Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Kris6861 »

Hej. Hvad ville i synes den stærkeste knallert ville være? Når jeg siger stærkest mener jeg med en der bare kører super, ja så kan i jo tænke jer til resten.
Mit bud ligger vel på Hondas 4-taktere, men 2-taktere synes jeg nok Kreidler, men det er jo min mening, hvad synes ì?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af kreidlerhansen »

En lovlig Ciao eller Puch Maxi... selv med nær ingen vedligeholdelse kører de nærmest evigt! De går først i stykker, når de bliver skilt ad, groft set.

Tophastighed...? Hvad som helst med den sene Sachs-motor!

Kreidler er noget bras uden vedligeholdelse. Motoren kan altid starte, men totakteren er taknemmelig, hvis det eneste kriterie er at brændstof skal omsættes til støj.

Stellene er stort set alle i presset plade, og det er både tungt og svagt...

Alle motoriserede køretøjer er noget bras... men hold kæft, hvor er det i grunden en god ting! Ellers havde vi ingen hobby!!! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Kai »

Fristes til at sige.. Puch MS50 eller Puch Maxi.. hvis ikke man skruer dem ihjel for at køre stærkere så kører de til de er rustet op.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af kreidlerhansen »

Til langture, for nu at tale pænt om en Kreidler:

En Super 5 med 5,2HK cylinder og 16mm Bing... de blæsekølede går tyst og 5,2'eren snurrer derudad med 75km/t hele dagen uden brok. Halv-højt styr og det oprindeligt virkeligt gode sæde fra slut-'60erne samt 35-40km/L med sølle 8.000rpm uden bøvl.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af strynboen »

i forhold til prisen..er var puch ms/vz..og maxi modellerne de stærkeste...i dag er de dog rustet op de fleste

..japanerne har mange holdbarheds problemer...især honda ejerne ødelagde motorene..enten ved at pille- veligeholde/ikke veligeholde dem..der findes ikke mange cd 50 med den orginale motor/topstykke mere..de brændte sammen pga olie mangel...jeg har personligt brændt 2 motore af..krumtap og knastaksel skal have olie..

yamaha rustede op..elsystemet virkede ikke,,koblingerne gled,, sæderne sugere vand..de fårepelse man brugte som sædebetræk gjorde det ikke bedre..baglygterne hang og dinglede i ledningerne..pga bortrustede skærme

suzuki ødelagde gevindet i cylenderen..og larmede..og rustede også..dem med støbejern cyll varmesatte sig..og var kun 3 gear

tomos var ynkelige kopier af puch..finichen var ringere..spedometrene var umulige udstødningerne var altid stoppede

sachs...var kedelige dårlige og umulige at reppe..for at skifte tandhjul skulle svinghjulet af..og de 4 taktede altid
kreidler kostede det samme som en brugt morris mascot..eller en nimbus..så det var fåtallet som købte dem..de fungerede ret godt..hvis man ikke pillede i dem
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Jensmc »

Selvom jeg ikke er den store tilhænger af dansk producerede 70' er knallerter, mener jeg at en S.C.O. 3 gear er med i feltet til kåringen.
En af de langslagede vinder nok opgøret. Og en Puch har et alt for svagt plejlstangsleje.
Jeg er som Hansen enig om at Ciao er en stærk knallert. I hvert fald motormæssigt.
Af nyere motorer er en Minarelli AM6 særdeles stærk. Den benyttes meget til motorsport, og det er nok ikke for sjov.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af FS1originalen »

Jeg ved godt at jeg måske lige hopper op i firserne, men hvis med stærk menes driftsikker, så er Passolaen den knallert jeg har kunnet stole mest på HVER morgen i rigtig rigtig mange år...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Kim B S »

FS1originalen skrev:Jeg ved godt at jeg måske lige hopper op i firserne, men hvis med stærk menes driftsikker, så er Passolaen den knallert jeg har kunnet stole mest på HVER morgen i rigtig rigtig mange år...

