I hvilken position måles platinafstand.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

I hvilken position måles platinafstand.

Indlæg af 12V »

Et spørgsmål jeg har stillet mig selv meget sent, jeg studsede faktisk først over dette i weekenden.

Jeg har læst mange forskellige værkstedsmanualer, ofte angives der bare f.eks. "platinåbning 0,4 mm". Nogle gange har jeg set at det skal måles med stemplet i øverste dødpunkt. Andre gange er det når platinerne er mest åbne. Jeg har aldrig spekuleret over dette, stiller man f.eks. en Maxi tænding til 0,4 mm med stemplet i toppen, vil den fortsætte med at åbne helt til ca. 0,6 mm når den rammer sit højeste.

Hvad er jeres erfaringer, hvad er den rigtige måde?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: I hvilken position måles platinafstand.

Indlæg af 12V »

Har fundet følgende:

Vespa Ciao og lign. måles ved TDC.
FS1 måles ved max. åbning.
Puch måles ved max. åbning. (Her har jeg fundet mange hjemmeskrevne vejledninger der fortæller TDC - passer ikke).
Minarelli P3-4-5 ved max. åbning.
Kreidler, lidt speciel fremgangsmåde. De anbefaler at stille til 0,03 ved fortændingstidspunktet - som så giver 0,3-0,4 ved max. åbning. I andre manualer skriver de bare 0,4 mm ved TDC.

Så der er en del forskellige måder at gøre det på. Jeg har lige stillet min makkers Maxi til 0,4 ved TDC - men den er nu 0,6 mm ved TDC. Så den skal jeg lige have stillet igen.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: I hvilken position måles platinafstand.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Max Åbning er altid med stemplet i top :D ,,,,,, den der med at de lige skal begynde at åbne når stemplet foreks. er 1,8mm før top,,, den er svære at ramme :(n) ,,, så i top med stemplet og stil platinerne til det de skal være når de er max åbne :(y) ,,,

og jeg ved godt at man kan bruge div elektronisk udstyr til at stille dem med ,,,, meeeen til en gl totakter virker det andet nu fint :hihi
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: I hvilken position måles platinafstand.

Indlæg af 12V »

Yamaha FS1 50SS skrev:Max Åbning er altid med stemplet i top :D
Men det er jo så det jeg lige har listet op ikke er tilfældet :wink:

Har lige snakket med min makker og bedt ham om at justere platinerne så de åbner 0,4 mm ved max. åbning. Han klagede også over at den ikke trak så godt som inden vi skiftede nogle tændingsdele. Og Puch manualen foreskriver målingen ved max. åbningen og ikke stempel i top. Den åbnede lige en del mere kort tid efter stemplet var i top, så de er nok alt for åbne lige p.t.
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: I hvilken position måles platinafstand.

Indlæg af OleVN »

Jeg plejer at stille platinerne til 0.4 mm ved maks åbning også stille fortændingen ved at dreje ankerpladen, det plejer at virke.
Ved dog ikke om det er den rigtige måde...
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: I hvilken position måles platinafstand.

Indlæg af strynboen »

det er spørgsmålet om fast ankerplade...eller ikke...puch bosch har forskydelig plade..der går man efter størst åbning,,og stiller så tiden ved at skyde pladen ..på yamaha må man bruge åbningen til at stille tiden..så der er det td...vil jeg tro..på honda er det max åbning...selv med fast ankerplade...de er lidt sære..kan ikke tage omdrejninger ved lav tænding..

.dette er mine gæt...er måske ikke rigtige..
.jeg bruger entelig aldrig åbningen/gabet....men hvornår den begynder at åbne...det er mærket på svinghjulet jeg liner op med


så køre det altid
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"