakke, er derfor blevet opvejet af 'sejtræk' op ad bakke.
Samme har jeg på min Ciao, den firetakter også ned af bakke. Men skifter jeg et enkelt nummer ned, mister den en del bundtræk, og det er topfarten ikke værd.
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

tak for endnu mere info :)
holder mig bare til den 50 dyse så skal den lige have ny stempel og pakninger
min luftfilter kasse kan jeg se er helt tom burde jeg købe noget filter og smide i den eller er det godt nok den trækker som originalt luft gennem stellet
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:
kreidlerhansen skrev:Om din Tomos er anderledes, ved jeg ikke, men jeg har kunnoplevet, at mellemområdet og optræk forbedres en sjat, når dysen er lige i overkanten. Hvad der har manglet på tophastighed ned ad bakke, er derfor blevet opvejet af 'sejtræk' op ad bakke.
Samme har jeg på min Ciao, den firetakter også ned af bakke. Men skifter jeg et enkelt nummer ned, mister den en del bundtræk, og det er topfarten ikke værd.
Min Bravo er ingen undtagelse... Selv i lovligt trim, Dellorto 12/10 og dyse 48 går den så magert på mellemgassen med kold motor, at den skal cykles i gang. Men den firtakter på toppen, når den kommer derop!
2min tomgang MED choker og ca. 5min's kørsel, så flyver den op på 25km/t og prutter så det sidste stykke op til 40km/t på speedometeret...

Min første (næsten) lovlige Kreidler gik elendigt indtil den fik en større dyse... Samme devise for et par Maxi'er og selv min FZ50!


Kender ikke luftfilteret til Tomos... Men jeg kan ikke forestille mig, den er leveret uden! Og mon så ikke dyse 48 ender med at passe?!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Andersen
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 10. sep 2013 13:50
Kontakt:

Re: dyse op eller ned når den firtakter

Indlæg af Andersen »

48 er den der fik den til at sætte sig 50 er den det nok kør gennemsnitlig bedst med

normalt skal dr være noget filter inde i filter kassen lidt som på en puch maxi
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"