Erik
Hej alle.
Jeg kunne ikke sige det bedre. :bravo Det er afgjordt også min erfaring. :(y) Jeg kørte 40000km på såden en, kun med få reperationer. :D Og jeg kan oplyse at den lige nåede at blive introduseret på det danske marked sidst i 1979. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af strynboen »

sco 3 gear er ret dårlig..koblingen er stor og flot..men glider..cylendren er lille..og de går varme..det får så tændingen til at stå af..kommer tilbage når den køler af

smeden på strynø solgte mange...men folk gik trætte i dem..og skiftede dem til puch ms..mine erfaringer er fra dengang de var nyere og blev brugt dagligt..som veteran maskine..er de fine nok...smedens egen transporter kørte indtil for 5 år siden..så opgav han..og fik en maxi..nu er han på plejehjem :offtopic

sco satte en masse gode dele sammen....men selv om delenes kvalitet var gode ..virkede de ikke helt godt sammen...en alu /eller blæser køling ville have hjulpet meget..kick starteren med pedal baggrund knækkede altid fjederen..de fik aldrig moderniseret motoren..når man strammede koblingen..holdt den..men sagde klank når man satte i gear..håndgear var også forældet..men i det mindste var den 3 gearet..modsat diesella som kun lavede 2 gear
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Michael »

Det er rigtigt at en SCO er dårligt kølet....meen de holder nu ok. Min har aldrig været åbnet og den kører med 60 ccm Suzuki stempel og er altid god for 55-60 km/t . Der er dog flere i onsdagsklubben hvor det nærmest er blevet en passion at få dem til at gå hurtigt. Så vi har flere der går 65-70 og har gjort det i flere år. I kommer der en med Puch Maxi membrantun. Æv det er ikke helt fedt når man bliver overhalet af sådan en budknalllert når man kører Yamaha eller Kreidler......... I øvrigt det kan godt være de siger klank når man sætter dem i gear, Men det gør Puch jo også (Gange 2). Jeg tror aldrig jeg har været ude for at en SCO gearkasse er gået i stykker. Kickstarterflederen laver vi selv af fjederstål. 3 gear=Gashåndtag i begge sider :hihi :hihi

Nej den stærkeste Knallert må være Derby SS50??????? Den kunne aldrig køre :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvad med NSU Quickly? Bevares, den er af ældre dato, men nu er jeg lige ramt af nysgerrighed!

Nie mehr laufen - Quickly kaufen! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af FS1originalen »

kreidlerhansen skrev:Hvad med NSU Quickly? Bevares, den er af ældre dato, men nu er jeg lige ramt af nysgerrighed!

Nie mehr laufen - Quickly kaufen! :hihi
Ja Quicklyen var jo nærmere et sen 50'er / tidlig tresser fænomen... Og hvergang man snakker med noget der "kan huske dengang" er det første de siger efter Quickly "og de kunne fan.... rende stærkt" :teeth2
Min erfaring fra nyere tid er at, som lovlige, render de nærmest ualmindelig langsomt - alle der er på 30+ har pillet ved et eller andet :oops:
Og driftsikkerhedsmæssigt er det vel det samme som alle andre gamle knallerter med platiner og kondensator - det har en begrænset levetid!!! Begrebet "driftsikkerhed" blev i mine øjne først opfundet da ovennævnte 2 komponenter blev gjort overflødige :mrgreen:

Dermed er IKKE sagt at de gamle knallerter ikke er sjove og spændende, men blot at man må "forvente et teknisk uheld ind imellem".

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af kreidlerhansen »

Platiner og kondensator er en generel ting - nogle holder evigt, andre tolv sekunder... det har i mine øjne intet med knallerten at gøre!

Jeg kan bare ikke mindes at have hørt det store om dem, rent mekanisk.

