Side 1 af 1

Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 20:04
af Kris6861
Hej. Hvad ville i synes den stærkeste knallert ville være? Når jeg siger stærkest mener jeg med en der bare kører super, ja så kan i jo tænke jer til resten.
Mit bud ligger vel på Hondas 4-taktere, men 2-taktere synes jeg nok Kreidler, men det er jo min mening, hvad synes ì?

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 20:21
af kreidlerhansen
En lovlig Ciao eller Puch Maxi... selv med nær ingen vedligeholdelse kører de nærmest evigt! De går først i stykker, når de bliver skilt ad, groft set.

Tophastighed...? Hvad som helst med den sene Sachs-motor!

Kreidler er noget bras uden vedligeholdelse. Motoren kan altid starte, men totakteren er taknemmelig, hvis det eneste kriterie er at brændstof skal omsættes til støj.

Stellene er stort set alle i presset plade, og det er både tungt og svagt...

Alle motoriserede køretøjer er noget bras... men hold kæft, hvor er det i grunden en god ting! Ellers havde vi ingen hobby!!! ;)

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 20:46
af Kai
Fristes til at sige.. Puch MS50 eller Puch Maxi.. hvis ikke man skruer dem ihjel for at køre stærkere så kører de til de er rustet op.

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 20:56
af kreidlerhansen
Til langture, for nu at tale pænt om en Kreidler:

En Super 5 med 5,2HK cylinder og 16mm Bing... de blæsekølede går tyst og 5,2'eren snurrer derudad med 75km/t hele dagen uden brok. Halv-højt styr og det oprindeligt virkeligt gode sæde fra slut-'60erne samt 35-40km/L med sølle 8.000rpm uden bøvl.

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 21:13
af strynboen
i forhold til prisen..er var puch ms/vz..og maxi modellerne de stærkeste...i dag er de dog rustet op de fleste

..japanerne har mange holdbarheds problemer...især honda ejerne ødelagde motorene..enten ved at pille- veligeholde/ikke veligeholde dem..der findes ikke mange cd 50 med den orginale motor/topstykke mere..de brændte sammen pga olie mangel...jeg har personligt brændt 2 motore af..krumtap og knastaksel skal have olie..

yamaha rustede op..elsystemet virkede ikke,,koblingerne gled,, sæderne sugere vand..de fårepelse man brugte som sædebetræk gjorde det ikke bedre..baglygterne hang og dinglede i ledningerne..pga bortrustede skærme

suzuki ødelagde gevindet i cylenderen..og larmede..og rustede også..dem med støbejern cyll varmesatte sig..og var kun 3 gear

tomos var ynkelige kopier af puch..finichen var ringere..spedometrene var umulige udstødningerne var altid stoppede

sachs...var kedelige dårlige og umulige at reppe..for at skifte tandhjul skulle svinghjulet af..og de 4 taktede altid
kreidler kostede det samme som en brugt morris mascot..eller en nimbus..så det var fåtallet som købte dem..de fungerede ret godt..hvis man ikke pillede i dem

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 22:30
af Jensmc
Selvom jeg ikke er den store tilhænger af dansk producerede 70' er knallerter, mener jeg at en S.C.O. 3 gear er med i feltet til kåringen.
En af de langslagede vinder nok opgøret. Og en Puch har et alt for svagt plejlstangsleje.
Jeg er som Hansen enig om at Ciao er en stærk knallert. I hvert fald motormæssigt.
Af nyere motorer er en Minarelli AM6 særdeles stærk. Den benyttes meget til motorsport, og det er nok ikke for sjov.

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 22:41
af FS1originalen
Jeg ved godt at jeg måske lige hopper op i firserne, men hvis med stærk menes driftsikker, så er Passolaen den knallert jeg har kunnet stole mest på HVER morgen i rigtig rigtig mange år...

Erik

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: fre 12. apr 2013 22:51
af Kim B S
FS1originalen skrev:Jeg ved godt at jeg måske lige hopper op i firserne, men hvis med stærk menes driftsikker, så er Passolaen den knallert jeg har kunnet stole mest på HVER morgen i rigtig rigtig mange år...

Erik
Hej alle.
Jeg kunne ikke sige det bedre. :bravo Det er afgjordt også min erfaring. :(y) Jeg kørte 40000km på såden en, kun med få reperationer. :D Og jeg kan oplyse at den lige nåede at blive introduseret på det danske marked sidst i 1979. :lol:
Hilsen Kim.

