Skiveremser låser

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
swagger
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:40
Kontakt:

Skiveremser låser

Indlæg af swagger »

Hej knallertforum :)

Jeg har lidt problemer med at få stemplerne til at trække sig tilbage igen på min 2-stemplet AJP bremsekaliber.
Når jeg trykker bremsen ind bliver stemplerne skudt ud, og når jeg så giver slip kommer stemplerne også med tilbage, men ikke ret meget tilbage. Så hvis jeg bliver ved med at trykke ind og ud på bremsen ender det med at stemplerne bliver skudt helt ud. Jeg har haft stemplerne taget ud og renset dem og derefter samlet det hele igen med lidt bremsefedt, men uden held :(

Det er nemlig rigtigt irriterende fordi at jo mere man bruger bremsen, jo langsomere kommer knallerten til at køre på grund af at bremserne låser mere og mere.

Er der nogen som ved hvad der kan være galt? :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af Kai »

swagger skrev:Hej knallertforum :)

Jeg har lidt problemer med at få stemplerne til at trække sig tilbage igen på min 2-stemplet AJP bremsekaliber.
Når jeg trykker bremsen ind bliver stemplerne skudt ud, og når jeg så giver slip kommer stemplerne også med tilbage, men ikke ret meget tilbage. Så hvis jeg bliver ved med at trykke ind og ud på bremsen ender det med at stemplerne bliver skudt helt ud.
Det er helt normalt.

Har du prøvet at montere den på knallerten/scooteren og køre og bremse med den ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
swagger
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:40
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af swagger »

Jep, tror jeg har haft skildt kaliberen ad og trykket stemplerne helt tilbage en 3-4 gange nu. Når jeg køre en tur på fx 1 time, så køre den ca 40 kmt på lige vej lige i starten af turen, når jeg så har kørt en time og bremsen har været i brug, så køre den kun 25 kmt (og op af bakke vil jeg slet ikke komentere ;) ). Hvis man så drejer på hjulet kan man nemt mærke at bremsen låser. Men den bremser faktisk rigtigt godt, ud over at den bremser på de forkerte tidspunkter (hvis i forstår mig) :D
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af Kai »

Aha. Når den så er begyndt at bremse selv efter nogen tid, er der så "tryk" på bremsegrebet = bremsegrebet er hård med det samme du prøver at trække i det, og den blokker bremsen helt bare du trækker det 2-3mm ind ?

Fejler ligger muligvis i bremsehåndtaget, hvis et af de 2 små huller nede i bunden af vædskebeholderen er irret til, så vil det ikke slippe trykket igen.

Hvad med bremseklodserne ? kan de bevæge sig frit i kaliberen ?
Hvis den er flydende ophængt, er gliderne så i orden så den ikke kan "låse" sig fast.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
swagger
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:40
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af swagger »

ja, der er maser af tryk på bremserne selvom de hænger, og den kan nemt bremse 100% når man trykker på bremsegrebet :D
Nogle gode råd til hvordan man renser de 2 små huller? :)
Bremseklodserne kan nemt bevæge sig frit, men kun lige når jeg har trykket stemplerne helt ind og monteret kaliberen igen. Men de er jo så låst helt fast når bremsen låser, jeg kan næsten ikke rykke kaliberen af bremseskiven når den først er begyndt at låse.
Det er fast ophængte bremser det drejer sig. Noget ligende dem her: http://www.dirtstuff.at/images/artikel/ ... humb_2.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af Kai »

Du misforstod mig :)

Jeg mente om bremsehåndtaget er knaldhårdt og knapt nok kan trækkes når den låser på den måde. For så er det fordi der er tryk på systemet af en eller anden grund.

Du kan prøve på en anden måde: når den låser klodserne så hårdt fast efter få km, så prøv at løsne udluftningsskruen på kaliberen, hvis den så giver slip med det samme, så er det fordi dit bremsegreb ikke vil slippe trykket.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af 12V »

Kan også være ir bagved gummitætningen i kaliberen, så tætingen trykker hårdere på stemplet end den burde. Så klemmer den så meget at den ikke selv kan komme helt på plads igen, trykket man laver med håndtaget er ret stort så man sagtens kan trykke stemplerne ud.

Det nævnte symptom har jeg afhjulpet på forskellige kalibre ved at grave rillen til tætningen fri for ir.
swagger
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:40
Kontakt:

Re: Skiveremser låser

Indlæg af swagger »

Kai: Bremsehåndtaget er lige hårdt om systemet låser eller ikke gør, så nej den kan godt trykkes rimelig meget ind selvom den låser, og den er ikke voldsom hård. Jeg skal prøve det med udluftningsskruen hvis den gør det igen.

Jeg har lige været ud og skille det hele ad og rense det. Har lige prøvet rense bremsemasteren, der var en smule ir inde i den. Skal lige ud og køre en tur på den i morgen og se om den begynder at låse igen.

12V: Jeg skulle have læst dit indlæg lidt før, så jeg kunne have renset det for ir nu når jeg stod med det hele skildt ad for 20 min siden :)

Men tak for hjælpen begge to :(y)
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"