Alle knallerter har ifølge fordums ejere kørt 150km/t... og 1/3 af dem 'har stadig bøden som bevis!' :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af OleVN »

Jeg har engang været udsat for en Puch Maxi med et par millimeter slør ved krumtappen, både ud og ind, og, op og ned. - Og den kunne stadig starte og køre, dog ikke ret godt :thunge
Det har godt nok intet med debatten at gøre, syntes bare lige at jeg ville nævne det.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

stærkeste og mest sejlivede 70"r knallert :?: :?: ,,,, det må dælme være en Yamaha Fs1,,, det da den knallert der har holdt til at blive mest forskruet med tante rust hansen dele,,,, vold tunet,,, manglet halvdelen af sig selv i perlegrus mekanikerens hellige navn,,, og så stadigvæk har kunnet køre :shock: 8) ,,, samt at de som har overlevet og sluppet uden om tante rust hansen`s ødelæggende dele,,, som originale patina modeller med med 30000 + km på bagen,,, stadigvæk spinder de som en ny uden at de har været skilt ad,,, se nu bare "rust" og "rasle" i en anden tråd de køre bare ,,, har selv en som kun er blevet lakeret om uden at motoren har været åbnet ( 25000 km på bagen ) den køre også bare som ny endnu 8) :thunge ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Yamaha FS1 50SS skrev:stærkeste og mest sejlivede 70"r knallert :?: :?: ,,,, det må dælme være en Yamaha Fs1,,, det da den knallert der har holdt til at blive mest forskruet med tante rust hansen dele,,,, vold tunet,,, manglet halvdelen af sig selv i perlegrus mekanikerens hellige navn,,, og så stadigvæk har kunnet køre :shock: 8) ,,, samt at de som har overlevet og sluppet uden om tante rust hansen`s ødelæggende dele,,, som originale patina modeller med med 30000 + km på bagen,,, stadigvæk spinder de som en ny uden at de har været skilt ad,,, se nu bare "rust" og "rasle" i en anden tråd de køre bare ,,, har selv en som kun er blevet lakeret om uden at motoren har været åbnet ( 25000 km på bagen ) den køre også bare som ny endnu 8) :thunge ,,,
Hørt.

Puch og Honda er for bøsser :thunge :thunge

Hehe..
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Anderz »

OleVN skrev:Jeg har engang været udsat for en Puch Maxi med et par millimeter slør ved krumtappen, både ud og ind, og, op og ned. - Og den kunne stadig starte og køre, dog ikke ret godt :thunge
Det har godt nok intet med debatten at gøre, syntes bare lige at jeg ville nævne det.
Det samme kan jeg også melde. Det var en 100kr. seddels Maxi K tidlig '80r som sjovt nok ikke var solgt fredag/lørdag i dba på tryk. Vi fik gang i den dage efter men lejerne var færdige.

Jeg har læst et sted at desto mindre en maskindel bliver adskilt desto bedre vil den holde.

Af alle de mange knallerter jeg har haft er det Maxi der topper. Især den sidste jeg havde som jeg kørte en 200 km om ugen på i et par år for derefter at stå 10 år men altid klar til en tur og da den blev solgt startede den som altid 1-2 gang. Den var aldrig ulovlig og match numbers.

Jeg prøvede andre andre mere spændende modeller men det var ikke det samme af forskellige årsager.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af Michael »

FS1originalen skrev:
kreidlerhansen skrev:Hvad med NSU Quickly? Bevares, den er af ældre dato, men nu er jeg lige ramt af nysgerrighed!

Nie mehr laufen - Quickly kaufen! :hihi
Ja Quicklyen var jo nærmere et sen 50'er / tidlig tresser fænomen... Og hvergang man snakker med noget der "kan huske dengang" er det første de siger efter Quickly "og de kunne fan.... rende stærkt" :teeth2
Min erfaring fra nyere tid er at, som lovlige, render de nærmest ualmindelig langsomt - alle der er på 30+ har pillet ved et eller andet :oops:
Og driftsikkerhedsmæssigt er det vel det samme som alle andre gamle knallerter med platiner og kondensator - det har en begrænset levetid!!! Begrebet "driftsikkerhed" blev i mine øjne først opfundet da ovennævnte 2 komponenter blev gjort overflødige :mrgreen:

Dermed er IKKE sagt at de gamle knallerter ikke er sjove og spændende, men blot at man må "forvente et teknisk uheld ind imellem".

Erik
Quickly stel er lavet af vingummi. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

Indlæg af strynboen »

så ruster det jo ikke :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"