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: lør 13. apr 2013 14:27
af strynboen
sco 3 gear er ret dårlig..koblingen er stor og flot..men glider..cylendren er lille..og de går varme..det får så tændingen til at stå af..kommer tilbage når den køler af

smeden på strynø solgte mange...men folk gik trætte i dem..og skiftede dem til puch ms..mine erfaringer er fra dengang de var nyere og blev brugt dagligt..som veteran maskine..er de fine nok...smedens egen transporter kørte indtil for 5 år siden..så opgav han..og fik en maxi..nu er han på plejehjem :offtopic

sco satte en masse gode dele sammen....men selv om delenes kvalitet var gode ..virkede de ikke helt godt sammen...en alu /eller blæser køling ville have hjulpet meget..kick starteren med pedal baggrund knækkede altid fjederen..de fik aldrig moderniseret motoren..når man strammede koblingen..holdt den..men sagde klank når man satte i gear..håndgear var også forældet..men i det mindste var den 3 gearet..modsat diesella som kun lavede 2 gear

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: lør 13. apr 2013 18:17
af Michael
Det er rigtigt at en SCO er dårligt kølet....meen de holder nu ok. Min har aldrig været åbnet og den kører med 60 ccm Suzuki stempel og er altid god for 55-60 km/t . Der er dog flere i onsdagsklubben hvor det nærmest er blevet en passion at få dem til at gå hurtigt. Så vi har flere der går 65-70 og har gjort det i flere år. I kommer der en med Puch Maxi membrantun. Æv det er ikke helt fedt når man bliver overhalet af sådan en budknalllert når man kører Yamaha eller Kreidler......... I øvrigt det kan godt være de siger klank når man sætter dem i gear, Men det gør Puch jo også (Gange 2). Jeg tror aldrig jeg har været ude for at en SCO gearkasse er gået i stykker. Kickstarterflederen laver vi selv af fjederstål. 3 gear=Gashåndtag i begge sider :hihi :hihi

Nej den stærkeste Knallert må være Derby SS50??????? Den kunne aldrig køre :hihi

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: lør 13. apr 2013 23:01
af kreidlerhansen
Hvad med NSU Quickly? Bevares, den er af ældre dato, men nu er jeg lige ramt af nysgerrighed!

Nie mehr laufen - Quickly kaufen! :hihi

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: lør 13. apr 2013 23:18
af FS1originalen
kreidlerhansen skrev:Hvad med NSU Quickly? Bevares, den er af ældre dato, men nu er jeg lige ramt af nysgerrighed!

Nie mehr laufen - Quickly kaufen! :hihi
Ja Quicklyen var jo nærmere et sen 50'er / tidlig tresser fænomen... Og hvergang man snakker med noget der "kan huske dengang" er det første de siger efter Quickly "og de kunne fan.... rende stærkt" :teeth2
Min erfaring fra nyere tid er at, som lovlige, render de nærmest ualmindelig langsomt - alle der er på 30+ har pillet ved et eller andet :oops:
Og driftsikkerhedsmæssigt er det vel det samme som alle andre gamle knallerter med platiner og kondensator - det har en begrænset levetid!!! Begrebet "driftsikkerhed" blev i mine øjne først opfundet da ovennævnte 2 komponenter blev gjort overflødige :mrgreen:

Dermed er IKKE sagt at de gamle knallerter ikke er sjove og spændende, men blot at man må "forvente et teknisk uheld ind imellem".

Erik

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: lør 13. apr 2013 23:29
af kreidlerhansen
Platiner og kondensator er en generel ting - nogle holder evigt, andre tolv sekunder... det har i mine øjne intet med knallerten at gøre!

Jeg kan bare ikke mindes at have hørt det store om dem, rent mekanisk.

Alle knallerter har ifølge fordums ejere kørt 150km/t... og 1/3 af dem 'har stadig bøden som bevis!' :thunge

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: søn 14. apr 2013 14:16
af OleVN
Jeg har engang været udsat for en Puch Maxi med et par millimeter slør ved krumtappen, både ud og ind, og, op og ned. - Og den kunne stadig starte og køre, dog ikke ret godt :thunge
Det har godt nok intet med debatten at gøre, syntes bare lige at jeg ville nævne det.

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: søn 14. apr 2013 18:10
af Yamaha FS1 50SS
stærkeste og mest sejlivede 70"r knallert :?: :?: ,,,, det må dælme være en Yamaha Fs1,,, det da den knallert der har holdt til at blive mest forskruet med tante rust hansen dele,,,, vold tunet,,, manglet halvdelen af sig selv i perlegrus mekanikerens hellige navn,,, og så stadigvæk har kunnet køre :shock: 8) ,,, samt at de som har overlevet og sluppet uden om tante rust hansen`s ødelæggende dele,,, som originale patina modeller med med 30000 + km på bagen,,, stadigvæk spinder de som en ny uden at de har været skilt ad,,, se nu bare "rust" og "rasle" i en anden tråd de køre bare ,,, har selv en som kun er blevet lakeret om uden at motoren har været åbnet ( 25000 km på bagen ) den køre også bare som ny endnu 8) :thunge ,,,

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: søn 14. apr 2013 22:25
af Morten - Webmaster
Yamaha FS1 50SS skrev:stærkeste og mest sejlivede 70"r knallert :?: :?: ,,,, det må dælme være en Yamaha Fs1,,, det da den knallert der har holdt til at blive mest forskruet med tante rust hansen dele,,,, vold tunet,,, manglet halvdelen af sig selv i perlegrus mekanikerens hellige navn,,, og så stadigvæk har kunnet køre :shock: 8) ,,, samt at de som har overlevet og sluppet uden om tante rust hansen`s ødelæggende dele,,, som originale patina modeller med med 30000 + km på bagen,,, stadigvæk spinder de som en ny uden at de har været skilt ad,,, se nu bare "rust" og "rasle" i en anden tråd de køre bare ,,, har selv en som kun er blevet lakeret om uden at motoren har været åbnet ( 25000 km på bagen ) den køre også bare som ny endnu 8) :thunge ,,,
Hørt.

Puch og Honda er for bøsser :thunge :thunge

Hehe..

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: man 15. apr 2013 14:44
af Anderz
OleVN skrev:Jeg har engang været udsat for en Puch Maxi med et par millimeter slør ved krumtappen, både ud og ind, og, op og ned. - Og den kunne stadig starte og køre, dog ikke ret godt :thunge
Det har godt nok intet med debatten at gøre, syntes bare lige at jeg ville nævne det.
Det samme kan jeg også melde. Det var en 100kr. seddels Maxi K tidlig '80r som sjovt nok ikke var solgt fredag/lørdag i dba på tryk. Vi fik gang i den dage efter men lejerne var færdige.

Jeg har læst et sted at desto mindre en maskindel bliver adskilt desto bedre vil den holde.

Af alle de mange knallerter jeg har haft er det Maxi der topper. Især den sidste jeg havde som jeg kørte en 200 km om ugen på i et par år for derefter at stå 10 år men altid klar til en tur og da den blev solgt startede den som altid 1-2 gang. Den var aldrig ulovlig og match numbers.

Jeg prøvede andre andre mere spændende modeller men det var ikke det samme af forskellige årsager.

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: man 15. apr 2013 15:26
af Michael
FS1originalen skrev:
kreidlerhansen skrev:Hvad med NSU Quickly? Bevares, den er af ældre dato, men nu er jeg lige ramt af nysgerrighed!

Nie mehr laufen - Quickly kaufen! :hihi
Ja Quicklyen var jo nærmere et sen 50'er / tidlig tresser fænomen... Og hvergang man snakker med noget der "kan huske dengang" er det første de siger efter Quickly "og de kunne fan.... rende stærkt" :teeth2
Min erfaring fra nyere tid er at, som lovlige, render de nærmest ualmindelig langsomt - alle der er på 30+ har pillet ved et eller andet :oops:
Og driftsikkerhedsmæssigt er det vel det samme som alle andre gamle knallerter med platiner og kondensator - det har en begrænset levetid!!! Begrebet "driftsikkerhed" blev i mine øjne først opfundet da ovennævnte 2 komponenter blev gjort overflødige :mrgreen:

Dermed er IKKE sagt at de gamle knallerter ikke er sjove og spændende, men blot at man må "forvente et teknisk uheld ind imellem".

Erik
Quickly stel er lavet af vingummi. :hihi

Re: Den stærkeste knallert i de gamle dage i 70´erne?

: man 15. apr 2013 17:44
af strynboen
så ruster det jo ikke :hihi