spørgsmål ang. kalibere

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » tors 14. mar 2013 21:22

har fået tilbudt et par billige ubrugte nissin mc kalibere til mit scooturai projekt
Men har lagt mærke til at de har 2 udluftnings skruer og 1 banjobolt, hvad er funktionen på det? eller gør det så de ikke kan bruges?


Mvh Juhl
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf SigSauer » tors 14. mar 2013 21:37

juhl-drengen skrev:har fået tilbudt et par billige ubrugte nissin mc kalibere til mit scooturai projekt
Men har lagt mærke til at de har 2 udluftnings skruer og 1 banjobolt, hvad er funktionen på det? eller gør det så de ikke kan bruges?


Mvh Juhl


Mon ikke de har 2 stempler...
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » tors 14. mar 2013 21:51

:what2 Ja? det har de fleste kalibere ? :what2


Selv 4 stemplede f.eks malossi, stage6, r-setup osv har kun 1(eller ingen) udluftnings skrue? :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf Kai » tors 14. mar 2013 22:23

Det kommer jo an på hvordan de er opbygget internt, om der er en lille kanal øverst i begge sider så udluftningskruen kan klare begge sider på en gang
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » tors 14. mar 2013 23:08

Så de vil ligeså godt kunne bruges som enhver anden scooter kaliber f.eks
de er bare lidt sværere at udlufte eller forstår jeg det forkert?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf SigSauer » tors 14. mar 2013 23:58

Næh, de er ikke sværere at udlufte - du skal bare gøre det to steder.
Og nej, de fleste kalibre har ikke 2 stempler, men mange har

/Claus
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » fre 15. mar 2013 00:21

Med 2 stempler mener du så ikke i hver side?(det som scooter folket referere til som 4 stemplet) fordi alle kalibere jeg har set har en i højre og en i venstre?

EDIT: det er skam ikke for at virke uhøflig osv osv, bare for at vi er enige om hvad vi snakker om
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » fre 15. mar 2013 22:30

Går jeg udfra jeg ikke måtte få besvaret :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 16. mar 2013 11:34

juhl-drengen skrev:Går jeg udfra jeg ikke måtte få besvaret :)


Undskyld jeg blander mig, men ovenstående forstår jeg bare ikke, men jeg fornemmer lidt bitterhed... og hvad angår en alm. FS1 DX kaliber, så mener jeg da så bestemt at den kun har ET stempel - men p.g.a. "glidefunktionen" har den 2 klodser med samme bremsestyrke i hver. Er det ikke korrekt ?
Jeg har dog ikke set en kaliber med 2 udluftningsskruer, men gætter på at der så er 2 stempler - og dermed ingen glidefunktion ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf strynboen » lør 16. mar 2013 15:00

en stor fordel ved dobbelt stempel typen er at de tilbage trækker dobbelt så meget tilbage,som 1 stempel typen..pga at de har 2 gummi læber/tætninger..som trækker stemplerne tilbage..stemplerne er så tilsvarende mindre..for ikke at forstyre forholdet mellem hoved cyll stempel og bremse stempler areial.

.4 stempel caliber tror jeg har 2 sæt stempler som virker parvis mod hinanden..alså 4 stempler...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » lør 16. mar 2013 18:55

Hvem snakker om dx kaliber? :shock:
det tar bund i et par motorcykel kalibere og dem jeg relaterer til er scooter kalibere f.eks aerox osv?.


Når jeg tænker 2 stemplet tænker jeg på et stempel med en gummi tætning i hver side hvor begge bliver skubbet ud ved aktivering feks den her http://www.thansen.dk/product.asp?c=858 ... 1706576661

Når jeg tænker 4 stemplet tænker jeg netop 4 stempler med 2 i hver side
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf strynboen » lør 16. mar 2013 19:02

øøø hvad tænker du..hvorfor spørge når du selv har svaret?..det er et knallert yamaha forum..så hvorfor skal stakkels telefon poul have på puklen..for at prøve at hjælpe..og nævne en fs1 caliber :whew..
og angående udluftnings nipler..er det kun et spørgsmål om indvendige forbindels kanaler til niplerne..og/eller,,, måske 2 kreds systemer,,som har 2 separate hydrauliske systemer..og derfor separate nipler for hver kreds..der er også systemer hvor em del af bremse kraften fordeles mellem forhjul og baghjul..så det ene stempel i for caliberen.aktiveres samrtidig med bag bremsen elektronisk styret selfølig...over abs systemet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » lør 16. mar 2013 19:16

Det var skam slet ikke ment på den måde! fik indtrykket af han troede vi snakkede om dx kaliber grundet måden han nævnte den på :oops: hvis han føler sig sablet ned undskylder jeg meget.

Grunden er at jeg føler mig i tvivl om jeg muligvis tager fejl..

Strynbo: kan du uddybe det med 2 kreds systemer osv?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf strynboen » lør 16. mar 2013 19:27

ved ikke hvor udbredt det er på sccotere,,men hvis det er som på biler..at der er dobbelt bremsesystem..men det er delt i selve calibrene..så hvert stempel sæt..har egen rørledning..og derfor også egen udluftning...det kunne være en grund til de mange udluftnings nipler..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 17. mar 2013 12:54

juhl-drengen skrev:Går jeg udfra jeg ikke måtte få besvaret :)


Hej igen. Ovenstående sætning er årsagen til at tillod at blande mig i det ganske interessante emne, for jeg fornemmede at det savnede svar skyldtes misforståelser mellem ET eller TO stempler og netop derfor forsøgte jeg at ta' udgangspunkt i DX kaliberen - velvidende at det var andre kalibere der spurgtes om - men som før oplevet med dig Juhl-drengen, så har du svært ved at holde focus på dine egne tråde. Jeg føler det nærmest som møg-irriterende at forsøge at hjælpe (og jeg fornæmmer at vi er flere brugere med denne følelse) - men er bestemt IKKE fornærmet og jeg fornæmmer samme "mønster" som tråden med prisen for en tankfuld færdigblandet benzin til Suzuki'en. Nærmest en "karuseltur"...

P.S. jeg forsøgte at splitte dit citat op i enkelte ord, men opgav at forstå meningen... :? og undskyld off topic forøvrigt...
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » søn 17. mar 2013 15:36

Det er skam også iorden du blandede dx kaliberen ind i sagen,
grunden til jeg "gik i flæsket" på dig var skam måden du sagde
og hvad angår en alm. FS1 DX kaliber


Hvilket hentydede til vi allerede havde nævnt dx kaliberen hvilket jo i tilfældet ikke var korrekt.

Og jeg vil så tillade mig at spørge hvilket citat det var du ikke forstod?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 17. mar 2013 21:08

juhl-drengen skrev:Går jeg udfra jeg ikke måtte få besvaret :)


Hej igen. Jamen, jamen, så er det 3'die gang jeg forsøger med dette citat, som jeg ikke forstår betydningen af. Men har jeg ret i, at der er lidt bitterhed i essensen ? Et af ordene "måtte" er samtidig et af de danske ord med dobbelt betydning og her kommer det engelske sprog til sin ret, for her erstattes "må" med may i tilfælde af "have lov til" og must i tilfælde af "skal".
Er det forklaring nok ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3305
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf juhl-drengen » søn 17. mar 2013 23:46

Fik intet svar, så blev nok lidt bitter/irriteret da jeg forventede et svar grundet jeg følte en irritation mod mig fordi jeg ikke forstod sig sauers mening med 2 stemplet.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf Poul-Erik A. » man 18. mar 2013 15:55

Ok, så havde jeg ret i at sætningen var lidt bitter. Hvis jeg må gi' dit et råd, så forsøg generel at læse det der står "mellem linierne" og især det der IKKE står skrevet, for at undgå diverse småkonflikter. :idea:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: spørgsmål ang. kalibere

Indlægaf kreidlerhansen » man 18. mar 2013 17:20

Det skrevne ord er lunefuldt!

Med andre ord...:

Hvis ingen direkte har skrevet noget negativt, er der ingen grund til at gå ud fra, nogen mener noget negativt...
...og skulle nogen mene noget negativt, er det ikke dit problem. Folk kan mene, hvad de vil!

Enhver reaktion baseret på en formodning er spild af tid og kræfter!


I øvrigt fører bitterhed intet godt med sig.


Referencen til DX-kaliberen var vist blot for at påpege, der også findes udgaver med kun ét stempel (og dermed flydende ophæng). Velsagtens en reaktion på ordlyden, som pegede i retning af, der 'kun findes to-stemplede kalibre', hvilket er en usand påstand.
Den kunne besvares let med et 'OK, men jeg kan bare ikke se idéen med to udluftningsskruer jvf. de omtalte Nissin-kalibre!'

Kort sagt: Vælg dine ord med omhu i stedet for at blive tøsefornærmet, hvis du ikke lige forstår sammenhængen. Det kræver en del øvelse, men det er langt fra umuligt.

Jeg har været lige så påståelig, nærtagende, over-ivrig og bedrevidende førhen. Nu er jeg bare arrogant uden noget at ha' det i...
...og stadig lige påståelig, og... nej, det er ikke blevet bedre.

:teeth2


To udluftningsskruer skyldes sikkert, at der er plads til en lille luftlomme et sted, som man erfaringsmæssigt kan have problemer med at få ud af systemet. Ergo laver man en ekstra nippel i stedet for at re-designe en sikkert velfungerende kaliber.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Knallertsnak"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster